vanaf hoe oud baby vast voeding geven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

shaviera

vanaf hoe oud baby vast voeding geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 16:04

ik snap er nu niets meer van,
ik hoor om me heen dat babytjes vanaf 6 maanden en fruit of groete hapje mogen,
maar nu kreeg ik van de prenatal en kadodoos en dat zt een wortel hapje in voor baby's vanaf 4 maanden.
ook bij die bekende drogisterij keten staan de potjes vanaf 4 maanden,
wat raaden jullie aan?

natascha44

Re: vanaf hoe oud baby vast voeding geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:09

Ik heb mijn zoontje toen hij 4 maanden was voorzichtig een fruithapje laten proeven..heerlijk vond hij dit..
Niet veel later (+-) 14 dagen ben ik hem s'avonds een groentehapje gaan geven..
Dus vanaf 4 maanden mag het maar als je borstvoeding geeft mág je wachten tot 6 maanden (bij flesvoeding mág je dat ook trouwens)..
Als jijzelf denkt dat je kindje er aan toe is dan mag je die dingen gaan geven.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:11

Ik heb gebabysit waar het kind vanaf 4 maand bij moest gevoerd worden met papjes omdat hij niet genoeg meer had aan borstmelk alleen.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:12

vanaf 4 maanden :). mijn jongste kreeg met 3 maanden al een half potje ;)
Heerlijk vond hij het....
Als je denkt dat je baby het aan kan lekker geven, net als een babykoekje van liga

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:14

ivm het ontwikkelen van allergie wordt vaak aangeraden te wachten tot 6 mnd.

JisJil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:15

Zoals hierboven al aangegeven, als jij denkt dat je baby eraan toe is mag je het langzaamaan gaan opbouwen. Maar inderdaad niet voor de 4 maanden.

Bij onze dochter ben ik begonnen toen ze ongeveer 5 maanden was (zat met hetzelfde probleem, dus gulden middenweg).
Kwam ook mooi uit, was in mijn vakantie en kon ik het lekker zelf doen.
Eerst fruithapje vanaf 4 maanden, duurde even voor ze doorhad dat ze moest happen.
En een week of twee/drie later zijn we begonnen met de potjes warme maaltijd.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:16

batje schreef:
ivm het ontwikkelen van allergie wordt vaak aangeraden te wachten tot 6 mnd.

Juist, ik zou daarom ook niet eerder dan 6mnd beginnen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:43

Wat Babat zegt. Mijn oudste kind kreeg met 4 maanden (nergens over nagedacht, was nooit iets mee aan de hand), maar de jongste had allergieen en is dus pas vanaf 6 maanden heel voorzichtig en onder begeleiding van een dietist gaan opbouwen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:22

Ik ben persoonlijk voor lang borstvoeding geven, dus ik doe zelf op zijn vroegst 6 maanden. Niet alleen voor allergieën maar ook voor een (schijnbaar?) betere ontwikkeling van het maag-darmstelsel. Maar ik ben qua baby's een beetje naturalmuts geloof ik :=

Hiske4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:58

Wij zijn met 5 maanden begonnen met een paar hapjes fruit. Toen ze een heel fruithapje at, kreeg ze groente erbij en toen dat goed ging ook aardappel of pasta. Een tijdje later ook vlees/kip of vis. Ik denk dat ze vanaf 7 maanden echt volledige hapjes eet. Ik zou ook niet weten waarom je hier te vroeg mee zou beginnen eigenlijk. Een hapje fruit kan echt geen kwaad ofzo, maar meteen alles eten gaat mij iets te ver.
Maar dat is net als wel of geen suiker geven enzo..

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:36

eingelijk is het zo dat de darmpjes het met 4 maand nog helemaal niet aan kunnen.
ik ben eerst begonnen met rijstebloem pap met 4 maand.
en op advies met 6 maand eerst met een groente hapje en 2 week later met fruit.
ik zou met groenteen fruit echt niet eerder beginnen ze hebben het eingelijk niet nodig nog en merk je dat je baby hongeriger word gewoon rijstebloem door de melk dat is erg lichtverteerbaar

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:40

6 maanden, ivm allergiëen. Tot die tijd zijn de darmpjes nog niet genoeg ontwikkeld om het allemaal goed te kunnen verteren.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:52

Je mag vanaf 4 maanden beginnen met een paar hapjes fruit/groente.Maar steeds vaker wordt het aangeraden om te wachten tot ze een maand of 6 oud zijn.Ze halen tot een maand of 6 alle stoffen die ze nodig hebben uit kunstvoeing of borstvoeding.
Ook heeft het te maken met de ontwikkeling van mogelijke allergieën.

Bij kinderen die borstvoeding krijgen wordt het zowieso al aangeraden om te wachten tot 6 maanden.

Maar soms wordt door bijvoorbeeld een kinderarts aangeraden om met +/- 4 maanden te beginnen met hapjes omdat ze bijvoorbeeld veel last hebben van reflux.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:22

Voor 6 maanden is het niet nodig en heeft een kind ip genoeg aan borst of flesvoeding. Vanaf 6 maanden is de behoefte anders en wordt eten ook belangrijk voor de ontwikkeling van de mondmotoriek. Echter wachten vaak alleen de ouders met een kind met allergie tot 6 maanden.
Veelal wordt het al vanaf 3-4 maand gegeven.

Fabrikanten springen daar handig op in en plakken er gewoon een etiketje op.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:31

Mijn nichtje kreeg ook vanaf 6 maanden groente/fruithapjes. Dan kunnen de maag en darmen het beter aan en verteren.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:38

Je moet gewoon doen wat je gevoel je in geeft

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:50

MSQuincyTE schreef:
Je moet gewoon doen wat je gevoel je in geeft

Tja, dat ben ik niet met je eens. Want haar gevoel kan wel ingeven dat ze haar baby vanaf 3 maanden stukjes wittebrood in melk met suiker wil geven, en sinaasappel als fruithapje.
En dat was 20/30/40 jaar geleden normaal, dus denk niet dat ik onzin praat! (en we hebben het allemaal overleeft, en velen van ons zijn er erg groot en sterk mee geworden ;) )

Inmiddels zijn de inzichten verandert, zoals je in vele bovenstaande reacties kunt lezen. Ik denk dus dat als je een baby hebt, je er goed aan doet om je wat in de materie te verdiepen. Via internet, of dmv een goed boek, zoals bijv. 'van borst tot boterham' van Stefan Kleintjes.

Maar ja, net als wat Urielle zegt, qua baby's ben ik ook nogal natural: 16 maanden bv, nog steeds geen snoep, koek, lolly's of McD... 't Arme kind :+

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:54

vanaf 4 maanden kan je beginnen met fruithapjes, de een is er eerder aan toe dan de ander, sommige slapen beter 's nachts op wat vaster eten. Gewoon lekler proberen als je dat wilt en kijk maar wat jij er van vind en vooral wat die kleine er van vindt ( wel je fotocamera klaarleggen), jij weet prima wat het beste is voor je kind, luister naar je gevoel.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:03

het is je eigen keuze. je kunt vanaf 4 maanden pap,fruit, warme hapjes en saop gaan geven.
ben bij allebij de kids met 3 maand rijstebloem door voeding gedaan ze hadden gewoon veel honger.
bij docher elke fles zoontje aleen ochtend.
met warme weer wat sap extra bij gegeven.
bij ons in familie komt ook geen allergieen voor,
en heb gewoon opgeled hoe ze er op reageerden.
mijn dochter had wel toen ze met 9mnd anders reageerde op volle gewone melk maar half volle weer goed.
cb geeft een richtlijn tis aan jou de keuze als je alles doet wat hun willen of je eigen draai erin verwerken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:10

Vroeger was het vanaf vier maanden. Daar zijn nu andere idee"en over.
ivbm het ontwikkelen van allergieën raden ze aan om pas met 6 maanden te beginnen.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:26

Ik ben begonnen vanaf 3 3,5 maand is per kind verschillend de een een maandje later de andere een maandje eerder

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 18:30

oOoKellyoOo schreef:
Ik ben begonnen vanaf 3 3,5 maand is per kind verschillend de een een maandje later de andere een maandje eerder

Tja, 3 of 3,5 maand en bij je andere kindje zelfs nog een maand eerder? Dus vast voedsel vanaf 2 maanden?
En dat raad je ook anderen aan?

Ik hoop dat de ts inmiddels begrepen heeft dat er tegenwoordig iets anders geadviseerd wordt, en dat het feit dat producenten potjes vanaf 4 mnd in de markt gezet hebben niet betekent dat je dan ook al moet beginnen met bijvoeden...

Maar het staat een ieder vrij om er wat dan ook wanneer dan ook in te stoppen :+

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:02

Mijn neefje van nu anderhalf kreeg meen ik met de 3.5 maand a 4 maanden zijn eerste hapje.

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:01

Mijn zoontje is nu 3,5 maand en die krijgt nu ook wat hapjes, maar meer dan een paar theelepeltjes per keer is het niet.
Hij kijkt gewoon het eten bij ons uit de mond :+
Dus ik denk dat hij er dan wel aan toe is, de cb-arts vond het ook geen slecht idee.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:11

Als je flesvoeding geeft, kan je vanaf 4 maanden met voeding beginnen. Maar baby's die gevoelig zijn voor allergiën die vanaf 6 maanden.

Geef je borstvoeding, dan is het advies vanaf 6 maanden. Maar je mag ook met 5,5 maand al wat fruit proberen, of juist wachten tot 7 maanden. Is een beetje kijken waar je baby aan toe is.

Op het consultatiebureau wordt je hier ook in begeleid en geadviseerd.