Paard op voet gestaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Suus17_

Paard op voet gestaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 19:55

Hey :)

Zoals de titel zegt is mijn paard vanmiddag op m'n voet gaan staan. En dan niet zachtjes, nee hij sprong erop zo ongeveer.
Binnen twee tellen had ik een paarse hoef op m'n voet staan. Het deed behoorlijk wat pijn maar nog niet ontzettend ofzo.
Toen ik in de auto terug naar huis zat merkte ik wel dat ik heel veel moeite had met gas geven/remmen. M'n voet wilde niet meewerken en het deed superveel pijn.
Nu is het een uurtje of 4 later en gaat het eigenlijk steeds meer pijn doen. Het is niet echt paars meer, maar wel dikker geworden. Ik dacht eerst van; blauwe plek misschien een heel klein beetje gekneusd.
Nu begin ik me echter af te vragen of het niet heel misschien toch gebroken kan zijn.
Het is zegmaar het midden van m'n voet, dus ik kan ook niet echt checken of ik het nog kan bewegen oid.

Zijn hier toevallig mensen die meer verstand hebben van breuken/kneuzingen en mij kunnen vertellen wanneer het gebroken zou kunnen zijn?
Het lijkt me niet meer nuttig om nu nog naar de EHBO te gaan. Maar als het nou morgen nog zo'n pijn doet is het misschien wel slim om foto's te maken misschien? Kan ik dan meteen een afspraak in het ziekenhuis maken of moet ik eerst langs de huisarts?

Ik hoop dat iemand er meer over weet dan ik xD

Tamadine

Re: Paard op voet gestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:56

Hey

ja ik heb het een keer gehad. Kon er toen nieteens meer op lopen. na paar uur wel naar dokter geweest, maar was niet gebroken gelukkig.

Wel je been omhoog houden, want dat had ik ook gedaan. Volgende dag was het direct veel beter!!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:59

Ik zou even de huisarts bellen, of de dienstdoende arts.
Daar waar het paard gestaan/gestampt :D heeft zitten volgens mij je middenvoetsbeentjes. Die zijn vrij kwetsbaar, dus als ze het nodig vinden toch maar even op de foto. Misschien is het een scheurtje in je botjes maar voor hetzelfde geld is het een breuk die scheef komt te staan omdat je er te laat mee bij de dokter bent.

Voetje hoog houden in elk geval en als je niet langs hoeft te komen maar even 2 paracetamolletjes nemen. Anders doe je geen oog dicht want het zal wel lekker gaan bonzen.

Beterschap.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:02

Als je denkt dat het misschien toch gebroken is zou je alsnog naar de huisartsenpost kunnen gaan.

Koelen is iets wat je wel kunt doen. Hopelijk heb je dit gelijk gedaan, voorkomt een erge zwelling.

BETERSCHAP!

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:03

Grinnik, van het weekend in dezelfde situatie gezeten(geeft je een handje eeuh voetje), alleen dan een linkse voet. Mijn voet is ook nog wat dik, maar ik kan op zich alles nog. Lopen, druk op zetten van boven en van opzij, bewegen, dus ik kijk het persoonlijk even aan.

Hoe het systeem in NL is weet ik niet, maar ik zou wel even het pootje omhoog leggen en er wat ijs op leggen (met een doekje rond om bevriezing te voorkomen). Als het morgen inderdaad nog zo pijnlijk is, zou ik ook een foto laten maken en Als het te pijnlijk is een pijnstiller nemen?

Ik hoop dat het bij jou ook met een sisser afloopt!

princessleia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:03

stalen neuzen

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:05

dat helpt niet als het je voet zelf is ipv je tenen en is op zo'n moment zelfs gevaarlijker. Als het ijzer afbuigt, snijdt het ijzer zo in je voet.

Dan kun je beter ouderwetse houten klompen adviseren.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:10

In ieder geval even je voet omhoog houden, zo veel mogelijk. En daarnaast regelmatig koelen ;)

Ik was zo eigenwijs om dit niet te doen toen ik mijn enkelbanden had gescheurd. Mijn enkel was minstens 2x zo dik als normaal, echt niet normaal maar ik dacht 'gaat toch wel over'. Ben toen pas een week later naar de dokter gegaan. Nu, 2 jaar later is mijn enkel nog steeds wat dikker dan dat hij daarvoor was.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:18

Koelen, voet hoog en morgenvroeg naar de huisarts!

En ik weet niet wat je aan hebt bij de paarden, maar goede schoenen kan ik je aanraden.

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 20:20

Ik heb het inderdaad meteen gekoeld. Misschien dat het daarom ook een stuk minder paars is dan aan het begin.
En nu ik dit lees ga ik ook maar m'n voet omhoog leggen :D
Ik kan nog lopen, maar dan niet met m'n volle gewicht op die ene voet, ik hinkel wat rond :P maar erop drukken aan de bovenkant gaat echt niet, dan verga ik van de pijn xD
Als het morgen nog zo pijn doet ga ik dan inderdaad maar even de dokter bellen :) Hopelijk dat die niet zegt; ajoh, het is maar een blauwe plek! Want dan zou ik me wel heel banketstaaf voelen.
En bedankt iedereen voor de reacties/tips tot nu toe! :)

Edit; Ik had thermolaarzen aan. Ik liep altijd op kisten met stalen neuzen tot ik een zwaarder paard kreeg en het spookverhaal ijzer door voet hoorde, haha.
Laatst bijgewerkt door _Suus17_ op 31-03-10 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:22

Als je denkt dat 't wel eens een breuk zou kunnen zijn is het belangrijk dat je er zo snel mogelijk mee naar een arts gaat, als je te lang wacht kunnen ze er vaak niks meer mee.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:25

Weken terug is er ook een paard van 1.70 op mijn rechter voet gesprongen, gelukkig net niet op mijn tenen en had mijn dikke winterlaarzen aan. Mijn voet werd helemaal blauw/paard en dan ook echt net een rand voor mijn tenen :P Ik ben, nadat het paard erop is gesprongen, wel gewoon doorgegaan met mijn eigen pony. Eerst voelde ik namelijk niks, pas toen ik dat paard zijn stal uit liep begon t pijn te doen:P dus ik dacht gewoon blijven lopen, dus was gaan wandelen met mn pony. daarna toch maar naar huis gegaan vanwege de pijn:P thuis heb ik er ijs opgelegd en me voet omhoog gehouden. nu veel weken later doet het nog steeds pijn, maar wel minder en is het ook minder blauw.. je ziet wel nog wat er wat is/was.
Maar nu sprong eergister mijn eigen pony van 1.15 nog een keer op die voet! Nu is die dus weer blauw :P

Dusja, mijn tip: ijs erop, omhooghouden, geduld hebben en oppassen dat er niet weer op getrapt word :D

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:29

Ik heb dit ook gehad ..
Pony stormde de stal uit en gebruikte mijn voet als spring balk :')
deed niet zo veel zeer toen. Maar ik heb er nu zelfs nog steeds last van ( 2á3 weken geleden)
Veel rusten en stevige schoenen aanhouden ;)

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:33

ik heb het ook een half jaar geleden gehad. pony schrok en sprong naar voren en daar stond toevallig mijn voet.
had wel gelijk last maar ben nog gaan rijden, half uur later liep ik op het station en kon eigenlijk niet meer lopen. ook alle kleuren van de regenboog. je kan zelf testen als op je teenkootjes lootrecht drukt en het doet supper veel pijn kan dat een teken zijn dat het gebroken is.
verder kijken of je het een beetje kan bewegen.anders evt toch naar de ha gaan voor foto. maar ze kunnen er toch niet veel tegen doen. naar mijn idee kunnen ze niet goed je teenkootje gipsen.
net als kim had ik er ook nog best lang last van volgens mij echt wel 6 weken en voelde het later nog wel eens pijn doen. dus het duurt wel even.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:05

Koelen en been omhoog houden. ;) Evt. een pijnstiller tegen de pijn en als je het echt niet vertrouwt langs een arts gaan.

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:10

jep, hier ook een paar weken geleden een paard flink over mijn voet gelopen!
tip: even langs de ehbo, foto laten maken. middenvoetsbeentjes kunnen zo gebroken zijn. en dan weet je het tenminste zeker.
succes!

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 23:17

Heb vorige week hetzelfde gehad, gebeurde op donderdag deed wel pijn maar ja das logisch. Zondag toch langs de ehbo gereden vanwege erge pijn en mijn grote teen niet meer kunne bewegen. Dokter ff naar gekeken en ik moest rust houden das alles. Morgen ga ik toch weer naar de dokter omdat ik gewoon constant erg pijn heb waarbij ik zelfs ga janken |( , en dat doe ik niet snel. Ook kan ik mijn grote teen helemaal niet meer bewegen en voel ik hem ook niet en is mijn voet dik. Dus ga voor de zekerheid gewoon langs de dokter want straks is het wel gebroken en kunnen ze er niks meer aan doen. Tot die tijd je voet omhoog en koelen. Succes :(:)

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 23:23

Middenvoetsbeentjes kunnen inderdaad vrij makkelijk gebroken zijn. Het jammere is dat je er zo goed als niks (rusten) aan kunt doen. En daarbij blijven mensen vaak last ervan houden, ook als het weer genezen is blijft het een zwakke plek.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 23:44

Ik heb dit ook gehad, had net een nieuwe baan en stug doorgelopen, na 6 weken kon ik niet meer op blote voeten lopen van de pijn, zijn er foto's gemaakt en bleek ik ook scheurtjes te hebben in de middenvoetsbeentjes.
Er kon niks meer aan gedaan worden, maar ik had beter direct foto's kunnen laten maken......
Het is nu al bijna 2 jaar geleden en heb er nog steeds last van als ik op blote voeten loop......

Dorage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 08:55

Ik heb paar maanden mijn voet gebroken doordat mijn pony ook op mijn voet ging staan. Bij mij werd het heel erg dik en het deed de eerste 2 dagen verschrikkelijk pijn. Maar ben toen voor de zekerheid naar het ziekenhuis gegaan en werden er foto's gemaakt en was er een middenvoetsbeentje gebroken :) Dus misschien kun je voor de zekerheid even een fototje laten maken?

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 12:14

Ik ben vannochtend naar de dokter geweest, en deze zei dat het niet gebroken was :) Ik heb blijkbaar heel veel geluk gehad :P

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:19

zou toch voor de zekerheid ff na de HA gaan. afgelopen vrijdag is mijn paard ook op mijn voet gaan dansen. 3 van mij 5 tenen aan de reachtervoet zijn onvellt. gelukkig niets gebroken, maar wel fijn dat ik nu zekerheid heb.

Dorage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:53

Gelukkig heb je niets gebroken! :D

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:56

Suus heeft jou dokter röntgenogen?
Of heeft hij een foto laten maken?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:12