S.O.S. Sonja

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

K_im

S.O.S. Sonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 22:33

S.O.S Sonja, het programma waarin Sonja Bakker, wie kent haar niet, mensen helpt om af te vallen. Ik heb me er zojuist voor ingeschreven.

Al heel mijn leven heb ik last van overgewicht. In 2009 ben ik in 3 maanden zelfstandig 14 kg afgevallen, maar heb dit helaas niet weten vast te houden. Andere pogingen zijn tot nu toe altijd, zo goed als, mislukt. Zoals ik nu ben, ben ik simpelweg ongezond. Ik moet wat veranderen en wie weet. Misschien is dit wel de manier voor mij.

Heb wel boeken van Sonja, maar ben er tot nu toe nog nooit aan begonnen. Dit omdat je op zoveel verschillende tijden moet eten en zoveel gevarieerde producten, wat ook weer een hoop geld kost (wat we op dit moment niet echt hebben, maar oké).

Ik moet echt veranderen en ik hoop dat dit mij zal helpen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:35

Het valt wel mee, ik ben met Sonja begonnen en het is wel even een 'investering' om pakken met beschuit en crackers te kopen, maar ze gaan langer dan 1 week mee omdat je niet zoveel per week mag. Op een gegeven moment komen de crackers en beschuit weer terug dus het is niet weggegooid.

Verder geeft ze veel aardappelen (gekookt) met groente aan :r, maar dat is wel goedkoop voedsel.

Ik heb het net een week achter de rug, want ik had echt een dikke vetrol, en er was één kilo af :Y)

Het op rare tijden eten per dag valt ook wel mee, het is ontbijt, tussendoortje, lunch, tussendoortje en avondeten en evt een avondtussendoortje.

K_im

Re: S.O.S. Sonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 22:42

Waar ik vooral denk ik moeite mee zal hebben, is dat ik op bepaalde tijden, dus 5 à 6 keer per dag, bepaalde dingen moet eten. Misschien is het gewoon even wennen in het begin, maar ik heb het er iig wel voor over.

Ben blij om een positieve reactie over Sonja te horen, hoorde voornamelijk altijd negatieve reacties.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:48

Ik vind Sonja niet goed. Het principe als je te weinig eet val je wel af, is haar methode. Dus dan val je wel af. Alleen op lange termijn val je makkelijk terug. Het volgen van haar boekje, is het moeilijkste niet, maar daarna.
Waar het omgaat is dat je een ander leefstijl en eetpratroon moet aanleren. Ik vind de WW bv veel beter. Principe is zelf omgaan met eten en drinken. Geen hongergevoel, want dan ben je te laat. Voldoende voedingsstoffen binnen krijgen en zelf verantwoording nemen voor wat je wel en niet wil eten.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:38

Ik vind de basis van Sonja goed, alleen de hoeveelheden te weinig. Ik zou -ook al betekent dat minder snel afvallen- haar maaltijden iets aanpassen door bijvoorbeeld een cracker meer oid toe te voegen.

Succes!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:40

sokje87 schreef:
Ik vind de basis van Sonja goed, alleen de hoeveelheden te weinig. Ik zou -ook al betekent dat minder snel afvallen- haar maaltijden iets aanpassen door bijvoorbeeld een cracker meer oid toe te voegen.

Succes!

Inderdaad of een krentenbol hier en daar, je valt anders soms echt om hoor. Soms gaat het ook wel, maar neem naar je werk of school in elk geval een appel + een cracker of iets extra's mee. Als je een wegtrekker krijgt moet je wel echt wat nemen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:46

Arabesk schreef:
sokje87 schreef:

Succes!

Inderdaad of een krentenbol hier en daar, je valt anders soms echt om hoor. Soms gaat het ook wel, maar neem naar je werk of school in elk geval een appel + een cracker of iets extra's mee. Als je een wegtrekker krijgt moet je wel echt wat nemen.

Ja, idd. Gewoon verstandig kiezen. Als je het echt niet trekt kun je beter wat erbij nemen, dan hou je het ook veel langer vol. :j

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 06:36

Waarom laat je je niet helpen door een diëtist of gewichtsconsulente?
De meeste diëtisten zijn aangesloten bij de Nederlandse Vereniging van Diëtisten. Kijk hier voor een diëtist bij jou in de buurt.
Als je mazzel hebt, vergoedt je verzekering het misschien! Hangt van de verzekering af en ook of je een verwijzing hebt gekregen van de huisarts.

Mijn mening is namelijk: te zwaar zijn is een kwestie van meer calorieën opnemen dan verbruiken.
De oplossing in simpele termen: minder en gezonder eten en meer bewegen.
De diëtist kan je hiermee helpen omdat ze een persoonlijk voedingspatroon opstelt.

Je hoeft hierbij dus niet aan de dure maaltijden of maaltijdvervangers. Je past gewoon je eigen eetpatroon aan. Hierbij kun je dus ook vaak blijven eten wat je lekker vindt (alleen soms in mindere mate). Aardappels met groente is trouwens een prachtig voorbeeld van een calorie-arme maaltijd!

Succes :)

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 07:26

Ik zou inderdaad naar behoefte af en toe iets erbij eten, en dan geen ongezonde dingen maar gewoon 1 cracker extra oid. En dan daartegenover een keerjte extra sporten of wat wandelen ofzo, dat is heel fijn! Ik ben zelf 9 kilo zelfstandig afgevallen mbv Sonja. Ben wel weer iets aangekomen, maar ben nu nog steeds wel redelijk tevreden. Succes ermee!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 07:30

ik ben 3 jaar geleden met sonja bakker in zo n 4 maanden tijd 20 kg afgevallen en dat is er nu nog steeds af.
de eerste paar weken viel ik 2,5 kg per week af daarna ging het wat minder snel. ben toen wel streng voor mezelf geweest en precies het boek gevolgd, nu doe ik het al jaren niet meer en snoep en eet regelmatig lekkere dingen(teveel misschien ;)) maar mijn gewicht blijft hetzelfde

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 07:42

Het nadeel van het dieet van Sonja Bakker (naast dat ik het niet volhoud omdat ik echt omval van de honger) vind ik dat ik zoveel over hou! 1 Plakje kipfilet, wat doe ik dan met de rest? Ik ben bang dat je sommige producten niet zo lang kunt bewaren, en dan verspil ik dus heel veel voedingsmiddelen, dat vind ik zonde.

Ik ben in de tijd dat ik met Sonja Bakker bezig was 8 (!)kilo aangekomen. Dat kwam omdat ik het heel precies volgde, en vervolgens een terugslag kreeg omdat ik echt van mijn graadje ging.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 07:49

nadina schreef:
Het nadeel van het dieet van Sonja Bakker (naast dat ik het niet volhoud omdat ik echt omval van de honger) vind ik dat ik zoveel over hou! 1 Plakje kipfilet, wat doe ik dan met de rest? Ik ben bang dat je sommige producten niet zo lang kunt bewaren, en dan verspil ik dus heel veel voedingsmiddelen, dat vind ik zonde.

Vantevoren kijken per week wat je nodig hebt, via haar site kun je boodschappen lijstjes downloaden. Als je bijvl 3 plakjes kipfilet nodig hebt dan haal je drie uit je pakje en vries je de rest in :)* De week erna komt ze nl toch wel weer aanzeilen met kipfilet :D

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:33

x_spekkie_x schreef:
Mijn mening is namelijk: te zwaar zijn is een kwestie van meer calorieën opnemen dan verbruiken.

Dat is niet per definitie waar. Er loopt nu op VT een topic waar een aantal dames onder de 1000kcal per dag zitten en niet afvallen of zelfs aankomen. Zo simpel is het niet. ;)

Ik ben het wel met je eens dat gezonder eten en meer bewegen uiteraard meehelpen. Hoewel ik geen voorstander ben van SB kan haar dieet mensen wel de juiste handvatten geven om hun levens/eetstijl om te vormen naar een gezond patroon.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:40

Al die koolhydraten in Sonja Bakker zijn helemaal niet gezond.............. eet weinig aardappelen, geen kant-en-klaar troep, alles wat in volkoren te krijgen is ook echt nemen (brood, rijst mie, spaghetti e.d.) en geen snoep/koek (dus ook geen eierkoeken) e.d. Veel groente, zo kort mogelijk gekookt. Mager vlees, plm. 100 gr. per dag. Geen vleeswaren. Veel drinken, maar alleen water en thee en koffie zonder suiker.
Neem wat noten of fruit in de schil (nee, geen bananen) als tussendoortje.
In alle kant-en-klaar produkten en nog veel meer etenswaren zitten E-nummers die je eetlust bevorderen.................. en dan iedereen zich maar afvragen waarom we met z'n allen dichtgroeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:51

sokje87 schreef:
x_spekkie_x schreef:

Dat is niet per definitie waar. Er loopt nu op VT een topic waar een aantal dames onder de 1000kcal per dag zitten en niet afvallen of zelfs aankomen. Zo simpel is het niet. ;)

Ik ben het wel met je eens dat gezonder eten en meer bewegen uiteraard meehelpen. Hoewel ik geen voorstander ben van SB kan haar dieet mensen wel de juiste handvatten geven om hun levens/eetstijl om te vormen naar een gezond patroon.

Dat is niet meer dan logisch dat deze dames aankomen. Zo werkt het lichaam namelijk. Het is zo in gesteld dat het in tijden van honger extreem zuinig aan gaat doen. Er wordt zo weinig mogelijk verbruikt door het lichaam omdat er zo weinig binnen komt. Door heel weinig energie op te nemen wordt er uit eindelijk ook heel weinig energie verbruikt. Hierdoor zul je niet meer afvallen en mogelijk aankomen. Voor het lichaam is het heel lastig om weer meer te gaan verbuiken als er meer energie binnen komt en zal er zo veel mogelijk energie worden omgezet in reservers. Door meer te gaan bewegen en voldoende te eten kan het lichaam uit de 'spaarstand ' komen. Dan gaat het lichaam in rust dus meer verbuiken waardoor er minder overzal blijven voor reserves.

Als je via de huisarts een verwijzing krijgt zal je verzekering 4 contact uren vergoeden bij de diëtiste. Ik zou je dit liever aan willen raden dan sonja.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:59

kan je het dieetboek van sonja ook op internet downloaden eigenlijk?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:09

linky schreef:
Al die koolhydraten in Sonja Bakker zijn helemaal niet gezond.............. eet weinig aardappelen, geen kant-en-klaar troep, alles wat in volkoren te krijgen is ook echt nemen (brood, rijst mie, spaghetti e.d.) en geen snoep/koek (dus ook geen eierkoeken) e.d. Veel groente, zo kort mogelijk gekookt. Mager vlees, plm. 100 gr. per dag. Geen vleeswaren. Veel drinken, maar alleen water en thee en koffie zonder suiker.
Neem wat noten of fruit in de schil (nee, geen bananen) als tussendoortje.
In alle kant-en-klaar produkten en nog veel meer etenswaren zitten E-nummers die je eetlust bevorderen.................. en dan iedereen zich maar afvragen waarom we met z'n allen dichtgroeien.

Met het kant en klaar gebeuren ben ik het helemaal eens! Troep is het, buiten het feit nog om dat ze echt in de gekste dingen suiker toevoegen.

Maar ALLES mager nemen is ook niet de beste optie, GOEDE producten kun je best wel wat vetter nemen. Bijv. yohurt of room, daarvan raak je veel verzadigder en krijgt je lichaam toch vetten binnen (die wel nodig zijn).

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:12

Ik ben nu 3 weken bezig met Sonja en al een heel aantal kilo's afgevallen. :)
Ik vind het erg makkelijk aangezien er staat wat je mag eten punt. :P
Ook ik vind dat je soms wat te weinig mag maar dan mag je er altijd een appel bij nemen. 's avonds wegen wij het eten niet af aangezien je dan om 7u weer honger hebt. 's avonds is het hier dus gewoon 2x opscheppen. :D
In de eerste week had ik echt honger.. De hele dag.. := Nu gaat het hardstikke goed en denk ik niet echt meer aan eten.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:45

LZP --> MW

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:19

Hmm, ik heb het zoiezo niet op al die dieeten met naampjes. Ik doe m'n eigen dieet, die ook niet perfect is, zeker niet in de winter want dan verdubbeld m'n honger zich ;) In de lente val ik dan weer netjes af.

Ik vond het beter om alles te lezen over voeding en het lichaam wat er te lezen viel, in allerlei talen, uit verschillende landen. Je krijgt dan namelijk een beeld van wat elke cultuur gezond vind en er zijn overeenkomsten. Ik sluit alle info uit die zegt dat je geen verzadigde vetten en cholesterol mag eten, dat is echt klinklare onzin.

Het komt er voor mij op neer dat je een dieet hoog in eiwitten moet eten, daarnaast een goede portie groenten, wat brood, andere granen, wat noten en kleine porties (mijn natuurlijke porties zijn echt mega groot :P ) Daarnaast mag ik elke dag best een koekje eten, geen probleem. Verder 1 kopje koffie in de ochtend, water (drink echt niet meer dan drie liter per dag, want anders spoel je alle zouten uit je systeem, wat weer een slap gevoel in de hand werkt, waardoor je meer gaat eten) en verder 2 kopjes groene thee, de rest kruiden thee oid.

Het is beter om een broodje te eten dan een cracker, cracker voel je echt niet in je maag, een boterham wel.

Verder ben ik er nog niet uit of je beter halvarine of roomboter kunt gebruiken op brood. Logischerwijs zitten er geen transvetten in roomboter (die zijn echt slecht voor je), maar als ik roomboter eet ben ik zo weer spekkie. Moeilijk moeilijk.

Ga verder ook niet onder de 1300 kcal per dag eten, dat hou je nooit een leven lang vol, je voelt je ellendig en je lichaam raakt in de war. Dat je geen bananen mag eten is ook onzin, bananen zitten vol kalium en houden je langer gaande dan een appel.

Wetenschappers zijn aan het terugkomen op allerlei 'weetjes' op dieet gebied. Ik volg het allemaal en met een beetje gezond verstand kom je er echt wel uit om een dieet op te stellen dat voor jou werkt. Geen 1 lichaam is hetzelfde en al die dieeten zijn dus ook een beetje aan de ridicule kant.

Wat ik persoonlijk een perfecte snack vind is een avocado, werkt goed voor mij :)

Succes!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:39

Judith_ schreef:
Dat is niet meer dan logisch dat deze dames aankomen. Zo werkt het lichaam namelijk. Het is zo in gesteld dat het in tijden van honger extreem zuinig aan gaat doen. Er wordt zo weinig mogelijk verbruikt door het lichaam omdat er zo weinig binnen komt. Door heel weinig energie op te nemen wordt er uit eindelijk ook heel weinig energie verbruikt. Hierdoor zul je niet meer afvallen en mogelijk aankomen. Voor het lichaam is het heel lastig om weer meer te gaan verbuiken als er meer energie binnen komt en zal er zo veel mogelijk energie worden omgezet in reservers. Door meer te gaan bewegen en voldoende te eten kan het lichaam uit de 'spaarstand ' komen. Dan gaat het lichaam in rust dus meer verbuiken waardoor er minder overzal blijven voor reserves.

Dat zeg ik toch? B-)

sokje87 schreef:

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:02

Sonja Bakker is klinkklare onzin! En dat roep ik gewoon keihard! Sonja Bakker dieet is gewoon een rage net als Montignac dat destijds was :P het is gewoon een logisch gevolg van een huismoeder die zelf succes heeft gehad met afvallen en dat ging delen met de hele wereld.... nou, succes gegarandeerd! Maar wat voor haar werkt, hoeft niet voor de hele wereld te werken!

SB dieet is te eenzijdig, te KH rijk en niet gebaseerd op enige vorm van wetenschappelijke onderbouwde feiten. Ze is niet eens diëtiste! Het is echt een mode-dieet zoals het brood-dieet, sherry dieet, Maaltijd plus of wat dan ook.

Wil je echt afvallen en blijvend resultaten behalen, dan zul je je voedingspatroon om moeten schakelen. Onze voeding bevat nu eenvoudigweg te veel koolhydraten, suikers en vetten dan goed voor ons is. We eten te veel geraffineerde suikers want dat is zo lekker he (witbrood, witte pasta's) en te vet (Mac, frietjes, chips, koeken, snoep).

Als je eenvoudigweg normale voeding eet zonder al die poespas (Dus volkorenproducten, veel groente, af en toe een stukje fruit, een klein stukje vlees of vis (geen hele lappen!) of eiwitrijke vegetarische producten, daarbij af en toe wat noten, rijst en jezelf niet laat verleiden door het nemen van extra veel "light-want-dan-zal-het-wel-goed-zijn") komt het heus wel in orde.

Mensen laten zich te vaak bedonderden door dieten en valse beloftes. Heb ik ook gedaan :j Ik dacht werkelijk dat het eten van light-chips minder erg was.... yup, het is minder vet, maar het koolhydratengehalte stijgt wel, waardoor het uiteindelijk alsnog bagger voor je is. Liever een handje gewone chips dan een schaaltje light chips dus.

Iedereen zoekt een weg om snel af te vallen, "het wondermiddel" Maar helaas... het bestaat niet ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:05

Dus omdat ze zelf toevallig succes had is het een flop? :') Ze heeft ervoor gestudeerd hoor. Staat ook in het boek. En ik ben met je eens dat het niet voor iedereen werkt aangezien elk lichaam anders is maar bij ons thuis werkt het geweldig en bij vele andere ook dus dat het klinklare onzin is is niet waar. :n
Overigens is ze wel diëtiste, ik weet niet hoe je erop komt dat ze het niet is? :=

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:11

Oh, ik ben ook absoluut geen fan van SB. :n Maar je kunt mensen beter stimuleren om het iets aan te passen naar een gezondere versie dan alleen maar er tegenin te gaan.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:17

Hannah_Menno schreef:
Dus omdat ze zelf toevallig succes had is het een flop? :') Ze heeft ervoor gestudeerd hoor. Staat ook in het boek. En ik ben met je eens dat het niet voor iedereen werkt aangezien elk lichaam anders is maar bij ons thuis werkt het geweldig en bij vele andere ook dus dat het klinklare onzin is is niet waar. :n
Overigens is ze wel diëtiste, ik weet niet hoe je erop komt dat ze het niet is? :=

Sonja Bakker is geen diëtiste, maar een gewichtsconsulente. Naar mijn weten heeft ze alleen de LOI cursus gevolgd (voor Gewichtsconsulente) en geen vierjarige HBO opleiding (Voeding & Diëtetiek).