wat helpt goed tegen rugpijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

wat helpt goed tegen rugpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 12:51

Welk merk van die pilletjes hebt goed om erge rugpijn te verzachten? Iemand ergens goede ervaring mee?

En dan heb ik het niet over rugpijn van ongesteld zijn maar echt van rugklachten.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 13:00

VoltarenK , met diclofenac.
Te krijgen achter de balie bij de drogist.

Buiten symptoombestrijding zou je misschien kunnen denken aan een kraker/fysio/huisarts als je dat nog niet gedaan hebt?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 13:04

Ja ik ben al een paar keer bij huisarts en fysio geweest maar geen verbetering gekomen.

Heb het de ene keer meer als de andere keer. Dus zoek iets wat ik gewoon kan slikken de dag dat ik er veel last van heb.

sharonalover

Re: wat helpt goed tegen rugpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 13:07

wat zegt je huisarts daarvan dan? als je daar toch bent kan je dat net zo goed meteen vragen. die heeft er ten slotte toch meer verstand van dan wij ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 13:08

BSR/ body stress release : http://bodystressrelease.nl/
Heeft mij na tientallen jaren rugpijn er vrijwel helemaal vanaf geholpen. Fysio, osteopathie, manuele therapie, chiropractie, acupunctuur etc. geprobeerd en dat hielp allemaal maar tijdelijk. Nu met de BSR ben ik pijnvrij.
Als pijnstiller heb ik o.a. diclofenac, arcoxia, brufen, paracetamol met en zonder coffeine of codeine gebruikt, allemaal met wisselend succes. Jammer genoeg is dat alleen maar symptoom bestrijding dus zal de pijn altijd weer terugkomen.
Er bestaan ook rugstrekkers/ backstretchers, die gebruikt ik nu nog wel eens als ik weer eens teveel gedaan heb of spierpijn heb en ook yoga kan goed helpen tegen rugpijn.

http://www.backstretcher.com/?gclid=CNW ... DgodqGH2Bg
http://www.medipreventiecentrum.nl/inde ... tcher.html ; deze heb ik!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 13:13

Ik heb al verschillende dingen gehad van de huisarts, het 1 helpt niet en het ander word ik na een paar keer gebruiken ziek van (maag overstuur). Dus wil toch iets anders proberen.
Loop nu al weer een paar maanden zonder iets te slikken maar word er stront sjagerijnig van op momenten zoals vandaag

en inderdaad als ik een paar keer bij de fisio ben geweest is het even een paar weken weg en daarna komt het net zo hard weer terug.
Laatst bijgewerkt door __Nathalie__ op 27-03-10 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 13:14

Ik slikte 4x per dag ibuprofen en dat stilde de meeste pijn wel. Ook zat ik aan de tramadol. Maar zoals mensen al zeggen, dit is een symptoom bestrijding. Misschien moet je eens een second opinion vragen? :)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 13:15

volgens de dokter moet ik mn rugspieren of banden sterker maken dus daar doe ik nu al een tijdje oefeningen voor. Dus wil eerst maar eens kijken of dat wat opleverd.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 13:34

__Nathalie__ schreef:
volgens de dokter moet ik mn rugspieren of banden sterker maken dus daar doe ik nu al een tijdje oefeningen voor. Dus wil eerst maar eens kijken of dat wat opleverd.

Het voordeel van BSR is dat het je lichaam aanzet tot zichzelf genezen. Vaak heeft het niets met het versterken van banden/ spieren te maken maar met een voortdurende verkramping van grote en kleine spieren waardoor zenuwen bekneld komen te zitten wat weer allerlei uitstralings pijnen kan geven naar armen/ benen maar ook inwendige organen. Door de oefenen hef je de kramptoestand niet op, sterker nog je verergert het vaak nog.

Huisartsten zijn, in mijn ervaring, niet genoeg bekend met het bewegingsapparaat om daar iets zinnigs over te zeggen en geven alleen maar raad die "volgens het boekje" zou moeten helpen.
Ik heb een oud whiplash trauma en een lichte skoliose, daar kan geen HA iets aan doen en daar helpt geen oefening aan, heb ik nl. ook allemaal al geprobeerd.
Voordat ik met BSR begin slikte ik dagelijks pijnstillers en kon vaak nauwelijks functioneren om maar niet te spreken wat het met mijn humeur deed, nu heb ik meer energie en kan ook veel meer, ook zwaar werk.

BSR is vrij nieuw maar heeft zich wel bewezen, op alle gebied zowel bij mens als dier!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 13:36

ik gebruik willende diclofenac en ibuprofen 800 (dus de soort die je alleen op recept krijgt). In heel erge gevallen ook een opiaat, maar die bewaar ik voor als het echt mis is. Verder: Fysiotherapie. In mijn geval wekelijks. Manuele therapie om de spieren weer uit de kramp te krijgen. Ik probeer zoveel mogelijk geen pijnstillers te slikken.

Ik heb wel vooral pees/spierklachten a.g.v. Lyme.
Laatst bijgewerkt door Anya op 27-03-10 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 13:37

Als ik erg veel last heb slik ik een cocktail van paracetamol, ibu en aleve. Dat werkt prima. Dan moet je als die cocktail zijn werk gaa t doen niet gelijk enorme dingen gaan doen. Maar voor het slapen gaan is het bv heel fijn. :j

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 13:39

Als ik echt last heb ga ik meestal een stuk wandelen (minstens een uur maar meestal langer) en daarna lekker warm douche. Blijf bewegen dat is het allerbelangrijkste.
Als je zo'n last hebt dat je met regelmaat medicijnen nodig hebt zou ik om een doorverwijzing vragen, want dat zou niet mogen.
Persoonlijk vind ik dat nogal een "aanrader" ir111, weleens van wisselwerking gehoord? Daarbij is aleve en ibu ongeveer hetzelfde maar dan met een "broerstofje"Zou ik niet gaan mixen!

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 13:46

ik loop eigenlijk mijn hele leven al met rugklachten (lichte scoliose en hypermobiel in mijn rug) en ik loop eigenlijk iedere keer met periodes bij de fysio/manueel, maar kan niet zeggen dat dat altijd blijvend werkt...op de een of andere manier val ik altijd terug en komt de pijn ook weer volop terug...
pijnstillers helpen bij mij helemaal niet en volgens de fysio komt dat omdat ik ze veel te laat inneem en een gigantisch hoge pijngrens heb.
wat bij mij het beste werkt is het gekraak (manuele therapie), 1 keer kraken en ik heb weer een week minder pijn....en dat in combinatie met massage en oefeningen (2 keer in de week) zorgt ervoor dat ik het aardig vol kan houden...maar echt helemaal weg is het nog nooit geweest en heb me daar maar bij neer gelegd...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 13:57

Merkwaardig dat er hier niemand is die blijkbaar kijkt naar de link die ik over de Body Stress Release heb gegeven. Ik heb van mijn 11e tot mijn 49e rugklachten gehad wegens de scoliose, stijve onderrug en daarbij later nog een whiplash.
Ik heb me er, godzijdank, nooit bij neergelegd en de tip die ik kreeg van een kennis over de BSR opgevolgd.
Ik begrijp soms niet dat mensen maar gewoon met pijn blijven doorlopen en als er iets wordt aangedragen wat een hele goede kans heeft om echt te helpen deze niet nadre bekijken.
Dat geldt niet alleen hier maar ook als ik me om me heen kijk, naar mensen die alitjd maar klagen over pijn en hun leven daar negatief door laten beinvloeden, dan lijkt deze tip niet de moeite waard en gaan ze gewoon verder met de reguliere oplossingen die niet helpen.
Gelukkig heb ik de tip wel opgevolgd en kan nu weer de dingen doen waar ik plezier in heb, en veel anderen hebben dit ook gedaan.
Eerlijk gezegd denk ik dan ook dat sommige mensen niet echt willen genezen, hoe raar het ook klinkt. Het kan heel eng zijn om opeens "gezond en pijn vrij" te zijn.
Ik wil niet zeggen dat het altijd helpt maar heel vaak wel, lees de info op de site maar eens en probeer het. Na de 1e keren merkte ik al dat mijn pijn eindelijk weg was en bleef. Ik ga nu nog 1 x per 2 maanden voor een soort van onderhoudsbeurt, zelden omdat de pijn te veel wordt.

Zelfs nadat ik vorig jaar, na een val van mijn paard die me 2 gebroken ribben opleverde, heeft BSR me geholpen om de pgenezing positief te beinvloeden; ik heb eerder ribben gebroken en dat heeft veel meer pijn gedaan dan de laatste keer, puur door de BSR.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:00

Sorry Elcid. Geprobeerd, heeft voor mij niet geholpen. Logisch want wat stuk is door de bacterie is stuk en blijft stuk. Daardoor doet alles het nog maar met een erg geringe belastbaarheid. In mijn geval zijn de banden en pezen stuk. En in geringere mate aanhechtigen bij de gewrichten.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:02

ElCid schreef:
Merkwaardig dat er hier niemand is die blijkbaar kijkt naar de link die ik over de Body Stress Release heb gegeven. Ik heb van mijn 11e tot mijn 49e rugklachten gehad wegens de scoliose, stijve onderrug en daarbij later nog een whiplash.
Ik heb me er, godzijdank, nooit bij neergelegd en de tip die ik kreeg van een kennis over de BSR opgevolgd.
Ik begrijp soms niet dat mensen maar gewoon met pijn blijven doorlopen en als er iets wordt aangedragen wat een hele goede kans heeft om echt te helpen deze niet nadre bekijken.
Dat geldt niet alleen hier maar ook als ik me om me heen kijk, naar mensen die alitjd maar klagen over pijn en hun leven daar negatief door laten beinvloeden, dan lijkt deze tip niet de moeite waard en gaan ze gewoon verder met de reguliere oplossingen die niet helpen.
Gelukkig heb ik de tip wel opgevolgd en kan nu weer de dingen doen waar ik plezier in heb, en veel anderen hebben dit ook gedaan.
Eerlijk gezegd denk ik dan ook dat sommige mensen niet echt willen genezen, hoe raar het ook klinkt. Het kan heel eng zijn om opeens "gezond en pijn vrij" te zijn.
Ik wil niet zeggen dat het altijd helpt maar heel vaak wel, lees de info op de site maar eens en probeer het. Na de 1e keren merkte ik al dat mijn pijn eindelijk weg was en bleef. Ik ga nu nog 1 x per 2 maanden voor een soort van onderhoudsbeurt, zelden omdat de pijn te veel wordt.

ik heb in 2008 ook een whiplash gehad en heb zeker je link bekeken en ik zeg niet dat ik hem niet ga opvolgen...voor mijn nek heb ik namelijk al een nekstretcher en die werkt echt super...maar momenteel zijn mijn financien niet zo dat ik het ala minuut kan aanschaffen...
en bang om zonder rugklachten te lopen? echt niet...ik kijk er al jaren naar uit...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:06

Ik bedoel het ook niet persoonlijk, maar zie het vaak in mijn omgeving ( zelfs mijn moeder) dat mensen altijd klagen over pijn maar hier dan aan voorbij gaan.
Ik weet hoe zwaar het is om er mee te leven en ik weet hoe blij ik ben dat ik er vrijwel helemaal vanaf ben.
Overigens wordt BSR door een paar verzekeraars, gedeeltelijk, vergoedt. Ik ben zelf bij de FBTO verzekerd, die vergoeden 35,- per keer, max. is afhankelijk van het type verzekering.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:08

Ja dat snap ik goed, ik zou veel doen om van de pijn af te komen, weer gewoon te kunnen rijden of een stukje te lopen. Dat zit er niet in helaas. Dus ik moest ermee leren leven. En op dagen dat het echt belangrijk is even niks te voelen, neem ik een zware pijnstiller en zie wel wat dat de dag erna betekent.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:13

Proberen kan altijd, misschien sta je wel versteld! Ik was ook wat sceptisch in het begin, maar erger kon het niet worden dus heb ik de sprong gewaagd.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:16

bij mij helpt paardrijden trouwens erg goed voor mijn rugpijn...helaas wordt dat alleen niet vergoed door de verzekering...en mijn fysio deelt mijn mening...

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:26

hoi
ik gebruik het merk butrans 5 micogram /uur
dit is een pleister die je op je arm moet plakken
en geeft steeds per uur een dosis pijn bestrijder
diut kan je alleen bij de dokter op recept krijgen
maar ik heb al bijna een jaar zware rug klachten
niets hielp nu heb ik dit gehad zins drie maanden
en ben klachten vrij en per plijster doe je een week
hoop dat het iest is voor je een sterkte met je rug

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:34

lammie2701 schreef:
bij mij helpt paardrijden trouwens erg goed voor mijn rugpijn...helaas wordt dat alleen niet vergoed door de verzekering...en mijn fysio deelt mijn mening...

Klopt, het maakt de spieren los en ontspant, o.a. omdat het meestal een goed gevoel geeft. Het is een soort massage, ik heb van de winter niet kunnen rijden, door het slechte weer, en merkte dat mij rug stijver werd.
Misschien kunnen we een verzekeraar zo gek krijgen dat paardrijden vergoed wordt ;) , een soort "paardenbijlage" 8-) .

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:35

ElCid schreef:

Sluit me hier helemaal bij aan (ga ook even je site bekijken)! TS, ik zou niet naar pijnstillers gaan kijken. Hiermee bestrijdt je immers niet het probleem, al ben je misschien even pijnvrij. Daarbij zijn pijnstillers voor mensen met rugklachten vaak funest, omdat je niet meer doorhebt wat je wel en niet kan doen aangezien je de pijn niet meer voelt. Op die manier zorg je vaak voor extra overbelasting, dus pas hier goed mee op!

Zelf heb ik heel veel baat gehad bij een haptonome. Geen idee wat ze deed (ze raakte me aan op verschillende plaatsen op mijn lichaam, maar echt masseren was het niet), maar helpen deed het! Bij sommige mensen heeft het meer effect dan bij anderen, maar ik kan het je zeker aanraden. En nooit geschoten is altijd mis geschoten ;).

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:38

In beweging blijven!
Alles waar TE voor staat vermijden, en je hierin goed laten adviseren door een fysio.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 14:45

Ik snap dat het de rugpijn niet weg laat gaan maar dat vraag ik ook niet. Ik wil gewoon iets wat werkt wat ik kan slikken als ik het even niet meer trek.
Ik ga eerst het advies volgen om mijn rug sterker te maken. En ik moet mijn houding verbeteren.

Paardrijden werkt bij mij overigens helemaal niet. Als ik echt goed last heb dan kan ik slecht op mn paard zitten.

ik ga die voltaren maar eens proberen.