Thanks pap, depressief?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Thanks pap, depressief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 14:50

Hoi

Ik loop al een hele tijd met het vermoeden dat ik depressief ben. Ook na research op internet en een artikel in een tijdschrift wat ik lees werd dat vermoeden alleen maar groter. En vervolgens heb ik het advies opgevolgd wat er vaak bij staat, omdat het nu dus echt niet goed met me gaat :\

Ik heb het aan m'n vader verteld, na lang slikken en veel gehuil. En het enige wat ik als reactie kreeg was een "ow". Ik heb verteld dat ik graag hulp wil zoeken, want alleen kom ik er niet uit. Er kwam geen reactie... En dat is nu een week geleden, er is geen woord meer over gezegd. Geen knuffel, geen eventuele oplossing en geen medeleven. En dat voelt poedersuiker.

Ik heb geen idee wat ik nu moet, een vreemde benaderen voor hulp durf ik niet en ik hoopte nu wat steun van m'n vader te krijgen. En nu voel ik me dus niet serieus genomen door hem, terwijl dit m'n hele leven beinvloedt. Waarom zouden andere mensen me dan wel serieus nemen als mijn eigen vader dat niet eens doet?

Het voelt wel fijn om het even van me afgeschreven te hebben. Welke bokkers hebben dit nog meer doorgemaakt en willen eventueel hun ervaringen delen? En welke hulpinstanties kan ik benaderen en hoe werkt dat financieel?

Groetjes Marijke

Anoniem

Re: Thanks pap, depressief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:54

Ik heb het zelf niet meegemaakt, maar een goede eerste stap voor hulp lijkt me naar je huisarts gaan. Hij/zij is er niet alleen voor je lichamelijke gezondheid, maar ook voor de geestelijke, en kan je ook doorverwijzen naar een psycholoog.

Misschien is je vader zo geschrokken dat hij niet weet hoe te reageren? Of bang dat je het zijn schuld vind? Ik zou er gewoon rustig nog een keer over beginnen, en melden dat je ook een afspraak bij de huisarts hebt gemaakt. Dat toont ook dat je het echt meent.

Veel sterkte, ik hoop dat je goede hulp gaat krijgen :)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:55

Hoe oud ben je?
Het is vervelend dat je vader je niet echt steunt hierin. Maar misschien weet hij niet goed wat hij er mee aan moet, wat hij erover zeggen moet.
Kan je niet zelf een afspraak maken bij de huisarts? Dan kun je toch de hulp zoeken die je wilt en/ of nodig hebt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:00

http://www.psyq.nl/
Zelf vond ik PsyQ een fijne instelling, kan je jezelf gewoon aanmelden en dan wordt er gekeken wat men voor je kan betekenen :)
Rot dat je vader zo gereageerd heeft, maar zoals boven al genoemd wordt kan het heel goed zijn dat hij niet goed wist hoe te reageren... Veel sterkte in elk geval en goed dat je hulp wilt zoeken! Da's de belangrijkste stap die je al gezet hebt :)

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:00

Is het mogelijk om zelf een afspraak te maken bij jullie HA?
Als dat kan, dan zou ik dat als eerste doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:03

hoelang voel je je al depressief?

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 15:08

Ik weet niet eens hoelang ik me al zo voel, zeker al 6 jaar met vlagen. Maar sinds een maand of 7 is het weer veel erger geworden. Als onze huisarts net zo goed met emotionele problemen is als in het verbinden van gebroken vingers dan heb ik er een hard hoofd in. Wat als hij me niet serieus neemt? Ik ben trouwens 18 ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:09

Het is voor ouders heel erg moeilijk om te horen dat het slecht gaat met hun kind. Ik weet dat het vervelend is, maar probeer er niet al te zwaar aan te tillen. Tenslotte is je vader ook maar een mens.

Laat het allemaal even onderzoeken. Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je tussen de 14 en 20 bent is het vrij normaal om je klote te voelen. Desondanks kun je dan nog steeds goede begeleiding krijgen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:12

Marijkjuh schreef:
Ik weet niet eens hoelang ik me al zo voel, zeker al 6 jaar met vlagen. Maar sinds een maand of 7 is het weer veel erger geworden. Als onze huisarts net zo goed met emotionele problemen is als in het verbinden van gebroken vingers dan heb ik er een hard hoofd in. Wat als hij me niet serieus neemt? Ik ben trouwens 18 ;)

Als hij je niet serieus neemt, en die kans lijkt me klein, dan kan je altijd nog verder zoeken. Of niet weggaan tot je een verwijzing voor een psycholoog mee hebt gekregen.
Huisartsen zijn er ook voor om je met zulke dingen te helpen, dus dat hij zomaar zegt dat het onzin is lijkt me echt heel sterk. En anders is het hoog tijd voor een andere huisarts, je bent 18 dus dat kan je zelf regelen :)

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 15:13

Klote voelen oke, maar is het ook normaal om hele dagen te huilen en je polsen open te willen ritsen? :\

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:14

Marijkjuh schreef:

voel je je dan onafgebroken depressief of weleens gewoon een paar dagen?
Eet je gezond?
Een gebrek aan bepaalde vitamines en mineralen kan ook voor depressiviteit zorgen.
(vitamine b6 en magnesium...als ik het een paar dagen niet slik heb ik nergens meer zin in en ben down..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:15

Marijkjuh schreef:
Klote voelen oke, maar is het ook normaal om hele dagen te huilen en je polsen open te willen ritsen? :\

Absoluut niet :(:)
Als je dit tegen je huisarts zegt wuift hij je heus niet zomaar weg hoor! Gewoon bellen en een afspraak maken, stap 1 op weg naar je beter voelen.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:15

Bij de huisarts eisen om een doorverwijzing. je kunt ook zelf een psycholoog benaderen, ik geloof dat er 7 gesprekken vergoed worden.
Ik ben toendertijd bij een psycholoog geweest, wat niet hielp. Vervolgens naar het ggz gestuurd waar ze een laaange wachtlijst hadden en inmiddels ben ik er zelf uitgekomen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:24

Go, dit is zo herkenbaar. Althans, hoe jij je voelt, en wat je denkt. Zelf ben ik nu 5 weken geleden bij de huisarts geweest, met mijn klachten. Ik werd heel serieus genomen, en er werd meteen naar een oplossing gezocht.

Je hoeft niet bang te zijn dat je niet serieus genomen wordt :) Let er vooral op dat je nu niet teveel gaat doen, en neem wat tijd voor jezelf :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:54

Ik geloof dat je voor PsyQ helemaal geen verwijzing nodig hebt...

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:56

Heino schreef:
Ik geloof dat je voor PsyQ helemaal geen verwijzing nodig hebt...

Klopt, maar ik zou wel even goed kijken hoeveel gesprekken vergoed worden. Het is namelijk niet grappig om het uit eigen zak te moeten betalen :=

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 16:02

DeSa schreef:
Klopt, maar ik zou wel even goed kijken hoeveel gesprekken vergoed worden. Het is namelijk niet grappig om het uit eigen zak te moeten betalen :=

Nee absoluut! Staat als het goed is gewoon in je polisvoorwaarden dacht ik, toch?

sofie1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 16:05

Maak een afspraak bij maatschappelijkwerk.
Of bezoek je huisarts en vraag een verwijsbrief voor de Psych.
Ik zou het via de huisarts spelen i.v.m. de kosten.

Sterkte!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 16:05

Als je niet naar je HA wilt gaan, is er dan op school niet iets van maatschappelijk werk, waar je mee kan praten en die je eventueel kunnen doorsturen.
Of een tante of een vriendien om in ieder geval te kunne praten.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 17:42

Jeetje Marijke, wat poedersuiker dat het zo slecht met je gaat! Ik wil je heel veel sterkte wensen.

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:47

Erg, ik ben doorverwezen van door me huisarts.
Moest me daar ziekmelden van het werk, en me werk gaf me toen alleen nog meer kritiek. Meld je je ziek met psychische klachten en dan gaan ze zeggen je kan beter stoppen met school en met werken want dit en dat.. Terwijl er niks van waar was, heb nooit wat gehoord, week daarvoor nog gesprek gehad en die vond alles goed gaan.

Ik wens je veel sterkte!
Ga naar de huisarts, die kan je meer vertellen en doorverwijzen..

Succes!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:48

Meis ga gewoon naar je huisarts, als hij je niet serieus neemt vraag je gewoon een afspraak aan bij een ander :)
Ik heb ook nog niet zolang geleden bij de huisarts gelopen omdat ik het niet meer zag zitten (denk: ik wilde op de snelweg met 120km/u de vangrail inrijden) toen ben ik zelf direct naar de ha gegaan en zij heeft me goed geholpen, beter dan mijn eigen ouders. Uiteindelijk heb ik niet eens een psych nodig gehad omdat zij mij goed begreep en eigenlijk alles wat me dwars zat in 3 bezoekjes er al uit heeft gekregen :)

Je mag me overigens altijd pb-en als je eens wilt praten ofzo :)

Dat jij je zo voelt, moet iedereen serieus nemen, alleen vinden ouders het vaak beangstigend, en krijgen ze soms het gevoel van, ligt het aan mij? Heb ik het verkeerd gedaan dat mijn kind zich zo ongelukkig voelt? Want die niet toffe reacties zoals jou vader het bij jou doet, heb ik ook van mijn ouders gekregen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:19

Wat ontzettend naar voor je zeg! Helemaal dat je het gevoel hebt dat je vader je niet serieus neemt, ik kan me heel goed voorstellen dat je dan bang bent dat anderen dit ook niet doen.

Eerste stap is naar de huisarts gaan, mocht je deze niet vertrouwen kun je overstappen naar een andere huisarts, je bent 18 dus dit kun je gewoon zelf regelen.

Je kunt ook naar het algemeen maatschappelijk werk gaan, telefoonnummer opzoeken bij jou in de stad en een afspraak maken. Diegene kan je dan doorverwijzen naar wat het beste bij jouw gevoel aansluit.

Veel sterkte

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:23

Ik ben ook naar de huisarts geweest een tijd geleden met dezelfde gevoelens, voelde niet alsof ze me serieus namen, want ik moest gezichtjes gaan tekenen in mijn agenda.. Come on..... Sterkte!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:27

je kunt gewoon je huisarts vragen naar een verwijzing naar een psycholoog. Kosten zijn rond de 85 euro per uur, waarvan meestal 50-60 euro vergoed wordt. Maximaal 8 gesprekken.