Ik kan niet terugkijken in de tijd.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Ik kan niet terugkijken in de tijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 21:24

Ik kan niet terugkijken in de tijd. Mijn geheugen kent geen tijd.

Ik zal het proberen uit te leggen (voor de mensen die het niet herkennen); ik heb geen flauw benul wanneer iets gebeurd is. Ik heb geen weet van dagen, weken, maanden of jaren.
Enkele voorbeelden: laatst zei ik tegen mijn moeder "ik had een 9.7 voor die luistertoets van afgelopen week." "Afgelopen week," zei ze, "die had je toch gisteren?"
Was dat gisteren...?

Ik ben al een tijdje niet naar de tandarts geweest. Thuis vroegen ze; "wanneer ben je voor het laatst geweest?" Ik weet het niet. Is het een halfjaar geleden? Een jaar geleden? Korter, langer?
Mijn ouders kunnen in dit soort gevallen echt flink boos worden ("Je weet toch nog wel wanneer het ongeveer was?") en dat kan heel vervelend zijn. Ik weet het écht niet. Diep in mijn geheugen moet ik gaan graven naar die laatste keer dat ik naar de tandarts fietste; zonnig. Bloemen. Konijntjes. Warm. Late middagzon. Conclusie: zomer. "Ja, dat zal wel ongeveer een halfjaar geleden zijn nu."

Als iemand me verteld over - om even een voorbeeld te geven - een boek dat ik toevallig ook gelezen heb, dan weet ik niet wanneer dat was. "Dat boek heb ik ook gelezen, toen was ik een jaartje of 14."
Thuis bedacht ik me aan de hand van gebeurtenissen dat ik eigenlijk 11 was toen ik dat boek las.
Het feestje van twee weken terug was erg leuk. Zag in mijn agenda dat het twee maanden geleden was. Die ene brief die ik vorige week kreeg, kwam in feite eergisteren...

Hier thuis kennen ze het niet. Ik kom vaak in de problemen op school en thuis omdat mensen boos op me worden omdat ik niet meer weet wanneer ik iets gedaan heb of wanneer iets was. Maar ik weet het echt niet.
Natuurlijk heb ik zo mijn geheugensteuntjes; aan het weer, gebeurtenissen op de dag, gesprekken etc. kan ik terugkijken wanneer iets gebeurde. Dit kunnen de raarste dingen zijn, zo herinner ik me belangrijker dingen aan onbenullige feitjes zoals die keer dat er geen sinaasappels meer in huis waren - en daardoor weet ik vervolgens dat 't een week geleden was.

Ik heb geen slecht geheugen, sterker nog, mijn geheugen is (extreem) goed. Ik onthoud waanzinnig veel. Ik leer enorm snel en makkelijk. Ik lees iets door, weet het meteen en het zit in mijn geheugen. Mijn oudste herinneringen zijn van mijn 1e/2e levensjaar. Ik onthoud elke nacht drie dromen tot in de kleinste details. Aan mijn geheugen ligt het niet; ik ken gewoon geen tijd! En ik ben vast niet de enige.
Dus, meer mensen hier 'last' van?

zonnebloem18

Re: Ik kan niet terugkijken in de tijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:30

Ik heb hier eerder iets over gelezen op bokt.
Ook iemand die aan momenten geen tijden kon geven maar andere dingen onthoudt zoals het weer of iets anders opvallends.
Weet alleen niet meer welk topic het was.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:33

Ik heb het zeker niet zo extreem als jij, maar het is me wel bekend, ja. Tot en met "een week geleden" gaat het nog redelijk goed. Verder terug in de tijd gaat het mis. Je hebt het met je voorbeelden perfekt beschreven; ik zou het niet beter kunnen.

Het gaat je niet helpen maar je bent dus niet alleen... ;)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:39

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:05

Heeft niet iedereen dat dan? Ik heb ook moeite om dingen in de tijd te plaatsen, maar ik dacht eigenlijk dat iedereen dat had.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:07

Wow, dit herken ik echt goed :oo
Als iemand aan mij vraagt hoe oud ik was toen ik begon met paardrijden bijv. dan moet ik ook goed nadenken. Zal wel een jaar of 7 geweest zijn denk ik dan, en dan een tijdje later denk ik, nee dat kan niet, ik was geloof ik al 12 toen ik begon :\ ?
Zo ontzettend verwarrend, dan snap ik op zo'n moment ook helemaal niks van mezelf en het is echt frustrerend. Ik weet precies wat je bedoelt! ;)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:15

Heeft niet iedereen dat? Ik heb het in ieder geval ook, sommige dingen die eeuwen lijken geleden zijn in feite enkele maanden geleden gebeurd en omgekeerd.

verder doe ik hoge studies dus studeren kan ik wel goed, na 1 keer lezen ken ik het meestal al.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:32

LZP -> MW

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:35

Lijkt me iets voor dokter House..... Maar serieus, ik zou eens een neuroloog raadplegen.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:37

ow dat heb ik ook weleens, heel irritant,

ook met wanneer ik welk paard en hoevaak ik al gereden heb die week vergeet ik soms :o

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:39

Ik herken dit wel :j ben bij verschillende psychologen/dokters geweest ( niet hiervoor) en kreeg uiteindelijk het idee dat ze me een aansteller vonden omdat ik gewoon geen flauw benul had van wanneer iets gebeurd was. Kon rustig 1 of 2 jaar er naast zitten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:40

Ik heb het ook, maar ik heb sowieso een slecht geheugen, ik schrijf alles op. Wat ik moet doen en heb gedaan.

Deels is het bij mij aangeboren, ik ben altijd al een warhoofd geweest. Het andere deel komt van te veel snoepen. Of dat vermoed ik althans

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:40

Jeetje wat apart :oo Dat iedereen dit een beetje herkend snap ik wel. Maar in deze mate :oo

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:43

Nou dat heb ik precies hetzelfde, ik wist niet dat het erg was :P
Mijn vader zei vandaag in de auto 'dat was in 1966' en ik was echt verbaasd dat hij dat wist. Ik zou niet eens weten in welk jaar de Twin Towers zijn geraakt :=
En als ik een verhaal vertel noem ik iets dat gisteren gebeurd is ook gerust vorige week.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:56

Herkenbaar... ik weet meestal wel in welk jaar 'grote' dingen zijn gebeurd, maar dat is dan weer dat geheugen voor details. Maar vraag me niet hoe oud ik was toen .... [vul maar in]. Want ik weet er niks meer van. Of wanneer ik voor het laatst ergens geweest ben. Gisteren en eergisteren, dat komt nog wel enigszins goed, maar is het verder weg, dan begint het flink te kraken....

StableEnable schreef:
Lijkt me iets voor dokter House..... Maar serieus, ik zou eens een neuroloog raadplegen.

Dat lijkt me dan weer wat overdreven ;)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:58

hmm dan is er bij jou in de kleuterklas iets niet goed gegaan :P. Ik sta voor een kleuterklas ( stage )en daar zijn ze toch echt heel erg bezig met vandaag, gisteren eergisteren, kort , lang en allerlei soorten tijdsbesef...Heb je dit altijd al gehad?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:02

randie schreef:
hmm dan is er bij jou in de kleuterklas iets niet goed gegaan :P. Ik sta voor een kleuterklas ( stage )en daar zijn ze toch echt heel erg bezig met vandaag, gisteren eergisteren, kort , lang en allerlei soorten tijdsbesef...Heb je dit altijd al gehad?

Bij mij in de kleuterklas is alles gisteren gebeurd. :')

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:13

Ik herken ook wel wat dingetjes, maar denk dat dat er gewoon een beetje bij hoort. Maar als je het zo erg hebt als jij dan is dat wel een beetje apart. Had dat met de tandarts trouwens laatst ook, dacht dat ik ongeveer een half jaar niet was geweest, bleek 2 jaar geleden te zijn geweest :=.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 01:17

Ik heb juist het tegenover gestelde. Ik weet alles tot in de puntjes qua tijd. Als je aan mij vraagt op welke dag we op vakantie gingen vorig jaar en hoelaat, dan weet ik daar antwoord op te geven.

Misschien is het een idee om toch naar een arts te gaan... Ik zou het puur en alleen al uit nieuwschierigheid willen weten :P

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 01:28

Ik heb daar ook in wat mindere mate last van, maar mijn man helemaal.
Die weet bv echt niet meer wanneer we op een bepaalde camping hebben gestaan (is dat vorig jaar of 5 jaar terug) het kan allemaal bij hem.
Ook hoelang wij bv in dit huis wonen, zou hij echt niet weten.
(hij dacht 8 jaar... is al 14 jaar).
Ook hoelang hij bv bij zijn huidige baas werkt.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 08:37

daantje99 schreef:
Ik heb juist het tegenover gestelde. Ik weet alles tot in de puntjes qua tijd. Als je aan mij vraagt op welke dag we op vakantie gingen vorig jaar en hoelaat, dan weet ik daar antwoord op te geven.

Misschien is het een idee om toch naar een arts te gaan... Ik zou het puur en alleen al uit nieuwschierigheid willen weten :P

Ja, dit heb ik dus ook juist!
Ik kan er zelfs bij vertellen welk liedje er toen 'in' was en welke kleren ik aan had.

In de mate van TS klinkt het niet heel erg 'normaal' :=

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 08:47

Joh Bente..

Dat klinkt lekker zeg.. :oo

Ik ben zelf vrij verstrooid en vergeet ook een hoop.. Kleine details onthoud ik heel makkelijk en historische gebeurtenissen blijven ook wel hangen.. Maar idd simpele dingen zoals wanneer dat ene feestje was of wanneer ik voor het laatst naar de tandarts ben geweest blijven ook niet hangen..

Net als ziekenhuisbezoeken en doktersbezoeken.. Ik heb net even terug gekeken en het is al bijna een maand terug dat ik naar het ziekenhuis ben geweest terwijl mijn gevoel anderhalve week zegt..

Maar jij hebt het wel wat heftiger.. Je kan altijd een keer de dokter raadplegen, maar of je er echt wat aan hebt weet ik niet..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 08:48

Citaat:
Dit kunnen de raarste dingen zijn, zo herinner ik me belangrijker dingen aan onbenullige feitjes zoals die keer dat er geen sinaasappels meer in huis waren - en daardoor weet ik vervolgens dat 't een week geleden was.

Maar hoe weet je dan wél dat die sinaasappels een week geleden op waren? Als je dat wél in de tijd kunt plaatsen, is er met je hersenen kennelijk niets mis.

Er zijn nl wel degelijk hersenafwijkingen waarbij "tijdsbesef" beschadigd is. Zo'n beschadiging kan bv na een TIA of CVA (beroerte) optreden. Dus de suggestie eens naar een neuroloog te gaan is niet zo'n vreemde.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 09:56

Volgens mij is dat normaal hoor.
Als je mij vraagt welke dagen ik paard "X" gereden heb deze week dan weet ik dat wel, maar alleen omdat ik weet op welke dagen ik die vast rijd en ik onthoud het ook als het een keer anders was. Gebeurtenissen koppel je toch normaal gezien aan dagen. Maar iets waarbij je dat zeg maar niet doet, zoals een regenboog zien ofzo, waarbij dat eigenlijk niet boeit. Ja, dan weet ik ook niet meer of dat gisteren of eergisteren was hoor.
En wanneer ik precies naar de tandarts geweest ben enzo. Kan me niet voorstellen dat mensen dat kunnen terughalen tot op de precieze week alleen puur op hun tijdsbesef.

sappho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 10:09

ik herken het alles onthouden wel, en als ik mij iets moet herinneren weet ik dat ook door de feiten eromheen. Wat had ik aan, wie waren erbij, waar hadden we het over. Ik kan mij ook nog goed dingen van mijn 2e en 3e levensjaar herinneren. Hoe de peuterspeelzaal eruit zag en wat waar stond kan ik je zo uittekenen.
Maar moet wet zeggen TS dat het me SUPER lastig lijkt als het zo moeilijk is om terug te roepen wanneer het was?! Mischien handig om zoveel mogelijk in een agenda bij te houden wat je doet. Dan kan je het opzoeken en jezelf een beetje "trainen" ;)!