Allergisch voor.... water?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Allergisch voor.... water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:35

Hoi!

Ik ben altijd al vrij gevoelig geweest voor bepaalde goedjes, heb een aantal allergieën en heb vroeger bijvoorbeeld ook last gehad van eczeem. Dit gaat allemaal heel goed, ik weet ook grotendeels wat ik wel en niet verdraag.

Sinds een tijdje heb ik echter last van rode uitslag op met name mijn armen, borst, schouders, buik en rug, het ergst wanneer ik onder de douche uit kom. Gedurende de uren na een douche trekt het wel weer weg. Meest simpele verklaring zou zijn: overgevoelig voor shampoo of douche gel. Echter... thuis gebruik ik andere shampoo en douchegel dan bij mijn vriend. Zou wel heel sterk zijn dat ik zo reageer op vier verschillende producten (die ik alle vier altijd goed heb kunnen verdragen).

Ik douche niet bijzonder lang (sta er meestal 5-10 minuutjes onder).

Oftewel, enige conclusie die ik persoonlijk zou kunnen trekken is dat het water de boosdoener zou kunnen zijn... Maar kan dat überhaupt?

Een paar foto's van mijn armen (niks schokkends hoor):

http://www.twitpic.com/1cfvz2
http://www.twitpic.com/1cfvxu
http://www.twitpic.com/1cfvu4
http://www.twitpic.com/1cfvnt

Edit: oh ja, ik vergeet even te melden dat 't ook jeukt...

zonnebloem18

Re: Allergisch voor.... water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:38

Heb je al een hypoallergene shampoo en douchegel geprobeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:39

Jep :j

MaritBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:39

Ik heb daar ook last van. Ik dacht eerst ook dat het van de douchegel en shampoo kwam, maar het is van de kalk in het water. Want als wij op vakantie gaan naar Frankrijk(waar geen kalk in het water zit) heb ik er geen last van. Dus dat is het misschien ook bij jou.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:40

Mijn eczeem is momenteel heeel erg...

Gebruik nu baby schampoo van zwitsal :)
en dat gaat aardig :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:40

Je kan best allergisch zijn voor een bestanddeel wat in water zit,zoals jodium,ijzer,chloor enz.
Het is dus echt niet vreemd hoor als je allergisch zou zijn voor water.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:41

Douche je misschien met te warm water? In combinatie met een droge huid kan dat ook rode vlekken/bultjes geven die jeuken.

LovingTweety

Ik heb het ook. Het komt bij mij voornamelijk van de warmte, kan dat het niet zijn?

landvrouw

misschien warmte-allergie, heb ik ook last van bij het douchen!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:42

krijg je ook uitslag als je geen zepen of shampoo's gebruikt? Dus als je alleen 10 minuten onder stromend water staat?

Het lijkt me sterk dat je allergisch bent voor water... het lijkt waarschijnlijker dat je allergisch bent voor een stof die in je producten zit. Probeer eens iets zonder kleur- en geurstoffen. Je kan zoiets zeker vinden bij de apotheek.

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:42

Ik ken het!

Ik had laatste tijd (ongeveer 2-3 jaar) erge last van jeukende bultjes..
veel anti-jeuk middelen geprobeerd -> voor eczeem en huidirritatie en menthol gel gebruik ik nu.

Ik had het ook bij het douchen.. Ik gebruik nu sinds een half jaar alleen nog maar neutrale douche gel en shampoo zonder geur en kleurstoffen etc. Het werkt perfect!!! Een nadeel is dus dat het niet geurt, wat ik persoonlijk altijd erg lekker vind onder de douche..

Het kan ook de wasmiddel zijn waarmee de kleding gewassen word.. daar heb je ook dat neutrale spul voor..

Ik zou zeggen, probeer dat is uit!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:43

Hmmm geen idee of ik bijzonder heet douche ofzo. "Gewoon" een voor mij comfortabele temperatuur. Zou puur als experiment natuurlijk eens kunnen proberen een paar graden kouder te douchen (haha, daaaag comfortabel douchen), wie weet. Zou een paar graden veel verschil kunnen maken?

"Goed" om te horen dat 't in ieder geval wel mogelijk zou kunnen zijn dat 't aan het water ligt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:43

Ashkerlon schreef:
krijg je ook uitslag als je geen zepen of shampoo's gebruikt? Dus als je alleen 10 minuten onder stromend water staat?

Geen idee, nooit geprobeerd. Ga ik ook even proberen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:44

[quote="Eas_Mon"
Het kan ook de wasmiddel zijn waarmee de kleding gewassen word.. daar heb je ook dat neutrale spul voor..
[/quote]

Gebruik ik al, ik kan erg slecht tegen veel andere wasmiddelen :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:50

Water zul je niet allergiesch voor zijn (je bestaat immers zelf voor 80% uit water) maar nitriet of nitraat ijzer,chloor,ed kan natuurlijk wel. Tsja allergietest misschien? Weet niet of dat zin heeft.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 20:18

Nouks schreef:
Meest simpele verklaring zou zijn: overgevoelig voor shampoo of douche gel. Echter... thuis gebruik ik andere shampoo en douchegel dan bij mijn vriend. Zou wel heel sterk zijn dat ik zo reageer op vier verschillende producten (die ik alle vier altijd goed heb kunnen verdragen).

het kan inderdaad dat je op 4 verschillende producten zo reageerd :j waarschijnlijk bevatten die dingen iets gemeenschappelijks waar je allergisch voor bent (geworden). bijv. voor het zeep wat erin zit. je kan iets jaren gebruiken en er vervolgens toch allergisch voor worden. ik werk in de thuiszorg en daar hebben we veel mensen die niet tegen zeep en ander douchespul kunnen. sommige hebben baat bij zeepvrije wasgel van bijv. neutral en we hebben ook een aantal mensen die zich zonder zeep wassen.

zou dus eens proberen zonder zeep te onder de douche te gaan. en misschien iets kouder douchen. ik kom er vaak ook vuurrood en jeukend onder vandaan. vaak dan gewoon te warm gedoucht.

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 20:20

Hm.. Ik heb dat van warm water.. Misschien korter en veel kouder douchen, en ik gebruik zowieso geen douchegel, alleen shampoo.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 20:54

Ashkerlon schreef:

Het lijkt me sterk dat je allergisch bent voor water... het lijkt waarschijnlijker dat je allergisch bent voor een stof die in je producten zit. Probeer eens iets zonder kleur- en geurstoffen. Je kan zoiets zeker vinden bij de apotheek.

Helemaal niet raar hoor?
Water droogt de huid uit, zeker als je een gevoelige droge huid hebt.
Dan ga je jezelf nog wassen en haal je de vetlaag van je huid en als je overgevoelig bent heb je prachtige rode vlekken..
Wat bij mij helpt is niet te vaak douchen ( om de dag zo'n beetje) goed opletten wat voor doucheproducten je gebruikt ( sommige producten van Lush en van http://www.deambachtelijke.nl gaan bij mij goed :j ) en goed veel water drinken.
Als ik minder water drink droogt mijn huid ook meer uit :j
Goede lotion is ook een must voor zo'n gevoelig huidje :)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:00

Is het niet gewoon droog door het douchen? Ik heb dat namelijk ook als ik onder de douche weg kom. Ben dan net een appaloosa, helemaal roodgevlekt. Ook vaak droog en velltjes. Een verkoelende créme doet wonderen. Als het echt heel warm en trekkerig is doe ik er een beetje After Sun op met Aloe-vera (Of hoe je dat ook schrijft :+)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:04

Bonjoy schreef:
Is het niet gewoon droog door het douchen? Ik heb dat namelijk ook als ik onder de douche weg kom. Ben dan net een appaloosa, helemaal roodgevlekt. Ook vaak droog en velltjes. Een verkoelende créme doet wonderen. Als het echt heel warm en trekkerig is doe ik er een beetje After Sun op met Aloe-vera (Of hoe je dat ook schrijft :+)

Dat denk ik ook.
Mijn eczeem lijkt ook altijd 10x erger door het douchen. Het water (in combinatie met zeep) droogt de boel verder uit.
Wat bij mij helpt: zo min mogelijk en zo kort mogelijk douchen, met een lage temperatuur.
En verder uitproberen met zeep. Mijn klachten worden namelijk erger van de Zwitsal producten, maar die producten van Dove helpen als een trein (die silk smooth producten dus).

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:08

Dat zeg ik douchen droogt uit :D
Zwitsal is imo rotzooi en Dove krijg ik heel erg jeuk van.. :\
Ik heb maanden baby zeepvrije gel gebruikt ( wat wel werkte) maar gelukkig heb ik lekker ruikende producten gevonden waar ik wel tegen kan :D

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:09

Ik gok toch ook dat je te warm doucht.

Vooral in de winter heb ik vaak ook een jeukende huid en eczeem als ik te lang douche/badder. Als het te vervelend wordt ga ik aan de slag met hydraterende cremes (is soms wel zoeken naar eentje die het niet nog erger maakt).

Sophie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:13

ik heb ook eczeem, rond ogen, armen, buik en rug.
na douchen is het bij mij ook altijd stuk erger. ik heb bij de dermatoloog een crème gekregen, die werkt super. misschien daar eens vragen? groetjes!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:15

Je reageert hoogstwaarschijnlijk gewoon op de warmte, dat is iets wat wel vaker voorkomt.
Probeer eens iets minder te douchen en dan een aantal dagen koud (ik weet het, is niet lekker :D ).

Het eerste wat een allergoloog zal noemen als je dit verhaal vertelt, is dat je 3x per week moet gaan douchen. En dan niet zo heet. Maar goed, ik snap heel goed dat het niet voor iedereen haalbaar is (komt door die paarden hè :+ ). Je hebt waarschijnlijk gewoon een gevoelige, droge huid.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:18

Je kunt voor praktisch alles allergisch zijn maar niet voor water.

Volgens mij zijn er 3 mogelijkheden

Te vaak/lang/heet douchen droogt je huid uit waardoor die geírriteerd raakt

je bent toch allergisch voor alle middelen

je hebt eczeem dat verergert door het douchen.

1 weet je zelf het beste
2 kan je gemakkelijk testen door eens wat van die douchegel aan te brengen op de binnenkant van je elleboog, gewoon laten zitten en kijken wat er gebeurt
3 als bovenstaande mogelijkheden het niet zijn; naar de dokter!