Net zwanger en paardrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Raffel

Net zwanger en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 13:40

Hoi,

Hier zullen al meerdere topics over zijn geweest, maar toch wil ik nog hetvolgende vragen.

Ik ben net 5 weken zwanger na een lange weg en rij intensief dressuur. Nu wilde ik weten of het paardrijden gewoon
kan zonder dat er risico's aan vastzitten. Niet alleen met b.v. vallen, maar omdat mijn zwangerschap nog zo pril is en ik
zoveel ervoor heb moeten doen wil ik geen enkel risico lopen.

Heeft iemand hier ervaring mee ?

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:40

ja. en kan gewoon rijden tot je zelf niet prettig meer vind :)
je kindje zit heel vast en goed beschermt in vliezen etc.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:41

ik heb doorgereden tot 21 weken, toen zat het niet lekker meer
mijn verloskundige zei dat ik vooral moest doorgaan zolang het nog lekker reed, sporten is juist goed
Ik reed alleen geen vreemde of jonge paarden meer

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:43

Vriendin van mij heeft gewacht tot de 3 maanden voorbij zijn en is nu weer bezig met rijden...
Zij heeft ook een lange gewandeld voor het zover was..

Maar ze zeggen als het allemaal goed is blijft het wel zitten...
Anders navragen aan de dokter...

An_J

Re: Net zwanger en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:54

Als jij het aankan is blijven rijden de beste optie.
Ik begrijp je voorbehoud, zeker als je een poos bezig ben geweest.
Maar bekijk het van een afstandje. Als het door paardrijden fout zou gaan... klinkt het heel naar... maar dan zit het gewoon niet goed en kan het net zo makkelijk door iets anders fout gaan.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:35

Wanneer jij op een paard rijdt wat je vertrouwt en je hebt er zelf geen vervelend gevoel bij kun je het gewoon doen :j
Ik heb bij beide zwangerschappen paardgereden en heb nu twee paardengekken rondlopen ;)

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:38

Als het gaat, gewoon lekker rijden. Baby zit veilig opgeborgen. Ik heb mijn eerste drie maanden niet veel gereden omdat ik de hele dag door moest kotsen. Ben nu 36 weken en heb vorige week nog een half uurtje in de bak gestapt (en een rondje draf). Maar echt rijden gaat nu niet meer, dat heb ik tot 26 weken volgehouden, toen kreeg ik het gevoel dat mijn zadel voorover kieperde, maar dat was ik zelf. Afstappen wordt op een gegeven moment echt lastig.
Gewoon lekker rijden hoor!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:39

Ik ben gelijk gestopt, 1x vallen is genoeg...

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:39

Het kan, mits je niet valt! :j :D

Wat te denken van oervrouwen die nog tot een paar dagen van hun bevalling besjes moesten verzamelen en in bomen moesten klimmen om honing te vinden? :Y)
Moeder natuur heeft bescherming aangebracht. :j

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:40

Het kan echt geen kwaad om te rijden, kindje zit prima beschermd in je buik. Mocht het fout gaan dan zal er wat anders aan de hand zijn geweest.

Ik ben inmiddels 33 weken zwanger en rijdt nu nog steeds rustig mijn ritjes, van de eerste heb ik tot een dag voor uitgerekende datum gereden. Maar ik stap niet meer op andere paarden als mijn eigen paard.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:43

Zodra ik wist dat ik zwanger was ben ik gestopt met rijden. 1x vallen kan genoeg zijn. Nu was ik de 1e 4 maanden ook nog eens hartstikke ziek dus ook niet echt in staat om te rijden. Ik was blij dat ik hem verzorgen kon en zijn box uitgemest kreeg. Succes met je zwangerschap! ;)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:44

Het rijden an sich is niet zo gevaarlijk, zoals eerder gezegd zit je kindje goed beschermt, dus in principe kun je doorrijden zolang het prettig voelt.
Het grootste risico zit m erin dat je valt, dat kan wel degelijk verkeerd aflopen.

boldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:47

Het grote probleem is niet het rijden zelf maar het vallen.

Dit kan bloedingen en zelfs een vroeggeboorte veroorzaken.

Mijn verloskundige heeft het me afgeraden. Heb er nog wel een keer opgezeten maar voelde toch niet goed. Stel je voor dat je toch valt dan heb je echt spijt.

Succes met je zwangerschap.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:48

mijn verloskundige vond het juist goed dat ik nog doorreed

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:49

Misschen is het voor je eigen gemoedsrust beter om hiet niet te doen? Ik heb gewoon doorgereden tot 21 weken, maar kan me voorstellen als het al zo beladen is en stel dat het mis zou gaan dat je je altijd afvraagt of het rijden er iets mee te maken heeft?

Overigens, vallen kan toch geen kwaad als het vruchtje nog maar zo klein is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:04

Mijn verloskundige heeft me aangeraden gewoon door te rijden. Bij mijn eerst heb ik dat dan ook gedaan tot een week of 16. Ik reed toen op een manege en kon en wilde alleen maar rijden op paarden waar ik 0,0 risico op liep. Toen ze me dat niet konden garanderen omdat die voor de beginnerslessen gereserveerd moesten worden ben ik gestopt.

Het rijden zelf voelde toen ook al niet meer helemaal lekker, ik heb dan ook met een buikband gereden.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:08

Er was toch iets met dat je spieren door paardrijden een bevalling bemoeilijkten? Of is dat een fabeltje?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:10

Ik ben zelf de eerste tijd heel voorzichtig geweest wel gereden, maar echt aangepast, zeg maar.
Ik was zelf gewoon heel onzeker, ben je "ineens" zwanger, oei.
Daarna heb ik gewoon gereden, zelfs buitenritten in mijn uppie door de sneeuw e.d., wel alleen op mijn eigen paard.
Het voelde gewoon goed. Daarna verhuisd van stal, is ook al spannend natuurlijk en het zat de laatste maanden gewoon niet lekker meer, was blij als ik er op zat en ook weer blij als ik er af kon.
Ik zou luisteren naar je eigen gevoel!
Een fijne zwangerschap, trouwens!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:21

Heino schreef:
Er was toch iets met dat je spieren door paardrijden een bevalling bemoeilijkten? Of is dat een fabeltje?

Het verhaal is dat je bekkenbodemspieren zo sterk zijn dat je snel uitscheurt of moeite hebt met de baby eruit krijgen zeg maar.

Maar daar heb ik niks van gemerkt en ik had een 9-ponder :=

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:10

Volgens mij kan dat in het begin geen kwaad hoor, ook met vallen is er weinig risico. Pas met 3 maanden als je buik meer gaat groeien is er een risico wanneer je zou vallen. Ik heb zelf tot 15 weken doorgereden toen voelde het niet goed meer, ik kreeg last van mijn banden en last van duizelingen daardoor durfde ik niet meer, bang om eraf te vallen omdat het ineens zwart werd voor mijn ogen. Ik zou gewoon doorrijden zolang je je nog veilig voelt en het fysiek nog gaat.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:15

Raffel schreef:
wil ik geen enkel risico lopen.

Dan zou ik dus niet meer opstappen. Een paard is een vluchtdier en hoe braaf ook, ze kúnnen altijd een keer wegsprinten of een bok geven, hoe braaf of doorgewinterd ook...

Er zijn zat andere dingen die je kunt ondernemen met je paard, zonder risico's. Of je laat een ander rijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:23

Wat is dan zonder risico's? Toen ik nét zwanger was van mijn tweede (nog voordat ik het zelf wist) heeft mijn bijrijdpaard me in m'n boze bui eens tegen de grond gebokt.

Het was in zekere zin m'n eigen schuld, ik wandelde met haar door de bak, bakdeur stond nog open en er werd gevoerd. Madam wilde daarheen, brak uit, kwam het einde van het halstertouw tegen en bokte naar mij om los te komen.

Ik lag dus wel mooi op de grond, en achteraf godzijdank dat ze m'n arm raakte, en niet m'n buik.

Maar zonder risico's? Ja, als je vanaf een afstandje naar je paardje kijkt misschien :j

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:32

Kijken kan ook heerlijk ontspannend zijn :D
Maar goed, mínder risico dan. Over het algemeen genomen is naast een paard hoe dan ook veiliger dan op een paard.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:34

Ik haalde ze niet eens meer zelf uit de wei tijdens mijn zwangerschap. Ze kwamen altijd zo onbezonnen op het hek afgetetterd dat ik daar snel klaar mee was. Het blijven dieren, hoe goed je ze ook kent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:42

Tot 16 weken maakt zelfs vallen weinig uit dan komt ze nog niet boven de rand van je bekken uit.
Daarna kan ( let op kan hoeft niet) vallen een probleem zijn