Nog meer mensen last van slaapverlamming?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suzeltje

Nog meer mensen last van slaapverlamming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 12:09

Slaapverlamming of slaapparalyse is een slaapstoornis. Men denk dat een slaapverlamming een symptoon is van narcolepsie, maar dat is nog niet zeker. Ook mensen die niet lijden aan narcolepsie kunnen namelijk last hebben van slaapverlamming. Kenmerk van slaapverlamming is dat de spieren in het lichaam vlak voor het in slaap vallen of direct na het ontwaken verlamd zijn. De verlamming kan gepaard gaan met hallucinaties (zogeheten hypnagoge waarnemingsstoornissen).

Het verschijnsel is relatief onbekend en er wordt nog maar recent wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Om deze reden is er nog geen zekerheid over de oorzaak van het verschijnsel.

Verlamming van de spieren treedt normaliter op tijdens de REM-slaap. Alleen de oogspieren, de longen en het hart zijn dan nog actief. Deze verlamming treedt op ter voorkoming dat bewegingen in dromen echt uitgevoerd worden. Bij slaapverlamming bevindt de persoon zich als het ware tussen droom en waaktoestand in, waardoor hij zich niet kan bewegen. Dit kan zeer beangstigend zijn voor de persoon in kwestie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapverlamming

Een paar maanden geleden maakte ik dit voor de eerste keer mee. Het voelde alsof ik klaarwakker was, maar ik kon mijn lichaam niet bewegen en voelde veel druk op mijn lichaam. Ik probeerde uit alle macht te bewegen en na een bepaalde tijd (geen idee hoe lang het duurde) lukte het weer. Mijn hart ging als een razende tekeer. Een paar dagen later gebeurde weer hetzelfde, alleen voelde het toen ook nog alsof ik door de lucht geslingerd werd en overal tegenaan stootte. In totaal heb ik het nu 4 keer gehad. Hierbij heb ik nooit last van hallucinaties.
Het is een vervelende ervaring, maar toch vind ik het ook wel interessant. Ik zag net op national geographic een programma hierover, en kwam toen tot de conclusie dat wat er bij mij gebeurde dus slaapverlamming is.
Ik vraag me af of er hier mensen zijn die dit herkennen, en hoe het bij jullie precies gaat. Kan je je alleen niet bewegen, of heb je ook last van hallucinaties?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:11

Jeps, ik al heb er al jaren last van. :)

Gaat bij mij overigens ook gepaard met hallucinaties, mensen in je kamer 'voelen', stemmen horen ed.

Suzeltje

Re: Nog meer mensen last van slaapverlamming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 12:15

Dat lijkt me heel bizar. Gelukkig heb ik geen hallicunaties want dat lijkt me nog heftiger. Ik hoor wel altijd een soort geruis.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:17

Het is ook niet fijn, maar toch altijd wel weer een interessante ervaring. :=

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 12:18

Ja zo denk ik er dus ook over. Vind het best beangstigend maar ook wel fascinerend.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:18

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:20

Ik had het vroeger. Doodeng omdat je niet wist wat het was. In de loop der jaren kwam het minder voor en nu is het al jaren geleden dat ik het had.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:22

Mijn ex heeft het een keer gehad. Bij hem begon de kamer te draaien, zag dat ik opstond en naar de wc ging (ik sliep :+ ), hij wilde bewegen maar dat kon hij niet. Toen hij 'wakker werd', raakte hij toch lichtelijk in paniek en durfde bijna niet meer te slapen. Best wel eng, want hij schrok echt letterlijk met een klap wakker :=

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 10:24

Die andere topic's zijn ook interessant.
Dat programma op national geographic ging trouwens over mensen die ervan overtuigd zijn dat ze ontvoerd waren door aliens. Toen werd er geconcludeerd dat zij mogelijk ook last hebben van slaapverlammingen met hallucinaties.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:58

Ja, gelukkig heb ik nog nooit bezoek gehad van aliëns. :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:38

Heb hier ook soms last van in periodes dat er veel verandert in mijn leven en ik meer stress ervaar dan normaal. Ik heb wel hallucinaties, hoor geluiden en zie ook figuren om mijn bed heen staan. Het begint vaak met het gevoel dat er iemand naast mijn bed staat, vervolgens wordt ik "wakker" en zie de kamer zoals die normaal ook is alleen staan er dan een aantal donkere figuren in de kamer die steeds dichter bij komen. Kan me wel voorstellen dat je dit soort ervaringen in verband brengt met alien abduction. Ik vind het geen fijne ervaringen maar heb gemerkt dat ik controle krijg over de situatie wanneer ik steeds maar in mijn hoofd herhaal dat ik wil dat wie of wat er ook op mijn kamer is weg moet gaan. Na een tijdje word ik dan wakker. Het meest nare vind ik dat ik niet kan bewegen en ook niet kan praten/schreeuwen op dat moment, en dat wanneer ik wakker ben ik nog heel lang het gevoel houd dat er iemand op mijn kamer is.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:59

Hier heb ik ook jaren "last" van. Ha zei steeds "stres" Mooi niet dus. Ik probeer dan een arm of been te bewegen, heb dan na een tijd het idee dat het gelukt is. Word ik echt wakker, lig ik nog steeds in de zelfde houding op het moment dat ik weer last kreeg. Ik kan, als ik het heb, alleen mijn oogleden open doen. Als ik dat lang genoeg vol hou trekt het weg. Ik voel me hele lichaam dan tintelen.

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 18:19

Dat tintelen had ik ook ja.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:18

Ha verklaarde me nog net niet gek, scheelde niet veel volgens mij. Ik heb jaren proberen uit te zoeken wat het was, kwam ik pas geleden achter op bokt nog wel. Ik dacht zelf een soort van epilepsie, maar bij na vraag kwam het niet overeen.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:49

Interessant dit. Weet iemand ook waarom je dan hallucinaties krijgt?

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:56

Ik heb hier geen last van,maar lijkt me inderdaad doodeng,
gister was dit toevallig op BNN bij "je zal het maar hebben" vandaar dat ik je berichtje aanklikte dacht dat het daarover ging. Heb je dat ook gezien TS of iemand anders? (misschien wel intressant voor je TS als je de aflevering nog niet gezien hebt omdat je het pas een paar keer hebt meegemaakt?)

verder vroeg ik me ook af waarom je inderdaad hallucinatie's krijgt.. misschien te maken met dromen/onderbewustzijn ofzo?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:25

Ben je wel zeker dat het dat is? :)
Misschien moet je je eerst laten diagnosticeren door de HA, het kan ook iets totaal anders zijn :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:28

Lijkt me dat het gewoon slaapverlamming is, het is naar mijn weten ook niet iets heel bijzonders.

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 22:41

Armaris schreef:
Ben je wel zeker dat het dat is? :)
Misschien moet je je eerst laten diagnosticeren door de HA, het kan ook iets totaal anders zijn :)

Ik ben er vrijwel van overtuigd dat het dit is, omdat alles wat ik 'meemaak' als het gebeurt ook omschreven werd in dat programma en op wikipedia. En verder kan het ook geen kwaad lijkt me, het is alleen even vervelend.

cocochanel schreef:
Ik heb hier geen last van,maar lijkt me inderdaad doodeng,
gister was dit toevallig op BNN bij "je zal het maar hebben" vandaar dat ik je berichtje aanklikte dacht dat het daarover ging. Heb je dat ook gezien TS of iemand anders? (misschien wel intressant voor je TS als je de aflevering nog niet gezien hebt omdat je het pas een paar keer hebt meegemaakt?)

verder vroeg ik me ook af waarom je inderdaad hallucinatie's krijgt.. misschien te maken met dromen/onderbewustzijn ofzo?

Dat programma heb ik niet gezien. Even op uitzending gemist kijken dan maar.

Over de hallucinaties staat dit op wikipedia:
Slaapverlamming is nauw verbonden met de REM-slaap, de slaapfase waarin men droomt. Hierdoor treden er tijdens de verlamming soms hallucinaties op. Het verschijnsel wordt ook in verband gebracht met slaapstoornissen (zoals slaapapneu) en geestelijke of lichamelijke uitputting.

Ik vind het wel bijzonder dat die hallucinaties kennelijk zo echt eruitzien. Dat je dus echt je slaapkamer ziet met iets erin.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:51

Wikipedia is nou niet echt een betrouwbare site ;)
Anyway, ik zou eerst naar de HA gaan en niet mezelf een 'stempel' opplakken.

Zo heeft een vriendin van me hypochondrie bij zichzelf vastgesteld. Het resultaat is dat ze handelt naar de 'ziekte' ;)

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 22:54

Ik weet dat wikipedia niet altijd klopt, maar ik vind het niet nodig om naar de HA te gaan als ik dit nog maar 4 keer gehad heb. De laatste keer was ook al iets van 2 maanden geleden. Mocht het vaker voorkomen, dan ga ik zeker wel even langs.

happy27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:59

jeetje wat apart zeg.. heb alles even aandachtig doorgelezen. Ik had er nog nooit van gehoord. Lijkt me verschrikkelijk eng! hadden jullie niet bij de eerste keer van jezus wat is dit?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:02

Ik vermoed zelf dat ik ook zoiets heb, maar dan in lichte mate :)
Ik heb er vooral last van bij specifieke nachtmerries, als ik droom dat iemand me iets wil doen. Meestal een soort zwarte doek, die iemand. Ik wordt wakker, zie de droom nog doorgaan, en de persoon naast mijn bed. Ik kan me niet bewegen, doodeng.
Voor mij lijkt het lang te duren, maar irl duurt het volgens mij maar heel eventjes. Gelukkig heb ik er zelden last van, anders was ik wel al bij de huisarts geweest :)

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 23:07

happy27 schreef:
jeetje wat apart zeg.. heb alles even aandachtig doorgelezen. Ik had er nog nooit van gehoord. Lijkt me verschrikkelijk eng! hadden jullie niet bij de eerste keer van jezus wat is dit?

Ja dat had ik heel erg, schrok me helemaal kapot. Gelukkig was die eerste keer vergeleken met de andere niet heel heftig. Ik droomde toen dat mijn zus iets tegen me zei (we slapen op 1 kamer als zij thuis is) maar ik dacht dat ik nog niet sliep. Dus ik wilde iets terug zeggen maar dat ging niet en toen kon ik ook niet meer bewegen. Bij de andere keren was het minder eng.
Ik had er ook nog nooit van gehoord dus ik vroeg me gelijk af of dat wel normaal is en of meer mensen dat hebben.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:37

De eerst keer raakte ik in paniek, niet zo'n beetje ook. Maar dat is jaren geleden, ik heb het intussen zo vaak gehad dat ik niet meer bang ben. Zelf overdag is het voor gekomen dat ik het kreeg, was toen lichamelijk uit geput. Duurde een 15 tot 45 minuten per keer. Ben dus naar ha geweest, die het (weer) op sters gooide. Favoriete diagnose volgens mij.