Wat wil men weten over eten/afvallen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

donnieYy

Wat wil men weten over eten/afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 16:05

Hee

Volgend jaar studeer ik af als diëtist. Nu moet ik voor mijn stage een afvalcursus opzetten van 12 weken, waarbij ik 10x een groepsbijeenkomst leid. Ik ben al hard aan het denken aan mogelijke onderwerpen, maar omdat ik er zelf zoveel van afweet weet ik niet wat mensen er vanaf weten en er vanaf willen weten.

Wat zouden jullie willen weten over eten/ afvallen?

Urielle

Re: Wat wil men weten over eten/afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 16:08

- zijn brood, pasta en aardappelen nu dikmakers of niet, en waarom?
- hoe stel je een gevarieerd afvalmenu op voor mensen die echt niks gezonds lusten?
- wat doe je met mensen die altijd honder hebben en houden?
- hoe hou je een gezond eetpatroon vol op de lange duur?
- lightproducten en soortgelijke.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 16:25

Misschien iets over het oppaken na een slechte dag/week/maand :+. En hoe er mee om te gaan tijdens feestdagen...

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 16:25

Hoe je hongergevoel gezond weg te krijgen. :Y)

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 16:26

Is er ook een manier om op een gezonde manier aan te komen?

donnieYy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 16:27

thanks urielle en kristie! Weten jullie ook nog dingen die jullie graag over voeding specifiek zouden willen weten?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 16:27

jeetje ,ik zal eens nadenken :)
goed topic hooor ;)

hoe komt het dat er vaak emoties bij komen kijken tijdens het krijgen van een "vreetbui" ?
dus dan bedoel ik: vooraf, tijdens, na.
en hoe kan je dit beter in de hand houden?

wat is het verschil tussen trek en honger?
(ik kan bijvoorbeeld de hele dag eten, als ik dat doe, word ik enorm misselijk... eet ik niks, en wacht ik op de honger, kan ik denk ik wel 2 dagen volhouden := of alleen leven op 2 krackers...)
Laatst bijgewerkt door EngeltjeS op 21-03-10 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 16:29

Krijgen wij ook de antwoorden?

Want ik ben wel benieuwd wat je moet doen tegen altijd een hongergevoel! (Dus als je een snelle spijsvertering hebt zoals ik :+ )

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 16:30

Hoe val je af als je eigenlijk al heel weinig eet en ook niet heel dik bent, maar van die leeftijdsrolletjes krijgt.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 16:31

misschien ervoor zorgen dat mensen inzien dat weinig eten/uithongeren niet betekent dat je (gezond) afvalt...
Mijn moeder heeft van haar diëtiste geleerd dat je de oven gestookt moet houden en dat je dan af en toe best kan zondigen omdat dat dan zo mee verbrand met de rest... denk dat daar ook veel mensen de fout in gaan. Bv weinig lunchen als ze op verjaardag moeten en een stuk taart eten ipv gewoon normaal lunchen en dan verbrand taart zo mee.
(althans als je het met dat principe eens bent dan hè... maar volgens mij gaan echt veel mensen daar de fout in door al die crashdiëten als voorbeelden)

donnieYy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 16:44

Oke, ik zal proberen antwoorden te geven;

@ kirstie; Wat na een slechte dag, neem bijvoorbeeld pasen. Wat heel erg belangrijk is om te realiseren dat het maar 2 dagen pasen is. Geniet die twee dagen en begin na pasen gewoon weer met een normaal eetpatroon (dus niet in februari al paaseitjes kopen omdat deze er toevallig zijn, en na pasen nog een week dooreten omdat ze nog niet op zijn) Hou je dus aan de feestdagen en smeer het niet een week uit.

Oke over eetbuien, hongergevoel, aankomen, en niet afvallen maar wel weinig eten kan ik duidelijk zijn;

Zorg voor structuur in je eetpatroon. Zorg voor 3 hoofdmaaltijden per dag en 3x een tussendoortje. zo voorkom je honger en lekkere trek (sla vooral het ontbijt niet over) Er zijn ook mensen die willen afvallen die juist meer moeten gaan eten. Dit omdat je lichaam dan een tijd op de 'spaarstand' heeft gestaan en weer opnieuw moet functioneren. Wat ik in mijn opleiding zie is dat eetbuien en honger vooral te maken heeft met gemis aan structuur. Wanneer je honger voorkomt door regelmatig te eten grijp je ook minder snel naar iets lekkers. Bij echte honger denkt volgens mij niemand aan een banaan, brood of yoghurt, maar eerder aan CHOCOLA, CHIPS, KOEK, IJS!

En wat betreft crashdieten. Het helpt even, maar mensen vergeten de volgende stap na het afvallen. DAt is behouden. Eigenlijk zou iedereen na het volgen van een crashdieet naar de dietiist moeten gaan om te leren hoe je een gezond gewicht kunt behouden.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 17:33

hoe blijf je uit dat gejojo ?

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 17:50

Wat ik graag zou willen weten is of het inderdaad zo is, even een korte uitleg.
Ik ben nu bijna 5 maanden geleden bevallen, tijdens mijn zwangerschap ben ik 30 kilo aangekomen. Inmiddels zijn er al weer 22 vanaf, maar wat ik dus merk als ik bijna niets eet val ik niet veel af en eet ik gewoon normaal of iets extra dan val ik wel af,. Kan dat echt?

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 17:52

oh zie dat je het antwoord al hierboven hebt gegeven.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 17:53

Ik vind het belangrijk om te weten of het erg is zoals met kerst etc dat je veel callorien binnenkrijgt en wat je daar tegen kan doen? En wat nou gezonde tussendoortjes zijn en wat nodig is voor een gezonde avondmaaltijd. Want aardappels en pasta is niet goed bij afvallen maar ik hou dus echt niet van rijst.
En of die afvalpillen echt helpen?

donnieYy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 18:00

@ Nann, Aardappelen en pasta kunnen heel goed bij afvallen, weet niet waar die fabel vandaan komt. Kies bij pasta wel voor volkorenpasta, dat is de beste keuze.

Een gezonde avondmaaltijd bestaat uit 3-4 opscheplepels groente, 3-4 opscheplepels aardappelen/rijst/ pasta en een portie mager vlees of vis (kip, biefstuk, blinde vink, kabeljauw, poon etc.)

En @ Samm, afvallen door meer eten kan inderdaad echt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:04

Ik denk dat een goede uitleg over kcal, vetten, koolhydraten/suikers etc een goede zou zijn. Wat is nou wat en wat is belangrijk? Hier in een ander topic op bokt bestempelden mensen een banaan als 'ongezond' want 'het heeft meer kcal dan een appel dus is het ongezond'. Alles met weinig kcal werd automatisch 'gezond' verklaart en alles met iets meer was meteen 'ongezond' - veel mensen hebben weinig kennis van wat verder belangrijk is, wat vetten doen in je lichaam, wat koolhydraten doen, etc.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:05

donnieYy schreef:
Zorg voor structuur in je eetpatroon. Zorg voor 3 hoofdmaaltijden per dag en 3x een tussendoortje. zo voorkom je honger en lekkere trek (sla vooral het ontbijt niet over) Wat ik in mijn opleiding zie is dat eetbuien en honger vooral te maken heeft met gemis aan structuur. Wanneer je honger voorkomt door regelmatig te eten grijp je ook minder snel naar iets lekkers. Bij echte honger denkt volgens mij niemand aan een banaan, brood of yoghurt, maar eerder aan CHOCOLA, CHIPS, KOEK, IJS!

Het klinkt stom, maar ik heb dus echt ALTIJD honger. Na het eten is mijn gevoel misschien 10-15 minuten voldaan en dan heb ik echt alweer een leeg gevoel, terwijl mijn maag gewoon nog vol moet zitten dan.

De meeste diëtisten zeggen dan: pak een stuk fruit, maar dat jaagt bij mij het hongergevoel pas echt goed aan (heb net twee appels op en nu voelt mijn maag dus hartstikke leeg en knorrerig aan, terwijl dat helemaal niet kan!)

Hoe los je dat op? Want ik kan dat wel op sommige dagen weerstaan (veel bezig zijn dat ik de honger niet voel), maar op de 'loze' dagen kan ik bijna aan niks anders denken soms dan 'hongerrrrr!'

De hoeveelheden die je bij een dieet zou moeten eten, is voor mij ook echt veel te weinig, dan loop ik helemaal met schreeuwende honger rond (en dan is de valkuil van gaan snacken dus heel groot)

O ja, en ik heb wel de tip gehad om water te drinken om te vullen maar dan word je op een gegeven moment misselijk en heb je echt een klotsmaag van het water.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:05

-Van welk soort eten krijg je in relatie tot ander eten relatief veel energie van?
-Word je dik van (te)veel vet wanneer je niet meer dan je benodigde aantal calorien eet?
-Waarom is suiker verslavend voor het lichaam?

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:06

Op voedingscentrum.nl staat een hele mooie keuzetabel over wat je het goed voor je is , iets minder en een uitzondering op je dieet moet zijn. Ik ben een preventieplan over voeding aan het afsluiten en heb hier enorm veel aangehad. Morgen presenteer ik mijn plan aan de instelling. Jammer dat ts nu pas dr topic opent want had best wat vragen hier kunnen dumpen. Maar heb oa aan een dietiste gevraagt waarom aardappels beter zijn dan pasta en of light frisdrank beter is dan niet light. Als iemand daar in geiintereseerd is . Kan ik die gegevens wel geven.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:13

Hoe kan je afvallen terwijl je bijvoorbeeld last hebt van een zuivelintolerantie en daarnaast een beperkt budget hebt? Veel dingen werken toch met gezond beleg, zoals vetarme kaas en bepaalde vleeswaren. Maar kaas kan ik niet eten, en vleeswaren zijn niet te betalen.
Zo kan ik bijvoorbeeld ook geen maaltijd vervangen door kwark of magere yoghurt, terwijl dit soort dingen toch heel vaak als vervangers voor brood gebruikt worden. Ook de tussendoortjes vervangen door fruit is bijna niet te betalen.

En wat vult nou bijvoorbeeld echt als tussendoortje? Brood kan ik genoeg aan hebben als middagmaal, maar vooral met tussendoortjes heb ik vaak het probleem dat het niet genoeg vult. Met het gevolg dat ik met honger rondloop. En honger is bij mij niet het gevoel dat je trek hebt in iets, maar letterlijk dat mijn maag dusdanig rommelt dat mensen die naast me staan het kunnen horen. Of moet ik gewoon vaker een tussendoortje nemen?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:24

Nou, Ik heb een hele andere vraag...
Hoe wordt je dikker, op een gezonde manier??
Ik heb een mega-verbranding en zou er graag een paar kilo's bijwillen, maar dat lukt me dus echt niet. Overigens ook altijd wel trek in eten, en paar berichten hierboven: van fruit krijg ik pas echt honger en een knorrende maag.
Haal soms bij de apotheek was dikmakers, dat maar helpt wel een beetje. Alleen als ik die niet meer naast mijn eten neem, dan gaat het beetje aangekomen gewicht er ook meteen weer af.
Net als mensen die met dieet afvallen en daarna weer aankomen, alleen nadersom.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:25

LZP -> MW

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:29

Hoe voorkom je dat je de godganse dag aan eten denkt? Ik heb net nog gegeten, en ik zit me nu al weer te bedenken wat er nog in de kast ligt, wat ik vanavond ga eten, hoelang ik nog moet wachten, of ik daarna nog een toetjes mag etc etc etc. Hoe voorkom je dat?

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:35

Werkt het om te minderen in koolhydraten? Want van het Atkinsdieet val je wel veel af. Maar eigenlijk kan ik mijn brood helemaal niet missen. Nu heb ik net wat brood gegeten.
Zijn die koolhydraten dan echt zo erg?

Ook zit ik nóóit vol. terwijl ik gezond eet. En eigenlijk ook 'hoe het zou moeten.' En dan heb ik niet eens altijd echt honger, maar ik denk elk moment van de dag aan eten.
Laatst bijgewerkt door Red_Savage op 21-03-10 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt