antidepressieva versus voedingsuplementen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jantineS

antidepressieva versus voedingsuplementen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 13:43

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af wie er allemaal bekend is met antidepressiva (veel mensen waarschijnlijk ;)) en wie er bekend is met voedingsupplementen. Beide als medicatie wegens depressiviteit en overmatige angst. Ik ben erg benieuwd naar de verschillen en de bij werkingen enz. Tegenwoordig word er zo snel al antidipjes voor geschreven en voor sommige mensen in het DE uitkomst en voor sommige helemaal niet. Ik vroeg me gewoon af wat ieders ervaringen hiermee zijn en of je lang hebt moeten zoeken naar de juiste anti dipjes. En ik vraag me ook af of er mensen zijn die op voedingssupplementen alles kunnen volhouden. Of ze aan dat soort middelen genoeg hebben om weer gewoon lekker te kunnen mee functioneren in het leven. Ik bedoel dus niet alle mensen die aan de oxazepam/diazepam enz zitten. Alleen de ssri's en de voedingssupplementen (alle vit. , rhodiola, gingseng, adhs, griffonia enz).

Ik start dit topic omdat ik zelf erg aan het twijfelen ben over de soort medicatie voor mezelf.
Ik ben heel benieuwd en ik hoop dat er mensen zijn die hun ervaringen willen delen.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:54

Hoi! Ik heb je al eerder gesproken (was voorheen sifra01), maar toch nog even mijn reactie. Ik heb rhodiola geprobeerd, maar daar reageerde ik niet op. Ik ben ondanks een zware angststoornis en een burnout die daar nog overheen kwam niet aan de ad begonnen. Huisarts en psych waren het daar niet mee eens en ik ben zo blij dat ik het niet heb gedaan. Gaat nu na heel veel rust en aan mezelf werken echt heel veel beter. Ik gebruik wel regelmatig valeriaan, maar ook helemaal geen oxazepam meer, wat ik voorheen wel regelmatig gebruikte. Sinds december ben ik bij een hele goede homeopatisch arts en ik moet zeggen dat ik daar erg goed op reageer.
Voor mij het allerbelangrijkste is dat ik naar mezelf leer luisteren, de signalen van mijn lichaam herken en daar ook echt iets mee doe. En echt waar, het klinkt cliche, maar ik heb er flink lang over gedaan om zo slecht te komen, dan kan het niet in een paar maandjes weer gefixt zijn. Tenzij je naar de andere middelen grijpt, maar je lost er niks écht mee op. Als ik nu kijk naar hoe ik er ruim een jaar geleden bij zat (hel) en nu, dan is dat een wereld van verschil. En ik heb het zelf gedaan! Ik ben ervan overtuigd dat het niet voor niks is geweest, alhoewel er ook periodes zijn geweest dat ik dat niet zo heb gezien, zeker niet zelfs.
Hoe gaat het met jou nu eigenlijk? (mag ook per pb natuurlijk)

bromfiets

Re: antidepressieva versus voedingsuplementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:43

Ik heb naast antidepressiva st. janskruidpreparaten geslikt, maar daar reageerde ik helemaal niet op. Nu heb ik een behoorlijke dosis verschillende antidepressiva en antipsychotica en daar doe ik het goed op.

Voor de rest vind ik het wel een interessant onderwerp

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 13:08

Herkenbaar over sint jan, als thee voelde ik er wel wat van, maar in pil vorm ook niet..Heb je bijwerkingen bromfiets?

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:11

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:11

Ja, als ik wat later uit bed kom zit ik te trillen en ben ik er niet helemaal bij. Ik denk dat je het het beste kan vergelijken met afkickverschijnselen. Als ik dan mijn medicatie inneem is het na een half uurtje weer weg, maar prettig is het niet.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:12

Ik heb Sint Janskruid voor depressie gebruikt maar hielp niets.. plus dat interacteert met je anticonceptiemiddel, ook niet erg handig...
Heb magnesium en visolie geslikt voor ADHD, merkte ik ook niets van
Heb vroeger ook wel eens bach rescue remedy (om kalmer te worden) gebruikt maar ook dat hielp niet

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:15

magnesium schijnt te helpen als natuurlijk anti-depressiva...en heeft niet al die bijwerkingen(suicide neigingen en depressie)

edit;http://www.newtreatments.org/depressie
Laatst bijgewerkt door geerke op 13-03-10 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 13:17

mmm das naar bromfiets..heb je dat al na 1 nachtje slapen?

ik heb nu ook magnesium, werkt erg goed als ontspanner van spieren moet ik zeggen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:18

Ja, dat heb ik bijna elke ochtend :j

Magnesium klinkt goed, zal ik ook eens gaan proberen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:18

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 13:19

goeie site geerke!

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 13:20

mag ik vragen wt je dan slik bromfiets, dat je der elke dag zo van gaat trillen..

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:22

Ik heb fluoxetine (prozac), abilify, seroquel en mirtazapine.

van de mirtazapine krijg ik trouwens bewegingdrang als bijwerking.

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:25

kun je magnesium dus ook in combinatie met ad slikken?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:26

daar ben ik ook wel benieuwd naar.

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 13:27

geen idee, zou het niet zomaar doen. moet je ff raad vragen bij een winkel die dit soort dingen verkoop, of bij een mesoloog.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:27

of bij m'n psychiater, maar het is wel iets om over na te denken

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:35

Hoi,

ik schrik er van hoeveel mensen anti-depressivia gebruiken. Sommige zullen het echt nodig hebben en er zeker baat bij hebben, maar ik denk dat er ook een groep is die het 'zomaar' voorgeschreven krijgt en eigenlijk best zonder kan. Ook schrik ik er van als ik hoor dat er zoveel jonge mensen er zijn met een burn-out en depressie. Soms heb ik het idee dat de term burn-out wel heel makkelijk gebruikt wordt.

Ik ken je verder niet en weet niet of je al eerder anti-depressivia hebt gebruikt. Heb je al eens een uitgebreide bloedtest laten doen? Eén waarbij ze kijken naar eventuele tekorten (magnesium e.d.) en of er een verstoring is in je hormoonhuishouding!!!! Stel dat daar iets uitkomt kun je iets doen aan de oorzaak i.p.v. enkel de syptomen te onderdrukken.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:51

Sint jans kruid mag je toch absoluut niet gebruiken in combi met AD?

En Delphi, soms is het gewoon nodig. ;)

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 13:56

delphi daarom starte ik dit topic ;) en idd sint jan niet in combi met ad en pil (maakt pil minder werksaam)

Ik ben ook voor testen enz. Maar soms is er geen aantoonbare aandoening.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:14

jantineS schreef:
delphi daarom starte ik dit topic ;) en idd sint jan niet in combi met ad en pil (maakt pil minder werksaam)

Ik ben ook voor testen enz. Maar soms is er geen aantoonbare aandoening.

Ok, dus je hebt al een uitgebreide bloedtest gehad?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:16

Indra schreef:

Klopt, had ik ook duidelijk vermeld in mijn post.

Delphi schreef:
Sommige zullen het echt nodig hebben en er zeker baat bij hebben, maar ik denk dat er ook een groep is die het 'zomaar' voorgeschreven krijgt en eigenlijk best zonder kan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:19

Delphi schreef:
Eén waarbij ze kijken naar eventuele tekorten (magnesium e.d.) en of er een verstoring is in je hormoonhuishouding!!!! Stel dat daar iets uitkomt kun je iets doen aan de oorzaak i.p.v. enkel de syptomen te onderdrukken.

Even terzijde, maar het blijft vreemd dat iets dat de hormoonhuishouding beinvloedt gezien wordt als 'oorzaak aanpakken' terwijl iets dat ingrijpt op de neurotransmitters vrij makkelijk afgedaan wordt als 'symptomen onderdrukken'.
Bij sommigen is niet de hormoonhuishouding maar de neurortransmitterhuishouding verstoord, en dan zijn AD's medicijnen die dat aanpakken.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:04

Delphi schreef:
Indra schreef:

Klopt, had ik ook duidelijk vermeld in mijn post.

Delphi schreef:
Sommige zullen het echt nodig hebben en er zeker baat bij hebben, maar ik denk dat er ook een groep is die het 'zomaar' voorgeschreven krijgt en eigenlijk best zonder kan.

Mijn excuses.
Ik lees en vergeet. :o

Ik heb trouwens ook nooit echt een bloedonderzoek gehad, of iig niet voor dit. Heb verder wel een tijdje Melatonie (?) bijgeslikt om te kunnen slapen, maar werkte niet echt.

Voor de rest alleen Stackers voor wat minder duf te zijn en me beter te kunnen concentreren, maar ook niet echt een succes.