Wat voor gevolgen heeft dit? Vrouwen vraagje...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Delaja

Wat voor gevolgen heeft dit? Vrouwen vraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 11:11

Ik vergeet mijn pil nooit, slik hem altijd rond dezelfde tijd in de avond en heb in de 5 jaar dat ik hem slik één keer een maand doorgeslikt, ben er dus best wel strikt mee :j
Tot afgelopen weekend. Vorige week was mijn stopweek en vrijdag had ik weer moeten beginnen met een nieuwe strip, was het niet zo dat ik voor het eerst in mijn leven mijn toilettasje met make-up en dus ook mijn pil thuis was vergeten (verbleef het weekend bij mijn vriend). Netjes klaargezet maar niet ingepakt _-:( Nou vonden wij het niet zo'n goed idee om om 12 uur 's nachts heen en weer te rijden naar mijn huis voor een pil dus we hebben besloten om het zo te laten. Gister (zondag) was ik weer thuis en ben ik alsnog gewoon aan een nieuwe strip begonnen, 2 dagen te laat dus.
Heeft dit nou nog gevolgen dat mijn stopweek 9 dagen i.p.v. 7 was?
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen! Ik heb echt een hekel aan mijn huisarts bellen :\

Jespri

Re: Wat voor gevolgen heeft dit? Vrouwen vraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:13

Volgens mij niet hoor mijn stopweek hoort zelfs 5 dagen te zijn.. ik maak me er nooit zo druk om.. slik me pil vaak door neem hem wel in de avond maar niet om een speciale teid ofzo. denk niet dat het kwaad kan.

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:14

Nee hoor, volgens mij niet. Het is nu alleen 2 dagen uitgesteld.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:14

volgens mij heeft dat geen verdere gevolgen, ik vergat m heel vaak nooit problemen gehad :)

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:15

Volgens mij kun je nu wel zwanger zijn als je onveilige sex gehad hebt in de week voordat je weer met de pil moet beginnen.
Je kunt dit terugvinden in het boekje wat bij je pil in het doosje zit.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:16

Nee in principe niet (als je natuurlijk geen seks gehad hebt)
Je bent nu 2 dagen later begonnen, maar zou wel gewoon stoppen wanneer je anders zou stoppen. Dan maar voor 1x 2 pillen over.

Geen probleem.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:17

het enige gevolg is dat hij volgens mij nu een week niet veilig is, en je dus een condoom moet gebruiken als je sex hebt.
Tis al ff geleden de pil voor mij, dus correct me if i'm wrong :=

Niet eerder stoppen nu, gewoon de strip afmaken, en na de de stopweek (met de normale aantal dagen) gewoon weer beginnen volgende maand.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:18

Dit is wel een risico, als je je stopweek verlengd is je pil niet helemaal betrouwbaar meer.
Als is volgens de NHG bij minder dan 3 pillen vergeten geen actie noodzakelijk.

Zou zelf aanraden een week aanvullende anticonceptie te gebruiken en natuurlijk je strip wel afmaken!!!
Laatst bijgewerkt door Charaz op 08-03-10 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:18

_STS_Angels_ schreef:
Volgens mij niet hoor mijn stopweek hoort zelfs 5 dagen te zijn.. ik maak me er nooit zo druk om.. slik me pil vaak door neem hem wel in de avond maar niet om een speciale teid ofzo. denk niet dat het kwaad kan.

Nee je stopweek hoort 7 dagen te zijn :)

TS: ik zou even in de bijsluiter kijken of anders de apotheek even bellen als je het niet vertrouwd..Ik neem persoonlijk met dat soort dingen toch altijd graag het zekere voor het onzekere!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:19

naar mijn weten is de eerste week niet veilig...

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:22

Als je langer dan 7 dagen geen pil slikt is hij niet meer 100% veilig. Een stopweek mag namelijk nooit langer duren dan 7 dagen, wel korter. Pas na 7 dagen slikken is het weer veilig.

Dus als je dit weekend geen andere maatregelen hebt getroffen, dan ben je in principe niet helemaal veilig. Kans is natuurlijk klein dat je zwanger bent, maar is in theorie wel aanwezig.

Deze info staat trouwens ook allemaal in je bijsluiter ;)

edit:
_STS_Angels_ schreef:

Jij slikt dan waarschijnlijk de Yasmin 24+4? Want bij alle andere pillen is het standaard 7 dagen.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:22

Nu ben je een week onveilig geloof ik,
en als je seks gehad hebt, dan was dat waarschijnlijk ook onveilig.
Condoom dus.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:23

kimmie88 schreef:
Nee in principe niet (als je natuurlijk geen seks gehad hebt)
Je bent nu 2 dagen later begonnen, maar zou wel gewoon stoppen wanneer je anders zou stoppen. Dan maar voor 1x 2 pillen over.

Geen probleem.

ik zou die 2 pillen nog wel slikken hoor, anders is het hormoonniveau te laag denk ik..
mocht je besluiten die 2 pillen niet te slikken, dan kan je die mooi in je tasje doen (of iets anders wat je altijd meehebt als je weggaat, portemonnee bijvoorbeeld). Mocht je dan weer een keer je pil vergeten mee te nemen, heb je die nog liggen zodat je wel op tijd kan beginnen ;)

als je voor langere tijd weg bent heb je dan ook nog die 2 dagen waarin je de tijd hebt om bij bijvoorbeeld de huisartsenpost een hele strip op te halen

(misschien voor iedereen wel handig om wat reserve mee te hebben..., als d'r een keer wat gebeurt..)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:25

Delaja schreef:
Ik vergeet mijn pil nooit, slik hem altijd rond dezelfde tijd in de avond en heb in de 5 jaar dat ik hem slik één keer een maand doorgeslikt, ben er dus best wel strikt mee :j
Tot afgelopen weekend. Vorige week was mijn stopweek en vrijdag had ik weer moeten beginnen met een nieuwe strip, was het niet zo dat ik voor het eerst in mijn leven mijn toilettasje met make-up en dus ook mijn pil thuis was vergeten (verbleef het weekend bij mijn vriend). Netjes klaargezet maar niet ingepakt _-:( Nou vonden wij het niet zo'n goed idee om om 12 uur 's nachts heen en weer te rijden naar mijn huis voor een pil dus we hebben besloten om het zo te laten. Gister (zondag) was ik weer thuis en ben ik alsnog gewoon aan een nieuwe strip begonnen, 2 dagen te laat dus.
Heeft dit nou nog gevolgen dat mijn stopweek 9 dagen i.p.v. 7 was?
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen! Ik heb echt een hekel aan mijn huisarts bellen :\

Ik zou geen risico nemen!
Mijn huisarts vertelde mij dat je echt binnen de 7 dagen weer moet beginnen! Je ciclus (hoe schrijf je dat) is ongeveer de 10e dag v.a de eerste stopdag!
Een maand met voorbehoedsmiddel werd mij dus sterk aangeraden!!!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:29

denk niet dat het heel veel kwaad kan hoor,MAAR zou voor de zekerheid deze maand met een condoom vrijen,weet je in iedergeval zeker dat je volgende maand geen zwangerschaps test hoeft te doen. :D

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:31

Een maand is gewoon onzin, 7 dagen is voldoende.
Wordt wel aangeraden een MAP te nemen als je nog binnen die tijd zit.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:34

O ik had zelfs 2 maand met condoom gevreeën uit angst voor 'n kleine :D (toen ik hetzelfde voorhad)
Je kan nooit zeker genoeg zijn ;)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:35

Het kan dus wel kwaad.
In de pil zit een hormoon die ervoor zorgt dat je geen eisprong krijgt, de eisprong komt ongeveer 14 dagen na je 1e menstruatiedag. Omdat er dus een eitje vrij kan komen, kan het ook bevrucht worden. Je zal dus met condoom moeten vrijen. Als je sex hebt gehad direct ná je menstruatie, is de kans zeer klein dat je zwanger bent, maar ik zou geen risico nemen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:35

Extra bescherming kan nooit kwaad natuurlijk, maar noodzakelijk is het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:39

Juist die 1e week is de belangrijkste week.. Als je stopweek langer dan 7 dagen heeft geduurd ben je vervolgens een week NIET beschermd.. :n En die 2 pillen inhalen is ook onzin.. :n

Dus nu gewoon beginnen met de strip en 7 dagen veilig vrijen.. Heb je dit weekend wel sex gehad zonder condoom, dan zou ik de Morning after pil halen, dit kan tot uiterlijk 72 uur na de onveilige sex..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-03-10 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:39

Heb het ooit bij de rutgerstichting nagevraagd: dit overzichtje heb ik standaard al jaren in mijn agenda zitten:

pil vergeten:
* in de eerste week?
Na 7 dagen weer veilig
* in de 2e week, gewoon veilig, niets aan de hand
* in de laatse week (dag 15 tm 21 )
Of stoppen 7 dagen (dus eerder beginnen met de stopweek) en dan weer met week 1 beginnen; dan is het gewoon veilig!
Of direct nieuwe strip er achter aan slikken, hele strip maar opmaken (je zou evt na 7 dagen al kunnen stoppen) .. is ook direct veilig

Kern van de zaak is: altijd zorgen voor 7 dagen correct achter elkaar slikken, dan pas een evt pauze inlassen die weer niet langer mag zijn dan 7 dagen.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 11:45

amazone77 schreef:
denk niet dat het heel veel kwaad kan hoor,MAAR zou voor de zekerheid deze maand met een condoom vrijen,weet je in iedergeval zeker dat je volgende maand geen zwangerschaps test hoeft te doen. :D

Denk dat ik dit ook ga doen... Sinds mijn menstruatie hebben we geen seks meer gehad en ook dit weekend hebben we overgeslagen omdat ik er onzeker over was. Ik weet wel dat als je begint met de pil dat je de eerste maand ook niet veilig bent dus ik denk dat ik het zo ga behandelen. Heel erg bedankt voor jullie adviezen in ieder geval!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:49

Ik zou inderdaad zeker met condoom vrijen.
Heb dit ook een keer aan de hand gehad en toen kreeg ik van de HA wel een MAP. (toen zat ik op 8 dagen ipv 9)

Anoniem

Delaja schreef:
amazone77 schreef:

Denk dat ik dit ook ga doen... Sinds mijn menstruatie hebben we geen seks meer gehad en ook dit weekend hebben we overgeslagen omdat ik er onzeker over was. Ik weet wel dat als je begint met de pil dat je de eerste maand ook niet veilig bent dus ik denk dat ik het zo ga behandelen. Heel erg bedankt voor jullie adviezen in ieder geval!

Een maand is overdreven hoor. Als je gisteravond de pil weer hebt geslikt ben je vanaf as zondag weer gewoon beschermd. Staat gewoon in het boekje en zo is het mij ook geleerd op de opleiding (apothekersass ;) ) Dit advies geven wij ook altijd mee in de apotheek.

fargo

Als je nu mijn overzichtje even leest.. dat is op basis van wat de rutgerstichting al jaren adviseert (en eigenlijk ook wat er in de bijlage van je pil beschreven staat). Een maand met condoom is totaal overbodig. Je slijmprop die je beschermt is er gewoon nog, dus het is anders dan dat je helemaal nieuw met de pil begint.. Succes ermee in ieder geval.