Koortslip > Aciclovir/Zovirax of iets met zink??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Koortslip > Aciclovir/Zovirax of iets met zink??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:57

Mijn vriend heeft zo ongeveer af en aan koortslip, dus ik wou ff een tubetje halen bij de drogist. Ik zei dus eerst gewoon dat ik koortslip creme wou.. Toen vroeg ze of ik zovirax of aciclovir wou (aciclovir is de werkzame stof van Zovirax en Zovirax is het merk, hetzelfde dus) Dus ik zei dat die niet werken en dat ik iets wou met Zink.. Nou toen begon dat mens me helemaal belerend te vertellen dat aciclovir heus wel werkt, want dat dat altijd wordt verkocht voor koortslippen..
Nou ben ik toevallig apothekersassistente (geweest) en bij ons werd aciclovir afgeraden, wij moesten altijd iets met zink (akolip bijvoorbeeld) adviseren. Ik moest bijna l*llen als brugman om gewoon een tubetje creme met zink mee te krijgen!

Ik heb nu het zelfzorgboek er weer ff bijgepakt en Aciclovir staat toch echt bij de afgeraden middelen, met als uitleg: 'De toepassing van aciclovircreme bij koortslip is niet of nauwelijks effectief. Het komt niet op de plaats waar het virus zich bevindt en kan dus niet door een virusenzym worden geactiveerd.'

Nou weet ik dat hier wel aardig wat apothekersassistenten op bokt zitten en ik neem aan dat die hetzelfde geleerd hebben als ik.. Maar wat ik me dan afvraag is hoe het toch kan dat aciclovir en Zovirax nog steeds zoveel wordt verkocht en aangeraden als koortslipcreme! Eigenlijk zou zo'n middel toch gewoon voor deze toepassing uit de handel gehaald moeten worden?

Pepper3

Re: Koortslip > Aciclovir/Zovirax of iets met zink??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:01

klopt je betaald er bakken met geld voor want die kleine krengen zijn gruwlijk duur. en het helpt niet ik heb ook aan de lopende band koorstlippen

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:05

Sja, ik vind ook dat het voor geen meter werkt. Het dringt niet door. Omdat ik echt meer dan 3 keer per maand een koortslip had (waar je dan een week mee zit), ben ik een paar jaar terug aan de orale aciclovir gegaan. Dat werkt wel omdat het van binnenuit komt dan. In dat half jaar geen koorstlip gehad. Toen ik stopte zou het zo'n 3 a 4 jaar wegblijven, maar niets was minder waar, na een maand kreeg ik alweer de eerste :+

Het is vooral weerstand, dus veel fruit eten, genoeg slapen en vooral een slaapritme hebben. Dat gaat bij mij het beste. En als ik er eentje voel opkomen, smeer ik niks meer. Ik stip de koortslip of het tintelende plekje aan met 3% Waterstofperoxide, wat je kunt kopen bij de drogist voor vlekken verwijderen. Het gaat dan bruisen, wat betekend dat het het virus wat oppervlakkig zit, kapot maakt. Dit een aantal keer per dag doen en er verder niets aan doen, werkt toch het beste (bij mij dan). En zodra de blaasjes weg zijn en er een wondje ontstaat, vet houden zodat die niet open springt. Dus met die waterstofperoxide verkort ik de periode dat de blaasjes er zitten (3 a 4 dagen wordt dan 1 a 2 dagen) maar het genezingsproces van het wondje niet.

Verder zijn er L-lysine tabletten te verkrijgen, die het vermeerderen van het virus ook tegen zouden gaan. Ik heb die krengen ellelang geslikt maar geen resultaat bij mij, terwijl dat bij andere mensen wel schijnt te werken.

Misschien, als hij het zo vaak heeft, kun je naar de HA gaan en orale aciclovir vragen. Ze schrijven het niet zo graag voor, dus een beetje overdrijven over hoe erg het wel niet is en hoe erg het je belemmerd kan wel eens helpen.. :D

Edit: zink droogt enkel uit, doet verder niks met het virus. Dus het vocht wordt uit de blaasjes gezogen en het is dan de bedoeling dat het sneller geneest, maar ik vond het niet echt werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:12

Talise, bij mijn vriend helpt de Akolip altijd wel heel goed. Afgelopen zaterdagnacht voelde die weer een tinteling, meteen gaan smeren en gisteravond zat er alleen nog maar een heel klein korstje. Hij had laatst zelf Zovirax gekocht (lekker eigenwijs en mij niet ff bellen als ie in de winkel staat om te vragen welke die ook alweer moet hebben :roll: ) maar daar smeerde die een week mee en hielp niks..

Bij mijn vriend komt het denk ik vooral doordat ie veel buiten is en altijd droge lippen heeft, ook zomers heeft hij vaak koortslip. Ook eet hij niet heel gevarieerd (magnetron :+ ), dus misschien dat ie beter aan de multivitamine kan gaan. En ik zat te denken om eens te kijken naar een goede labello met UV-filter voor de zomermaanden. UV is een ook grote veroorzaker van koortslip..

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:15

Ja, dan moet ie beter gaan eten inderdaad :D
Nouja, wel fijn dat akolip bij hem wel werkt :)

Inderdaad, ik moet ook altijd mijn lippen met een goeie UV filter beschermen. Daar is een goeie van labello van, en dat werkt wel goed als je regelmatig smeert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:20

Talisa schreef:
Ja, dan moet ie beter gaan eten inderdaad :D
Nouja, wel fijn dat akolip bij hem wel werkt :)

Inderdaad, ik moet ook altijd mijn lippen met een goeie UV filter beschermen. Daar is een goeie van labello van, en dat werkt wel goed als je regelmatig smeert.

Ja hij loopt nu ook altijd wel met labello op zak, maar das etos merk en volgens mij zonder UV-filter..

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:23

ik heb een gele van labello. Daar zit wel die uv filter in. Gebruik hem zomers altijd.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:24

Voor het eerst in mijn leven was ik vrij snel koortslip vrij na gebruik van dat spul dan A.vogel.
Gewoon te koop bij een wat grotere AH.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:27

Nog een tip tegen een koortslip ---> tea tree olie ! Werkt echt mega goed en is te krijgen bij oa kruidvat voor een paar euro.

Merel10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:57

Ik heb altijd Zovirax ofzo, werkt ook prima en goed vet houden! :+

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:08

Zink werkt echt super :)) Zovirax heb ik jaren gebruikt en werkte beter dan de aciclovir maar zink werkt veel beter!! En lekker doorzichtig :+

Die stickers heb ik ook een keer gebruikt _O- gruwelijk vies!!!

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:11

Die compeed stickertjes gebruik ik nog steeds, maar dan alleen overdag wanneer ik met vriendje wil zoenen :Y)

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:15

Ik heb ook reselijk vaak een koortslip en dan vooral in de zomer door de zon. Ik gebruikte ook vaak Zovirax maar kwam tot de ontdekking dat het daar door alleen maar groter werd. Dus ik gebruik nu gewoon niets meer en het wordt nu minder groot en is net zo snel weer weg. Of nouja snel...

In de zomer gebruik ik ook die gele Labello en de rest van het jaar gewoon Purol.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:38

Ik heb ook heel wat koortslippen gehad in mijn leven zeg , pfffft. Vaak was de ene nog niet helemaal weg of de volgende kwam weer op :(

Toen die tubetjes Zovirax op de markt kwamen ben ik dat wel gaan gebruiken , en als ik direct bij de eerste tintelingen Zovirax erop smeerde kwamen ze vaak niet op +:)+

En als je al een beetje aan de late kant was (lees : 's avond niks aan de hand , 's ochtends wakker worden met blaasjes :( ) dan voelde Zovirax ook echt als een enorme verlichting :j

Dan werd hij niet zo agressief en voelde niet zo vervelend aan +:)+

Later hielp Zovirax eigenlijk niet meer , toen kwamen ze ineens heel gemeen snel op. Dan werkte Akolip weer beter omdat die snel de blaasjes uitdroogde , waardoor het hele proces wat versneld werd :)

Maargoed , ook dan is het nog steeds irritant natuurlijk :(

Toen zo'n Hotkiss apparaatje gekocht , dat je even op de tintelende plek / blaasje moest zetten , en dat dan even heel heet werd. Dat werkte eigenlijk ook heel erg goed !! Voelde wel vervelend aan maar ze kwamen dan ook niet op :)

En de Rhus Tox. van A. Vogel , die werkt ook supergoed om te voorkomen dat ze opkomen.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:19

Ik ben ook gezegend met een koortslip, het gaat meestal met vlagen goed om er vervolgens 3 in een maand te hebben. Ik ben helemaal opgehouden met smeren; alles werkt een paar keer, maar na de 5de koortslip mag dat ook niet meer baten...

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:24

Ik heb nu een tubetje uit Thailand, zal thuis even opzoeken wat daar in zit en het dan doorgeven. Dat werkt echt gruwelijk goed.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:37

Ik gebruik ook dat spul van Vogel,dat is ook voor wondjes,huidinfectie's en de koortslip.Deze tube is in vergelijking met de koortslip créme veel goedkoper,de tube is een stuk groter.[30gram].
Voorheen kocht ik altijd de koortslip créme van het merk Kruidvat en die hielp dus wél.De dure Zovirax hielp nix.
Maar die van Vogel [créme Echinaforce] helpt echt goed.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:40

L-Lysine! Echt top spul! Heb al een hele tijd geen koortslip meer. Elke dag 1 en je bent er vanaf!
Geloofde het eerst ook niet, maar het helpt zeker!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:41

Rody01 schreef:
L-Lysine! Echt top spul! Heb al een hele tijd geen koortslip meer. Elke dag 1 en je bent er vanaf!
Geloofde het eerst ook niet, maar het helpt zeker!

Dat is logisch, l'lysine werkt tegen het herpesvirus en dus tegen een koortslip.
Van binnenuit kan je ook engystol slikken, dat werkt ook tegen het herpesvirus.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:44

Mijn dochter heeft in Spanje Zovirax gekocht, ze wist niet dat er ook iets anders was, kostte daar maar €2,95 per tube!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:52

chanicha schreef:
Mijn dochter heeft in Spanje Zovirax gekocht, ze wist niet dat er ook iets anders was, kostte daar maar €2,95 per tube!

Hier 7 euro ofzo! Dat had mijn vriend er tenminste voor betaald zei die.. :n

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:53

Bij mij helpt het wel maar krijg er dan snel weer eentje terug, soms zelfs op mijn been, dus voor mij teld beter uitzieken ben ik er van af, virus blijft toch voor altijd.

suuszoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:59

Ik heb ooit het advies van de huisarts gekregen om de tinteling meteen dik in te smeren met labello.
Vectavir of homeopatisch werkte niet of nauwelijks. Met de Labello heb ik het goed onder controle.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:13

Al die drogisterij-tubetjes nep-Zovirax werkten bij mij ook voor geen meter , gaven ook geen enkele verlichting terwijl ik toch echt wel menigmaal 's nachts licht in paniek naar een tubetje Zovirax aan het zoeken en spitten ben geweest :P

Zodra ik dat erop kon smeren voelde het meteen 100x beter aan :j Die andere rommel hielp allemaal geen zier :n

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:35

suuszoey schreef:
Ik heb ooit het advies van de huisarts gekregen om de tinteling meteen dik in te smeren met labello.
Vectavir of homeopatisch werkte niet of nauwelijks. Met de Labello heb ik het goed onder controle.

Bij mij begint het met echt gruwlijk veel jeuk en als ik er dan iets op smeer dan groeit het als een malle! Als ik het gewoon met rust laat, dan groeit het wel, maar het wordt niet zo reusachtig als wanneer ik er iets opsmeer.

Hebben jullie het ook, op de plekken waar een koortslip heeft gezeten blauw wordt wanneer je het heel erg koud hebt? Mijn lippen worden op die plaatsen blauw/paars door de kou. :')