Stukje voortand afgebroken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

iefke

Stukje voortand afgebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 16:36

Ik maakte net met mijn voortanden een pakje open, of ja, dat wilde ik doen. En er breekt spontaan een heel klein stukje tand af. Het is bijna niet te zien als je het niet weet, maar ik wil echt niet met een halve voortand lopen over een paar weken.
Ik heb al op internet gezocht, en ik heb (door slechte eetgewoontes in het verleden) weinig glazuur meer zitten aan de onderkant.
Ga maandag meteen de tandarts bellen, maar ik vraag me af wat ze dan doen? Omdat het onderaan zit?
Ben echt bang als ik ga eten of iets dergelijks, dat er dan meer af breekt.

Weet iemand dat?

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:37

Ik heb ook ooit een stukje van mijn tand gehad, is al jaren geleden hoor.
De tandarts zet er gewoon een nep stukje tand op.
Is zo gebeurt en helemaal niks engs ofzo ;)

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 16:39

Ik ben ook totaal niet bang voor de tandarts hoor, maar dit stelt me al wel wat gerust :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:39

Zelfde verhaal als Justdiesel, was bij mij alleen erg goed te zien :o
Was wel mn boventand

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:40

ik heb het bij beide voortanden gehad. die zijn door een val bijna gehalveerd geraakt. is door mijn tandarts weer aangezet maar wel nog 3 keer daarna afgebroken. nu blijft het wel goed zitten. was zo klaar en je voelde er niets van.

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:40

Ik heb het ook gehad op mn 12. Moest 3 weken wachten voor ik bij de tandarts terecht kon.

De kans dat er nog een stu af breekt is vrij klein. Gewoon even oppassen met wat je eet.
Niet kluiven en in appels en dergelijke bijten.

Je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen.

Succes

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:41

Ik heb zelf door een ongeluk mijn rechter (boven)voortand grotendeels verbrijzeld en een chipje van mijn linker tand. Een goede tandarts kan dat heel mooi maken, precies in de kleur van je tanden, zodat je er niets van ziet. Een nadeel is wel dat het stukje dat ze eraan zetten altijd heel kwetsbaar zal blijven. Bij mij brokkelt het zo nu en dan (nu totaal 3 keer gebeurd in 10 jaar) af, en dan kunnen we weer opnieuw. Maar dat komt ook doordat ik zo'n groot stuk mis. Voortanden blijven altijd wel heel kwetsbaar om te maken, omdat ze zo dun zijn, en zo intensief gebruikt worden.

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:43

Bij mij splinteren er ook soms stukjes van m'n voortanden (onder en boven) af. Mijn tandarts doet er meestal niets aan. Alleen als het een scherp randje achter laat, polijst hij het nog bij. Dit zijn dus echt hele kleine splinters of hoekjes. (Je voelt het wel meteen :j) Als het bij jou om een wat groter stuk gaat, zou ik idd even een afspraak maken bij de tandarts. Tot die tijd even geen harde dingen afbijten, maar normaal eten moet wel kunnen lijkt me..

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:44

Als het maar een heel klein stukje is zal de tandarts er soms helemaal niets aan doen, behalve het gladder maken. Een heel klein stukje 'eraan zetten' heeft vaak geen zin aangezien het er dan heel snel weer afgaat. Als het een groot stuk is is het anders natuurlijk, maar ook dan blijft de vulling altijd een zwak punt.

ROMANxBEAUTY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:48

Hoi,

9 of 10 jaar geleden ben ik ook 2 voortanden voor de helft kwijt geraakt. Dit kwam door een ongeluk met en klimmerek :D
Liep rond als een soort dracula }> maar toen hebben ze hem er weer keurig "aangelijmt".
Het stukje van me rechtertand is er ongeveer 5 keer uitgevallen, en heb toen uiteindelijk maar ene kroon genomen ;) Me linker voortand is 1 keertje los gegaan, maar kan nu nog steeds alles eten en bijten. En het doet absoluut geen zeer dat nieuwe stukje er op zetten!

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 16:49

Het is maar een heel klein stukje, maar inderdaad scherp en precies in het midden van mijn voortanden...
Afbeelding

Spritz

Re: Stukje voortand afgebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:50

Ik heb ook een stukje neptand aan 1 van m'n voortanden! Zie je niets van! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:51

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:52

:wave:

Ik heb het een aantal jaren terug ook gehad.
Mijn linkervoortand een klein stukje eraf in het hoekje.

Wij zijn naar de tandarts geweest ( volgens mij een paar daagjes later ) en is het bijgeschaafd en er een nieuw stukje opgelijmt.

Heb hem er nog steeds op .. ze zeiden dat hij na een jaartje er misschien af kon vallen oid. Maar heb hem nog steeds :))!

Je ziet er niks van .. alleen als je heel goed kijkt zie je een mini blauw lijntje. Ik kan hem wel voelen.

Het went wel aan :) . kan alles eten enz. wel gewoon en nergens last van. net alsof dat stukje er niet zit :).

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:53

Ik ziet het. na vergelijken met je profiel foto's :=.

Ik had ook zo'n mini stukje maar je voelt het idd wel :)).

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 16:55

Ja. Ik lach graag en mijn tanden zijn me echt heilig... Dus ik baal er wel van. Ik denk dat ik ook gewoon ouder aan het worden ben, met alles van dien :+

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:58

Ik had het juist toen ik nog veel jonger was :')

Maar als ze er weer een stukje op lijmen zie je er niks van :n

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:00

Ik ken eigenlijk maar weinig mensen die geen splinter/stukje van hun voortaan kwijt zijn. Zelf raakte ik een heel klein hoekje kwijt toen ik op 7-jarige leeftijd op het stuur van mijn fiets knalde toen ik over een hobbeltje reed (waarschijnlijk was het een hoge "oxer" :=)
Toen is er niet direct iets mee gedaan, maar een paar jaar later heeft de ortho het netjes bijgeslepen en nu zie je er vrijwel niets meer van.

Grotere stukjes repareren ze meestal door er gewoon weer een stukje aan te zetten. En dat gebeurd meestal zo netjes dat je er niets meer van ziet.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:03

ik heb 2 tanden die te klein bleven en daarom had de tandarts voor het zicht zeg maar over allebei een stuk heen gezet heb er nog nooit last van gehad en is echt zo gebeurd

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 17:05

Maar we hebben vanavond kipkluifjes uit de braadzak :+ Is het dan niet zo dat meteen alles afbreekt? Of is dat echt heel overdreven? :=

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:06

Als het goed is breekt er verder niets af :P
Kans is er natuurlijk altijd zoals je gemerkt hebt :=.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 17:08

Door mijn eetgewoontes is dit wel altijd iets waar ik bang voor ben geweest. En nu kan ik mezelf wel voor mijn kop slaan. Maar goed, dat heeft ook geen zin meer, want het is toch al gebeurd.
Ik heb weleens dromen dat al mijn tanden uit mijn mond vallen, wat dat dan weer betekent? :+

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:09

iefke schreef:
Het is maar een heel klein stukje, maar inderdaad scherp en precies in het midden van mijn voortanden...

Zo'n splinter eraf heb ik op precies dezelfde plek ook gehad. Een tijd niets mee gedaan (werd ook niet erger) en uiteindelijk heeft mijn tandarts het netjes gepolijst en zie je er nu helemaal niets meer van. Ze kunnen het weer helemaal mooi maken dus! :)

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:10

Ik heb het ook gehad. Niet aan mijn voorstand maar aan mijn kies was een best stuk af. Hebben ze toen ook gemaakt maar zie je niks van.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:13

Mijn halve voortanden is 1 en al vulling en ik heb er nog geen problemen mee gehad vorige week nog lekker spare ribs gekluift.
Alleen een hap uit een harde appel nemen werd me afgeraden maar zeker 50% van mijn beide voortanden is vulling dus sowieso kwetsbaarder.