aan de pil zonder dat ouders er vanaf weten..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DinoBanani

aan de pil zonder dat ouders er vanaf weten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 23:01

Gisteren was het weer eens zover, voor de 2e x deze maand ben ik ongesteld geworden. Begin het nu echt een beetje zat te worden. Mijn cyclus was altijd heel regelmatig maar de laatste tijd is er geen touw meer aan vast te knopen. Ik wil graag aan de pil maar omdat mijn ouders christelijk zijn mag het niet van ze. Ik ben bijna 17 jaar dus ik vroeg me af of ik dit niet zelf mag beslissen. Maar ik zit met heel veel vraagjes er nog over.

- Ik hoor vaak dat het kankerverwekkend is, is dat echt zo?
- Kun je blijvende acne krijgen door de pil?
- is er een pil die niet voor anticonceptie dient, alleen voor je menstruatie op orde te krijgen?
- komt het nergens in te staan bijv medisch dossier ofzo

kortom dus de bedoeling dat mijn ouders nergens achter kunnen komen

Graag zou ik wat ervaringen van jullie willen horen, mag uiteraard ook via pb.

tantethee

Re: aan de pil zonder dat ouders er vanaf weten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:03

je huisarts heeft gewoon zwijgplicht dus ook over de pil..
de pil word juist gebruikt om acne tegen te gaan.
zover ik weet is er geen pil die niet ook tegelijk voor anticonceptie is.

ik zou gewoon naar de huisarts gaan en je probleem voorleggen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:04

Volgens mij mag je dit inderdaad zelf beslissen. De pil mag niet genomen worden door mensen met een verhoogt risico op kanker maar er zijn geen duidelijke bewijzen of de pil voor een verhoogd risico zorgt. :)

Pil wordt vaak gebruikt om kwaaltjes zoals acne enz weg te krijgen

Er is een lichtere pil (minipil) die vnl bedoelt is om je menstruatie op orde te krijgen maar ook de gewone pil werkt daar prima voor, dat je ook "veilig" bent is een leuke bijwerking in jouw geval. ;)

Je dokter heeft beroepsgeheim dus als jij niet wil dat je ouders het weten, dan komen ze het niet te weten. (iig niet via de dokter)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 22-03-10 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordjes

de huisarts heeft sowieso beroepsgeheim en mag dat dus niet verder vertellen zonder jou toestemming. vaak heb je minder acne door de pil, vooral bij bepaalde merken. kankerverwekkend is niet (helemaal?) waar want geloof dat juist tegen eierstokkanker (pin me er niet geheel op vast ;) ) helpt maar wel dat je een grotere kans op trombose kan krijgen zeker als je ook nog rookt. de pil is echter altijd bedoelt voor anticonceptie maar veel meiden halen die om de menstruatie op orde te krijgen, heb ik in eerste instantie ook gedaan.

Anoniem

De Diane 35 helpt juist tegen acne en is ook niet hoofdzakelijk anticonceptie. Maar is volgens mij wel wat zwaarder dan de pil die je standaard voorgeschreven krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:05

Stomme vraag misschien, maar zien haar ouders dat dan niet via de verzekering oid?

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 23:05

Woensdagochtend heb ik een afspraak bij de dokter over de ditjes en datjes dus dan is dat alvast een pak van mn hart!

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 23:06

Anthea schreef:
Stomme vraag misschien, maar zien haar ouders dat dan niet via de verzekering oid?

Goeie vraag!

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:07

Ik kan alleen maar met de bovenstaande reacties mee gaan.
Zou het gewoon bij je huisarts neerleggen, deze heeft zwijgplicht en dus komen je ouders er op die manier iig niet achter :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:09

De pil moet je eerst betalen via je eigen risico, dus dat zien je ouders dan op een afschrift. Tenzij er al dik 150 euro aan ziektekosten is gemaakt. Niet alle verzekeraars vergoeden de pil en dan kunnen je ouders het weer zien via de verzekering.

Kan je niet met je ouders overleggen?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:10

Ik denk ook dat je ouders erachter komen via je verzekering? Vraag dat in ieder geval even na :)

[edit] misschien kan je aangeven de pil zelf te willen betalen? Ik ben zo iemand die daar ook niet graag en makkelijk
over praat, maar mijn ouders hebben altijd gezegd: als je aan de pil wilt, dan moet je dat gewoon doen,
we zien het vanzelf wel van de rekening afgaan :)
Laatst bijgewerkt door zap op 22-03-10 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitty_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:10

ik zit zelf aan de prikpil door een onregelmatige hevige menstruatie.
maar je kan ook niet met je ouders er over praten dat je het wil vanwege de onregelmatig heid ?
( sorry heb niet zoveel verstand van het christelijk geloof )
en anders idd effe afwachten wat je huis arts zegt hun weten tog meestal wel hoe en wat
en of je het geheim kan houden voor je ouders

suc6 iig

dat je kanker kan krijgen van de pil, is deels waar..maar het gebeurt niet veel.. de pil is niks meer dan hormonen,, dus je ken er een hormoon gevoelige tumor van krijgen

dit weet ik omdat mijn moeder borstkanker heeft gehad die hormoon gevoelig was en dus ook deels door de pil is gekomen

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:11

Dacht ook dat het te zien was op de afschriften.....
Huisarts heeft wel zwijgplicht, maar de afrekeningen zwijgen niet :')

Kitty_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:12

Mindim schreef:
De pil moet je eerst betalen via je eigen risico, dus dat zien je ouders dan op een afschrift. Tenzij er al dik 150 euro aan ziektekosten is gemaakt. Niet alle verzekeraars vergoeden de pil en dan kunnen je ouders het weer zien via de verzekering.

ik zit vanaf mijn 14e aan de pil
maar heb hem niet eerst zelf moeten betalen ?

ook nu nog.. wel wanneer ik 18 wordt. dan zou ik de pil zelf moeten betalen..

of begrijp ik het verkeerd ?

Anoniem

WildWings schreef:
De Diane 35 helpt juist tegen acne en is ook niet hoofdzakelijk anticonceptie. Maar is volgens mij wel wat zwaarder dan de pil die je standaard voorgeschreven krijgt.

Ik heb Diane 35 jarenlang als anticonceptie geslikt, hij is best zwaar. Mijn testosteron was veel te hoog en vandaar dat ik deze pil kreeg. Het helpt tegen acne, sommigen werden er zwaarder van en ik juist lichter. Het is geen anticonceptiepil die zo maar even voorgeschreven wordt.
Ik wilde het graag weer, maar dat mocht mooi niet.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

DinoBanani schreef:
Anthea schreef:

Goeie vraag!

Antwoord: Nee, tot jij 18 wordt niet. Na je 18e telt de pil net als andere medicatie mee voor het verplicht eigen risico. Als jij na je 18e nog steeds als kind bij je ouders op de polis staat zullen ze via een bericht van afgehandelde zorgkostennota's kunnen zien dat er medicatie is verstrekt via de apotheek. De naam van het medicijn wordt daar niet bij genoemd, (tenminste, bij ons niet, ik weet niet hoe andere maatschappijen daarmee omgaan)

Dus als jij echt wilt voorkomen dat je ouders na je 18e hier geen idee van zullen krijgen zul je jezelf moeten verzekeren zodat de post specifiek aan jou als verzekeringsnemer geadresseerd wordt. Dan moeten je ouders uiteraard jouw post niet openmaken.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:13

@ mindim, ze is pas 16/17 he, je betaald pas eigen risico vanaf je 18e ;)
bovendien is de pil privacy gevoelig en staat het bij de meeste verzekeraars niet vermeld op de afhandeling zorgkostennota's. bij mijn werk (achmea) staat het vermeld als farmaceutische hulp apothekers en aan de telefoon mogen we dat soort info alleen aan de verzekerde zelf geven en niet aan de ouders ivm privacy.

edit: ongelooflijk stom typfoutje :Y)
Laatst bijgewerkt door Suuskipje op 22-03-10 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:13

Je HA heeft idd geheimhoudings plicht en meestal is de pil juist ook een goed middeltje tégen acne.
Ik weet alleen niet of je ouders een overzicht krijgen van het eigen risico.
Betaal jij je eigen ziekenfonds al bijvoorbeeld?
Het kan zijn dat wanneer je een overzicht eigen risico krijgt er wel op komt te staan waarvoor je dat betaald hebt.
Maar dat zal je huisarts ook vast wel weten, overleg dat allemaal maar even met hem.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:14

Ik zie dat er intussen hier boven al duidelijke antwoorden aan je gegeven zijn ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:16

Onassa schreef:
Ik zie dat er intussen hier boven al duidelijke antwoorden aan je gegeven zijn ;)

:+ Ik ga het declareren als overwerk. :D :D :D

Anoniem

Kitty_luna schreef:
Mindim schreef:

ik zit vanaf mijn 14e aan de pil
maar heb hem niet eerst zelf moeten betalen ?

ook nu nog.. wel wanneer ik 18 wordt. dan zou ik de pil zelf moeten betalen..

of begrijp ik het verkeerd ?

Je hebt een eigen risico van 150 euro, medicijnen die je krijgt moet je tot 150 euro zelf betalen of een deel daarvan. Mijn astma medicijnen moet ik ook tot 150 euro zelf betalen.
Dit doe je niet bij de dokter. De dokter stuurt een rekening naar de verzekering, zij kijken of je 150 euro al vol is gemaakt, zo niet krijg je van je verzekeraar een brief thuis dat zij een medicijn rekening voor je hebben betaald en dat ze die rekening bij jou komen vorderen.
Zolang TS bij de verzekering van haar ouders is opgenomen, kunnen haar ouders er achter komen.

Suuskipje

Anne_GTI schreef:
Onassa schreef:

ik ook :Y)

Overigens is het eigen risico verhoogd naar 165 euro dit jaar ;)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:17

Anne_GTI schreef:

Vind je baas vast niet erg :D

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:18

Suuskipje schreef:
bovendien is de pil privacy gevoelig en staat het bij de meeste verzekeraars niet vermeld op de afhandeling zorgkostennota's. bij mijn werk (achmea) staat het vermeld als farmaceutische hulp apothekers en aan de telefoon mogen we dat soort info alleen aan de verzekerde zelf geven en niet aan de ouders ivm privacy.

Maargoed, als haar ouders een beetje op de rekeningen letten zien ze dus dat er iets gehaald is bij de apotheek. Daar worden ook
wel vragen over gesteld dan denk ik (door ts haar ouders bedoel ik dan)

@suuskipje, ja is het niet belachelijk.... ik heb nooit wat en als ik wat heb dan is het zo klein dat het altijd in de eigen risico valt...pff

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:18

Suuskipje schreef:

Maar zit ze bij de verzekering van haar ouders in, die zijn vast wel ouder. Dus heeft TS zelf een verzekering en is ze de verzekerde of staat ze nog bij haar ouders op de polis??
Tot je 18e sta je vaak nog gewoon bij je ouders, want dat is voor pap en mam tot 18 jaar gratis, dat weet je toch bij de achmea ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-03-10 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt