Flauwvallen..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

loez

Flauwvallen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 09:41

Goeiemorge dames!

Is er iemand van jullie die ook vaker last heeft van flauw vallen? Ik heb het zelf regelmatig. Alleen eigenlijk heel lang geen last van gehad. Wel telkens naar de dokter geweest, bloed prikken, geen resultaat!

Nu kreeg ik het bijna 2 weken geleden opnieuw, alleen nu val ik echt elke dag wel een paar keer flauw. Het is dat ik het aan voel komen en het op tijd 'op kan vangen' voor zover als gaat. Maar mijn school/stage gaat op dit moment niet, waar ik enorm van baal!

Gister wederom opnieuw naar de huisarts geweest, bloeddruk en alles was in orde. Ja hoor, weer bloed prikken. Dit keer op suiker, ijzer, schildklier en een of andere infectie. Bloed prikken moest nuchter, dus mijn moeder en ik zijn vanochtend om 8 u meteen gegaan. Mijn moeder moest ook bloed prikken.

Normaal krijgen ze uit mijn rechterarm altijd genoeg bloed, dit keer kregen ze echter niks en ik zag de bui al hangen, jawel, andere arm graag! Nou prima, hier kregen ze voldoende bloed uit, maar ik voelde al dat ik niet op moest staan, of heel rustig.

In de tijd dat mijn moeder bloed liet prikken heeft de zuster mij gevraagd of ik even wou liggen, dit sloeg ik in eerste instantie af, omdat ik het idee had dat het aan het zakken was. Van een mevrouw die ook bloed liet prikken ernaast ( hier zitten ze met 3 man naast elkaar met tussenschotten ertussen) vroeg of ik een snoepje of sultana wilde, nou graag! Vond ik erg aardig van haar!

De zuster heeft mij na dat mijn moeder klaar was toch even op haar bureaustoel geparkeerd, om mij vervolgens ( half knock out maar wel nog bij) via de wachtkamer naar een aparte kamer te brengen en mij op bed te leggen. Hier kreeg ik een glas ranja en Glucosame? Oid? In ieder geval een soort dextro. Hierna was er niets meer aan de hand en kon ik op eigen kracht weer overeind komen en weg lopen..

Iemand van jullie die dit ongeveer hetzelfde heeft? Ik hoop zo dat er na deze bloedtest toch eindelijk iets uitkomt, dan kunnen ze er hopelijk iets aan doen!

Bedankt voor het lezen! :)

MarjonTampon

Re: Flauwvallen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:45

Hoe is het met je bloeddruk? Neem aan dat die ook gemeten is?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:48

Ik heb er vroeger veel last van gehad. Ik lees in je profiel dat je nu 19 of 20 bent en rond die leeftijd had ik het ook heel erg. Ik ben ook op van alles getest maar er is niets uit gekomen. Uiteindelijk gaven we de schuld aan hormonen huishouding.
Ik ben ‘erover heen gegroeid’ en heb er nog maar zelden last van. Ik voel het aankomen, let goed op mijn eetgedrag (voldoende ‘suikers’ binnen krijgen) en ga nu niet meer bij het minste geringste van mijn stokkie. Wel af en toe nog dat draaierige maar lang niet meer richting het flauw vallen. De laatste keer is dan ook tíjden geleden.

Is, naast het bloedprikken, ook je bloeddruk gemeten? Hoe was die?

Dat je van het bloedprikken wat weeïg wordt is logisch, daar hebben veel mensen last van trouwens en het slimste is dan inderdaad een soort dextrootje te nemen (snelle suiker/energiekick).

Wacht nog even de uitslagen van je onderzoek af.

Oh ja en een tip: mocht je van je stokkie gaan: mijn ervaring is dat het tegenhouden ervan (ertegen vechten) meer energie van je lijf kost dan om je gewoon te laten gaan…
Bij het laten gaan doet je lijf als het ware (zoals ik het voelde) een soort ‘herstart’ en als je ertegen vecht, kost dat zoveel energie dat je meteen de hele dag uitgeteld bent.

Veel sterkte ermee!

loez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 10:10

MarjonTampon: Bloeddruk is bij de huisarts gemeten gister. Deze was goed!

Imago01: Bedankt voor je reactie en tips! Hoop dat ik er ook overheen groei, want vind het echt vervelend! Helemaal omdat ik nu gewoon niet naar stage toe kan! Had wel aan zien komen dat het in combinatie met het bloed prikken fout zou gaan. (Maak me enorm druk voor bloed prikken. Voor de naald, niet voor het bloed :D )

Bij het bloed prikken is vandaag mijn bloeddruk niet gemeten. Zei al tegen mijn moeder dat ze eigenlijk mijn bloeddruk hadden moeten meten op dat moment en me eigenlijk direct in de vinger hadden moeten prikken. Want dit flauwvallen is gewoon een moment opname. Toen ik gister bij de dokter was en voorgaande keren ook, viel ik niet flauw.

Over 2 dagen kan ik bellen naar de arts, dus dan hoor ik meer.

Ik vecht er zelf inderdaad niet te veel tegen. Ik geef het nu aan als ik het aan voel komen, dit deed ik eerst niet, met als gevolg dat ik echt in een keer door mijn benen zakte.

Hoop dat er wat uit de bloedtest komt zodat we verder kunnen!

Dankjewel!

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:57

Ik heb bijna hetzelfde gehad, 2 jaar terug! En nu nog wel eens..
Bij mij begon het met heel erg duizelig zijn,het warm krijgen ect. Ben toen ook bloed wezen prikken, kwam niks bijzonders uit.
Ik heb er een hele tijd mee rond gelopen en ben in die tijd ook zo,n 3 maanden niet naar school geweest omdat ik gewoon niet kon.
Na nog een paar keer naar de huisarts te zijn geweest, kwam hij er op dat het misschien een evenwichts 'stoornis' was dus ook naar de KNO arts geweest, niks.
Uit eindelijk ben ik bij de fysio om 'ademhaal' les geweest. Klinkt heel stom, maar dat heeft echt geholpen!
Ik ademde namelijk altijd heel hoog en dan krijgt je bloed/hersens ect niet genoeg zuurstof.. Dus daar heeft hij bij mij vooral aan gelegen.
Nu heb ik er nog wel eens last van moet ik zeggen..
Hoop dat er bij jou ook meer duidelijkheid komt! want een paar keer per dag flauwvallen is niet normaal natuurlijk..
Eet en en drink je wel gewoon goed?

loez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 15:06

Ik let van jongs af aan al op mijn eten :) Eet ook 6 keer per dag kleine porties. En heb al vaker bij de therapeut gelopen voor voedsel dieet. Bij de fysio ben ik ook al vaak geweest, (heb al behoorlijk lang een rugblessure die door Chiropractie, acupunctuur en fysio is behandeld en nog steeds wordt behandeld) hierbij heb ik ook vaak ademhalingsoefeningen gekregen!

Doe er erg veel aan om goed te letten op mijn eetpatroon en wat ik wel en niet binnenkrijg. Dus hoop dat er nu ook wat duidelijk uit komt.

Is het bij jou nu helemaal weg? Door de ademhalingsoefeningen?

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:53

Oke, dat is wel goed! Zou ik ook eens moeten doen hihih.

Nee,bij mij is het niet helemaal weg. Gelukkig van ik niet meer flauw, maar die duizelingen tja zal ik altijd wel blijven houden denk ik..
Ene dag heb ik er helemaal geen last van en de andere dag wel..Wat het is? Heb echt geen idee, ben het nu gewent eerst raakte ik altijd beetje in paniek, waardoor ik hoog ging ademen en het erger werd.. :=

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:56

Wietse_07 schreef:
Oke, dat is wel goed! Zou ik ook eens moeten doen hihih.

Nee,bij mij is het niet helemaal weg. Gelukkig van ik niet meer flauw, maar die duizelingen tja zal ik altijd wel blijven houden denk ik..
Ene dag heb ik er helemaal geen last van en de andere dag wel..Wat het is? Heb echt geen idee, ben het nu gewent eerst raakte ik altijd beetje in paniek, waardoor ik hoog ging ademen en het erger werd.. :=

Zoals jij het noemt zijn het blackouts. Je bloeddruk stijgt, je ademt verkeerd en daardoor gaat het knopje om. Dit is de zogenoemde "faint" van de 4 verweertechnieken (fight, freeze, faint, fligh). Bij flauwvallen daalt je bloeddruk juist..

Misschien ook iets voor ts om over na te denken? Heb je spanning, stress? En adem je wel goed??

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:00

Mijn dochter heeft het ook; het is een plotseling dalen van de bloeddruk bij het opstaan. Vooral als ze niet fit is, bijv. een virusje onder de leden heeft, is het erg. Kan geen kwaad maar is wel vervelend. Ikzelf had het vroeger ook wel en vooral toen ik zwanger was, was het heel erg. Heb er nu nooit meer last van.

Is je bloeddruk ook staand gemeten? En het verschil tussen zittend/liggend en staand?

Google maar eens op 'orthostatische hypotensie'. Komt je vast bekend voor.

Terpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:08

Ik heb het ook een hele tijd gehad, zo in m'n tienerjaren. Ben er nu gelukkig redelijk van af. Maar het had bij mij meestal wel een aanleiding. Veel stress, te weinig gegeten, grieperig zijn (dat was meestal een hoge factor), oververhit (in kroeg).
Ik kan nu het vaak vermijden maar bij grieperigheid blijf ik toch altijd een beetje angstig. Maar ik denk dat ik er nu overheen gegroeit ben (of tenminste dat hoop ik). Dus misschien gebeurt dat bij jou ook wel. Sterkte in ieder geval.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 21:42

@Petulan: Stress, spanning misschien onbewust. Omdat ik graag mijn stage wil halen. Ben er net anderhalve week geweest en lig ondertussen al weer anderhalve week uit de running. Heb 10 weken stage die ik gewoon wíl halen. Daarbij heb ik al even niet meer paardgereden en dit merk ik altijd behoorlijk goed aan mezelf. Daarbij is vandaag mijn vader weer geopereerd aan zijn liesbreuk van een tijd geleden die niet wou genezen. Dus kan goed dat ik me onbewust druk maak. Maar ook op de momenten dat ik ontzettend ontspannen en relaxed ben, gebeurd dit! Ademen doe ik wel goed! Heb dit via mijn fysiotherapeut gehad :)

@Beantsje: Ben op dit moment wel wat verkouden en voel me totaal niet fit. Mijn bloeddruk is alleen zittend gemeten. Kan voor de volgende keren deze dingen wel eens vragen, bloeddruk meten tijdens het bloed prikken en staand en zittend bloeddruk meten! Ga nu even op internet zoeken naar orthostatische hypotensie! Alvast bedankt.

Terpstra: De aanleidingen die jij noemt, dat heb ik ook wel eens. Maar afgelopen weken lijkt het gewoon uit het niets te komen. Wacht in spanning af tot donderdag. Uitslag van de bloedtest!
Ook jij bedankt :)

[edit]

Ik heb even op Wikipedia gekeken. En de symptomen lijken er idd erg veel op. Alleen staat er bij behandeling dat je rustig aan op moet staan of rustig aan moet gaan zitten van uit het liggen. Nou doe ik dit dus ook al letterlijk jaren, omdat ik weet dat ik anders nog sneller van mijn stokje ga. Maar ik houd dit zeker in mijn achterhoofd! Bedankt.

Meisje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:43

haaaaaa!! hier heb ik ook regelmatig last van..
gelukkig heb ik het nu beter onder controle en komt het minder vaak voor..

Ik heb dan ook regelmatig een behoorlijk lage bloeddruk als ik onderuit ben gegaan.

Mij is de tip gegeven om op dextro energy te zuigen, 2/3 x op een dag, sportdrankjes drinken, suiker eten. veel tussendoortjes eten waar suiker in zit, Muesli repen eten.

succes ermee!!

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:41

met suiker moet je wel opletten, het werkt op het moment dat je je flauw voelt maar na 5min is het weer hetzelfde. Je kan beter muesli reep ect eten!

loez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 11:16

Ik heb inderdaad bijna altijd iets van een pakje sultana in mijn tas zitten :) Krijg vandaag de uitslag al, omdat ik me juist slechter voel dan beter. Uitslag was al binnen, dus dokter belt tussen 12 en half 1!

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:45

succes meis!! :(:) hoop dat ze er nu eindelijk achter komen wat het is!!

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:56

Ik ben heel benieuwd naar de uitslag.
Sterkte!

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:04

ik heb er ook heeeel lang lastvan gehad .
bij mij was het een soort hyperventileren.

ben er voor op curses geweest .
heb een goede tip , als je het aan voelt komen .

maak van je handen een hele stevige vuist en laat weer los , en dan heel vaak herhalen .
zo pomp je bloed naar je hoofd en kan je niet flauw vallen

hopenlijk heb je er wat aan , proberen kan altijd .

loez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 12:16

Thanks Gaapje! Dit zal ik zeker gaan proberen!

En Laura en WW: Thanks meiden :)

Pff zojuist de uitslag gekregen!
Zoals verwacht is er helemaal niets uitgekomen. Hij raadde me aan om nogmaals naar de diëtiste te gaan. Terwijl ik zelf supergoed op mijn eetpatroon enz let. Maargoed, ik ga een doorverwijzing aanvragen! Want dit schiet zo niet op. Ben al zo vaak daar geweest en dan was het wederom ja, bloed prikken hier, daar en daarop en dan kwam er niets uit en vervolgens kon ik het zelf weer uitzoeken! Dus ben benieuwd, heb morgen weer een afspraak met hem staan en zal dan vragen voor doorverwijzing!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:18

waar wil je je naar laten doorverwijzen??

loez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 14:12

@ Petulan, geen flauw idee, ergens waar ze me verder kunnen onderzoeken. Maar daarvoor heb ik morgen weer een afspraak met hem staan! Hij gaf zelf aan een nieuwe afspraak te maken om het verder te kunnen gaan onderzoeken!

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:54

he jeetje, dus je betn nog niks wijzer.. nou dan maar hopen dat er morgen wat gebeurd, hier heb je natuurlijk nog niks aan :(:)

loez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 18:50

Nee idd ww! Pff en als de huisarts morgen zelf er niets aan gaat of wil doen, dan bel ik nog direct naar Nijmegen op. Daar kan ik gewoon heen zonder doorverwijzing oid!

Meisje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:15

nadat ik in nov. was flauwgevallen was ik binnen een week 7 kilo kwijt, en ik weeg al zo weinig.. toen moest ik ook na een dietiste, om aan te komen zodat het flauwvallen voorkomen werd.. je krijgt allemaal drankjes aangesmeerd etc. ben er zonder dietist beter van af gekomen.. zodra er niks uit de testen komt kunnen dokters niks meer voor je doen zeggen ze.. ben benieuwd wat het woord dokter eigenlijk inhoud. succes morgen meid.. en goed van je sultana!!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:21

heb alleen de beginpost gelezen, dus kan zijn dat het dubbelstaat :o

ik heb er ook erg last van gehad, voel me nog wel eens licht worden in het hoofd, maar weet nu hoe het voelt en kan meteen actie ondernemen.
bij mij is het een combinatie van een lage bloeddruk (90/50) en een suikerdip.
heb dus ook altijd een mars of dextro in de auto liggen en in mijn handtas. zodra ik wat voel aankomen neem ik een dextro en drink een een glas water als dat mogelijk is.
verder: gaan zitten en je kop tussen je benen zodat er weer bloed in je hoofd komt.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 22:26

Meisje06: Ik ben ook niet van plan om wéér terug te gaan naar de diëtiste. Maar wil het dit keer echt verder onderzocht hebben. Als er dan nog niets uit komt, dan is het jammer en moet ik er zelf wat op verzinnen. Maar dit is ook niets! Vanmiddag maar weer de bekende dextro's aangeschaft. Heb ook dextro poeder. En heb dit dus in mijn tas zitten nu. In een flesje water opgelost. Zodat ik dat direct bij de hand heb!

LiSSy: Bij mij weet ik dus nog niet of het een combi is van lage bloeddruk en suikerdip. Suikerdip zeer waarschijnlijk wel. Alleen hebben ze dit nog niet kunnen vastleggen. Ga inderdaad ook (als ik niet de mogelijkheid heb om te gaan liggen) met mijn kop tussen mijn benen zitten!

Bedankt voor de reacties :) Morgen om 12 u naar de dokter. Dus hierna horen jullie weer meer.