angst voor de tandarts

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ketaki

angst voor de tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 01:19

ik ben best wel benieuwd wie hier nog meer bang is voor de tandarts en waarom dan?

ik ben zelf als de dood voor de tandarts, maar ga gelukkig wel (samen met me persoonlijk begeleidster) naar de tandarts, die weet me altijd wel rustig te houden.
als ik alleen zou moeten, zou ik dus echt helemaal knettergek worden.

waar bij mij de angst vandaan komt weet ik zelf niet.
misschien omdat de tandarts die ik zelf heb, gewoon mij niet echt ligt, maar aangezien hij zijn werk goed doet, blijf ik toch bij hem.

( je weet immers nooit wat voor tandarts je ervoor terug krijgt) :P

Markkie8

Re: angst voor de tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 01:26

Niet veel last van, zolang ze die verdovings spuit maar weglaten.. Na de eerste keer boren met verdoving mijn hele gehemelte kapot gehad.

Dus voortaan boren zonder die verdovingen. Dan maar even op de spreekwoordelijke tanden bijten.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 01:27

die verdovingen vind ik dus ook mega eng.

maar goed, heb bij de tandarts ook al eens bijna de boor uit z'n handen gedrukt ( vorige, die is nou met pensioen)
omdat hij dacht dat het gaatje niet zo diep was en dus zonder verdoving kon.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 02:54

Yepz, ik ben heel bang voor de tandarts. Of nouja, mijn tandarts zelf is een schat van een mens, maar ik kan niet snappen dat ze zo'n verschrikkelijk beroep uitoefend.

De laatste keer is bij mij alles onder narcose gebeurd. Ik ben net weer geweest en er is alleen maar een foto gemaakt. En ja er moet wat gebeuren.... ze heeft gevraagd of ze het mag doen...

En ik ga dapper zijn; het mag.
De hele dag is dan alleen gepland voor mij, zodat alle tijd genomen kan worden. Voor de rest is de praktijk dan gesloten. :o Ik weet nog niet wat ik er van vind, aan de ene kant vind ik het verschrikkelijk dat ik zo lastig ben, maar ik vind het ook ontzettend lief van haar.

Mijn angst is deels vanwege dat ik niet veel in mijn mond kan hebben vanwege trauma en overgeeffobie. En ik ga nooit zonder benzo's naar de tandarts... en dan nog is het hopen dat ik niet ga dissocieren of paniek aanvallen krijg. :o

Funfun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 05:55

Toen ik klein was "haatte" ik de tandarts. Ik had ook angst voor de tandarts en ik haatte DE tandarts. Elke keer had ik pijn. Ik was aan wisselen en meneer moest er zo nodig op die tand tiemeren. Ik heb gewoon zijn hand genomen en heb hem "afgeblaft". En hij had ook nog verschikkelen tanden en stonk uit zijn mond. :r

Toen ik 18 was kon ik naar de tandarts via werk en had een schat van een meid. Ik ben gewoon van tandarts veranderd en heb sindsdien geen angst meer. Voor mij was het problem: "pijn". Voor het prikje vraag ik of ze het tandvlees even kunnen verdoven en het werkt prima.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 07:32

ik ben indd ook erg gevoelig in me mond, misschien dat daar de angst ook wel vandaan komt.

heb nou ook weer gigantische pijn in me linkerkaak.
heb al een afspraak voor morgen om 16:55 dus wens me alvast maar geluk.

ik heb al een tandimlantaat in me mond zitten, aan de andere voorkant van me mond, heb ik een losse voortand zitten.
en daar zit een ontsteking bij, en waarschijnlijk ( kon hij niet goed zien, is de wortel van die tand ook nog eens gebroken.

heb der veel last van.

heb een antibiotica kuur gehad.

amoxicilline 750 mg en 20 tabletten 3x daags.

nog is die ontsteking niet weg.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 07:42

heel herkenbaar.
Ik ben jaren doodsbenauwd geweest voor de tandarts.
Zelfs ook onder narcose behandeld geweest en sinds die tijd gaat het wel stukken beter, ik heb diverse tandartsen gehad en heb nu eindelijk een erg leuk mens getroffen.
Helemaal leuk ga ik het nooit vinden, maar inmiddels overheerst het niet meer zo en ben ik ook niet meer zoveel er mee bezig.
Ik heb ook emetofobie, dat speelt soms ook mee maar waar mijn angst vandaan komt is me inmiddels duidelijk, sinds ik dat weet, is het ook stukje bij beetje beter geworden.
Ik wil niet op het forum zetten waar mijn angst precies vandaan kwam, ik weet wel, als je zelf achter de oorzaak bent, dan heb je al een heel groot deel gewonnen.
succes meid, er komen echt weer betere tijden!

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 08:37

mag ik vragen wat emetofobie is?

ja is wel fijn voor je dat je een persoon hebt waar je het mee kan vinden, als ik ben geweest ben ik blij als ik er zo snel mogelijk de deur kan verlaten :oo :j

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 08:41

Ik ben ook doodsbang voor de tandarts.
Toen ik jonger was heeft hij mij een keer door zijn assistentes vast laten houden en in de stoel gedrukt zodat hij in mijn mond aan de gang kon.
Vanaf dat moment word ik echt letterlijk ziek bij de gedachte alleen al dat ik er heen moet.
Ben dus ook al een jaar of 8 niet meer geweest. Ik krijg mezelf gewoon niet zo ver om te gaan. Heb gelukkig geen tandpijn en ik verzorg mijn tanden ook wel goed.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:17

angstpatient meldt zich... IK!

Bij mij gaat het alleen nog wat verder dan 'bang zijn'. ik ben een fobiepatient, ik was 15 jaar niet naar de tandarts gegaan uit angst.. Ik ben uiteindelijk 3 uur lang (gedeeld door 2 behandelingen) onder narcose geweest om alles te 'fixen'... ik kan niet behandeld worden zonder narcose.. Ik ga trillen als een idioot (gewoon letterlijk schudden) hyperventileren of zelfs flauwvallen.. ik moest afgelopen 1,5 jaar dus ook een beugel, zelfs dat was voor mij een WERELD overwinning.. Ik heb het al van kinds af aan die fobie, het idee dat ik geen controle meer heb ofzo, ik kan het niet uitleggen..

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:19

Hier nog een angsthaas!! :O

Ik vind de tandarts mega eng. Ga wel vaak alleen, maar tandarts weet gelukkig dat ik bang ben.
Ik ben bang voor de pijn, en de verdoving. Krijg dus altijd eerst een verdovingszalfje zodat ik de verdoving zelf wat minder voel.
Verder is er wel eens een kies getrokken waar de verdoving niet bij werkte. Vandaar mijn angst denk ik. Daarvoor was het minder :j

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:25

Hier ook eentje die echt onverklaarbaar ontzettend bang is. Ik heb een speciale angst tandarts en moet daar over 1,5 week weer heen voor een behandeling, onder narcose.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:27

Tandarts? Vreselijk!!! Heb er ook een gruwelijke hekel aan hoor!

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:30

hey ymke, ga jij in landgraaf? amalia kliniek toevallig?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:38

CtjeLief schreef:
hey ymke, ga jij in landgraaf? amalia kliniek toevallig?

Kerkrade ;) , maar idd de amalia kliniek.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:40

O ja kerkrade was het...! Ik ben daar ook ns geweest voor intake.. maar heb me uiteindelijk laten behandelen in Alphen a/d Rijn.. (ook bij angst tandarts onder narcose)
Fijn he dat het onder narcose kan! Is zo relaxed..

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:44

Hier nog één hoor! Ik ben vooral bang omdat ik nogal een kokhals reflex heb als ze iets doen en dan raak ik in paniek.
Voor de pijn opzich niet en de verdovingsspuiten ook niet.
Moet 23 April mijn verstandkiezen laten trekken bah!

Ukje112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:01

tja, ik ben zelf tandartsassistente...
Maar ik ook vind het niet leuk om in de stoel te liggen.
Ik heb er geen problemen mee en vind het ook niet eng, maar ik sta der niet om te springen! Ik zit er liever naast dan erin!
maar als je het woord tandarts hebt, wordt er direct aan pijn gedacht. De tandarts is ook maar een mens, zo denk ik dan altijd hè!

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 16:10

CtjeLief schreef:
angstpatient meldt zich... IK!

Bij mij gaat het alleen nog wat verder dan 'bang zijn'. ik ben een fobiepatient, ik was 15 jaar niet naar de tandarts gegaan uit angst.. Ik ben uiteindelijk 3 uur lang (gedeeld door 2 behandelingen) onder narcose geweest om alles te 'fixen'... ik kan niet behandeld worden zonder narcose.. Ik ga trillen als een idioot (gewoon letterlijk schudden) hyperventileren of zelfs flauwvallen.. ik moest afgelopen 1,5 jaar dus ook een beugel, zelfs dat was voor mij een WERELD overwinning.. Ik heb het al van kinds af aan die fobie, het idee dat ik geen controle meer heb ofzo, ik kan het niet uitleggen..

hoe is het dan gekomen dat je uiteindelijk weer bij de tandarts bent gekomen?

door klachten in je mond?

ik ben wel bang voor de tandarts, maar ga gelukkig steeds samen met me persoonlijk begeleidster, die kan me wel rustig houden.

:o *D

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 16:19

omdat ik inderdaad al een paar jaar gek werd van de kiespijn, kon aan een kant niet meer eten, en mn tanden stonden echt heel lelijk en scheef en daar was ik ZO gruwelijk onzeker over, moest echt een beugel, maar dat kon pas als mn gebit weer gezond was.. dus uiteindelijk de stap durven nemen omdat het onder narcose kon.. anders had ik er nu nog zo bij gelopen..

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 16:26

CtjeLief schreef:
omdat ik inderdaad al een paar jaar gek werd van de kiespijn, kon aan een kant niet meer eten, en mn tanden stonden echt heel lelijk en scheef en daar was ik ZO gruwelijk onzeker over, moest echt een beugel, maar dat kon pas als mn gebit weer gezond was.. dus uiteindelijk de stap durven nemen omdat het onder narcose kon.. anders had ik er nu nog zo bij gelopen..

wel knap van je, dat je weer durft te komen bij de tandarts.

ik moet echt aan het handje vastgehouden worden, anders durf ik ook niet naar binnen te komen bij de tandarts :o

ik heb trouwens vandaag nog naar de tandarts gebeld, en gevraagd of de afspraak niet eerder kon.
ik heb er echt veel last van, pijnstillers werken bij mij dus nou niet echt meer. :7 :(

ik moet morgen om 16 uur bij de tandarts zijn, hij zei, dat ie dan meer tijd had
Laatst bijgewerkt door Ketaki op 08-03-10 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 16:28

ik kom ook niet binnen bij de tandarts ;) kan alleen onder algehele narcose geholpen worden..
Vervelend he zo'n angst...!! :(:)

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 16:31

CtjeLief schreef:
ik kom ook niet binnen bij de tandarts ;) kan alleen onder algehele narcose geholpen worden..
Vervelend he zo'n angst...!! :(:)

ja dat is heel vervelend, dus jij bent echt letterlijk getraumatiseerd :o

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 16:35

ik kom er ook niet graag,waardoor er steeds weer problemen zijn met meedere tanden,als ik gewoon om het half jaar ga dan is er mischien iets aan 1 tand,maar aangezien ik maar eens in de 2 jaar ga of nog laten,kunnen meteen een stuk of 8 tanden gemaakt worden,bij mij hebben ze vroeger 2 kiezen getrokken dat bleken geen melkkeizen te zijn,waardoor mijn ongebit scheef is,waardoor mijn kiezen een andere druk krijgen waardoor ze door middn breken.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 16:35

nou ja, ik weet niet, kan me geen nare ervaring herinneren bij de tandarts, ik weet alleen dat ik fobisch ben.. maar vaak zijn fobien onverklaarbaar.. vaag dus.. maar ik hoop dat ik ooit weer bij bewustzijn op een tandartsstoel kan liggen maar ik zie dat somber in.. in ieder geval heb ik nu een mooi gebit! :)