Dinsdag, dan zal ik het weten.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lisann__

Dinsdag, dan zal ik het weten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 23:45

Ja, dinsdag. Dan zal ik weten of ik een normaal kind zou kunnen krijgen.
Dan weet ik of dat mijn vlek nog lelijker,dikker en donker word.

Dat word de dag. Waarop ik misschien nieuwe hoop krijg.
Of de dag die ik de rest van mijn leven ga haten.

Oké, het is misschien een onduidelijk verhaal voor de mensen die mij niet kennen.
Volgensmij weet geen één bokker het van mij. Maar het moet er toch uit.
Ik zal bij het begin beginnen:

Het begon toen ik nog een klein meisje was, er zat een lichtbruin vlekje onder haar oksel.
De dokters gingen mij scannen, ze konden precies zien waar het op mijn lijf nog meer zal groeien.
vanuit mijn oksel naar mijn borst, en vanuit mijn oksel een stukje over mijn rug. Ook zou nog verder
over de binnekant van mijn bovenarm komen.

En zo ging het ook, ik werd 11 en de vlek had al een heel stuk van mijn oksel ingenomen.
Ook zag ik het steeds dichter naar de onderkant van mijn borst toe kruipen.
Ik vond het lelijk, klasgenootjes vonden mij vies. En ik ook, ik voelde me vreemd, waarom ben ik de enige?
Dus, voor de eerste keer ging ik naar de dermatoloog. En ze wilde eigenlijk wachten tot ik 18 was. Dan was ik uitgegroeid.
Maar dat wilde ik niet. Ik wilde normaal zijn. Gewoon durven te douchen na de gymles, en mee gaan zwemmen met de rest van de klas.
En zo ging het, ik ging voor het eerst onder het mes. Er werd een klein(2 vierkante cm) stukje weg gehaald, om te kijken hoe het zou genezen.

De eerste 2 weken waren heel erg pijnlijk. Het verband groeide iedere dag opnieuw vast in de wond.
En na een paar maanden werd de huid mooi roze, en leek het kleine stukje ineens hele normalen huid.
Tot een maand laten, toen kwam het weer terug, even bruin, even dik. oliebol.

Toen werd ik 14 jaar, begon te puberen. Ik begon mezelf alleen maar lelijker te vinden. Ik had weinig aandacht van jongens.
En ik wilde het nu écht weg hebben. Dan kon ik eindelijk met zelfvertrouwens gaan zwemmen met vriendinnen, en jongens versieren.
Dus ik maakte weer een afspraak. Maar de dermatoloog verwees mij door naar de plastisch chirurg. Daar werd het tot veel dieper in de huidlagen weg geschraapt. (dit keer een ander stukje, een langwerpig stukje richting mijn rug zo'n 5 cm)
Ook dit leek eerst heel mooi roze huid te worden. Maar ook dik kwam helaas na 2 maanden weer helemaal terug.

En nu? Nu ben ik bijna 18.. en nog steeds schaam ik me. Ik ga wel gewoon zwemmen, en zonnen. Maar ik ben extreem voorzichtig.
Niemand mag of zal die vlek zien. Over jongens nog niet te spreken. Ik heb vriendjes gehad, ben intiem geweest, maar heb het nooit laten zien. Ik heb mezelf nooit helemaal laten zien. Dan kon ik gewoon niet. Zeker niet omdat het nu over mijn borst loopt. Het is walgelijk om te zien. Ik vind het vreselijk om de douche uit te lopen en mijn lijf dan te zien.
Dus ik had vandaag weer een afspraak bij de dermatoloog. Ik wilde een laserbehandeling. Dat ze die huidcellen van binnenuit maar gewoon kapot maken! Dat komt het niet meer terug.
Maar helaas, het mag niet. De vlek kan dan kwaadaardig worden. En dat moeten we helemaal niet hebben.

Maar ondertussen weet ik nog steeds niet wat het is. Want ik snap nog steeds niet waarom ik de enige ben die dit heeft.
De dermatoloog heeft mijn vanmiddag duidelijk verteld wat het is. en ik ben mij dood geschrokken.

Het is onstaan toen ik nog een embryo was. Er was een 'weeffout' bij het 'onstaan' van mijn huid. En die 'fouteweefcellen' zitten dus in mijn lijf. Daarom blijft het ook steeds terug komen, die 'foute cel' zit nog wel steeds in mijn lijf. En dat kan niet ineens een normale huidcel worden. Omdat die cellen dus in mijn 'dna' zitten. Zal ik dat overgeven aan het kind wat ik ooit nog hoop te krijgen.
Maar omdat ik hem dan een foute cel geef, bestaat de kans dat ál zijn huidcellen 'verkeerd weven' waardoor hij dus die vlek, over iedere plek op zijn lichaam hebben.
Dus dan moet ik er voor kiezen om geen moeder te worden. Iets wat bij mij heel zwaar valt. Mijn groote droom is het krijgen van een kind. En dat kan door een stom schoonheidsfoutje ineens niet meer!

Je begrijpt natuurlijk wel dat er vandaag een heleboel tranen gevloeid hebben.

De dermatoloog heeft mij doorverwezen naar een professor in Maastricht. Daar heb ik dinsdag een afspraak.
Dat is de laatste kans, als hij er niets meer aan kan doen. Dan zal ik echt kapot zijn.
Ik kan mezelf dan nog laten testen, om te kijken wat de kans is dat mijn kind die foute cel overneemd.

Maar ik ben nog jong. En ik hoop dat natuurlijk dat ik een mooi gezond kind op de wereld kan zetten over een paar jaar.
Maar dat is niet alles, want ik ben nog steeds niet van die vlek af, in tegendeel, ik heb nu foto gezien, van 2 andere personen (over de hele wereld) die het ook hebben. Hun waren ouder, en hun vlek was al verder ontwikkeld dan die van mij.

Ik ben van die beelden zo geschrokken. Ik vond dit al vreselijk lelijk.
Maar wat mij te wachten staat, is nog veel erger.

Om jullie een voorbeeld te geven, Zo zal ik er ook uitzien over ongeveer 8 jaar.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WOVXXNGC.jpg
Mijn vlek is nu nog veel dunnen er lichter (zoals de beige vlekken op bovenstaande foto)
Maar zo zal het dus uiteindelijk gaan worden als de professor mij niet kan helpen.

Het is ondertussen al een heel verhaal geworden.
En ik schrijf het vooral als afleiding. Maar ook is het fijn om te weten dat jullie het weten van mij.
Ik weet dat jullie mij toch niet uit zullen lachen, of mij hierop zullen afrekenen. Daarom is het veilig om het jullie te vertellen.

Ik open dit topic om wat steun te vinden, en om de schaamte iets minder te maken.
Bedankt voor het lezen van dit lange verhaal.

Lisanne

Barbabientje

Re: Dinsdag, dan zal ik het weten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 23:48

Wooow zit je verhaal met open mond te lezen..
Hoe je toch geprobeerd hebt om moedig te blijven echt goed van je!

En ik hoop echt voor je dat de professor dinsdag goed nieuws voor je heeft...

Heel veel sterkte...

NewYork

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 23:50

Ik heb je verhaal met bewondering gelezen, wat ben jij sterk!

Hou de moed, en hou ons op de hoogte over dinsdag, hopend dat er goed nieuws komt..

Sterkte dinsdag!!

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 23:51

jeetje zeg is niet iets makkelijks wat je hebt als het ook nog eens zoveel invloed op je verdere leven heeft
ik duim erg mee voor je voor dinsdag
maar met jongens en zoenen en zwemmen enz hoef je toch nergens voor te schamen?
je bent zoals je bent of een ander het nou mooi of lelijk is
ieder mens is uniek en is mooi op zijn of haar eigen manier
maar ik snap heel goed dat het zo zwaar valt met je beslissing om dan geen kinderen te krijgen?
mischien nog erg vroeg enz maar misschien is een pleegouder of adopteren dan een idee?
of eiceldonatie zou dat niet kunnen?
dan zou je het kindje wel in je kunnen laten groeien enz heel veel sterkte en ik duim met je mee

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 00:04

Wat een snelle reacties zeg!
Heel erg bedankt!

Ik hoop indd dat die professor iets kan doen.
Of het in ieder geval wil proberen. :)

Omdat het zo zeldzaam is (zeker in deze groote)
Is het ook voor de doktoren heel veel uitproberen.
Maar ik ben niet van plan om op te geven! Ze blijven maar door proberen tot ze iets hebben gevonden dat werkt.
Ze kunnen het maar weten toch? Voor eventuele volgende mensen die het krijgen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 00:31

Een vriendin van mij heeft ook een zeer zeldzame genetische afwijking. Ook bij haar is de kans vrij groot dat ze het doorgeeft, maar de vraag is in welke mate.
Wat zeker nog een optie is, maak eens een afspraak met een klinisch genetica. Hun kunnen je vaak een beter inzicht geven in de ziektes en de eventuele opties.
Mijn vriendin heeft het aanbod gehad om een hele speciale techniek toe te passen, daar kunnen ze bij IVF al voor het terugplaatsen zien of het aanstaande kind wel of geen ziekte heeft. De gezonde worden dan terug geplaatst. Weet even niet meer hoe het heet.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 00:38

Wat vreemd... En wat naar dat uitgerekend jij het hebt...
Ik hoop voor je dat er toch nog iets aan te doen valt! Heel veel sterkte ermee :(:)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 00:51

dat is niet niks zeg! jeetje wat ontzettend vervelend, ik hoop dat ze er iets op kunnen vinden! nee, dat MOET gewoon! enne... over 8 jaar... zijn we alweer veel verder met technieken!!

succes!!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 01:04

Poeh wat een verhaal, maar waarom schaam jeje dan ( snap het wel hoor) het maakt je ook uniek. Kijk wat ik heb zien mensen niet en dat is heel lastig. Bij jou zien ze het wel en jij bent jij en een mooi wezen ondanks die vlekken en het gaat ook nog eens echt om het innerlijk in een relatie. Ik weet zeker dat als je iemand vind die van je houd zoals je bent hij daar helemaal geen moeite mee heeft. Zowel dan is die gene je niet waard vind ik. geniet gewoon van het leven zoveel mogelijk daar is het te mooi voor. Over je kinderwens stel dat je dit doorgeeft snap ik ook heel goed dat jeje kind dit niet wilt aandoen, maar aan de andere kant waarom eigenlijk niet? heel veel sterkte en succes dinsdag.

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 09:54

Bedankt. :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:05

Dit moet verschrikkelijk zijn voor je.
echter ik moet je wel vertellen dat als je het laat zien, dus gewoon bv in badkleding in de zomer mensen dit zullen accepteren bij je. Als iemand eea 3 x gezien heeft zien ze het niet meer. Ja makkelijk praten denk je. Ik heb een groot litteken op mijn been en daar schaamde ik mij ook voor. Nooit korte broeken oid en indien dat echt moest (gym) dan met mijn ene been voor het andere gaan staan of mijn been over mijn andere been. Inmiddels is het litteken wel gekrompen (ja ja inmiddels enkele tientallen jaren verder) en heb ik er geen probleem meer mee.

Maar nu:
Vroeg er afgelopen zomer iemand aan mij, hoe ik aan dat litteken om mijn been kom. Zegt mijn vriend "een litteken bij jou? Waar?"

Heel veel sterkte en als je het voor jezelf geaccepteerd hebt zal een ander het ook doen.

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:15

Ik ga voor je duimen voor dinsdag!!
En verder gaat het om je innerlijk en niet om het uiterlijk. Vind dat mensen elkaar veel te makkelijk en snel beoordelen op wat ze zien in plaats van wat ze niet zien.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:23

Met verbazing heb ik je verhaal gelezen. Had er nog nooit van gehoord, maar het klinkt in het begin nog 'onschuldig'. Gewoon een vlek waar wat aan gedaan moet worden, iets wat er alleen minder mooi uitziet. Maar de uitkomst dat het in je DNA zit en dat het nooit meer weggaat (en juist verergert) is wel heftig zeg... Heeft het ineens toch nog zulke grote gevolgen.. Ik hoop dat er wat uit de afspraak dindsdag komt, ik duim voor je!

Probeer je er nu alleen niet teveel voor te schamen. Je zegt dat het nu nog meevalt, dus nu kan je het nog laten zien als je bijv. in de zomer in een bikini loopt. Het zal alleen maar erger worden en dus ook moeilijker om te laten zien, en helemaal verbergen heel je leven lang gaat niet lukken. Denk maar aan zomershirtjes die niet alles verbergen als de vlek uitbreid. Er zijn ook veel mensen met wijnvlekken, die soms behoorlijk groot (en naar hun idee lelijk) zijn. Iedereen heeft wel wat, niemand is perfect. Bovendien is uiterlijk niet alles, het is maar een buitenkantje. Je bent van binnen zoveel meer, al die mensen die je hierop afrekenen zijn het niet waard dat je je uit angst voor hun negatieve reacties 'verbergt' :)

my_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:28

Lieverd jij hoeft je niet te schamen!
Schamen moet je je voor iets stoms dat je gedaan hebt niet voor iets dat je overkomen is.
Maar ik weet dat kinderen en jongelui onderling kei en keihard zijn, dus ik snap wel waar je angst vandaan komt hoor.
Ik ga natuurlijk voor je hopen dat je dinsdag iets posietiefs te horen krijgt!! Kom op meid ook jij of juist jij bent een pracht meid echt waar!!!

Knuffel Martina

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:44

Jeetje, wat ontzettend naar voor jou.
Ik wilde vanalles schrijven maar heb ook eigenlijk weer geen idee.
Ik wil je in ieder geval alle sterkte, hoop, kracht en geluk toewensen en hopenlijk kan die professor iets voor je doen.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:46

Heb je verhaal met bewondering gelezen, vind het heel knap dat je niet opgeeft.
En heb ook eventjes in je profiel gespiekt want was wel heel benieuwd hoe je er uit ziet. En zag via je hyves foto's en je hoeft je zeker niet te schamen want je bent een erg mooi meisje. Is natuurlijk vreselijk wat je hebt en dat het ook nog zo zeldzaam is maakt het al helemaal niet makkelijk.
En hoop ook zo dat je toch wel kindjes kan krijgen in de toekomst, ze kunnen zoveel tegenwoordig, dus daar moet toch wel wat aan te doen zijn.
En ooit zou je een jongen treffen, die je gewoon ziet als een mooie lieve meid, en je accepteerd zoals je bent. En anders is hij je niet waard. En ik zeg altijd er zijn meer mannen dan lantaarnpalen 8-)
Ga voor je duimen dat de arts waar je dinsdag naar toe moet, nog wat voor je kan betekenen.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:54

Ik heb me altijd geschaamt voor een groot lidteken die je heel goed ziet. Bij vriendjes/vriendinnen/met zwemmen alles eigenlijk. Was bang dat niemand het zou accepteren, nu heb ik een heel lief vriendje die er niks omgeeft.. Hij vind me mooi zoals ik ben en het hoort gewoon bij mij, bij hem hoef ik me nergens voor te schamen en hij zorgt voor heel vee zelfvertrouwen..
Ik weet dat een lidteken toch wat anders is als dat van jou, maar het is toch helemaal niet zeker dat het zo erg word bij jou als op die foto? Heel veel stertke en ik hoop dat het goed komt.. :(:)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:19

Van mij heel veel sterkte :(:) Ik hoop echt dat de doktoren iets voor je kunnen doen komende dinsdag! Zeker 't vooruitzicht wat je nu hebt... Kan me goed voorstellen dat je daar niet vrolijk van wordt.

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:28

Ook van mijn kant heel veel sterkte!!
En zoals de rest ook al zegt, het gaat om het innerlijk (hoewel ik geloof dat het moeilijk is voor jou
om te geloven).
Ik ben zeer benieuwd wat er dinsdag uit zal komen, ik duim mee +:)+

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:39

Jeetje ik kan me voorstellen dan je hier erg mee zit, ik weet hoe je voelt, al heb ik geen huidafwijking maar ik word kaal en dat is al behoorlijk opvallend petjes ed kan ik niet verdragen dus ja ik loop er ook zo mee rond ik verf ze nu best veel en dan blijft een paar dagen de verf op mijn hoofdhuid zitten en dan voel ik me zoooo gelukkig maar dat is van korte duur en de klap word steeds erger en groter, en ik ga me steeds rotter voelen iedereen valt het op en kijken ernaar ,
Ik hoop echt van harte dat die arts veel voor jou kan betekenen. Maar je moet altijd blijven denken er zijn ergere dingen die veel viezer zijn die veel meer opvallender zijn, dat geefd mij best veel steun. En vergeet nooit zodra je de ware tegenkomt en dit is wederzijds zal hem het niet eens opvallen , ik heb soms nog de meeste steun aan mijn vriend , die zegt mij steeds weer nadrukkelijk, schat luister al was je helemaal al kaal en had je baardgroei het intressert me niet vanbinnen ben je geweldig en jou binnenste wil ik niet verliezen al leid het wel maar je ben en blijft mijn geweldige vriendin die mij een prachtige zoon heefd gegeven. Dat doet me altijd zo goed dat voor hem het uiterlijk niet teld
Met een goed karakter en zelf vertrouwen kan je de wereld aan
En als je je eens rot voelt kun je gerust pben

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:41

Ik heb even je hyves gespiekt , meid jij hoef je helemaal geen zorgen te maken de jongens komen dalijk met de bosjes en daar zit vast en zeker DE jongen bij die jou accepteerd zoals je bent , een prachtige meid.

nikita73

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:50

O jee, dat is inderdaad niet zo mooi! Kan me best voorstellen dat je er heel erg van baalt.
Je er voor schamen, moet je toch proberen niet te doen.
Je kan er zelf toch niks aan doen? Het is een fout van de natuur.
Jij hebt toch niet gezegd, ik wil graag een velletje met een bruine vlek!
Sterkte, dinsdag. Hoop dat je iets goeds te horen krijgt.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:38

Jeetje kan me voorstellen dat je er heel erg mee zit, ik hoop ook voor je dat ze er wel iets aan kunnen doen.
Maar wat zovele hier zeggen je hoeft je er absoluut niet voor te schamen! (ik zit zelf helemaal onder de littekens en ik heb ermee leren leven dat mensen ernaar kijken en ernaar staren)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:40

ook ik heb net even op je hyves gespiekt want ik werd erg
nieuwschierig, ik zie daar ook een prachtige meid die zich over jongens zeker geen zorgen hoeft te maken!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:46

ik denk dat er maar 1 ding op zit...en dat is het accepteren.
Het hoort bij jou...
En ik denk niet dat je je druk hoeft te maken om de jongens hoor!
Iemand die echt verliefd is op jou neemt je zoals je bent!
Met of zonder vlek!
Het is alleen heel belangrijk dat je de vlek accepteerd,anders heb je geen leven en beheerst het ding je leven...dat zou zonde zijn!