Last van mijn knieen na hardlopen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Last van mijn knieen na hardlopen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 08:28

Nou ik denk ook eens ik zal wat aan mijn conditie doen. Ik heb dure nieuwe loopschoenen gekocht en met evy in het oor ben ik begonnen met Start to Run. Bij het beginnen aan les 8 voelde ik dat elke stap dreunde in mijn knie, eerder nog geen last van gehad. Toch doorgelopen. Maaaaar nu heb ik last van mijn knieen met:

- Trap aflopen
- Paardrijden: Kan ik niet meer lichtrijden |(
- Als ik van mijn paard afstap en op de grond neerkom doet het zeer.
- Als ik zware dingen til voel ik het in mijn knieen.
- Iets harder lopen dan wandelen is onmogelijk!

Het doet aan beiden knieen zeer! In ruststand aan het einde van de dag zeurt mijn linker knie een beetje.

Mijn vriend vind dat ik naar de dokter moet...ik vraag me af of dit nog niet overdreven is? Het voelt NIET als spieren/bandenpijn....die spierpijn heb ik in week 1 al gehad. Het doet ook niet zeer met buigen tenzij ik op mijn knieen ga zitten en ze helemaal doorbuig dan voel je het wel.

Ik zal toch niet iets beschadigd hebben wat blijvend is!!?? Nu denk ik echt van: was ik maar NOOIT begonnen!!!

Wie heeft dit ook ooit gehad?? Het lijkt wel of de demping in mijn knie weg is. Ik kan nog geen 2 stappen 'rennen' 'sprinten' om de weg over te steken! Ik lijk net een oud wijf!!! ;(

zonnebloem18

Re: Last van mijn knieen na hardlopen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:32

Hoevaak in hoeveel tijd heb je hardgelopen?
Heb je genoeg tijd tussen de keren hardlopen laten zitten?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 08:33

Achteraf gezien heb ik best veel gelopen:

Week 1: Zon/woe/vrij/zat
Week 2: Ma/woe/vrij/zon

Ik heb zeg maar om de dag gelopen....leek me genoeg rust en TOEN voelde het of ik geen problemen had!! Het was er gewoon INEENS.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:34

Ik zou toch even naar de dokter gaan :)
Zo'n twee jaar geleden moest ik op school heel erg veel sporten.
Kreeg toen ook last van mijn knieen maar ging gewoon door.
Na ongeveer een halfjaar toch maar naar de dokter gegaan..

Bleek dat ik 2 jumpersknieen had waarschijnlijk gekregen door de loopband.
Kreeg een blad met oefeningen mee (die ik bijna niet heb gedaan :x) en moets wat rusthouden.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:35

toch maar langs de huisarts hoor...
ikzelf heb ook snel last van mijn knieen met hardlopen maar ik heb vroeger een kruisband gescheurd, dus ik weet de oorzaak, wel erg snel last van mijn enkels laatste keer was het dus een ontsteking door het hardlopen....
dus jou verhaal klinkt ook als een ontsteking, lijkt mij sterk dat er iets kapot is in beide knieen zoals miniscus e.d. want dat is echt pijnlijk hoor (weet ik ook uit ervaring)

Zesiram

Hoeveel dagen zit er tussen 2 keer rennen?
Ik heb zelf weinig/slecht kraakbeen in mijn knie ( of zoiets ), ik moet extra rustdagen nemen tussen twee keer trainen, anders raken mijn gewrichten geïrriteerd. Sowieso 48 uur, soms zelfs meer. Je kan niet rustig genoeg opbouwen met hardlopen, het heeft echt impact op je lijf.

Start to run is een mooi programma, maar heb er erg in dat het best kan zijn dat je het nog kalmer aan moet doen!

corientjuhh

Ik heb een poosje geleden ook heel erg last van mijn knieën gehad
Mee naar de dokter geweest
Waarschijnlijk was het dat mijn knieschijven niet mooi aansloten op de rest van mijn knie zeg maar, het gaat vanzelf weer over
Ik weet niet hoe oud je bent maar dit komt heel vaak voor bij pubers

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:36

Zonnetje81 schreef:

Ik heb zeg maar om de dag gelopen....leek me genoeg rust en TOEN voelde het of ik geen problemen had!! Het was er gewoon INEENS.

dat is inderdaad erg veel als je nog nooit hebt hardgelopen. Ik zou de eerste tijd echt max. 3 dagen in de week doen. als de pijn aan houdt even langs de huisarts, alhoewel ik denk dat hij je adviseert 2 weken alleen matig te bewegen. Rust roest, dus probeer wel een beetje in beweging te blijven!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:36

je moet je afvragen of je wel wilt gaan hardlopen, er onstaan veel knieproblemen juist door het hardlopen, ik zou iets anders gaan doen en inderdaad wel even langs je ha

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:37

Op zich zou het moeten kunnen in het begin is 2 dagen er tussen meestal beter, maar als je niet echt erg overgewicht hebt (meer dan 20 kilo te zwaar), zou het niet zo veel effect moeten hebben.
Ik zou het wel laten controleren bij de huisarts.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 08:38

Ik ben 28 :+ maar goed....als ik stil zit heb ik opzich geen probleem en met gewoon lopen voel ik in de loop van de dag wel iets maar niet dat ik niet normaal kan lopen. Ik hoop zooooooo dat het over gaat!! En hardlopen daar ben ik nu wel even klaar mee hoewel ik het net leuk vond en wel de drang heb om te gaan maar als dat als gevolg heeft dat ik last blijf houden EN niet meer kan paardrijden....??

Ik zal maar een afspraak maken met de dokter, misschien krijg ik wel ontstekingsremmers?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 08:39

Zesiram schreef:
Zonnetje81 schreef:

dat is inderdaad erg veel als je nog nooit hebt hardgelopen. Ik zou de eerste tijd echt max. 3 dagen in de week doen. als de pijn aan houdt even langs de huisarts, alhoewel ik denk dat hij je adviseert 2 weken alleen matig te bewegen. Rust roest, dus probeer wel een beetje in beweging te blijven!

Ja mijn vriend had het erover om 1x per week te gaan en later 2x per week als ik pijnvrij ben...??

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:40

Met 1 keer in de week bouw je nog weinig conditie op, maar kunnen je banden en spieren wel beter wennen. Als je weer fit bent, dan zou je kunnen kijken of dat lukt, en dan pijnvrij blijven op je gewrichten en banden etc. En dan opbouwen. 4 keer per week is echt te veel als je net begint ( is mijn ervaring althans ).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:43

Hardlopen is zeer belastend voor je knieen, daarom zijn goede schoenen echt noodzakelijk. Zeker als je op het harde loopt (asfalt/de stoep etc.). Heb je het sinds je nieuwe schoenen hebt? Ging het de eerste keren wel goed? Ik liep rustig 4x kort in het begin, hoor. Maar wel rustig opbouwen (heb je zo'n opbouwschema?).

Zeker even naar de huisarts gaan, je schoenen checken, eventueel op zachtere ondergrond gaan lopen ofzo. Ik loop zelf ook hard, afgewisseld op de weg (harde ondergrond) of in het bos/hei (zachte ondergrond). Heeft bij mij meer te maken of ik 's avonds loop of niet, want ik ga 's avonds niet het bos in. ;)
Heb goede schoenen met goede vering. De warming up is wel belangrijk, rustig beginnen. En na het lopen ook een cooling down doen en rek- en strekoefeningen. Sterkte!!!

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:44

Ik heb het ook gehad dat was omdat ik te weinig vering in mijn schoenen had, nieuwe schoenen gekocht in zo een winkel waar ze filmen hoe je loopt etc nu nergens meer last van.
Doe ook altijd een teepje onder mijn knieen zodat dat de dreun ook opvangt. Mn oom gaf me die tip hij is fisio en trainer van de voetbal en moet zeggen dat teepje vangt toch ook echt wel het 1 en ander op :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:49

xDon schreef:
Ik Doe ook altijd een teepje onder mijn knieen zodat dat de dreun ook opvangt. Mn oom gaf me die tip hij is fisio en trainer van de voetbal en moet zeggen dat teepje vangt toch ook echt wel het 1 en ander op :)

Kun jij eens uitleggen hoe je dat dat, je tape-je?
Waarmee, en hoe strak en hoe zet je het vast ed?

Ik ga 100 km lopen, niet hardlopen hoor, dat hou ik bij de 7 km :+ en soms voel ik mijn knieën.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:52

Waar zit de pijn precies? :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 08:52

Ik heb vanaf het begin met mijn nieuwe schoenen met extra steun en veel vering gelopen. Het zijn nieuwe asics en niet goedkoop :+ kosten 100 euro.

Verder loop ik inderdaad met een opbouwschema, de bekende start to run van de belgische Evy.

Het blijkt wel dat het enorm belastend is. Iets anders wil ik niet gaan doen ik had voor dit gekozen omdat:
1. Ik niet gebonden wil zijn aan openingstijden en ik dit flexibel kan inplannen, ik loop mijn huis uit en ben in 30 minuten terug.
2. Ik geen geld aan de sportschool wil uitgeven, heb ik al meer dan genoeg gesponsord :+
3. Sportschool kost me uren tijd ivm erheen rijden/omkleden/sporten/omkleden/naar huis, ik werk fulltime en heb een paard en een vriend :P

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 08:53

MyrtheJ schreef:
Waar zit de pijn precies? :)

Ja dat is moeilijk uit te leggen, als ik de trap afloop voel ik gewoon een pijn in mijn knie net of je geen kraakbeen hebt (ik denk dat dat zo voelt :+). Het zit niet gebonden aan een plek aan de voor/achter/zijkant en het is geen spier/bandenpijn!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:54

Skeeleren is een stuk minder belastend voor je knieën, ik ben daar op overgestapt uiteindelijk omdat mijn banden hardlopen niet aankonden ( had ze al een paar keer gescheurd door handbal, basketbal etc. en ik bleef last houden ).

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:56

hmm.. okee.. het is lastig als je de pijn niet kan lokaliseren om een duidelijk antwoord te geven.

Ik dacht bij het lezen van je verhaal meteen aan het gewricht tussen je knieschijf en bovenbeenbot, je ziet daar vaak overbelasting na hardlopen, en dat geeft pijn bij traplopen, te lang met gebogen knie in dezelfde houding zitten, etc.
Maar die pijn zit voornamelijk aan de voorkant, maar je zal het wel door je hele knie voelen.a

EDIT:
Wat voor soort pijn is het? zeurend, dof, stekend.. constant.. snachts ook pijnlijk?
Laatst bijgewerkt door MyrtheJ op 31-03-10 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 08:57

Ik zal er eens opletten :D maar ik denk wel dat het meer naar voren zit dan naar achteren.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:58

Ik heb ook last van mijn knieen na het hardlopen,ben terug gegaan naar een hardloopwinkel en nu blijkt dat ik verkeerde schoenen heb voor mijn manier van lopen.
Ik schijn teveel naar binnen te zakken op mijn enkels en hierdoor mijn knieen ook te veel te belasten.
Op dit moment mag ik helemaal niet meer hardlopen van de HA, loop al ruim 1,5 maand met krukken i.v.m hardlopers blessure Shin Splints.Ik heb het behoorlijk heftig en loop met dikke schenen vol met vocht en mag alleen omhoog zitten, met mijn paard kan ik op dit moment niet meer als longeren en een moeder die een beetje buitenritjes op haar maakt. ;(

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 08:59

Zesiram schreef:
Skeeleren is een stuk minder belastend voor je knieën, ik ben daar op overgestapt uiteindelijk omdat mijn banden hardlopen niet aankonden ( had ze al een paar keer gescheurd door handbal, basketbal etc. en ik bleef last houden ).

Aan skeeleren heb ik ook gedacht maar ik ben bang om te vallen :+ Ik ben gaan hardlopen voor mijn conditie want zit steeds afgepeigerd op mijn paard en om af te vallen.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 31-03-10 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:59

EDIT:
Wat voor soort pijn is het? zeurend, dof, stekend.. constant.. snachts ook pijnlijk?
(daar valt namelijk ook nog het een en ander uit te halen ;) )