overstappen huisarts

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

neres

overstappen huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 08:51

Vandaag wilde ik een afspraak maken bij mij huisarts in het gezondheidscentrum. Vorige keer ben ik geweest voor mijn buik en heb ik een vrouwelijk arts gehad wegens vakantie van mijn huisarts heel fijn bij een vrouwelijk onderwerp.
Nu heb ik weer klachten en zou graag naar een vrouwelijke huisarts gaan. Omdat ik vorige keer echt goed geholpen ben door haar. Veel beter als mijn mannelijke huisarts ooit gedaan heeft. Ook voelde ik me meer op mijn gemak en had ik het gevoel dat ze wat beter luisterde.
Dus vroeg ik of ik een keer een vrouwelijke ha kon krijgen. Absoluut geen sprake van. Of ik dan kon overstappen naar een huisarts dat kon wel maar ik moest eerst een afspraak maken met mij arts om dit te bespreken.

Hebben jullie ervaring met overstappen naar andere huisartsen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: overstappen huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 08:54

Ja hoor, maar dat ging hier heel makkelijk.
Ik woonde eerst in een dorpje hier verderop en ben toen overgestapt naar de huisartsenpraktijk in mijn huidige woonplaats. Eerst had ik een man maar kwam er een jaar later pas achter dat er ook een vrouwelijke arts is. Nu ga ik altijd naar haar toe en dat is geen enkel probleem geweest. Ik heb de man gewoon gezegd dat ik me dan wat zekerder voel, en dat kon hij volledig begrijpen :)

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 08:57

Ook ik ben overgestapt van huisarts, wel na een gesprek bij mijn 1e ha om een en ander toe te lichten. Vervolgens heb ik een afspraak gemaakt bij de nieuwe ha, ook om eea toe te lichten.

Gewoon weggaan vind ik te makkelijk, ook een ha wil weten hoe of wat. Plus dat je deze vroeg of laat toch weer tegen kunt komen in welke situatie dan ook. Dan is het toch prettig als je elkaar gewoon aan kunt spreken.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 09:03

jouw huisarts heeft er niets mee te maken als je over wilt stappen. je mag het hem wel vertellen, maar dat ben je niet verplicht.

gewoon een gesprek met je evt nieuw huisarts maken (ze moeten dan wel plek hebben en bij jou in de buurt zitten ivm reisafstand bij acute ongevallen) zeggen dat je wilt overstappen en dan je dossier van je oude HA door laten faxen of op laten sturen

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:13

Ik ben ook overgestapt van van huisarts omdat ik me gewoon niet prettig/serieus genomen voelde bij de huisarts die ik had. Ik ben naar de nieuwe huisarts gestapt en gevraagd of ze plek hadden. Toen vroegen ze wel van ben je verhuisd oid, dus aangegeven dat ik nu bij een andere huisarts in Steenwijk zit en dat ik me daar niet prettig bij voelde dat ik graag naar een ander wil. Dat was prima, maar omdat ze niet onderling willen "kapen" moest ik wel even zelf aangeven bij de assistente dat ik weg ging en dat mijn dossier dus naar de nieuwe huisarts moest..

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:16

LiSSy schreef:
jouw huisarts heeft er niets mee te maken als je over wilt stappen. je mag het hem wel vertellen, maar dat ben je niet verplicht.

Niet waar :)
Jouw huisarts moet een formulier tekenen voor jouw overstap, dus hij heeft er wel degelijk iets mee te maken - zonder formulier mag een nieuwe praktijk je officieel niet inschrijven. En je dossier is misschien ook fijn om mee te nemen :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:24

nou dat was een halfjaar gelden nog niet zo hoor ;) ben toen overgestapt van HA vanwege een verhuizing.
had me aangemeld bij mijn nieuwe HA en de assistente van die praktijk heeft mijn dossier opgevraagd bij mijn oude HA

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:25

En daarmee heeft jouw oude huisarts de formulieren getekend, alleen wist jij daar niet van :) Maar zeker wel dat zonder zijn toestemming het dossier zijn praktijk niet uitgaat :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:28

maar dan nog is het niet nodig om met je HA te bespreken dat je weg wilt en hij hoeft al helemaal niet te weten waarom ;)

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:29

Ik ben vorig jaar ook van huisarts overgestapt alleen dan wegens verhuizing.
Ik heb de assistentes verteld dat we gingen verhuizen en ik kreeg zonder problemen of handtekening van de ha, mijn dossier en het dossier van mijn kinderen mee.
In ieder geval succes ermee!

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:32

Lissy: Niet iedere praktijk gaat voor jou de aanvraag bij de andere huisarts doen, dus het kan prima dat je niet geaccepteerd wordt voor je zelf de boel hebt geregeld. Dan zul je toch moeten... Wat jou niet verteld is, kan er nog wel zijn he ;)
Ik heb overigens ook niet gezegd dat je aan moet geven waarom je weg wilt. Ik vind het persoonlijk wel redelijk menselijk als je het gewoon zelf regelt, met of zonder opgaaf van redenen :)

Steph86: vanuit het ministerie is een overdrachtsformulier verplicht, dus jouw huisarts heeft getekend, ongetwijfeld. Officieel mag je dossier alleen mee zonder dat de nieuwe huisarts al bekend is, als je emigreert.
Als je dossiers naar je nieuwe huisarts zijn gestuurd, heeft hij de formulieren daar ook gewoon bijgevoegd.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:21

WhiteRose, We zijn idd geimmigreert. ( we hebben in Duitsland gewoond)
Maar ik heb de ha niet gezien hoor, ben gewoon op een willekeurige dag naar de praktijk gegaan heb de assistentes verteld dat we de volgende dag gingen verhuizen en dat ik onze dossiers ( van mij en de kinderen) kwam ophalen voor de nieuwe ha.
Ik heb ze zonder een onderteking van mij ha dus gewoon mee gekregen.
Mijn ha in Dld weet ook niet welke ha we nu hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:29

WhiteRose, heb je een bronvermelding met toelichting? Want ik ben wel benieuwd hoe dat precies zit.

Je mag trouwens altijd een kopie van je dossier opvragen. (Misschien niet het dossier zelf, maar de kopie altijd.)

*judith*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:19

Ik ben deze maand ook naar een andere huisarts gegaan.
Heb gewoon de huisarts in mijn huidige woonplaats gebeld met de vraag of ze nog patiënten aannemen. Dat deden ze en toen hoefde ik alleen even mijn oude huisarts te bellen met de vraag of ze mijn dossier wilde opsturen naar mijn nieuwe huisarts.
En dat ging zonder problemen of vragen.
(Ze wisten bij mijn oude huisarts al wel dat ik verhuisd was)

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:54

het dossier is van jezelf, het gaat om jou. die mag je dus gewoon opvragen, en zou zou je ook dingen er kunnen uithalen als je dat wilt.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:56

Steph: dit gaat puur om Nederlandse regelgeving, dus van NL HA naar NL HA. Dat gaat in jouw geval niet op.

Shadow: een exacte richtlijn heb ik niet voor, ik weet het omdat ik in de zorg werk en niet over mag schrijven voor er een formulier opgevraagd is. Ik gok erop dat het te maken heeft met de Inschrijving Op Naam-database (ION), die de zorgverzekeraars hanteren om de inschrijvingsvergoeding uit te keren. Ik weet dat daarvoor geldt dat je, zonder uitschrijving bij een vorige huisarts, wel door een nieuwe huisarts ingeschreven kunt worden (nieuwe aanmelding = afmelding), maar de enige stap in de keten die hierom vraagt die ik me zo snel kan bedenken, is deze.

Amigootje: dat is altijd een hele leuke discussie. Formeel is de patiënt volgens de WGBO eigenaar van zijn eigen dossier. En vervolgens mag het dossier pas volledig overgedragen of vernietigd worden aan de patiënt na toestemming van de behandeld arts, volgens diezelfde WGBO. Helemaal zo rechtlijnig als het lijkt, is het dus niet. :)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:45

WhiteRose schreef:
En daarmee heeft jouw oude huisarts de formulieren getekend, alleen wist jij daar niet van :) Maar zeker wel dat zonder zijn toestemming het dossier zijn praktijk niet uitgaat :)

Hoe kom je aan deze wijsheid?

Een huisarts hoeft er niet voor te tekenen dat jij weg gaat. Wel spreekt de Hagro vaak af dat je niet zomaar over mag stappen naar de collega. Dit moet in overleg met de eigen huisarts. Overstappen is vrij maar de vraag is of die andere arts nog patienten aan neemt ;)

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:50

Omdat ik inmiddels weet wat het is :)
Hij doet afstand van zijn dossier :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:16

MISTRAL94 schreef:
Een huisarts hoeft er niet voor te tekenen dat jij weg gaat. Wel spreekt de Hagro vaak af dat je niet zomaar over mag stappen naar de collega. Dit moet in overleg met de eigen huisarts. Overstappen is vrij maar de vraag is of die andere arts nog patienten aan neemt ;)

Een erg kwalijke manier van handelen trouwens.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:40

Shadow0 schreef:
MISTRAL94 schreef:

Een erg kwalijke manier van handelen trouwens.

waarom?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:43

Omdat het de vrije artsenkeuze onmogelijk maakt.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:53

Shadow0 schreef:
Omdat het de vrije artsenkeuze onmogelijk maakt.

Patientenstop kun je ook anders zien. Een huisarts zal een grens moeten stellen om de patienten die hij heeft goede zorg te kunnen bieden. Overigens kun je vaak wel overstappen maar alleen in overleg met de eigen huisarts niets mis mee in mijn ogen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:12

MISTRAL94 schreef:
Patientenstop kun je ook anders zien. Een huisarts zal een grens moeten stellen om de patienten die hij heeft goede zorg te kunnen bieden.

Het ging niet om een patientenstop maar om een beperking op het overstappen binnen de regio. In commerciele kringen worden dat soort afspraken zwaar opgevat, in een branche waar het nog veel belangrijker is dat er sprake is van vertrouwen en zorgvuldigheid lijkt het me nog van veel groter belang..

Citaat:
Overigens kun je vaak wel overstappen maar alleen in overleg met de eigen huisarts niets mis mee in mijn ogen.
Wat mij betreft wel - het maakt de relatie nog veel afhankelijk dan deze al is. Als je het niet met de huisarts kunt vinden is er dus voor veel mensen geen enkele mogelijkheid meer - er is geen geinstitutionaliseerd middel om dergelijke dingen bespreekbaar te maken - het medisch tuchtcollege is m.i. de enige plek waar je een geschil eventueel neer zou kunnen leggen maar nadrukkelijk niet voor dergelijke dingen bedoeld. De vrije artsenkeuze is bij wet en verzekering geregeld (hoewel inmiddels een beetje ingeperkt door de verzekeringen is het in principe nog altijd mogelijk) - het is niet aan de artsen om die te ondermijnen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:34

Wat is nou het probleem Shadow? Je kunt overstappen (ik heb het onlangs zelf gedaan) Binnen een HAGRO maken de meeste afspraken dat overstappen alleen mogelijk is na overleg met de eigen huisarts. Het is soms erg vreemd waarom mensen "ineens" overstappen. Na een gesprek met je eigen huisarts ben je nog steeds vrij om over te stappen.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 08:15

mmm ik heb contact gehad met een aantal huisartsen ze vallen allemaal buiten mijn postcode gebied.

Omdat ik toch echt naar de ha moet heb ik besloten om maar naar mijn eigen ha te gaan ook al ben ik hier niet blij mee.

En om nou eerst een gesprek te hebben waarom ik wil over stappen en vervolgens nog een afspraak maken om een onderzoek te plannen gaat me te lang duren..

Zelf heb ik het gevoel dat het de arrogantie is van huisartsen dat ze niet willen dat patienten overstappen.

Nou hoef ik trouwens niet eens voor altijd over te stappen al kan ik het niet zo vinden met mijn ha. Maar met deze klacht was het toch wel prettiger geweest...

Maar nu gaat mijn gezondheid maar even voor de schaamte :)