1 procent van de mensen met pfeiffer blijft ziek..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fietspomp

1 procent van de mensen met pfeiffer blijft ziek..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 14:21

En ik ben zo iemand van de 1 procent.

Eind zomer 2008 werd ik ineens moe. Niet normaal moe. Ik storte al in van slaap na even trap lopen om wat drinken te pakken. Traplopen ging zelfs niet meer omdat mijn benen zo erg gingen trillen dat het leek of ik ieder moment in elkaar zou zakken. Mijn weerstand was slechter dan slecht, mijn eetlust verdween, ik kon geen eten meer zien want dan werd ik al misselijk. Eten zelf ging heel moeilijk, vooral het slikken. Ik was gewoon ziek van vermoeidheid. Na bloedonderzoeken bleek inderdaad dat ik Pfeiffer had gehad en nu in de nasleep zat of een terugval had gehad.

Waarscheinlijk heb ik de pfeiffer op mijn 15de gehad, ik heb deze klachten toen ook een lange periode gehad maar ben ivm omstandigheden nooit naar de huisarts gegaan. ;)

Iig, ik heb dus 2 maanden ziek op bed gelegen, ben gigantisch afgevallen, zag lijkbleek en kon alleen maar slapen. Na een tijdje ben ik het leven weer gaan oppakken, en het ging een tijdje goed, maar toen begon ik weer vermoeidheidsklachten te krijgen, weer verlies van eetlust en veel dorst. Dit kwam steeds in vlagen, ene moment veel energie, dan weer een paar weken ingestort. Ik ben het afgelopen schooljaar ook heel vaak ziek geweest hierdoor, maar heb het toch gehaald. Ben dit schooljaar begonnen met stage en het ging een tijdje goed, maar toen begon ik ineens flauw te vallen. Niet helemaal, maar ik ging alles dubbel zien, alles ging draaien en ik zakte ineens in elkaar.
Dit heb ik dus ook gehad in die periode dat ik 2 maanden op bed heb gelegen. Ik ben toen zelfs een keer van de trap gevallen hierdoor.
Maargoed, omdat ik verder niet moe was is de link niet gelegt en zo ben ik bijna een half jaar van onderzoek naar onderzoek gegaan. Heb een MRI scan gehad van mijn hersenen, hartfilmpjes laten maken, bloed laten prikken (hier kwam weer uit dat de pfeiffer nogsteeds duidelijk aanwezig was), nog een paar keer bloed laten prikken voor wat andere dingen en ook hier kwam de pfeiffer weer naar boven.

Ik heb hiernaast nog Restless Legs (google even anders word het een te lang verhaal :+). Hierdoor kom ik dus slecht in slaap en slaap ik erg onrustig. Aangezien ik hier heel erge last van heb en dit in combinatie met mijn gronische vermoeidheid niet zo fijn was ben ik hier Sifrol voor gaan slikken. Ik heb ineen paar maanden tijd gigantisch veel doorstaan wat dat betreft want de bijwerkingen waren (vooral in het begin) geen pretje :=. Helaas zijn er een aantal bijwerkigen gebleven, die zijn er ook langzaam ingeslopen (zoals heftige nachtmerrie's en stemmingswisselingen) en moet ik vanaf vadaag stoppen met de Sifrol. Over 3 weken moet ik terug naar de huisarts voor controlle. Kijken of de nachtmerrie's en de stemmingswisselingen minder zijn en of de medicijnen toch hebben aangeslagen en ik dus minder tot geen last heb van mijn benen. (Laten we het hopen want Restless Legs is erg naar :+).

Anyway, door de Sifrol werd ik versuft en heb ik een paar maanden vrijwel elke nacht als een blok geslapen. Dus de vermoeidheid is iets minder, maar de andere klachten zijn erger geworden. Waaronder mijn slechte weerstand, ik ga nu ook van ontsteking naar griep naar volgende ontsteking naar verkoudheid naar de volgende onsteking.. Niet fijn.

Ik heb gister dus mijn laatste bloeduitslagen gehad en daarin kwam mijn pfeiffer, na 2 jaar, nog steeds heel sterk naar voren.
Nu is de conclusie getrokken.
Van de hoeveelheid mensen die pfeiffer hebben, krijgt zoveel procent er last van (aardig wat, maar ben even kwijt hoeveel). Van al die mensen, is er maar 1 procent die gronische klachten gaan ontwikkelen. Ik ben daar dus eentje van. :O

Gevolg is dat mijn weerstand altijd lager zal zijn dan gemiddelt, ik altijd heel erg zal schommelen tussen compleet energieloos en ziek en zoveel energie dat ik de hele wereld lijk aan te kunnen. Op het moment zit ik ook weer ziek thuis, en met mijn handen in het haar. Want ik moet nu gaan leren hoe ik mijn energie indeel, en hoe ik mijn weken zo inplan dat ik bijvoorbeeld ook nog energie overhoud voor leuke dingen.

Daarnaast moet ik gaan sporten, het liefst 2 a 3x per week, ik moet zo gezond mogelijk eten en zo gezond mogelijk leven. Een vast dag nacht ritme is ook erg belangrijk. Mijn huisarts ziet het gelukkig wel door de vingers dat ik kaartjes heb gekocht voor Dirty Dutch. Hij begrijpt dat ik jong ben en totaal niet kan stil zitten. Ik ging voor heen elk weekend uit, maar dat kan niet meer. Ik mis het enorm, maar ga al maanden lang niet meer uit. Ben denk nog maar 3 of 4x uitgeweest. Ik heb ook heel lang niets gekunt door mijn medicijnen, daar mocht geen alcohol bij, en ik mocht niet in het verkeer deelnemen in het begin, later wel, maar in de avond niet meer omdat ik dan mijn medicijnen op had.
Mijn hele sociale leven is op het moment ook drastisch gekrompen, ik loop fulltime stage (40 uur per week) en ben dagelijk half 7 thuis. Nu mag ik dus niet teveel hooi op mijn vork nemen, maar ik moet wel 3x per week sporten. Daarnaast les ik nu 1x per week (autorijden) ik moet namelijk afrijden voor juni geloof ik, want dan verloopt mijn theorie. Ik heb ook heel lang niet kunnen autorijden hierdoor, dus moet het nu echt weer oppakken.

Ik vroeg nog aan mijn huisarts hoe ik dat allemaal moest combineren, maar hij wist het ook niet :+.
Agja, ik kom er wel uit. Dat kom ik altijd..

Zo. Moest het even kwijt! Ben benieuwt of er mensen zijn die dit ook hebben en hoe die nu omgaan hiermee? Want ik vind het soms nog best lastig. :=

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:09

Bij mij is het 2007 begonnen met Pfeiffer. Erg moe, verder weinig klachten. Wel allemaal vage klachten maar die komen en gaan. (Duizeligheid, tintelende ledematen) Na een jaar weer terug gegaan naar de dokter want ik vond het allemaal wel erg lang duren. Een keer bloedgeprikt maar er kwam niets uit. Na weer ongeveer een jaar wéér teruggeweest, er was amper verbetering, eerder andersom.
De HA hoorde een ruis bij mijn hart dus doorgestuurd naar het ziekenhuis, gelukkig was het niets ernstigs en de cardioloog zei dat het gen verband kon hebben met die vermoeidheid. Daarmee was het weer afgedaan.

In het najaar van 2009 weer teruggeweest naar de HA, die had me doorgestuurd naar de internist om te kijken of 'vanbinnen' wel alles goed werkte en op een kleine verdenking van de ziekte van Lyme. Deze heeft weer bloed laten prikken (10 buisjes :P ) en daar kwam alleen uit dat die Pfeiffer toch wel erg flink was (geweest). Voorzichtig kwam hij met de diagnose CVS maar hij durfde het nog niet uit te spreken omdat dat wel erg definitief zou zijn. Hij stuurde me weer terug naar de HA en die zei dat ik terug moest komen als er iets veranderde... Ik snap het wel, hier kunnen zij ook niets mee.

Allemaal leuk en aardig maar ik schiet er niks mee op :P Ik ben nooit van mijn leven uit geweest, in het weekend ga ik op zijn laatst om half 11 naar bed, dan ben ik gesloopt. Doordeweeks meestal rond half 9/9 uur. Ik ga zo vaak mogelijk naar school, ook al weet ik soms dat ik het beter niet kan doen. Ben nogal een eigenwijs typ, zal niet snel toegeven dat het eigenlijk niet gaat. :o gelukkig vangen ze me op school heel goed op, met een aantal aanpassingen lukt het aardig.

Omgaan kan ik er nog steeds niet echt mee, de ene keer beter dan de andere keer. Dat ik niet kan uitgaan heb ik me bij neergelegd, het kán gewoon niet. Een feestje bij een vriendin (tot 12 uur) is nog net te doen, maar dan hoef je de volgende dag niets van me te verwachten := Moe ben ik nog steeds, gelukkig heb ik verder niet echt klachten, behalve dat mijn benen erg snel verzuurd zijn en regelmatig zwaar en pijnlijk aanvoelen.

Fietspomp

Re: 1 procent van de mensen met pfeiffer blijft ziek..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 16:33

Hmm. Wel maf dat het dus bij jou zo anders is als bij mij. Ik heb echt vlagen van vermoeidheid. En als ik het echt goed te pakken heb kan ik ook echt ziek worden hierdoor.

Maar ik kan wel uit, niet altijd. Soms deet ik het terwijl ik wist dat het niet ging en dan was ik ook al om half 1 zo moe dat ik wel naar huis moest. Anders viel ik in slaap op de dansvloer :=.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:35

Wel raar ja, maar ik heb ook nooit keelontsteking of dikke klieren gehad en dat is wel het typische voor Pfeiffer. Bij mij gaat het wel met ups and downs hoor, absoluut :j maar niet echt vlagen ofzo..

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:36

Ik heb ook een paar keer pfeifer gehad ben ook niet meer de oude geworden hoor. Van heel de dag niks doen ben ik al moe :+

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 16:37

Hmm ik wel. Heel erg zelf. :+

Ik ben trouwens altijd de banketstaaf tijdens vakanties. Dan verandert mijn ritme namelijk. (Slaap iets langer uit en ga later naar bed). Meestal stort ik dan weer helemaal in. := De enige vakantie waarbij ik echt kan genieten is de zomervakantie, dan ben ik lang genoeg vrij om te wennen aan mijn vakantie ritme :+.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:41

oh das geen geruststellend nieuws... ik ben nu ook al een tijd aan het rommelen met erge vermoeidheid (zou elke dag met gemak een middagdutje kunnen doen) en uiteindelijk bleek dus dat ik ook pfeiffer heb gehad (inmiddels niet meer actief) maar ik blijf moe. Als ik nog geen uur uit bed ben dan zou ik zo weer kunnen slapen ookal heb ik dan al 9 uur geslapen. Zo lang ik maar in beweging blijf voel ik het niet zo, en zodra ik tot rust kom dan word ik zo moe (ben al een keer in slaap gevallen achter de laptop :z en geloof me, niet comfortabel)
Ik schop mezelf regelmatig naar buiten (naar de paarden) en dan gaat het weer zo'n beetje, maar ik voel me 86 en geen 26... Van mij mag het nu afgelopen zijn hoor...

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 16:46

Ik heb het zelfde. Ik was 17 toen ik die terugval kreeg, zinsdien voel ik me qua gezondheid echt 30 jaar ouder ofzo. := Ik vind het ook echt niet leuk, ik was altijd een feestbeest, ging vaak leuke dingen doen en ging vaak spontaan even langs bij mensen, of mensen kwamen spontaan bij mij langs. Ik woon tegenover de kroeg dus daar kon ik ook vaak spontaan heen gaan. En dat gaat nu niet meer. Het zit niet in mijn karakter om stil te zitten of veel te slapen.
Ik zit nu ook gewoon op een leeftijd waarop je dingen wilt doen, je bent maar een keer jong zegmaar :=.

Trouwens, als ik een dag stil zit etc zoals vandaag (omdat ik nu niet veel kan met die ontstekingen) dan word ik nog slomer. Ik moet mezelf idd ook altijd aan het werk schoppen.

Ik verslaap me tegenwoordig ook weer elke dag, steeds erger. Het begon met 10 minuten, maar inmiddels zijn het hele uren :\.

S_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:47

Ik herken mezelf ontzettend in jouw verhaal.
ook sinds 2006 pfeiffer. en nog niet weg en gaat het waarschijnlijk ook niet meer. Meedere malen bij de dokter gezeten met me handen in me haar en helemaal wanhopig. en elke keer weer nieuwe onderzoeken waar niks uitkwam.

Ook kreeg ik net zoals jij geen eetlust meer, kon van het minste of geringste misselijk worden. alles wat ik at kwam er ook weer uit. Ik leek wel een anorexia patient. Het was echt nietn ormaal meer. en als ik dan echt goed rust nam dan werd ik pas echt ziek. mijn afgelopen zomervakantie heeft de hele vakantie hetzelfde ritme gehad. opstaan/ontbijten/overgeven-op de bank te tv kijken/ en weer slapen. VERSCHRIKKELIJK vond ik het.
Hierna is het een tijdtje goed gegaan. Uitgaan heb ik al een tijd geleden opgegeven want dat zit er echt niet in. Wanneer ik uit ben word ik zo misselijk van de drukte en van de moeheid dat ik het echt niet trek. Word hier altijd zo verdrietig van dat ik het ook maar niet meer probeer.

Nu gaat het helaas de afgelopen maand niet meer goed. Heb hierdoor helaas ontslag moeten nemen op me werk. draaide daar dagen van tien tot tien. En dat trek ik gewoon echt niet met mijn lichamelijke conditie. Dit is het allermoeilijkste wat ik ooit heb moeten doen want wat vond ik die baan geweldig.
Ook is het zo als ik ergenss heel veel zin in heb dat ik ook alweermisselijk word. Kan ook absoluut geen vieze luchtjes meer verdragen.
Maar dat went.
En wat mij super goed doet is een middagdutje van 1.5 a 2uur. verschrikkelijk als je zo jong bent maar het helpt echt en zo hou je alles een stuk langer vol.

Sporten doe ik gelukkig al elke dag en als ik echt heel moe ben kan ik me soms na het sporten en stuk beter voelen. behalve als ik een echte slechte dag heb, dan probeer ik het niet eens.

Hoop dat je je snel weer beter voelt !

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:52

Geluk bij een ongeluk, ik heb nooit uit kunnen gaan dus ik mis het ook niet echt. Wel vervelend natuurlijk, vooral als al je vriendinnen wél gaan. Heb dan het gevoel dat ik iets mis zeg maar. Ik laat eigenlijk nooit merken dat ik erg moe ben, even op de tanden bijten en doorgaan denk ik dan altijd, erg fout eigenlijk. Verslapen doe ik amper, ik ben wel echt een ochtendmens.
Gelukkig vind ik mijn geluk in 'mijn' paardje, dat is mij veel waard :) Ik had een bijbaantje op een dressuurstal, maar na 2 hele dagen trok ik het niet meer en ben halve dagen gaan werken. Dat ging gelukkig wel.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 17:00

S_C: Jij hebt het nog erger dan mij geloof ik.
Ik kan trouwens moeilijk een middagdutje gaan houden. Ik werk van 9 tot half 6 :=.

Olympus_: Dat herken ik. Ik negeer het ook heel vaak, dan bijt ik er gewoon doorheen. Vooral als het aankomt op stage. Ik wil dit jaar gewoon halen want een jaar of een half jaar overnieuw doen zie ik echt niet zitten. Wil zo snel mogelijk van deze opleiding af zijn.

Mijn bijrijdpaardje gaat aankomende zaterdag weg (tijdelijk). Ik had soieso al bijna geen tijd meer voor hem. Kon alleen in de weekenden, doordeweeks ben ik half 7 thuis, en dan ben ik gewoon te moe om nog naar hem toe te gaan. :\
Ik kan dus ook geen halfe dagen werken, ik moet een bepaald aantal uren maken anders haal ik stage niet. Bij mij op school willen ze ook geen rekening houden met pfeiffer. Vorig jaar kreeg ik namelijk de keuze blijven zitten of 100 procent aanwezig zijn. Uiteindelijk was ik er elke week zowat 2 of 3 dagen gewoon niet. Dan was ik 'ziek'. Nooit gezegt dat ik eigenlijk gewoon te moe was, als ik dat had gezegt moest ik blijven zitten. :(

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 17:02

Wat vervelend dat je school er geen rekening mee houdt! Bij mij gelukkig wel, wat een fijn idee is, ook al maak ik er niet altijd gebruik van ;) vaak ga ik gewoon hele dagen naar school en op een gegeven moment ben ik dan toch zo ver doorgedraafd dat mijn lichaam stop zegt en ik me alsnog ziek moet melden..

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 17:25

ik zal me ook even hier melden!!
ik heb sinds september 2008 pfeiffer.
Mijn HBO opleiding die ik toen deed heb ik op moeten geven omdat de school mijn toetsen niet 1 jaar uit wou stellen en ik dus zo mijn propedeuse niet zou gaan halen.
Na 1 jaar maar 3 dagen in de week 4 uurtjes gewerkt te hebben ga ik nu weer naar school...
Welliswaar maar een mbo opleiding waar ik niet veel huiswerk voor hoef te maken, maar ik ben weer op weg.
Als ik uit school kom (reis van 1,5 uur) slaap ik in de bus altijd 15 minuten tot 20 minuten (ik weet precies waar ik altijd ben).
Daarop kan ik vaak nog de rest van de dag redelijk door. Na het eten ga ik altijd op de bank liggen en dan krijg je me daar alleen nog om te gaan slapen vanaf (als ik niet al lig te pitten :P).

Buiten school en werk (moet wel, kan niet anders) doe ik bijna niets mee... Ik ben wel van plan binnenkort misschien weer eens naar de manege te gaan, maar dan ben ik pas om 22.30 thuis(of nog laer) en dat is mij jammer genoeg eigenlijk te laat....

S_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 18:21

Jammer dat je dat niet kunt doen het helpt echt namelijk.
Een tip negeer het gewoon echt NIET. dan komt de klap later alleen nog maar 100 x harder. Kijk voor iets speciaals als dirty dutch snap ik het zou ik ook doen je moet niet dingen gaan laten natuurlijk. maar luister goed naar je lichaam dat heb ik ondertussen wel geleerd.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:45

Vaak krijg je na een tijdje van onderzoeken de stempel 'Chronisch Vermoeidheids Syndroom'.. En het advies om er mee te leren leven :+

En serieus, dat leer je vanzelf. :) Zorg dat je, je grenzen weet. Zorg dat je daar ook niet over gaat. Stel je prioriteiten. Heb jij het weekeinde nodig om bij te komen, dan ga je niet naar die ene drukke verjaardag. Dan kan je helaas net even niet mee stappen. Doseer je energie..

Moe, dat zal je altijd meer zijn dan iemand zonder deze 'ziekte'. Maar als je eenmaal je draai hebt gevonden, en vooral je erbij neer kunt leggen. Dan gaat het vanzelf beter :)

sterkte :)

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 16:36

Qimm schreef:
oh das geen geruststellend nieuws... ik ben nu ook al een tijd aan het rommelen met erge vermoeidheid (zou elke dag met gemak een middagdutje kunnen doen) en uiteindelijk bleek dus dat ik ook pfeiffer heb gehad (inmiddels niet meer actief) maar ik blijf moe. Als ik nog geen uur uit bed ben dan zou ik zo weer kunnen slapen ookal heb ik dan al 9 uur geslapen. Zo lang ik maar in beweging blijf voel ik het niet zo, en zodra ik tot rust kom dan word ik zo moe (ben al een keer in slaap gevallen achter de laptop :z en geloof me, niet comfortabel)
Ik schop mezelf regelmatig naar buiten (naar de paarden) en dan gaat het weer zo'n beetje, maar ik voel me 86 en geen 26... Van mij mag het nu afgelopen zijn hoor...

Ik heb precies het zelfde! 2 jaar geleden ofzo Pfeiffer gehad, zonder dat ik het doorhad.. Was vaak moe enz. dus maar is naar huisarts en toen bleek dat ik wel antistoffen voor pfeiffer in me bloed had, dus dat ik het heb gehad.. maar nu nog steeds. ik ben en blijf moe.. of ik nou 3 uur slaap of 8 uur of 12 uur.. ik zou zo na 1 uurtje ook weer me bed in kunnen en hele dag slapen.. ook na school zou ik zo een middagdutje kunnen doen ofzo.. doe dit 1x per week ook omdat ik anders echt instort...

ben bij de paarden ook vaak moe.. uit ga ik niet vaak, ook omdat ik de energie er niet voor heb...

Heb ook wel al over na gedacht om nar dokter te gaan, maarja dar ben ik niet veel mee... dan komt het door bloedarmoede, ijzertekort.. mag ik pilletjes slikken, maar ik merk er dan niks van.

Mag van mij ook wel gewoon is over zijn, ik ben 17, dus wil zegmaar ook kunnen genieten van me leven :Y)

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 22:24

Olympus_: Zeker vervelend! Zat bijna te huilen toen ze zo reageerde zo erg kwetste ze me ermee. Ze had zelf namelijk ook Pfeiffer gehad, en begreep me volkomen. Maar toch voelde ik me totaal niet begrepen, nog steeds niet trouwens. Als je weet hoe het is, zou je nooit zoiets zeggen.. :\
Ik ben net zoals jij overigens. Ik ben vanaf woensdag ziekgemeld voor stage. Vrijdag moest ik gewoon werken, dus ook die dag sta ik als ziekgemeld, zaterdag ochtend heb ik afschijd moeten nemen van mijn bijrijdpony en vervolgens de rest van de dag op bed gelegen. Ik kwam alleen niet in slaap (was wel moe) pas na 2 uur toen mijn wekker alweer ging (had er een uur voor uitgetrokken om me klaar te maken want zou die avond naar de bios :P) viel ik ineens in slaap. Heb een halfuur liggen slapen en werd doooooooodziek wakker. Echt alsof ik ieder moment moest overgeven. Heel maf :=. Duurde ook wel zeker een uur voor de misselijkheid wat gezakt was. Uiteindelijk wel een leuke avond gehad en ging denk rond 1 uur slapen, volgende dag kwam ik er ook weer rond 1 uur smiddags uit, en ben toen naar Bloomingdale gegaan. Echt super leuk en pas in de bus naar huis (rond 1 uur) zakte ik in. Vandaag de hele dag op bed gelegen met vriendlief, tv kijken. Vriendlief ging om half 10 savonds weg ofzo. Dus daarna ben ik nog even gaan zitten. Dat moet ik altijd, anders is mijn hoofd tevol en kan ik niet slapen :+. Alleen, nu is het heel laat, en ik weet eigenlijk wel zeker dat ik morgen weer een wrak ben op stage. Maar ik kan me ook niet te lang en te vaak gaan ziek melden, want school houd er geen rekening mee, en ik weet niet hoe dat zit met mijn collega's. Dus morgen zal ik weer eigenwijs doorbijten. :O

S_C: Gister heb ik je tip dus geprobeert zoals je hierboven al gelezen had werkte het alleen anders dan verwacht. :P
Ik weet dondersgoed dat de klap 100x harder is als ik het negeer. Maar voor school kan ik het bijna niet negeren. Ik heb al onwijs veel stage gemist door ziekenhuisbezoekjes, huisarten, onderzoeken, ziekte, vermoeidheid, verslapen, bloedprikken etc. :=
Ik probeer er wel zo goed mogelijk naar te luisteren, maar kan morgen avond dus ook al niet vroeg mijn bed in, want dan moet ik autorijden tot 10 uur -O-.

rebeltje: Wat je zegt klopt. Een vriendin van me heeft een vriendin die dit ook heeft en ze weet ook precies hoe ik me nu voel en wat ik doorsta. Dat is wel heel fijn. Ik merk gewoon dat weinig mensen het kunnen begrijpen. Vaak krijg je een reactie van: "Ik ben ook moe hoor." :\ Ik heb volgend weekend een verjaardag, die ik gewoon weg niet kan afzeggen, maar ik ga hem morgen bellen en het probleem uitleggen. Dan is het hopelijk minder erg als ik eerder weg ga :).

Laura_: Ik snap precies wat je bedoelt! Ik ben nu 19, toen ik het kreeg was ik 15, en de terugval had ik op mijn 17de. Ik was toen ook nog niet zo lang 17. Het is oneerlijk al op zo'n jonge leeftijd niet mee te kunnen komen met de rest. :\

Zo, en nu duik ik mijn bed in.. Anders kom het echt niet goed morgen :+.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 08:42

Toen ik 15 was kreeg ik pfeifer, ben nu 45 en nog steeds moe moe en moe.Hoe ik het vol hou weet ik niet maar er zijn van die dagen dan ben ik echt helemaal op.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:45

:(:) Ik kan er weinig aan doen voor je :) Maar het is soms gewoon fijn om niet de enige te zijn :(:)

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:51

Ik herken dit ook heel erg. Ik heb ongeveer 1.5jaar geleden pfeifer gehad, en ben er toen vrij lang echt ziek van geweest. Ik merk wel dat ik me nu beter voel als toen, maar echt beter zal ik mezelf niet noemen, het lijkt wel of je altijd wat energie mist.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 22:08

Dit klinkt mij ERG bekend in de oren, en ben ook erg blij je verhaal te lezen!

Ik kreeg 2 jaar geleden Pfeiffer; zo erg dat ik aan de Prednison moest omdat m'n keel zo pijnlijk en dicht zat dat ademen moeilijk begon te worden. Heb 2 weken alleen maar geslapen (16 uur per dag) en alles was me teveel. Waar ik nu vooral nog last van heb is mn concentratie. Tijdens of vlak na m'n Pfeiffer kon ik erg slecht lezen; de letters dansten letterlijk voor mn ogen. Nu is dat nog steeds vaak zo, ook restless legs en opgezette lymfeklieren. Vaak en snel moe, en als het even kan slaap ik tussen de middag nog een half uurtje.

Ik weet ook niet of er uberhaupt nog wat aan te doen is? Ik heb het toen goed uitgeziekt, half jaar thuisgebleven. :+ Ik sport veel, eet gezond. Don't know what else to do..

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 12:30

rebeltje: Dat is het zo ie zo. Heel veel mensen in mijn omgeving snappen het niet. En dat is heel vervelend..

wessjuhh: Dat is wel precies goed omschreven idd. :\

Oamaru: Ik kan nu niet een half jaar uitzieken. Maandag nog de keiharde confrontatie met mijn stagebegeleider vanuit school gehad. "Vervelend. Goed. Laten we er niet te lang bij stil staan. Je zult je uren moeten afmaken."

Ze kicken je bij mij op school er duidelijk met gemak af.

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:45

Bij is vorig jaar januari Pfeiffer ondekt.
In deze piriode liep ik veel stage, en was erg moe.
In eerste in stantie dachten dat mijn vermoeitheid kwam door het vroege opstaan.
Maar het maakt niet uit hoe vroeg ik naar bed ging, ik bleef moe, viel thuis constant op de bank in slaap.
Had tintelingen in mijn lichaam en veel hoofdpijn.
Ik had nergens meer zin in, ik had er de engerie niet meer voor.
Toen in op mijn stage flauwviel, had mijn moeder er genoeg van en heeft mij naar de huisarts gestuurd.
Bloed laten prikken, en hier kwam uit dat ik Pfeiffer had/heb.
Mijn stage was tegen die tijd gelukkig al bijna voorbij, want ik moet het een stuk rustiger aan gaan doen.

Nu we ruim een jaar verder merk ik nog steeds dat ik sneller moe ben dan iemand anders.
Maar voor de rest gaat het nu erg goed.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:47

hier nog 1, heb het ca 6 jaar geleden gehad, maar het komt met vlagen terug, zoals nu, heeeeel moe. terwijl ik zelfs juist een heel druk persoon ben. heel vervelend, het schijnt altjd in je bloed te blijven zitten

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 13:37

jameyskatje schreef:
hier nog 1, heb het ca 6 jaar geleden gehad, maar het komt met vlagen terug, zoals nu, heeeeel moe. terwijl ik zelfs juist een heel druk persoon ben. heel vervelend, het schijnt altjd in je bloed te blijven zitten

Hier precies hetzelfde!
Elk jaar 3x mijn bloed laten testen, komt niks uit, bij internist geweest en doorgestuurd naar longarts (astma patient) en kno arts, komt niks uit.
Ik ga inmiddels al niet eens meer naar de dokter. Ik heb gewoon periodes dat ik om 18.00 kapot ben en zit te wachten tot mijn zoontje op bed gaat, 19.30, dan opruim en afsluit, douchen en 20.30 lig ik dan ook in mn nest.
Dit heb ik dan een week nodig, maar je hoeft mij echt niet elke avond tot 23.00 op de bank te laten zitten. Ook in een "normale" periode ga ik om 22.00 in bed. En als ik ben wezen stappen dan doe ik de hele zondag niks en kan ik ook 2 avonden om 20.30 op bed.

Kleine dingetjes maar toch... vóór die pfeiffer werkte ik 60 uur per week en daarnaast nog mijn vrienden en hobby's.

Ik ga binnenkort toch maar eens naar de huisarts om te vragen of ik nou misschien ook CVS heb, het is gewoon veel fijner als je kunt uitleggen dat je het chronisch vermoeidheids syndroom hebt dan dat je het hele verhaal moet houden bij het begin van de ziekte van pfeiffer.

Ik sport normaal gesproken 6x per week, 2x joggen, 2x zumba en 2x paardrijden. Ik heb al 2 weken niet op het paard gezeten en 3 weken niet gejogd. Zumba moet ik van mezelf nog doen, maar daarna zoek ik t liefst iemand die me even meeneemt in de douche en mij in bed stopt. :D