Abortus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

leonie_1986

Abortus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 23:23

Nou, nav het andere topic hier bij MW een apart topic over abortus in het algemeen. Hopelijk respecteren mods het hier wel als mensen een andere mening hebben als de TS in het andere topic. Overigens heb ik zelf niet gereageerd in het andere topic, omdat mijn post denk ik toch verwijderd zou worden...
Natuurlijk zijn er veel verschillende situaties waardoor een zwangerschap kan ontstaan, dus om het overzichtelijk te houden een lijstje waarmee je kan posten.

-Abortus bij zwangerschap na niet-vrijwillige gemeenschap
-Abortus bij zwangerschap na vrijwillige gemeenschap en gebruik van voorbehoedsmiddelen
-Abortus bij zwangerschap na vrijwillige gemeenschap en géén voorbehoedsmiddelen

En tot welke termijn vinden jullie abortus geoorloofd? En verschilt dat dan ook nog per situatie?
Een omschrijving hoe een kindje eruit ziet bij x aantal weken zwangerschap is heel makkelijk te vinden via google..

Dus brand los!!

Charlie_P

Re: Abortus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:28

Tja, ik ben niet perse tegen abortus. Maar ik vind het wel ronduit vreemd als je het niet nodig vindt om voorbehoedsmiddelen te gebruiken en dan daarna kiest voor een abortus bij zwangerschap. Heel raar. En helemaal als je het niet 1 keer 'vergeten' bent, maar gewoon niets gebruikt (om maar even bij het andere topic te blijven). Daar heb ik wel moeite mee, het is niet zomaar iets.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:31

Hoi,

ik vind het een heel moeilijk onderwerp. Ik vind eigenlijk dat in alle gevallen abortus mag, maar dat zeg ik wel heel 'voorzichtig'. Ik vind wel dat de drempel om abortus te laten plegen erg laag ligt. Sommige zien het zelfs als een vorm van anti-conceptie. Ik schrik erg als mensen zeggen: '' oh dan laat ik het toch weghalen!''. Sommige praten over een klompje cellen en weten niet dat het hartje gaat kloppen rond de 7 á 8 weken (en eigenlijk ben je dan nog maar 5 á 7 weken echt zwanger!!!) Ook beginnen dan de ledematen te vormen.

Ook vind ik dat de grens drastisch omlaag moet. Nu mag het tot 24 weken en dat is net 2 weken voor de levensvatbaarheidsgrens. Het kindje is dan helemaal af, enkel moeten de organen nog verder rijpen. Een grens tot 10 weken vind ik meer gepast, al klopt het hartje dan ook al en is het al een klein kindje. Ik vind het dan je eigen verantwoording om goed in de gaten te houden of je wel of niet zwanger bent bij de minste twijfel of als je absoluut geen kinderen wilt. In geval van verkrachting weet je dat er een kans op zwangerschap is, dus kun je een morning afterpil halen of in het uiterste geval een overtijdsbehandeling.

Zelf ben ik ongepland zwanger geraakt. Ook ik heb even getwijfeld. Bij de echo bleek ik 13,5 weken zwanger te zijn en zag je alles al: armen, benen, hoofdje en een mooi kloppend hartje. Ik snap niet dat mensen dan zo simpel kunnen beslissen om het weg te laten halen. Maar van de andere kant als abortus illegaal zou zijn zouden er veel ongewenste kinderen zijn en dat lijkt me ook vreselijk.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 02-03-10 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:34

Ik ben zelf al bijna 2 jaar bezig om zwanger te raken en heb een 'kindje' verloren op bijna 7 weken zwangerschap. Ik heb kippenvel als ik me besef dat er dagelijks vrouwen kiezen om nieuw leven wat zo mooi zou kunnen zijn niet te laten komen. Maar ik word ook heel verdrietig van kindertjes die niet gewenst zijn en niet de liefde ontvangen die zó hard nodig is in hun jonge onschuldige bestaan. Ik vraag me dan vaak af of die vaders en moeders ooit wel blij zijn geweest met de 2 streepjes op de test of dat zij van begin af aan het kindje niet gewild hebben.

De grens in Nederland voor abortus ligt op 24 weken, dat is niet een uit de lucht gegrepen moment, daar is goed over nagedacht. Onvoorstelbaar dat dat moment slechts enkele weken eerder is dan het moment dat een kindje levensvatbaar is. Maar toch.

Ik ben niet tegen abortus. Ik ben niet tegen egoistische beslissingen. Ik kan me alleen echt niet voorstellen dat je de keuze zou maken. Ik kan me niet voorstellen dat je geen spijt krijgt. Ik kan me niet voorstellen dat het geen gat in je hart en je leven achterlaat, zodra je beseft wat je hebt weggenomen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:36

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:41

Chubby schreef:
De grens in Nederland voor abortus ligt op 24 weken, dat is niet een uit de lucht gegrepen moment, daar is goed over nagedacht. Onvoorstelbaar dat dat moment slechts enkele weken eerder is dan het moment dat een kindje levensvatbaar is. Maar toch.

Ik ben niet tegen abortus. Ik ben niet tegen egoistische beslissingen. Ik kan me alleen echt niet voorstellen dat je de keuze zou maken. Ik kan me niet voorstellen dat je geen spijt krijgt. Ik kan me niet voorstellen dat het geen gat in je hart en je leven achterlaat, zodra je beseft wat je hebt weggenomen.

Ik ben het ook met je eens en gruwel dat de grens tot 24 weken. Vanaf 26 weken is een kindje levensvatbaar. Bij een abortus op bijv. 22 weken (vind ik pure moord bij deze termijn) wordt eerst het hartje stil gezet en dan pas de bevalling opgewekt. Het allergruwelijkste vind ik dat ze in Spanje abortussen (zeg maar gerust moorden) plegen tot 34 (!!!!!) weken.

Ik vind, nogmaals, dat de grens omlaag moet naar een week of 10. Ik kan me niet voorstellen dat je maanden twijfelt en ineens bij 20 weken beslist abortus te plgen. Ik snap écht niet waarom er mensen zijn die bij 23 weken abortus laten plegen, daar kan ik met mijn hoofd niet bij.

Ook voor mij is het een moeilijke discussie, omdat ik 2 weken geleden een miskraam heb gehad van een kindje dat erg gewenst was.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:44

ik ben tegen abortus... mits
- de zwangerschap door een verkrachting is;
- de moeder te jong is; (exacte leeftijd is niet te zeggen)
- de ouders niet in staat zijn voor het kind te zorgen;
- het kind niet levensvatbaar of zwaar gehandicapt zou zijn;

qua termijn, ik vind het na ca. 12/14 weken eigenlijk te laat om nog een abortus te laten doen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:45

Chubby schreef:
In het kader van de abortusgrens deze link:
http://www.gezondheid.nl/nieuwsartikel. ... ikelID=776

Ik heb eens een reportage gezien over hoe een late abortus plaatsvindt en dat was echt gruwelijk gewoon..

Een grens van 20 weken vind ik nog ronduit belachelijk!!!! En de reden, omdat het gelijk zou lopen met het behandelen van prematuren, vind ik niet eens de juiste reden. Ik vind een kindje van 20 weken gewoon een klein kindje dat binnen enkele weken levensvatbaar zou kunnen zijn. En abortus op die grens hoeft toch niet eens, wie laat dat doen??????????? Stel dat je er dan pas achter komt dat je zwanger bent dan kun je na zo'n echo toch niet beslissen om het dood te laten maken en dan te bevallen van een dood kindje?????? In zo'n geval moet je er maar het beste van maken of het kindje ter adoptie afstaan.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:47

ik zag pas een plaatje van een jong babytje(14 weken geloof ik) en dat was geen klompje cellen zoals sommige het noemen... :n
het was al een echt babytje.

ik denk dat voor of tegen moeilijk te zeggen is. er zijn altijd moeilijke situaties...
ik heb me op bokt wel vaak vreselijk moeten inhouden. opmerkingen als: waarom moeilijk doen als het makkelijk kan enzo. schieten bij mij in het verkeerde keelgat. vraag me dan weleens af of mensen weten hoe ze zefl op de wereld zijn gekomen.

Vayo

juval schreef:
ik ben tegen abortus... mits
- de zwangerschap door een verkrachting is;
- de moeder te jong is; (exacte leeftijd is niet te zeggen)
- de ouders niet in staat zijn voor het kind te zorgen;
- het kind niet levensvatbaar of zwaar gehandicapt zou zijn;

qua termijn, ik vind het na ca. 12/14 weken eigenlijk te laat om nog een abortus te laten doen.

Dat vind ik persoonlijk geen abortus, maar het inleiden van een bevalling om een kindje te verlossen uit het lijden. Ook jouw mening snap ik, al lijkt het me ook vreselijk om een ongewenste kind te zijn van ouders die je eigenlijk niet gewild hadden.

YankeeBoy

Ik ben niet tegen abortus, ik vind het erger om een ongewild kind maar de wereld in te schoppen. Kan me in meerdere situaties goed voorstellen dat je kiest voor een abortus.
Vind wel dat je dan ook je best moet doen om te voorkomen dat je zwanger raakt, maargoed.
Als het mij nu zou overkomen, per ongeluk zwanger raken, zou ik waarschijnlijk ook kiezen voor abortus.
De grens van het aantal weken, heb me daar nooit in verdiept, dus kan er weinig over zeggen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:50

gekvanfleur schreef:
ik zag pas een plaatje van een jong babytje(14 weken geloof ik) en dat was geen klompje cellen zoals sommige het noemen... :n
het was al een echt babytje.

Hier mijn echo van mijn mooie dochter, hier was ik 13 weken en 4 dagen zwanger. Absoluut geen klompje cellen nee ;) :

Afbeelding

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:51

Ik vind dat iedereen zelf moet kunnen kiezen. Ik kan me meerdere redenen voorstellen om het wel te laten doen. Na verkrachting natuurlijk, maar ik ken mensen die moeten helemaal geen kind krijgen. Die kunnen er toch niet voor zorgen en vervolgens komt het kind onder toezicht te staan of uit huis geplaatst. Bespaar ze dat dan ook maar denk ik dan. Adoptie dat willen de meeste toch niet. Het is trouwens wel zo dat als je na de 16de week nog geholpen wilt worden je wel een goede reden moet hebben. Voorzover ik weet doen ze dat niet zomaar.

cherrylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:52

heb er nog neit echt een goede mening over kunnen formuleren,
maar een klasgenootje van mij had er laatst een presentatie over en als ik zag en hoorde hoe een abortus allemaal gebeurd dan zeg ik:
gebruik je verstand, gebruik je voorbehoedsmiddelen!
brrr wat is dat afschuwelijk volgens mij zeg!
( jah ik ben me er van bewust dat bijv. door verkrachting je er niet voor kunt kiezen om voorbehoedsmiddelen te gebruiken)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:53

cherrylove schreef:
heb er nog neit echt een goede mening over kunnen formuleren,
maar een klasgenootje van mij had er laatst een presentatie over en als ik zag en hoorde hoe een abortus allemaal gebeurd dan zeg ik:
gebruik je verstand, gebruik je voorbehoedsmiddelen!
brrr wat is dat afschuwelijk volgens mij zeg!
( jah ik ben me er van bewust dat bijv. door verkrachting je er niet voor kunt kiezen om voorbehoedsmiddelen te gebruiken)

En dan nog hoeft het niet zo ver te komen tot abortus. Als je verkracht bent, weet je dat de kans er in zit dat je zwanger zou kunnen zijn. Je kunt dan een moring after pil slikken of een overtijdsbehandeling krijgen.

En hier mijn echo van 20 weken, dus nog ongeveer 4 weken VOOR de toegestane grens voor abortus:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Vayo op 02-03-10 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:53

Oei, delphi.
Die is wel heel confronterend

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:54

ik heb weleens het idee dat mensen altijd maar ongewenst brullen. en zich nog geeneens in willen spannen om het kind te houden.
tuurlijk is dat niet altijd zo. maar soms denk ik waneer is het kind ongewenst?
voor mij is dat financieel en bijvoorbeeld bij criminele ouders. maar bij andere is het al als het nu veen niet zo uitkomt want ze willen nog op vakantie... tja, dan denk ik. je hebt er uiteindelijk toch zelf voor gezorgd..
overigens geen aanval op iemand!

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:01

Het hartje van de foetus klopt al bij een zwangerschapsduur van 5 weken en 1 dag. Echter, dan is het nog niet op de echo waarneembaar. (dat zou kunnen vanaf 5 weken en 3 dagen)

Ik vind het een lastige kwestie. Ik zou zelf nooit een abortus doen, maar dat is puur omdat ik weet dat mijn ouders achter me zouden staan en hulp zouden bieden waar nodig. Ook zou ik het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om het uberhaupt weg te laten halen....

Maar ik veroordeel mensen die wel een abortus plegen niet. Ik vind dat iedereen recht heeft op een abortus als ze dat willen. Neemt niet weg dat ik het ontzettend stom vind als je zwanger zou raken doordat je bewust geen anticonceptie hebt gebruikt ('condoom zit niet lekker' 'van de pil krijg ik moodswings').

Toch denk ik dat het beter is dat abortus bestaat, anders zouden er een hoop 'ongewenste' kinderen rondlopen met alle gevolgen van dien...
En er wordt vaak wel makkelijk geroepen: 'Dan sta je het toch af ter adoptie',
maar ik denk dat weinig mensen zich realiseren hoe zwaar dat is, emotioneel..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:07

Delphi schreef:
Ook voor mij is het een moeilijke discussie, omdat ik 2 weken geleden een miskraam heb gehad van een kindje dat erg gewenst was.

Allereerst off topic een héél stevige knuffel voor jou :(:) Er is niets in de wereld wat je nu kan troosten in je verdriet, ik hoop alleen voor je dat het zieltje snel weer bij jullie mag terugkomen en alsnog in jullie leven mag blijven!

Ik heb sinds ik sex had gezegd 'wie zich oud en wijs genoeg voelt om te vrijen, moet ook oud en wijs genoeg zijn om voor de gevolgen te zorgen'. Maar ik kan niemand zeggen naar mijn principes te leven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:10

Ik ben niet tegen abortus. Ik denk dat het voor sommige mensen maar beter is dat ze geen kinderen krijgen.
Maar dat het als een verlengde anticonceptie wordt gezien, dat vind ik dan wel triest.
De grens van abortus zou ik het liefst zien op maximaal 10 weken.
Het kindje in het andere topic is tijdens de abortus bijna 18 weken, dat vind ik afschuwelijk.
Dat je dan nog je kind laat aborteren vind ik misselijkmakend. Waar ben je in vredesnaam geweest in de dikke 4 maanden van de zwangerschap. Vooral als je de pil niet gebruikt. Het kindje is al helemaal af. Ik word er beroerd van.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:22

Zelf zou ik nooit abortus laten plegen, in wat voor situatie dan ook.
Maar mensen die er wel voor kiezen (met een gegronde reden) zal ik er niet om veroordelen. Maar dan moet er toch wel een heel goede reden voor zijn. Zal altijd een lastige kwestie blijven.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:25

Ik vind het goed dat de mogelijkheid tot abortus bestaat, simpelweg omdat ik ieder kind een welkome start gun.
Wel vind ik dat een abortus niet iets is waar je te licht over moet denken. In mijn ogen is het een uiterste noodoplossing voor een situatie die je ten alle tijde zou moeten proberen te voorkomen met alles dat binnen je mogelijkheden ligt.
Wat er dan binnen je mogelijkheden ligt kan voor iedereen anders zijn. Ik vind het moeilijk om te oordelen over de TS uit het aangehaalde topic omdat zij aangeeft met problemen te kampen waarvan ik me geen voorstelling kan maken. Als ik voor mezelf spreek dan zou ik het nooit zover hebben laten komen, maar ik sta niet in haar schoenen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:34

Ik wil alleen even opmerken dat de Morning after pil niet altijd werkt. Ik meen in 3% van de gevallen blijft het toch zitten.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:37

Morningafter pil werk idd niet altijd, maar je kan het wel proberen!

Ik ben absoluut tegen abortus :=
Sommige situaties snap ik wel. Ik snap dat mensen een kind niet houden als ze verkracht zijn. Tóch blijf ik er tegen!
Zelf zou ik nooit abortus laten plegen. Vanwege mijn geloof, maar ook vanwege het schuldgevoel wat ik zou krijgen jegens het kind!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:39

ik ben voor abortus, wat ik schreef in het andere topic:

Citaat:
En dat ik voor een kind niet zomaar een moeder en vader wens, maar wel een moeder en vader die in staat zijn om hem goed op te voeden met liefde.
Als dat laatste niet mogelijk is, dan hoeft er geen kindje te komen in mijn ogen.

Een goede jeugd komt voor op het afbreken van zwangerschap imo.
En de ouders -en zij alleen- zijn bevoegd en in staat om te oordelen of zij de goede opvoeding kunnen bieden. Daar heeft niemand anders met zoiets intiems en heftigs mee te maken of iets te bepalen vind ik.

Ik vind het ook een beetje 'naar' (niet precies het juiste woord maargoed) dat mensen hun eigen moederliefde/wens om zwanger te geraken projecteren op iemand ander die helemaal geen kind wilt en ook in een totaal ander situatie zit.
Dat is niet fair imo.
Gaan zwaaien met echo's of bepaalde filmpjes vind ik ook not-done. Niemand hoort die beslissing te maken aan de hand zoiets vind ik.