Slecht tegen warmte kunnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Slecht tegen warmte kunnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 13:08

De laatste tijd heb ik heel veel last van de warmte.. En dan vooral als ik buiten loop met een jas aan (ook al is t maar een dunne zomerjas) en dan een warme winkel in stap. Dan krijg ik het direct benauwd en wordt een beetje duizelig.
Eerst dacht ik dat het eraan lag dat ik misschien niet genoeg had gegeten.. Maar vanmorgen heb ik toch een paar flinke broodjes met rinse appelstroop gehad, maar toch weer duizelig als ik in een winkel sta. Dus het is echt die overgang van kou naar warmte. (al had ik er midden in de winter geen last van) Mijn jas uittrekken helpt op zich wel, maarja dat kun je ook niet in elke winkel doen.

Zijn er mensen met hetzelfde probleem? En weet iemand of er iets aan te doen is?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:39

Yep, hier nog eentje!
Ik word er ook altijd heerlijk misselijk en duizelig van. Mijn oplossing is om m'n jas uit te doen en een flesje water mee te nemen, daar koel ik wat van af en m'n misselijkheid wordt minder.

Ik heb er ook last van in de tram, in de binnenbak, als ik weer thuis kom...en ga zo maar door.
Ik zit al weer vol tegenzin naar de zomer uit te kijken, in de volle tram in de hitte...mij niet gezien! En daarna een paar uur in de brandende zon les gaan geven 8-)
Ja, de kraan gaat weer m'n beste vriend worden.

Ik heb echt geen flauw idee waar het vandaan komt, is ook pas sinds een jaar of twee dat ik dit heb. Op een normale dag gaat er 3 liter water doorheen, zo raar voel ik me door hitte.

Moet daar wel bij zeggen dat ik erg 'warmbloedig' ben, ik heb het echt nooit koud terwijl iedereen dik ingepakt is. In de zomer wil ik het liefst in m'n blote skeletje rondwandelen, vlees eraf en lopen met die botten :D

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Slecht tegen warmte kunnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:49

Ik heb altijd problemen met warmte. Boven de 20 graden hou ik op met functioneren, dan ben ik letterlijk ziek van de warmte. Sinds een paar jaar slik ik betablokkers om mijn lichaam rustiger te houden in de zomer. Ik heb dit mijn hele leven al gehad en vind het wel apart dat je dit 'ineens' hebt. Dan ga ik me toch afvragen of er niet een oorzaak voor te vinden is. Misschien het opnieuw wennen aan warmer weer na een fatsoenlijke winter? Want dit jaar was de winter natuurlijk wel echt een winter en dat hebben we al heel wat jaartjes niet gehad, dat maakt de overgang wel veel groter.

Ik ben dan wel een extreem geval maar ken dus jouw probleem erg goed. Bij zulke overgangen krijg ik altijd direct last van duizeligheid, het gevoel dat er een lijmklem op je hoofd staat en benauwdheid. Jas uittrekken zou ik sowieso doen in alle gevallen dat het kan (en in welke winkel kan dat niet dan? Volgens mij overal wel) en het flesje water is ook een goede. Wat ik zelf ook altijd doe, is buiten de winkel even rustig in de buitenlucht blijven staan, zodat je de warmte van eventueel lopen/fietsen al kwijt bent. Dan de winkel in en daar ook een paar minuutjes stil staan als de reactie van je lichaam te heftig is. Eventueel een paar slokjes koel water erbij. Het kan goed helpen om goed op je ademhaling te letten, zorg dat je diep en rustig blijft ademen. Bij zulke temperatuursovergangen kan het namelijk ook zijn dat je vanwege de schrikreactie gaat hyperventileren en dat zou de duizeligheid prima kunnen verklaren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 14:58

Ik heb het probleem ook al langer inderdaad, ik herinner me nog dat ik in groep 8 een keertje duizelig werd en zwart voor mn ogen begon te zien toen we in de aula moeten rechtstaan. En ook ben ik vroeger ooit in een winkel flauwgevallen.. Ik zie dan trouwens ook altijd krijtwit. Zodra ik dan ga zitten, en eventueel mn hoofd tussen mijn benen doe, of inderdaad wat water drink, dan gaat het beter.
De laatste tien jaar heb ik er weinig last meer van gehad, dus ik dacht dat ik het gewoon ontgroeid was, maar nu begint het toch weer op te zetten.
Ik kleed me inderdaad in de zomer ook altijd zo luchtig mogelijk. Nog net geen buiktruitje :+ Maar wel altijd shirts zonder mouwen, linnen broeken of rokjes.. en ik hou helemaal niet van in de zon liggen als het warmer dan 25 graden is..

Het is erg vervelend, want ook op feestjes, concerten of in de disco heb ik hier wel eens last van, dus daar ga ik dan ook bijna niet naartoe.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:10

en je ademhaling op zulke momenten? Veel mensen denken bij het woord hyperventilatie direct aan supersnel ademen, maar te oppervlakkig en iets versneld is ook al hyperventilatie en kan zulke symptomen heel goed verklaren. Daar kan je echt supersnel heel duizelig van worden en ook flauwvallen.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:15

Herkenbaar, ik ben meer een winter mens. Met deze temperaturen ben ik niet vooruit te branden, moet er altijd heel erg aan wennen. (en ik wordt ook ziek :? ) In de zomer functioneer ik het beste om half 7 's morgens, geen enge beestjes in de lucht, en is het nog koel buiten.
Het erge is nog dat ik in het horeca gedeelte van een zwembad werk. Wat voor mij inhoud dat ik in temperaturen werk van -18 tot +30 graden. Het enigste wat bij mij helpt is een beetje rustig aan doen en veel drinken...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 15:16

@Zwete, Nee, eigenlijk niet, ik blijf altijd vrij makkelijk rustig. Maar als ik zo duizelig wordt en even geen kant op kan, dan heb ik wel vaak dat ik daar even van schrik, dan voel ik gewoon even wat adrenaline vrijkomen, en dan voel ik me wel direct even wat beter en minder duizelig. Ik probeer altijd rustig en diep adem te halen, maar dat helpt weinig.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:20

zweet je wel voldoende? Door te zweten koelt je lichaam af, als ej dat onvoldoende doet krijg je idd een soort over verhitting... Ik ga regelmatig naar de sauna, eerst voelde ik me echt rot daardoor maar namate ik het vaker deed kwam het zweetproces op gang ofzo en nu kom ik er kletsnat uit!! Sindsdien kan ik ook veeeeel beter tegen de warme! Misschien werkt het voor jullie ook?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:48

Zelfde probleem hier, al van jongs af aan kan ik absoluut niet tegen warmte. Als de douche wat te warm is en ik kijk niet uit dan ga ik tegen de vlakte, ben ook vaak duizelig in winkels en daar zul je me dus ook niet snel vinden. Met deze temperaturen trek ik het wel buiten, maar veel warmer moet het niet worden :n
Wat je eraan kunt doen? Ik heb geen flauw idee, anders had ik het allang gedaan :D

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:12

Ik heb elke keer juist warmteaanvallen ookal is het helemaal niet warm :+
dan begin ik helemaal te zweten en wil ik het liefs alle kleding van mijn lijf aftrekken... :Y)
Ik liep vandaag in een t shirt buiten en dan heb ik het in ene weer heel koud...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:19

Ik herken dit wel, ook ik kan totaal niet tegen warmte. Ik heb ook nog 'ns rood haar, dus in de zon ben ik meteen zo rood als een kreeft. :')

Boven de 20 graden vind ik al veel te heet, het weer dat het laatst was vond ik best lekker, maar ook al aan de warme kant...
Hete douches vind ik dan wel weer lekker, het water dan. Maar als het gaat stomen omdat het benauwd wordt in de douche dan zet ik hem ook snel weer op koud. Ik lig ook nooit in de zon (omdat ik dan binnen een paar minuten verbrand) en dat scheelt wel wat, maar die drukkende warmte kan ik gewoon niet tegen... mijn ideale temperatuur ligt rond het vriespunt, dat vind ik heerlijk. Zeker met een licht zonnetje erbij, geef mij maar lekker de winter! :)

Overigens kan ik ook niet goed tegen overgangen, als ik uit 'n warm huis de kou in stap dan vertrek ik eerst even helemaal van de pijn in mijn neus (ook als ik niet verkouden ben) omdat de overgang zo plots is. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:22

Heb je een sjaal om? Of hoge kraag?

De eerste keer dat het weer 15 graden werd dit jaar, kon ik niks om me nek doen (kraag oid) want meteen benauwd en voelde alsof ik giga koorts had.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:24

Ik kan ook slecht tegen de warmte. Tot een graad of 22 is het nog wel ok maar daarboven lijken mijn benen elk wel 50 kg te wegen, word ik heel passief n loom en heb ik bij de minste of geringste inspanning een kop als een tomaat.
N.B. nu al rijd ik 's avonds in de manege met alleen een tshirt met lange mouwen en zonder jas of hemd en daar voel ik me lekker bij.
Overigens wordt het wel beter in droge warmte zoals in andere landen. Dat verdraag ik stukken beter.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:14

Herkenbaar! Had het de eerste paar keren in de kroeg dus gaf toen de drank de schuld, maar lag echt gewoon aan de warmte.. Let in ieder geval op dat je voldoende zout binnenkrijgt, heeft voor mij goed geholpen (vraag me niet waarom). Weet niet of je veel zout eet, ik namelijk wel, maar ging na veel gezeur van mn ouders daar maar eens mee minderen met als gevolg dat al die rare klachten weer terugkwamen..

En idd, drogere lucht gaat beter :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 15:21

Hier nog een, erg extreem misschien maar 12 tot 16 graden geen probleem. Hoe kouder hoe liever. Met -5 hout hakken in een blouse, geen probleem. Met + 20 wat doen? Liever niet, gaat alles heel langzaam, ben vaak duizelig en kortademig. Ik blijf liever binnen bij mijn wervelstormpje op een pootje en heel veel ijsjes. En werk met gemak zo'n 6 liter thee en water per dag naar binnen. Nadeel is dat ik 's nachts zo vaak moet plassen. Door een ongeval met blijvende handicap word ik bijna gedwongen om een kantoor baan te nemen. Het idee alleen al aan hoe warm het op kantoren is, word ik al ziek van. Nee, geef mij de winter maar. Heel veel kou. Ik heb een bloed hekel aan de zomer. Ik kom zo weinig mogelijk in winkels en kantoren, zelfs op visite gaan in de winter probeer ik te ontlopen. Als het toch niet lukt kleed ik mij zomers aan, familie weet niet beter. Ik heb mijn hele leven al last van eczeem waardoor ik niet tegen warmte kan.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 15:27

Asyaa schreef:
Heb je een sjaal om? Of hoge kraag?

De eerste keer dat het weer 15 graden werd dit jaar, kon ik niks om me nek doen (kraag oid) want meteen benauwd en voelde alsof ik giga koorts had.

:oo Ik zou er niet eens aan denken om met die hitte ook maar iets om m'n nek te doen.

Ik de zomer ben ik in de keuken op de vloer te vinden, daar zijn de tegels het koudst :Y)

Ik zie echt weer op tegen de zomer :') Behalve de hitte ook weer de opmerkingen van: "Hey, wat ben jij ontzettend wit!" :')

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 15:26

Hier hetzelfde..
In winkels krijg ik het al snel benauwd..
En idd.. ik ben ook zo wit.. kan heel slecht tegen die warmte..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:15

Ach met rood haar ben je sowieso al wit :+

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:28

Doordat ik veel buitenwerk (paarden, veehouderij, scouting) heb gedaan word ik snel bruin op armen, gezicht en nek. De rest is spier wit, is ook altijd bedekt. Mee naar het strand in de zon liggen bakken, echt niet. Veel te warm. Mensen vinden dat raar.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:10

aikon hier hetzelfde hoor.. mij zal je ook echt niet zien liggen zonnen of in de zonnebank.
En idd.. mn armen verkleuren iets.. maar meestal wordt het rood en verveld het weer snel. De rest is wit

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 17:03

Ik ben ook echt heel vaak benauwd en warm, heb wel hyperventilatie dus dit zal er enigszins wel mee te maken hebben.

Zit ook echt tegen de zomer aan te hikken.. warmer dan 20 graden hoeft van mij ook echt niet hier in Nederland, bah!
Ben vorig jaar naar Turkije geweest en ben 5 kilo afgevallen door de hitte.. wat een ellende.. heb daar zo'n fles gekocht speciaal voor tegen de hitte die je op je lichaam kan sprenkelen. :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:46

zeer herkenbaar, ik heb het heel snel benauwd ik heb het gevoel alsof ik compleet over de kook raak en rood wordt. Ik heb het zowiezo snel met overgangen van buiten naar binnen, ben net een hond ga gewoon hijgen.

Nu heb ik het ook in de winter andersom bij extra kou blijf ik erg lang rillen en klappertanden. Volgende de ha heb ik dik bloed en duurdt het dus vrij lang voor dat mijn lijf kan afkoelen of opwarmen. Bij warmte extra vervelend want blijf erg lang te warm.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:33

Hé dat heb ik ook..
bij mij komt dat waarschijnlijk door mijn iets hogere bloeddruk..

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:45

Hier nog zo'n figuur.

Warmte vind ik vreselijk, loop tot heel lang met korte mouwen en dunne jassen. Kan echt beroerd worden als ik het te warm heb.

Heb ook binnen no-time een rode kop als ik iets actiefs doe.

De overgangen van kou naar warm zijn niet fijn; de eerdere lijmklem om je hoofd zoals eerder beschreven werd, dizzy, druk op oren.
Moet dan even gaan zitten en bijkomen en dan wat gaan doen.

Heb een lage bloeddruk, ben behoorlijk dun, dus eigenlijk zou ik een koukleum moeten zijn....maar in tegendeel.

Als ik het dan ook koud heb, dan heb ik het koud tot op mijn botten.

edit:spelfout

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:48

Ik heb er ook wel last van. Niet als ik 's avonds gewoon de verwarming hoog zet, want heb het ook vaak koud. Maar als het in de zomer echt boven de 27 graden komt, dan vind ik het echt niet meer fijn. Ben vandaag onder de zonnebank gegaan en dat is ook echt vreselijk, werd kotsmisselijk. Laat maar zitten dus, dan maar niet bruin.