Ondergewicht..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chernique

Ondergewicht..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 19:25

Tsjah, ondergewicht.
Veel mensen willen graag wat kilo's afvallen voor de zomer, bij mij moet er juist flink wat bij.

Ik ben nu 16 jaar, 1.62 en weeg op dit moment 43,8 kg..

Ik zal even uitleggen wat er aan de hand is, ookal snap ik er zelf ook weinig van..
Ongeveer een jaar geleden ben ik naar de huisarts gegaan voor een urineweginfectie en toen begon ze al wat kritischer te kijken naar mijn lichaam. Ik was toen 15 jaar, 1.60 en woog 46 kg. Zelf was ik totaal niet met mijn lichaam bezig en omdat ik vanaf kinds af aan al erg dun ben en bijna niets lust, maakte niemand zich hier verder zorgen om.

2 maanden geleden (inmiddels was ik toen 16 en 1.62) ben ik weer naar de huisarts geweest voor alweer een terugkerende urineweginfectie en vermoeidsheidsklachten. Weer had de huisarts mij toen gewogen en op dit moment woog ik 45 kg. Op dit moment schrok mijn moeder en de huisarts best wel erg, alleen ikzelf zag het probleem er niet van in en vond het wel prima. Ik was blij met mijn lichaam en ik at gewoon regelmatig en gezond. Op dit momemt was er toch bloed afgenomen en wat onderzoekjes gedaan, hier kwam alleen niets uit.

2 weken geleden teruggekomen voor controle en toen woog ik 44 kg. Op dit moment heb ik ook erg last van vermoeidheid en het vaak koud hebben. De huisarts en mijn moeder dachten beide aan een eetstoornis/anorexia, en ook heeft mijn moeder opgebiecht dat ze me in de gaten heeft gehouden.. ze heeft erop gelet of ik mijn eten wel binnen hield en ook heeft ze mijn kamer doorzocht. Ze heeft natuurlijk niets gevonden omdat dit totaal niet aan de orde is.

En vandaag tsjah.. ik weet niet zo goed wat ik hier nou van moet denken.
Vanmiddag ben ik naar de kinderarts geweest en die heeft mij volledig onderzocht, opgemeten, ondervraagd en weer gewogen.
En ja, op dit moment ben ik dus 16 jaar, 1.62 en weeg 43,8 kg. Ook heb ik het vaak heel erg koud en ben heel erg moe. Verder menstrueer ik ook nog niet, terwijl de rest van mijn familie juist ontzettend vroeg was. Nu worden nu ontzettend veel onderzoeken gedaan (bloed wordt volledig onderzocht en ook mijn urine/ontlasting worden onderzocht) en over 2 weken hoor ik hier de uitslag van.
Op dit moment zie ik ook echt in dat ik gewoon ondergewicht heb, en nu wil ik er echt wat aan proberen te doen.

Als kind at ik al heel weinig, omdat ik niet veel lustte.. maar ik probeer er nu echt op te letten dat ik voldoende binnen krijg.
Op een dag at/eet ik ongeveer:
O: Cruseli met yoghurt
T: Pakje koekjes (liga/time-out oid) of fruit of 1 broodje
L: 2 broodjes (ik ga vanaf nu 3 broodjes eten)
T: Pakje koekjes of fruit
A: 2 kleine aardappelen, stukje vlees en schepje groente (ik ga vanaf nu ook meer avondeten)
T: 3 bisquitjes bij de thee of nog wat koekjes

Verder sport ik wel intensief, rijd namelijk 6x per week paard.
Wel vind ik het moeilijk om meer/vaak te eten, simpelweg omdat ik erg snel vol zit en ik vergeet het gewoon.

Nou, over 2 weken hoor ik dus de uitslag van de onderzoeken.. en ik hoop echt dat er iets uitkomt..
Ook hoop ik gewoon dat ik van de zomer zelfverzekerd in bikini kan lopen met een mooi figuur ipv uitstekende heupjes.

Bedankt voor het lezen van mijn verhaal :).

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:29

Kun je niet naar een dieetiste via de huisarts? Met een broodje extra zal je niet aankomen, hooguit op hetzelfde gewicht blijven ipv. langzaam afvallen.
Je hebt een forum waar je online vragen kunt stellen aan een dieetist (misschien een kleinere stap dan via de huisarts), en ook al wat informatie kan vinden over aankomen.
Is dan wel een forum voor voornamelijk ex-anorexia/boulimia patienten, maar het zullen dezelfde tips/handigheidjes/voedingstabellen zijn die je helpen aankomen.

Proud2beme.nl geloof ik.

Kristie

Re: Ondergewicht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:31

Ik ben het met Equidea eens, van dat ene broodje ga je geen 7 kilo aankomen. Een dieetiste kan je misschien ook astronauten voer oid geven om van aan te komen...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:32

Je eet erg gezond op het moment je zou een kunnen kijken of bepaalde dingen niet kan vervangen door iets anders met meer calorieën.
Eet je ook weleens dingen als snoep chocolade of chips?
Niet dat je vol moet stoppen ofzo maar dat soort dingen eten de meeste jongeren toch wel.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:33

Ben benieuwd of er wat uitkomt! Moet zeggen dat ik niet vind dat je nou heel veel eet helemaal omdat je zegt dat je veel sport heeft je lichaam wel energie nodig.

Over je gewicht tsja zoek es naar andere topics zijn genoeg mensen die hetzelfde hebben en helemaal gezond zijn. Zoals ikzelf ben 23 1.65 lang en weeg iets van 50 kilo. Altijd al licht geweest.... Ooit eens zelf voor naar de huisarts geweet maar die gaf toen aan dat 25% nog licht was dan mij. Aangezien ik verder nergens last van heb verder nooit wat mee gedaan.

Ben benieuwd wat er uit gaat komen en wat voor advies etc je krijgt!

Heb zelf geprobeerd naast het eten herbelife te drinken hielp jammer genoeg niks dus ik accepteer het gewoon.
Laatst bijgewerkt door wouterpaard op 09-04-10 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Chernique

Re: Ondergewicht..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 19:34

Equidea schreef:
Kun je niet naar een dieetiste via de huisarts? Met een broodje extra zal je niet aankomen, hooguit op hetzelfde gewicht blijven ipv. langzaam afvallen.
Je hebt een forum waar je online vragen kunt stellen aan een dieetist (misschien een kleinere stap dan via de huisarts), en ook al wat informatie kan vinden over aankomen.
Is dan wel een forum voor voornamelijk ex-anorexia/boulimia patienten, maar het zullen dezelfde tips/handigheidjes/voedingstabellen zijn die je helpen aankomen.

Proud2beme.nl geloof ik.

Daar dacht mijn moeder idd ookal aan, maar we wachten nu eerst even de uitslagen af en als we daar meer over weten, gaan we naar een dietiste :)
Oké dankjewel, ik zal het even opzoeken en wat dingetjes lezen!

Kristie schreef:
Ik ben het met Equidea eens, van dat ene broodje ga je geen 7 kilo aankomen. Een dieetiste kan je misschien ook astronauten voer oid geven om van aan te komen...

Ja je heb gelijk.. een dietise dachten mijn moeder en ik ookal aan. Alleen wachten we nu eerst even de uitslagen af.

zonnebloem18 schreef:
Je eet erg gezond op het moment je zou een kunnen kijken of bepaalde dingen niet kan vervangen door iets anders met meer calorieën.
Eet je ook weleens dingen als snoep chocolade of chips?
Niet dat je vol moet stoppen ofzo maar dat soort dingen eten de meeste jongeren toch wel.

Ja soms eet ik wel chocolade of snoep, en dat ga ik nu ook nog meer eten haha ^^ maar ik raak daar ook gewoon snel vol van, als ik al wat chocolade op heb gegeten zit ik al vol >.<

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 19:35

wouterpaard schreef:
Ben benieuwd of er wat uitkomt! Moet zeggen dat ik niet vind dat je nou heel veel eet helemaal omdat je zegt dat je veel sport heeft je lichaam wel energie nodig.

Over je gewicht tsja zoek es naar andere topics zijn genoeg mensen die hetzelfde hebben en helemaal gezond zijn. Zoals ikzelf ben 23 1.65 lang en weeg iets van 50 kilo. Altijd al licht geweest.... Ooit eens zelf voor naar de huisarts geweet maar die gaf toen aan dat 25% nog licht was dan mij. Aangezien ik verder nergens last van heb verder nooit wat mee gedaan.

Ben benieuwd wat er uit gaat komen en wat voor advies etc je krijgt!

Ja ik ben ook benieuwd wat er uit komt! :)
Ik heb wel al veel dingen gelezen, meer koolydraten en meer calorierijke producten eten, dus dat ga ik nu ook écht proberen.

Ja ik ben dus ook altijd al onder mijn gewicht geweest, alleen nu is het wel heel erg..

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:37

Je eet ook niet heel veel... ik heb ook moeite met aankomen, en op jouw leeftijd at ik letterlijk evenveel als m'n ouders bij elkaar. Dus 8 boterhammen per dag, voldoende tussendoortjes en een flink bord avondeten.

Mijn moeder heeft tot haar 25e dagelijks een stuk chocola gegeten, puur om op gewicht te blijven...

Zelf ben ik getest op schildklierproblemen en wat andere dingen, maar er is niets mis, dus we houden het maar gewoon op een snelle stofwisseling ofzo... en het enige wat je daartegen kan doen is meer eten (liefst nog wel een beetje gezond).

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 19:39

Yessy schreef:
Je eet ook niet heel veel... ik heb ook moeite met aankomen, en op jouw leeftijd at ik letterlijk evenveel als m'n ouders bij elkaar. Dus 8 boterhammen per dag, voldoende tussendoortjes en een flink bord avondeten.

Mijn moeder heeft tot haar 25e dagelijks een stuk chocola gegeten, puur om op gewicht te blijven...

Zelf ben ik getest op schildklierproblemen en wat andere dingen, maar er is niets mis, dus we houden het maar gewoon op een snelle stofwisseling ofzo... en het enige wat je daartegen kan doen is meer eten (liefst nog wel een beetje gezond).

Ja je heb gelijk, ik moet ook meer eten, maarja.. ik zit zo ontzettend snel vol dat als ik bijvoorbeeld 3 broodjes op gegeten heb, ik echt proppievol zit, en dat is ook niet echt een lekker gevoel.
Ik ga het nu iniedergeval wel een beetje opbouwen :)

Ja ik kwam zelf ookal op het idee om elke avond wat chocolade te gaan eten, misschien moet ik dat ook maar gaan doen!

Jaa, ik moet meer gaan eten, maar de huisarts zei ook dat ik niet ineens zakken chips leeg mocht eten enzo, dus gewoon gezonder en meer eten, en dan wat meer tussendoortjes ja :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:43

Yessy schreef:

8 boterhammen op een dag!!! Zelf red ik de 4 vaak niet eens. :+
Nee, er is imo iets niet helemaal in orde, of je hebt inderdaad een snelle stofwisseling.

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 19:45

moonfish13 schreef:
8 boterhammen op een dag!!! Zelf red ik de 4 vaak niet eens. :+
Nee, er is imo iets niet helemaal in orde, of je hebt inderdaad een snelle stofwisseling.

Hihi, dat krijg ik idd ook niet op hoor :o
Ik ben wel eens getest op m'n schildklier, maar hier was destijds niks mee aan de hand.
Verder ben ik zelf ook echt benieuwd naar de uitslagen.. 2 weken lijken nu opeens erg lang te duren :P

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:46

Ik ben al jaren ongeveer net zo groot en ongeveer net zo zwaar (ong 160 met 43 kg), ben nu 25 en ben nooit zwaarder geweest.
Ik heb geprobeerd meer te eten, meer tussendoortjes enzo juist wel te nemen. Maar ik heb er zelf gewoon geen trek in en als ik er aan begin zit ik ook snel vol.
2 boterhammen krijg ik ook niet weg (ik vind brood ook helemaal niet lekker, probeer het wel braaf te eten maar dan in de vorm van een tosti of uitgebreider belegd omdat ik het anders echt niet eet).

Ik laat het inmiddels maar zo. Zorg wel dat ik voldoende eet, maar ga me niet meer vol zitten proppen tegen mijn zin.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:51

Nu weeg ik geen 43 kilo hoor, dat gelukkig niet.
Blij toe dat ik me niet helemaal klem hoef te eten om op gewicht te blijven.

Zelf doe ik momenteel ook niet zo heel veel, ik verwacht dat er nog wel wat af gaat als ik weer ga werken en bewegen.
Nu kan het bij mij niet zo héél veel kwaad, maar ik wil niet weten hoe ik er uit zie als er 5 kilo af is. :n

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 19:52

Dennis schreef:
Ik ben al jaren ongeveer net zo groot en ongeveer net zo zwaar (ong 160 met 43 kg), ben nu 25 en ben nooit zwaarder geweest.
Ik heb geprobeerd meer te eten, meer tussendoortjes enzo juist wel te nemen. Maar ik heb er zelf gewoon geen trek in en als ik er aan begin zit ik ook snel vol.
2 boterhammen krijg ik ook niet weg (ik vind brood ook helemaal niet lekker, probeer het wel braaf te eten maar dan in de vorm van een tosti of uitgebreider belegd omdat ik het anders echt niet eet).

Ik laat het inmiddels maar zo. Zorg wel dat ik voldoende eet, maar ga me niet meer vol zitten proppen tegen mijn zin.

Oke :)
Ja dat heb ik dus ook.. geen trek en zit erg snel vol!

Maarja, mijn ouders maken zich natuurlijk zóveel zorgen dat er nu toch echt wel een keer een kilootje bij moet komen ipv eraf.

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 19:55

moonfish13 schreef:
Nu weeg ik geen 43 kilo hoor, dat gelukkig niet.
Blij toe dat ik me niet helemaal klem hoef te eten om op gewicht te blijven.

Zelf doe ik momenteel ook niet zo heel veel, ik verwacht dat er nog wel wat af gaat als ik weer ga werken en bewegen.
Nu kan het bij mij niet zo héél veel kwaad, maar ik wil niet weten hoe ik er uit zie als er 5 kilo af is. :n

Jaa ik vind het zelf ook zo raar dat ik zoveel moet eten.. want ik denk eigenlijk dat ik nu al veel eet, maarja daar moet nu dus nog meer bij :+
Tsjah verder zei de huisarts ook dat ik minder moest sporten, maarja iemand moet elke dag de stal doen en het paard beweging geven he ;p

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:56

Ik ga niet eens meer op de weegschaal staan. Zou dus niet precies weten of ik nu 42 of 44 kg weeg, of toch die 43 kg. Weet wel dat ik m'n kleding nog allemaal zo pas als altijd, dus het zal vast niet veel schommelen ;).

Ik vind het wel fijn dat de druk van m'n moeder er af is dat ik NU MOET eten. Ontbijten is niet mijn hobby (zit na een halve boterham of bak yoghurt zowat te kokhalsen), maar als ik een uurtje of 2 er uit ben begin ik trek te krijgen en ontbijt ik dan maar.

Paar kilo er bij zou fijn zijn, maar heb het dus opgegeven ;). Zit prima in m'n vel, dus laat maar.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:57

Haha leuk is dat, als je ouders zich ermee gaan bemoeien!

Ik heb een tijdje in de VS stage gelopen, en toen was ik 7kg aangekomen. Terug in NL was dat er helaas snel af, en vervolgens ging er door de stress nog meer af. Nu woon ik tijdelijk bij m'n ouders en die proberen me te vetmesten met chocoladevla en taart :')

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:58

Volgens mij doen die paarden niet zo bijster veel!
Wat ik wel eens gelezen heb is dat dingen die je dagelijks doet niet zoveel energie kosten.
Dat schijnt te komen doordat je lichaam er aan went.
Duurtraining val je van af, je kan beter een uur flink wandelen als 10 minuten flink hardlopen.

Kan je geen flink calorierijk astronautenvoer krijgen zodat je toch met de paarden bezig kan blijven?

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 20:00

Dennis schreef:
Ik ga niet eens meer op de weegschaal staan. Zou dus niet precies weten of ik nu 42 of 44 kg weeg, of toch die 43 kg. Weet wel dat ik m'n kleding nog allemaal zo pas als altijd, dus het zal vast niet veel schommelen ;).

Ik vind het wel fijn dat de druk van m'n moeder er af is dat ik NU MOET eten. Ontbijten is niet mijn hobby (zit na een halve boterham of bak yoghurt zowat te kokhalsen), maar als ik een uurtje of 2 er uit ben begin ik trek te krijgen en ontbijt ik dan maar.

Paar kilo er bij zou fijn zijn, maar heb het dus opgegeven ;). Zit prima in m'n vel, dus laat maar.

Haha oke!
Naja, ik merk wel dat mijn broeken beetje wijd zitten nu.. o.o'
Het is ook zo raar gegaan.. ik had zelf helemaal niet door dat ik afviel en ik vond ook dat ik er prima uitzag.

Aan de ene kant vind ik het wel fijn dat mijn moeder er zo op doorging, anders had ik het zelf mischien nooit gezien..
haha, best raar.. ik houd echt van mijn ontbijtje yoghurt en cruseli :+:

Yessy schreef:
Haha leuk is dat, als je ouders zich ermee gaan bemoeien!

Ik heb een tijdje in de VS stage gelopen, en toen was ik 7kg aangekomen. Terug in NL was dat er helaas snel af, en vervolgens ging er door de stress nog meer af. Nu woon ik tijdelijk bij m'n ouders en die proberen me te vetmesten met chocoladevla en taart :')

Naja aan de ene kant vind ik het wel fijn dat mijn ouders zich ermee hebben bemoeid.. anders zou ik het zelf denk ik nooit hebben ingezien..
Haha, dan moet ik ook maar even naar de VS gaan! :Y) :Y) elke dag MC donalds!

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 20:03

moonfish13 schreef:
Volgens mij doen die paarden niet zo bijster veel!
Wat ik wel eens gelezen heb is dat dingen die je dagelijks doet niet zoveel energie kosten.
Dat schijnt te komen doordat je lichaam er aan went.
Duurtraining val je van af, je kan beter een uur flink wandelen als 10 minuten flink hardlopen.

Kan je geen flink calorierijk astronautenvoer krijgen zodat je toch met de paarden bezig kan blijven?

Naja ik ben elke dag ongeveer 2,5 uur op stal, en ben dan echt lichamelijk flink bezig hoor..
Stal uitmesten, alles opruimen, sjouwen met spullen/voer, dan rijden (dressuurmatig, springen en flinke buitenritten) en daarna weer paard verzorgen ed.

Astronautenvoer? nog nooit van gehoord, hihi!
Ik vond elke dag een reep chocolade ook wel een goede, als ik die nou verdeel over de hele dag raak ik er ook niet zo vol van :)

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 20:06

En wat vinden jullie hier dan van, dit heb ik vandaag gegeten:

O: Cruseli met yoghurt
T: 3 bisquitjes bij de thee (met 1 klontje suiker)
L: Tosti kaas + ketchup en 1 bolletje + pindakaas&hagelslag + 3 chocolademeitjes
--paarden--
A: 3 pannenkoeken
T: 2 zelfgebakken koekjes en thee met suiker

hmm. dit is eigenlijk helemaal niet veel?
strakjes neem ik nog wel wat hoor :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:07

Haha dat hoeft niet eens, ze stoppen daar overal suiker in ;)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:11

Is eigenlijk nog te weinig voor een 'normaal' mens. Of waren het grote pannekoeken? (die kant en klare zijn wat minder vullend geloof ik).

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 20:14

Equidea schreef:
Is eigenlijk nog te weinig voor een 'normaal' mens. Of waren het grote pannekoeken? (die kant en klare zijn wat minder vullend geloof ik).

Hmm.. ja vind het eigenlijk ook wel wat te weinig, zeker voor iemand die moet aankomen :+
Nee groot waren ze niet.. gewoon normaal formaat van een bord. en het was dat spul waar alleen melk bij moest, en dan schudden.

wel had ik ze alle 3 met stroop & poedersuiker :))

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:14

bisquitjes zit toch ook niet veel in? Tenminste die geef ik altijd op mijn werk aan 'dieet' mensen :P