zoon gooit er met de pet naar .. HELP

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

zoon gooit er met de pet naar .. HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 10:16

Op het moment weet ik het even niet meer.. Mijn zoon (11) gooit er op het moment verzelijk met de pet naar! Vragen we of hij iets gedaan heeft zegt hij: nee, vraag je even door is het uiteindelijk toch ja! Moet hij zijn kamer opruimen, doet hij dat niet. Moet hij na school thuis komen en zijn kamer opruimen, mag hij pas als zijn kamer opgeruimt is spelen, gaat hij gewoon weg :(. , hij poetst zijn tanden niet uit zich zelf, hij was zich niet als we er niet bij staan (hij staat gerust een halfuur onder de douche zonder ook maar naar de shampoo te hebben gekeken). Vanmorgen: hij was als eerste klaar. Hij moest van ons een andere broek aan doen omdat de broek die hij aan had stuk was. Een kwartier later komt hij met lego naar beneden! Kijk mam, heb ik gemaakt! (was erg leuk gemaakt hoor, daar niet van) maar had niet gadaan wat gevraagd was! Ik stuur hem weer naar boven, andere broek voor hem gepakt. Gezegd dat hij zijn tanden moet poetsen en gel in zijn haar moet doen. Andere kinderen gezegd dat ze hun tanden moeten poetsen en hun schoenen aan moeten doen. Iedereen klaar, zoon foetsie -:(- Hij was weer naar boven... gymspullen pakken! Tanden nog steeds niet gepoetst, haar niet gedaan.. Ik ben weg gegaan anders zouden de andere weer telaat komen (dat gebeurd nog al eens omdat er een niet opschiet), zoon was nog niet klaar toen ik weer thuis kwam! (was aan het huilen..) Tanden laten poetsen en zijn haar laten doen. Toen naar school gestuurd, hij was uiteraard te laat.

Kitty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:18

Mijn broertje heeft dat een tijd ook heel erg gehad, poetste zijn tanden nooit en waste zich niet. Het was zelfs zo dat hij naar boven ging en zijn tandenborstel nat maakte (zodat we konden controleren) maar zijn tanden waren nog niet gepoetst. Zijn haren wassen deed hij ook niet, daar moest je er echt voor bij staan. Ik denk zelf dat het toch een beetje bij de leeftijd hoort en dat het na een tijdje wel overgaat.. Maar tips kan ik je niet geven :o

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: zoon gooit er met de pet naar .. HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:20

Hhm apart, ervaringsdeskundige ben ik niet, maar als ik zelf iets niet wou doen hielp het 't best om het te laten rusten. Uiteindelijk deed ik het dan wel uit mezelf.

Zul je in dit geval denk ik wel met wasknijpers op je neus moeten lopen als het erg lang duurt. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:21

Hoe lang heeft hij dit probleem al? Heeft hij op school ook problemen met taken uitvoeren? Is het een dromer?

Het problemen met taakuitvoering is onder andere een symptoom van add of adhd, maar daarvoor moeten er ook andere 'problemen' zijn, vandaar dat ik een beetje verder vraag :)

Mocht je iets meer willen weten dan kan je kijken op http://www.levente.nl

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:26

Rock, daar dacht ik inderdaad ook al aan. :j 't Kwam me bekend voor. Ik heb zelf ook ADD, vandaar. TS, kijk inderdaad eens op die website die Rock al gaf.. :j

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:26

Als ik dit zo lees ga ik inderdaad met Rock mee. Het is als ik het zo lees geen opzet dat hij niet luistert.

Al blijft het lastig om dit zo vanachter de computer even te bepalen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:29

Ik dacht idd ook aan zoiets, misschien inderdaad handig om je zoon te laten testen. Ik heb oko ADD

Kitty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:29

Wat ik net zei, mijn broertje heeft wel autisme dus dat speelt er wel in mee. Het is bij hem wel een stuk minder geworden maar je moet hem er soms wel nog op aanspreken dat hij zijn haren wast bijvoorbeeld

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:31

Mijn broertje heeft het idd ook, maar die kan je niet hiermee vergelijken, gezien hij ook ADD en autisme heeft, maar ook meerdere handicappen :o

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 10:31

Rock schreef:
Hoe lang heeft hij dit probleem al? Heeft hij op school ook problemen met taken uitvoeren? Is het een dromer?

Het problemen met taakuitvoering is onder andere een symptoom van add of adhd, maar daarvoor moeten er ook andere 'problemen' zijn, vandaar dat ik een beetje verder vraag :)

Mocht je iets meer willen weten dan kan je kijken op http://www.levente.nl

Ik heb hem al eens laten nakijken op PDD-NOS. Psycholoog had een testje gedaan met poppetjes waar hij goed op reageerde, dus hij had niks. Bij door praten over zijn problemen bleek dat ze de papieren (dikke stapel) van school niet eens bekeken had! Hij had er wel iets van werd dus de conclusie..
Ik vermoed ADD, hij heeft dit soort dingen dus vaker. Vaak is het een vlaag, dan is het erger dan normaal. Op het moment is het wel erg irritant! Het nadeel van iemand laten testen is dat ze voor de rest van hun leven een stempel hebben en daar niet meer vanaf komen, ook al hebben ze niets! Tegen ADD is bijna iets te doen, consequent zijn, geduld, herhaling, regelmaat enz zijn de dingen die ze nodig hebben weet ik.
Ik heb al eens een gesprekje met hem gehad over dit soort problemen. Hij vond dat we te zo veel van hem vragen %) Ik heb hem toen maar uitgelegt dat als hij de dingen niet doet die wij van hem vragen er inderdaad steeds meer bij komt! DE dingen die gedaan moeten worden blijven liggen en de nieuwe komen er bij. Tja dan wordt het wel veel ja..

Ik zal je link even bekijken! bedankt!

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:38

LZP --> MW

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:40

Ik heb geen verstand van kinderen maar ik zou zeggen dat je niet alles moet voorkauwen. Dus niet doe nu je tanden poetsen of een andere broek aan. Komt hij ergens te laat,jammer dan. Misschien als hij comentaar van buitenstaanders krijgt gaat hij er vanzelf over na denken.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:40

signalen komen wel overeen, maar zoals je zelf ook al zei, pas op met dat stempeltje drukken, tegenwoordig wordt er heel licht over gedacht. oh hij heeft adhd, dus hup aan de ritalin...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:45

Ik ben het niet eens met dat stempeltjes-idee. Ik heb zelf adhd, maar ben er met therapie voor een groot deel vanaf gekomen. Althans... ik heb ermee leren omgaan :)

Hoe eerder je erbij bent hoe sneller jouw zoon (als hij het heeft) kan leren hoe hij ermee om moet gaan, en jij kan dan leren hoe je hem daarbij kan ondersteunen :j

Mijn oudste dochter heeft waarschijnlijk ook adhd. 29 april gaan wij met haar naar de adhd poli. Ik wil haar graag zo goed mogelijk helpen zodat ze niet aanloopt tegen de problemen waar ik als kind tegenaan liep :)

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:45

Mijn broertje is 10 en bijna hetzelfde. :)) 'smorgens moet je hem uit z'n bed sleuren, moet je bij blijven staan als hij zich moet aankleden anders speelt hij alleen maar met de lego, doet zijn haar nooit, maar hij wil nooit onder de douche. Het gaat vast wel weer over.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:48

kohtje schreef:
Ik heb geen verstand van kinderen maar ik zou zeggen dat je niet alles moet voorkauwen. Dus niet doe nu je tanden poetsen of een andere broek aan. Komt hij ergens te laat,jammer dan. Misschien als hij comentaar van buitenstaanders krijgt gaat hij er vanzelf over na denken.

Ik denk dat hij nog n beetje te jong is om op die manier benaderd te worden. Als hij 16 zou zijn zou k t met je eens zijn :).

Mijn broertje heeft ook zo'n periode gehad. Wilde niet douchen, wilde niet zijn haar wassen, kleren stuk merkte hij niet eens, ging rustig 5 dagen per week in t zelfde shirt rond. Ook een ontzettende dromer, meer bezig met spelen dan wat anders. Ging ook vanzelf weer over.

Ik vind het trouwens nogal wat dat er hier direct add en adhd gezegd wordt. Ik zou ook (mocht het idd zo blijken) je kind niet aan de ritalin gooien. Is leuk voor de omgeving, maar om het zelf te slikken is een nachtmerrie. Ik hoor het aan alle kanten van vrienden dat ze er afgestompt door raken, dat als ze rustig zijn het ook voelt als chemisch rustig en niet echt rustig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:50

Ik zeg niet dát hij het heeft.. ik zeg ook dat er dan wel meer aan de hand moet zijn ;) maar het is wel een symptoom van... en ook vaak een veelzeggend symptoom :j

Het is niet alsof het een druk jongetje is en men meteen roept 'oh zeker adhd!'... Tis wel een gegronde reden dat mensen daarmee op de proppen komen ;)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 10:53

jannie86 schreef:
signalen komen wel overeen, maar zoals je zelf ook al zei, pas op met dat stempeltje drukken, tegenwoordig wordt er heel licht over gedacht. oh hij heeft adhd, dus hup aan de ritalin...

Dat is dus juist de drempel.
Ik vermoed al heel lang dat hij "iets heeft". Door hem te laten testen komt dat in zijn gegevens te staan. Mocht hij later b.v. bij de luchtmacht willen dan kan dat niet omdat hij ooit is getest op een autistische stoornis. Ook al heeft hij het niet! Dat is een beetje mijn angst, al weet ik het bijna wel zeker dat hij het heeft overigens (zal mij niets verbazen als ik het zelf ook heb :D )
Ritalin ben ik niet happig op. IS toch een drug die je geeft.. Aan de andere kant begrijp je wel beter wat er aan de hand is.

Ik weet zeker dat hij het niet expres doet! Het overkomt hem.
Zal ik toch een afspraak met de huisarts maken? WAt zouden jullie doen? Wat zijn de ervaringen van de ADDers? Wat doen jullie er aan? IS het een verlossing te weten wat er aan de hand is?

Een kennis van mij had mijn zoon eens mee met een verjaardagsfeestje van haar zoon (ADHD). Mijn zoon stapt in de draaimolen en kijkt met een strak gezicht voor zich uit (ik ken dat, hij zit dan in zijn eigen weereld en geniet enorm!) zij vond hem met "z`n smoel :( op de draaimolen zitten"! Ik heb haar toen maar uitgelegd dat hij het dan erg naar zijn zin heeft ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:59

Ik vond het heel erg fijn om het te weten. Er vallen 1001 dingen op hun plaats :j

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:01

Heel herkenbaar!
Mijn broertje is inmiddels 16 en heeft het nog steeds, het is bij hem zelfs zo erg dat hij, zelfs als je naast hem zit zijn schoolwerk niet kan maken, hij kan zich er gewoon helemaal niet op concentreren.
Eerst was er veel onbegrip van onze (vooral mijn) kant maar inmiddels hebben we wel door dat hij er zelf ook weinig aan kan doen en het zelf ook niet fijn vindt en hebben we hulp gezocht. Hij blijkt flink last te hebben van ADD en volgt inmiddels zelfs een experimentele hersentraining om te leren zich beter te concentreren.
Ik hoop dat jullie er achter komen wat het is, het is voor mij heel herkenbaar als ADD maar dat zal toch een dokter voor jullie moeten uitzoeken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:01

Ik zou persoonlijk wachten. Geef hem een jaartje of 2. Hij is jong, misschien wel n beetje n dromer, maar k weet dat het er bij mijn broertje vanaf ging toen hij naar de middelbare ging. Idd, als het niet zo blijkt te zijn en hij wil een functie bij de land of luchtmacht sla je jezelf voor je hoofd.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:02

Rock schreef:
Ik vond het heel erg fijn om het te weten. Er vallen 1001 dingen op hun plaats :j

Ik herken dit ook :j
Het is heel moeilijk om een diagnose te krijgen, zeker als het niet zo duidelijk is, maar het kan zoveel helpen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:04

Ik wist niet dat je niet bij defensie kon als je zo'n test hebt gedaan?

2 jaar wachten, kan je doen, maar dan zit hij op de middelbare school... mijn mening is dat hij dan beter al kan weten hoe en wat, want die middelbare school doet een aanslag op je planvermogen en opdrachtbereidheid, en dat kan dan heel erg moeilijk voor hem worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:06

Ik heb even gezocht, maar als je bij defensie wil mag je een jaar lang geen zware medicijnen en herhalingsrecepten geslikt hebben. Een jaar niet aan de ritalin bijvoorbeeld dus... Maar testen lijkt geen enkel probleem te zijn!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:10

Rock schreef:
Ik wist niet dat je niet bij defensie kon als je zo'n test hebt gedaan?

2 jaar wachten, kan je doen, maar dan zit hij op de middelbare school... mijn mening is dat hij dan beter al kan weten hoe en wat, want die middelbare school doet een aanslag op je planvermogen en opdrachtbereidheid, en dat kan dan heel erg moeilijk voor hem worden.

Juist daarom. Bij mijn broertje ging het zoveel beter omdat hij toen een agenda kreeg, omdat hij huiswerk kreeg, omdat hij andere vrienden kreeg (die hem er ook op wezen dat hij zich moest wassen: 'Hee dude, je stinkt' :')).

Juist als je al zo'n stickertje hebt gaan mensen je er ook naar behandelen, waardoor ze (naar mijn mening) ook minder hun best gaan doen om het wel voor elkaar te krijgen. Zo is bij mij faalangst ontdekt. Maar juist omdat ik wist dat ik het had en dat iedereen er begrip voor had deed ik ook geen pogingen meer om kalm te worden, ging ik sociale situaties alleen maar uit de weg en zat ik hyperventilerend in toetsen.

Mijn ouders hebben mijn broertje ontzettend geholpen, heel erg aangemoedigd om alles op te schrijven, om iedere dag te contoleren, om beneden huiswerk te maken. Hij doet nu een HBO opleiding, is een van de besten uit zijn jaar en is kan uren bezig zijn met zijn labexperimenten.

Je zoontje is pas een kind. Lekker nog eventjes laten :)