In elkaar geslagen door client --> hoofdpijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

In elkaar geslagen door client --> hoofdpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:36

Heeft iemand hetzelfde meegemaakt of tips?

Ik werk op een woonvorm voor mensen met een verstandelijke beperking, ernstige gedragsstoornis en psychiatrische aandoeningen.
Nou ben ik afgelopen maandag in elkaar geslagen door een client waar ik heel de dag 1 op 1 op stond. Voordat ik het wist had hij me tegen de muur aangedrukt en begon hij met zijn vuist en elleboog op mijn hoofd in te slaan, toen ik hem tegen wilde houden met allebei de handen begon hij op me in te trappen. Ik riep om mijn collega, nou ja, schreeuwde. Ze zei: Over 5 min. ben ik bij je.
Gelukkig kon ik loskomen en vertelde ik tegen mijn collega wat er gebeurd was, geen reactie.

Toen ik met de client buiten ging wandelen begon hij weer te dreigen; ja ik kan je zo weer slaan hoor (vette lach op zijn gezicht) en sloeg nep. Toen vroeg hij; ben je al bang voor me? Nou goed, terug van het wandelen ik tegen collega gezeged; hij heeft een paar keer op me ingeslagen. Wederom geen reactie..

Vervolgens had ik client op bed liggen en vroeg aan haar om een iboprufen door verschrikkelijke hoofdpijn. Zij me die gegeven en vroeg of ik hoofdpijn had. Ik zei; ja client heeft op me ingeslagen. Weer geen reactie..

Toen barste ik in huilen uit (altijd leuk op je werk }:0 ) en vroeg ik of het zoveel moeite was om even in te springen als ik haar riep en om te vragen hoe het met me gaat of wat er gebeurd is. Die client staat er namelijk om bekend zeer agressief te zijn en dat wanneer iemand roept die op hem staat je gelijk moet komen. Zij zag al notabene toen ik voor het incident met hem naar zijn kamer ging hij mij probeerde te slaan.

Ik heb al veel vaker op hem gestaan en hij heeft me wel vaker geslagen, maar nog nooit zo erg dat hij maar bleef doorgaan. Nou vind ik het incident niet zo erg, wel de reactie van mijn collega. Toen ik haar erop aansprak tijdens het huilen zei ze; oh ik dacht dat het een mededeling was en ik heb je toch iboprufen gegeven. Later gaf ze wel toe dat ze erop in had moeten springen en wel had kunnen vragen hoe het gaat.

Nou goed ik heb dus nog steeds last van hoofdpijn. Het is niet meer zo knallend als op de dag zelf, maar constant aanwezig, ene moment erger dan het andere moment. Normaal gesproken heb ik nooit hoofdpijn. Ik moest die maandag dat het gebeurd is van 2 tot 22u werken, de volgende dag heb ik gewoon nog gewerkt van 7 tot 15u, met hoofdpijn. Nu dacht ik het zal wel overgaan wanneer ik vrij ben (ben nu 3 dagen vrij) maar helaas..

Op advies vd leidinggevende heb ik morgen om half 10 een afspraak bij de huistarts, maar ik vraag me af of jullie tips hebben om mijn hoofdpijn weg te krijgen?

juval

Re: In elkaar geslagen door client --> hoofdpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:39

jeetje, wat een rot ervaring... kan je dit niet met je leidinggevende bespreken. Ik vind de reactie van je collega echt slecht hoor, dat kan zo toch niet.
zo'n baan zou echt niets voor mij zijn hoor, diep respect voor jou dat je met zulke mensen om kunt gaan! (bedoel je cliënt, niet je collega)
sterkte!!

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:40

Mag ik even schrikken dat als jij je collega roept omdat je IN ELKAAR WORDT GESLAGEN zij nog niet de moeite neemt om je te komen redden? Voor hetzelfde geld lag je nu in het ziekenhuis ofzo.

Ik zou een klacht indienen bij je leidinggevende en ook bespreken wat er met de client moet gebeuren, het is toch niet normaal dat je regelmatig geslagen wordt door hem, wie weet wat er tijdens de volgende woedeuitbarsting gebeurt....

En voor de hoofdpijn, neem een dafalgan of 2 en ga in het donker in je bed liggen en probeer te slapen. Ik hoop voor je dat het niets is

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:40

Misschien door indrukken juist die hoofdpijn. Anders mogelijk een lichte hersenschudding? Kalm aan doen!
En absoluut een klacht indienen over je collega! Dit mag en KAN niet.
Op een psychiatrisch inrichting moet iedereen die beschikbaar is direct op een oproep reageren. (mijn ervaring)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:44

Bedankt voor de lieve reacties :)

Het is normaal daar om geslagen te worden, gebeurd bij elke collega, dus ja ook bij mij. Daarom als er geroepen wordt kom je GELIJK naar diegene toe is de afspraak, normaal gebeurt dat ook maar deze collega lapt alle regels aan haar laars. Iedereen heeft problemen met haar, ik ook, maar ik had niet verwacht dat ze hiertoe in staat zou zijn..

Klacht heb ik al ingediend bij de leidinggevende, ik moest het nog maar een keer met de collega over hebben en dan haar weer bellen om te vertellen hoe het gegaan is. Plus ik moet naar de dokter van haar voor de hoofdpijn.

Ik heb dit ook nooit eerder meegemaakt dat ik niet gered ben of zelf iemand niet heb gered. Gister had een andere client met beide handen mijn haren vast en trok er heel hard aan, als toen die collega niet gelijk kwam was ik een paar plukken haar kwijt geweest.

Oh ja mijn moeder zei nog dan zeg je dat je niet meer met haar wil werken, maar er zijn al 2 collega's die dat aangegeven hebben dus kan moeilijk nog een derde bij.. Daarbij ligt heel het team op zijn kop; er is een extern bureau op gezet. En de andere persoonlijk begeleider net als haar heeft gezegd; of zij eruit of ik eruit.. Dus nu vinden er allerlei gesprekken plaats en adh daarvan worden er mensen overgeplaatst, hoogwaarschijnlijk dus ook die collega die mij niet kwam helpen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-03-10 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:45

het klikt of die collega zelf bang is voor die client
slechte zaak dat ze je niet gelijk te hulp schiet, ik hoop dat ze met inplannen beter opletten wie bij wie gezet wordt zodat je wel hulp krijgt

kwa hoofdpijn, plat gaan liggen in een donkere kamer

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:46

Dit KAN toch gewoon niet?!
Lekkere collega .. ik snap niet dat je niet meteen naar je leidinggevende bent gestapt.
Levensgevaarlijk .. wat als hij nog een stapje verder gaat en bv zijn handen om je keel legt?

Edit .. ik zie dat je al bij je leidinggevende bent geweest, hopenlijk gaan ze actie ondernemen!
Laatst bijgewerkt door puma op 24-03-10 15:48, in het totaal 2 keer bewerkt

JackenJill

Ik vind ook zeker dat je dit moet bespreken met een leidinggevende. Die reactie van je collega vind ik echt niet kloppen! Heb nog nooit in dit soort situaties gezeten, maar mijn moeder wel. Die ging ook weleens in haar eentje naar een zwaar verstandelijk gehandicapte toe, en die liet dat van te voren even weten bij haar collega's, omdat deze persoon bekend stond om zijn agressiviteit. Dan waren de collega's wat alerter mocht er om hulp geroepen worden. En wanneer nodig kwam deze hulp altijd!

Verder is het inderdaad goed dat je langs je huisarts gaat, wie weet kan die wat meer voor je betekenen in de zin van medicijnen of verder onderzoek.

Apple

Goed om even naar de dokter te gaan ja :-)

Wat fijn dat je leidinggevende het wel serieus neemt. Een klacht indienen tegen desbetreffende collega lijkt mij een logische stap. Uiteraard hoor je bij een dergelijke doelgroep extra alert te zijn en je collega's bij te springen als er iets gebeurd. Met een 'ik kom over 5 minuten' ben jij niet geholpen.

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:51

Ik vind dit eigenlijk wel een uitermate belachelijke situatie!!
Zoiezo dat jij alleen met die client in ruimte's bent, terwijl dit gedrag bekend is, maar ook dat je collega zo uitermate onproffesioneel reageert!!!! Hebben jullie geen I-Task oid??
Bij onze instelling word je met dit soort incidenten meteen opgevangen en word het besproken e.d. en daarbij heb jij nu als slachtoffer langer dan 10 min. pijn en is dat een ernstig incident. verder, als deze client dit vaker doet zal er toch eens naar de begeidingstijl gekeken moeten worden en ik vind niet dat jij dan alleen zou mogen zijn met hem, zeker niet ná zo'n incident....

heb verdere reacties niet bekeken overigens.. welke instelling werk je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:56

De ruimtes van de clienten zijn allemaal aangesloten op de woonkamer. Er zijn 2 deuren in geval van nood waardoor je naar buiten kunt gaan, deze moeten altijd open zijn. Ook de deur van hun appartement naar de woonkamer staat altijd wagenwijd open en mag niet dicht. Zodat je collega je kan horen; dat deed ze dus wel, ze kwam alleen niet.

We hebben portofoons bij ons waardoor je extra hulp in kunt schakelen, maar deze zou dan ook pas na 5 minuten komen net als mijn collega.. Naar de begeleidingsstijl word al gekeken en is nu aangepast, vandaar dat hij door het lint ging.. Tevens is hij aan het opbouwen met medicijnen en dit wekt ook agressie op.

Instelling zeg ik niet, wil graag anoniem blijven :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:58

Zoooooo ik had haar toch wel even de wind van voren gegeven.
Zéker met zo'n baan kan je dat niet maken.
Wat voor consquenties heeft dit gedrag eigenlijk voor je client?
Dit kan toch eigenlijk niet dat hij zomaar iedereen in elkaar timmert als het hem niet aanstaat. :?

Ik ken iemand die ook dit soort werk doet, maar daar zijn ze wel behoorlijk streng meen ik.
Er zitten wel gevolgen aan vast daar.
Soms zijn die gevolgen heel pietluttig lijkt, maar voor die mensen kan het dan wel belangrijk zijn.
Bijvoorbeeld zoveel dagen het internet er af of iets dergerlijks.

Héél raar dat dit gebeurt, wat nimroy zegt is wat in mij ook opkwam.
Ik kan er verder alleen niet veel over zeggen omdat ik niet in die sector werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:00

Moonfish; gevolgen voor de client is er nu niet door de nieuwe begeleidingsstijl. Eerder werd hij in de isoleercel gezet voor 10 minuten, maar nu mag dat niet meer omdat dat agressie bij hem opwekt..

xxBentexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:00

je moet echt een klacht indienen!! en misschien heb je wel een hersenschudding??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:02

Jongens ik ga van de computer af, hoofdpijn word er niet beter op zo ;) bedankt voor de lieve reacties en tips, ik ga een uurtje in bed liggen.

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:04

zouden ze toch even nader naar de medicijnen moeten kijken, welke hem beetje rustig houden en misschien agressie onderdrukken..

Overigens werk ik wel in deze sector en ben ook wel eens "gegrepen" maar ik zou door het lint gaan als mijn collega zei: met 5 min. ben ik bij je.
NEEEE NUU!!! HELP, is ze nou helemaal van de pot gerukt.. :?
Klacht indienen bij je leidinggevende en maak het niet te zacht.. vertel zoals het is! En ga naar de dokter en laat het ff onderzoeken.. Vind het heel naar voor je meid.

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:04

sterkte!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:06

Belachelijke situatie. Ik wens je veel beterschap - klinkt toch wel als een hersenschudding!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:09

Petite schreef:
Bedankt voor de lieve reacties :)

Het is normaal daar om geslagen te worden, gebeurd bij elke collega, dus ja ook bij mij. Daarom als er geroepen wordt kom je GELIJK naar diegene toe is de afspraak, normaal gebeurt dat ook maar deze collega lapt alle regels aan haar laars. Iedereen heeft problemen met haar, ik ook, maar ik had niet verwacht dat ze hiertoe in staat zou zijn..

Klacht heb ik al ingediend bij de leidinggevende, ik moest het nog maar een keer met de collega over hebben en dan haar weer bellen om te vertellen hoe het gegaan is. Plus ik moet naar de dokter van haar voor de hoofdpijn.

Ik heb dit ook nooit eerder meegemaakt dat ik niet gered ben of zelf iemand niet heb gered. Gister had een andere client met beide handen mijn haren vast en trok er heel hard aan, als toen die collega niet gelijk kwam was ik een paar plukken haar kwijt geweest.

Oh ja mijn moeder zei nog dan zeg je dat je niet meer met haar wil werken, maar er zijn al 2 collega's die dat aangegeven hebben dus kan moeilijk nog een derde bij.. Daarbij ligt heel het team op zijn kop; er is een extern bureau op gezet. En de andere persoonlijk begeleider net als haar heeft gezegd; of zij eruit of ik eruit.. Dus nu vinden er allerlei gesprekken plaats en adh daarvan worden er mensen overgeplaatst, hoogwaarschijnlijk dus ook die collega die mij niet kwam helpen.

Jemig, in deze post zie ik zoveel dingen staan waar ik de kriebels van krijg...

"Het is normaal om in elkaar geslagen te worden,..." Ik snap dat je met geestelijk gehandicapten werkt, maar in elkaar geslagen worden? Dat vind ik heel ver gaan.

"Deze collega lapt alle regels aan haar laars." "Oh ja mijn moeder zei nog dan zeg je dat je niet meer met haar wil werken, maar er zijn al 2 collega's die dat aangegeven hebben dus kan moeilijk nog een derde bij.." Nou schiet je toch in de verdediging voor die collega. Zij is degene die fout is, en niet in die functie thuis hoort. Daar hoef jij dan toch geen schade van te ondervinden? Ik denk toch dat ik zou weigeren nog met haar te werken.

"Klacht heb ik al ingediend bij de leidinggevende, ik moest het nog maar een keer met de collega over hebben en dan haar weer bellen om te vertellen hoe het gegaan is." Dit is de omgekeerde wereld. jij dient een klacht in bij de leidinggevende, over iemand die al vaker de fout in is gegaan, en vervolgens moet je het zelf maar oplossen. Dat zegt ook iets over de leidinggevende capaciteiten van die persoon.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heel knap en ook goed dat je dit werk doet. Er zijn genoeg mensen die deze vorm van hulp nodig hebben. Maar ik vind wel dat er wat zuiniger met het personeel omgesprongen mag worden bij deze instelling, anders zitten er straks wel allemaal cliënten die hulp nodig hebben, maar geen hulpverleners die die hulp kunnen bieden...

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:13

kleinvosje schreef:
"Deze collega lapt alle regels aan haar laars." "Oh ja mijn moeder zei nog dan zeg je dat je niet meer met haar wil werken, maar er zijn al 2 collega's die dat aangegeven hebben dus kan moeilijk nog een derde bij.." Nou schiet je toch in de verdediging voor die collega. Zij is degene die fout is, en niet in die functie thuis hoort. Daar hoef jij dan toch geen schade van te ondervinden? Ik denk toch dat ik zou weigeren nog met haar te werken.

pcies!!! Liever het team op ze kop, dan jij in de ziektewet!! daar hebben ze helemaal niets aan.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:13

Dat is slecht geregeld! Als er hier iets gebeurd druk je op die mooie rode knop van je pieper en staan er binnen no time ineens 6 mensen voor je.

Ook hier hebben wij inderdaad I-Task met VIM meldingen, hoe is dat bij jullie geregeld?

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:14

Kleinvosje: ik ben het verder ook absoluut met je eens!!

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:14

LovingTweety schreef:
Dat is slecht geregeld! Als er hier iets gebeurd druk je op die mooie rode knop van je pieper en staan er binnen no time ineens 6 mensen voor je.

Ook hier hebben wij inderdaad I-Task met VIM meldingen, hoe is dat bij jullie geregeld?

hier ook :j

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:15

Dankjewel Nimroy! Ik had nog wel veel meer kunnen opschrijven, maar dan val je gedeeltelijk in herhaling, het komt op hetzelfde neer: die collega moet eruit en de leidinggevenden moeten leiding geven...

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:19

Ja idd, ik werd ook best wel boos dat ik deze post zag.. de instelling doet zijn werk niet echt goed... :n