Vliegangst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CtjeLief

Vliegangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 14:12

Hoi allemaal!

Ik kon zo snel geen topic over dit onderwerp vinden dus ik start er zelf maar een..

VLIEGANGST....

Dat is dus wat ik heb.. Ik heb 1 x in mn leven gevlogen (heen en weer dan he :Y) ) en op de heenweg was er niets aan de hand. Vond het zelfs wel leuk! Op de terugweg hadden we bijna de hele vlucht turbulentie, dit waren de 3 langste uren uit mijn leven.. Het stomme echter is dat ik de turbulentie totaal niet eng vond, het vliegtuig schudde wat heen en weer, meer niet, maar mijn grote angst is het gevoel in mijn maag als je met hoge snelheid omlaag gaat (dus achtbaan effect) en ik heb me dan ook al die uren bang zitten maken met het idee dat het vliegtuig ineens een enorme luchtzak van een kilometer ofzo zou maken, wat helemaal niet is gebeurd... Slaat misschien nergens op, maar DAT is waar ik bang voor ben..

Nu ga ik samen met een vriendin in september 3 weken rondreizen in.. Maleisie, en je voelt hem al aankomen, dat is zeker zo'n 12 uur vliegen, en probeer me er nu al mentaal op voor te bereiden..

Mijn vraag is, wie herkent dit, en hoe gaan jullie hiermee om? Pilletjes? (wil ik wel bij huisarts vragen tegen die tijd, hoor van meer mensen dat dit soms echt wel helpt tegen de ergste spanning)

Ik hoor graag jullie ervaringen, beetje herkenning en steun helpt soms ook enorm!!

Groetjes Cynthia

Janine1990

Re: Vliegangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:17

Voordat ik voor het eerst ging vliegen, was ik doodsbang.
Het hielp mij toen te bedenken dat er alleen al op schiphol per uur 80 vliegtuigen opstijgen en landen!
Gemiddeld op elk moment van de dag zijn er ontzettend veel vliegtuigen in het luchtruim (weet niet meer het precieze aantal). Daarbij bedacht ik hoevaak er een vliegtuig in het nieuws was, vanwege een ongeluk. En vergat ik ook niet dat je ook nog wel eens levend uit zo'n ongeluk kon komen...
Mijn angst was verdwenen, het was alleen nog maar spannend. :)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 14:20

herkenbaar.. maar bij mij is het geen angst om neer te storten, maar angst voor een luchtzakking zeg maar.. klinkt misschien dom maar meer dan dat is het niet..
Laatst bijgewerkt door CtjeLief op 01-03-10 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:21

CtjeLief schreef:
herkenbaar.. maar bij mij is het geen angst om neer te storten, meer angst voor een luchtzakking zeg maar.. suf he haha

Net als wanneer je met de auto te hard over een hobbeltje gaat?
Dat is toch juist een heerlijk gevoel?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 14:22

nee dat vind ik dus vreselijk.. het ergste gevoel wat er bestaat voor mij.. ik stap ook NOOIT in een achtbaan of zo'n glijbaan in het zwembad enzo..

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:35

Dat gevoel vind ik ook helemaal niet leuk.......

Ik heb ook vliegangst en ik kan je niet echt een tip geven.
Ik neem voor mezelf altijd wat te eten mee, buis Pringles ofzo :+

Wat te lezen en muziek. Daar kom ik het wel mee door. Nu gaan wij nooit ver vliegen want we hebben er allebei een hekel aan, maar toch zit ik die uren die ik vlieg zo gespannen dat ik daarna echt wel moe ben en pijn in mijn schouders.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:39

hier nog 1
ik heb 2 keer gevlogen
en de 1e keer waren we net geland en toen vlogen die vliegtuigen in amerika in die flats
ppff wat ben ik bang geweest op de terugweg

de 2e keer ging redelijk goed

toen vorig jaar
we zouden naar mallorca gaan
stort dat vliegtuig van ryanair neer
ik moest 3 dagen later met dezelfde maatschappij vliegen
no way
werd helemaal panisch
vakantie geannuleerd dus

sindsdien durf ik niet meer te vliegen
elke keer als ik ga gebeurd er iets
nee dank je

maar ik baal er wel ontzettend van
ik zou ook zo graag rustig en ontspannen in een vliegtuig stappen

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:43

Hier nog zo'n schijterd.

Ik heb geen vliegangst maar neerstortangst :D

En ik heb in Singapore gewoond, ging 3 keer per jaar een weekje naar NL, ook ben ik vanuit Singapore naar Australie en Maleisie geweest.
Soms 14 uur helemaal verstijfd in een vliegtuig. Vreselijk!!!!

Tot ik het er een keer met de assistente van mijn huisarts in Singapore over had. Ik vertelde haar dat ik zo tegen de reis op zag en dat ik dus vreselijke crashfear had.
Toen haalde ze meteen mijn arts erbij en kreeg ik pilletjes.
Xanax, ik was zo stoned als een garnaal de vluchten daarna, maar niet meer bang en ik zag de hele wereld voor een doedelzak aan, heb zelfs nog geslapen.

Vluchten naar Singapore en Maleisie kan je wel wat turbulentie verwachten, voor bij de Bengaalse golf, ter hoogte van India.
Altijd raak daar.

Dus ga even naar de dokter en vraag om pilletjes.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:44

Mar_Nimbus schreef:
hier nog 1
ik heb 2 keer gevlogen
en de 1e keer waren we net geland en toen vlogen die vliegtuigen in amerika in die flats
ppff wat ben ik bang geweest op de terugweg

de 2e keer ging redelijk goed

toen vorig jaar
we zouden naar mallorca gaan
stort dat vliegtuig van ryanair neer
ik moest 3 dagen later met dezelfde maatschappij vliegen
no way
werd helemaal panisch
vakantie geannuleerd dus

sindsdien durf ik niet meer te vliegen
elke keer als ik ga gebeurd er iets
nee dank je

maar ik baal er wel ontzettend van
ik zou ook zo graag rustig en ontspannen in een vliegtuig stappen

Vliegtuig Ryanair is niet neergestort, heeft een noodlanding gemaakt... ;)

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:44

ja ok
maar de ellende was meer dan genoeg

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:45

ik wordt bij turbulentie ed ziek, misselijk, zoals wagenziek
en heb ook soort van angst van vliegen hierdoor

vorige jaar had ik een vakantie naar thailand en indonesie met 7 vluchten in totaal, bij de 2e werd ik erg ziek
heel erg vervelend als je er nog 5 moet hahha je gaat er mega tegenop zien

maar ik neem mezelf voor dat als ik NIET vlieg ik niets van de wereld zie, en als ik dan ziek wordt; jammer dan
verder neem ik ook pilletjes tegen de ziekte ;)

komop gaan met die banaan en geniet ervan!!!
(btw in een groot vliegtuig merk je veel minder van dit alles!)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:46

Negeren. Blijven doen wat je al deed, spelletje of een boekje.
Ik heb met de laatste 4 vluchten (in 1 maand := ) turbulentie gehad of vliegtuig werkte niet zo heel goed mee(zoiets :P ). Een keertje de halve vlucht.
De eerste keer meteen boek neergelegd en kijken maar dat werkte niet. Nu blijf ik doorlezen of door gameboyen.. En voor je het weet is het over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:04

[LZP] > [MW]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:04

Als het echt puur dat gevoel in je buik is, dan is dat 'gewoon' te trainen in een pretpark :j Ik vond het ook altijd een rotgevoel, maar de oorzaak van het gevoel is spierspanning. Op het moment dat je totaal ontspannen bent, voel je het niet.
Wat je dus het beste kunt doen, is leren je compleet te ontspannen, en tijdens je vlucht ontspanningsoefeningen te doen.

En wat al iemand hierboven zei; in een groot vliegtuig merk je er minder van. En als je 12 uur moet vliegen, heb je echt wel een goed vliegtuig. In vliegtuigjes als easyjet, ryanair en nog meer zulke kleintjes, heb je er veel meer last van.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:05

Ik heb ook vliegangst. Ik heb precies hetzelfde als jou, dat gevoel dat je in je buik krijgt als je gaat landen.. steeds een stuk naar beneden.. brrr vreselijk. Ik durf ook niet te lopen in het vliegtuig, dus als ik moet plassen hou ik dat gewoon op tot we weer op de grond staan. Bij elk geluidje voel ik het bloed uit mn gezicht wegtrekken en krijg ik het enorm heet. Ik hou constant de stewardessen in de gaten; want als zij rustig zijn, is er niet zoveel om je druk over te maken.. :D Kan dus ook nooit even rustig slapen. Film kijken of een boek lezen gaat opzich wel, tis goed tijdverdrijf maar ik sla verder niks op.. dus als ik weer op de grond sta weet ik bij god niet welke film ik heb gezien en waar die over ging. :')

Maaaar goed, ik heb twee keer gevlogen tot nu toe (heen en terug, 4x dus :P) en deze zomer ga ik naar Amerika waar ik 8,5 uur voor moet vliegen :wow: en daar oók nog een binnenlandse vlucht (van oost naar west). Ik zie er ook ontzettend tegenop. Ik weet niet in wat voor toestel je hebt gevlogen TS, maar aangezien je 3 uur moest vliegen zal het wel geen grote geweest zijn (Boeing 737 ofzo? iig met 2 motoren). Maar als je 12 uur moet vliegen heb je grote kans dat je met een groter toestel vliegt. Voor mij persoonlijk is dit wel een geruststelling (ik ga met een Boeing 747, 4 motoren ipv 2.) Zoals ik eerder zei, hou de stewardessen in de gaten.. als zij in paniek lijken, is het pas echt tijd om je zorgen te maken. :P Zelf heb ik wel reispilletjes ingenomen, geen idee of ze werken. Anders kun je misschien voor iets homeopathisch kijken, bij mij helpen Plantival pilletjes meestal wel voor dit soort dingen. Ook heb ik een boek gelezenn 'Over vliegangst' waar een heleboel in wordt uitgelegd.

Verder kun je hier even kijken: http://www.fearofflyinghelp.com/intro.shtml weet niet of je goed bent in engels, maar ik heb er zelf wel veel aan gehad. :j
Laatst bijgewerkt door Rosie op 01-03-10 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:06

Ik probeer het ook altijd te negeren.

ik heb pas 1 keer echt turbulentie gehad :+
Maar mijn god, ik denk dat het me 10 jaar van mijn leven heeft gekost :+

Het moment dat de lilchten en de tv's uitgaan en de stewardessen ook moeten gaan zitten was echt niet leuk. Maarrrrrr en daardoor was ik eigenlijk in 1 klap vergeten wat er aan de hand was, want het uitzicht was adembenemend mooi :') De piloot ging ook alles helemaal uitleggen, waardoor er turbulentie ontstond en wat dat met het vliegtuig deed.
Ik heb nu een keer onweerswolken van de bovenkant gezien en serieus die zijn zooooo mooi :D

Maar ik zou het niet nog een keer over willen doen :+

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:10

Afbeelding

Afbeelding

Toch mooi he, zelf gemaakt boven de Pyreneeën (ofzo :+ )

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 16:06

Citaat:
Xanax, ik was zo stoned als een garnaal de vluchten daarna, maar niet meer bang en ik zag de hele wereld voor een doedelzak aan, heb zelfs nog geslapen.

:') _O-

Kijk dat klinkt als muziek in mijn oren, dus pilletjes zou ik ZEKER halen als ik ga..
Trainen in een pretpark zie ik mezelf niet doen, ik haat dat onderbuikgevoel, dus ik moet gewoon proberen te ontspannen, en pilletje nemen, en er inderdaad aan denken wat voor moois ik allemaal ga zien als ik geland ben!

Haha moet om sommige verhalen echt lachen, ik heb toen die ene keer ook film gekeken, maar vraag me niet wat voor film het was, had het echt niet meer geweten haha, zo herkenbaar!

Wel fijn om te lezen dat meer mensen hier mee kampen en goed om te lezen hoe jullie ermee omgaan.. ben alleen wel geschrokken van het 'naar maleisie is het altijd raak met turbulentie' ! -O-

Hoe erg is die turbulentie dan? Luchtzakkingen?? :\

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:14

Probeer er nu al niet te veel bij stil te staan, dat bederft je voorpret en die is vaak zo leuk :j

Maar goed de één na laatste keer was er een vrouw en die was zonodig nog banger dan ik :oo
Daar voelde ik me gewoon stoer bij :+

Ik heb dat onderbui gevoel trouwens altijd met vliegtuigen hoor :+
Net na het opstijgen als ie stopt met snel stijgen en de punt een beetje gelijk trekt met de achterkant zeg maar.
En wanneer de daling ingezet wordt, dan gaan ze soms een stukje in één keer naar beneden.

maar dat gevoel vind ik helemaal neit erg trouwens.
Ik ben ook bang dat ik in zee stort en dan niet eens voor de klap zelf hoor :n Nee voor de paniek in de momenten daarvoor :o

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:16

Heb ook vliegangst! slik altijd van te vore slaappillen.. :D

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 16:22

en helpt dat?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:23

Trouwens, ik weet nog wel dat er ooit een keer een jongen naast mij zat die begon te sms-en tijdens de vlucht. Heb hem vriendelijk maar toch dringend verzcoht zijn telefoon uit te doen, ik dacht dat ik een hartverzakking zou krijgen want nu moesten we wel neerstorten :D

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 16:29

haha zo zou ik ook denken.. angst is zo'n onverklaarbaar en vervelend iets.. ben zojuist meteen aan het googlen geslaan over turbulenties richting Maleisie.. *schaam*

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:32

Hahahaha meis het is pas in september.
Als we nou gewoon afspreken dat jij je een week van te voren pas druk gaat maken en nu lekker gaat genieten van de voorpret, komt het allemaal helemaal goed :j

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:41

Citaat:
[Xanax, ik was zo stoned als een garnaal de vluchten daarna, maar niet meer bang en ik zag de hele wereld voor een doedelzak aan, heb zelfs nog geslapen.

wahahaa geweldig hoe je dit schrijft
_O- _O-
ik heb het de laatste tijd ook terwijl ik al heel me leven vlieg
ik vind dat er zoveel is gebeurd met de vliegtuigen maargoed
ik zou idd pilletjes halen helpt echt het beste vind ik!