lijkwitte vingers en tenen wie nog meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

lijkwitte vingers en tenen wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:56

Wie o wie? Ik word er niet goed van. Mijn vingers worden bij kou lijkwit en ik heb er amper gevoel in. Mijn tenen evenzo en die krijgen dan ook donkerblauwe verkleuringen in het lijkwitte, verder voelen ze vreemd aan en zijn zeer pijnlijk als ze weer opwarmen, wat vaak een behoorlijke tijd in beslag neemt.
Wie heeft het nog meer en hoe kun je het verminderen.

Caira

Re: lijkwitte vingers en tenen wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:00

ik had het altijd, totdat ik reiki level 1 gedaan heb en sindsdien heb ik er geen last meer van. Het is vaak een teken dat de doorbloeding daarin onvoldoende is.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:15

Mijn moeder heeft het heel erg en ik gelukkig nog niet zo, maar mijn handen en voeten zijn wel altijd snel koud en worden dan ook érg koud!

In een topic laatst las ik dat visolietabletten goed werken, omdat die dus ook de doorbloeding verbeteren.
Daarnaast draag ik 's winters altijd dikke stapp horse sokken (en als het heel koud wordt ook nog eens de thermo versie) en daarnaast ook altijd goede handschoenen.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:19

IK..... Heb er ook geen gevoel meer in dan. Ik zou ze makkelijk kunnen breken op het moment als ik niet oppas en voel er dan niet veel van.
Ben er ooit mee naar de huisarts geweest die vertelde mij dat het de ziekte/ syndroom van Reino? ( hoe schrijf je dit?) was. De doorbloeding was erg slecht. Kon er niet veel aan doen was het antwoord. Jammer dan. En de winter bijna altijd handschoenen aan buiten. En binnen is het maar behelpen met koude handjes en voetjes

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:22

Vooral in mijn vingers heb ik het erg snel. In mijn voeten wat minder snel.
Met name nu in de winter heb ik het heel erg snel ondanks dat ik handschoenen draag.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:54

Ik heb het heel erg in mijn handen, het ziet er echt heel eng uit. Beetje geel/wit doorelkaar en je voelt het echt koud worden. Heel apart...

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:57

Wendel schreef:
IK..... Heb er ook geen gevoel meer in dan. Ik zou ze makkelijk kunnen breken op het moment als ik niet oppas en voel er dan niet veel van.
Ben er ooit mee naar de huisarts geweest die vertelde mij dat het de ziekte/ syndroom van Reino? ( hoe schrijf je dit?) was. De doorbloeding was erg slecht. Kon er niet veel aan doen was het antwoord. Jammer dan. En de winter bijna altijd handschoenen aan buiten. En binnen is het maar behelpen met koude handjes en voetjes

Syndroom van renaud :)

wpb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:02

Wendel schreef:

hier heb ik ook last van
doe elke avond smeren met akhal winter en dan sokkenaan
altijd 2 paar handschoenen aan (1paar dunne thermo en 1 paar ski handschoenen)
en 2 paar sokken(1 paar dunne thermo en 1 paar paardrij of dunne ski)

ik heb ook altijd als ik eenmaal koud ben bijv. sochtends ik niet meer warm wordt heb dus altijd last van koude voeten en handen(als ze een beetje ondooit zijn anders voel ik gewoon niks)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:03

Zijn dat geen wintertenen/vingers?

wpb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:09

nee volgens de huisarts is het als je er niks meer in voelt een verergde vorm

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:13

tantjeuh schreef:
Wendel schreef:

Syndroom van renaud :)

juist die ja....... :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:17

Als je het dan ook nog goed spelt, kan je er op internet veel over vinden.
Syndroom van Reynaud, fenomeen van Reynaud of ziekte van Reynaud.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:19

Je handen warm houden bij kou ! Dus lekkere warme handschoenen dragen !.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:47

Ik mag dan wel vingerwarmers dragen. Het maakt niet uit of ik goede handschoenen draag of niet. Ik heb ook goede leren laarzen aan met thermosokken, maar het helpt niet. Mijn tenen bij mijn nagels worden donkerblauw/zwart, dat ziet er errug vreemd uit bij mijn lijkwitte tenen. Je voelt ze nog wel, maar hebt er geen gevoel meer in.
Laatst betaalde ik op een winterfair een mevrouw, ze schrok er van. Ze keek naar het geld, maar zag gelijk mijn lijkwitte vingers en je zag haar schrikken :D

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:52

Toch maar eens verder onderzoek doen hoor erg belangrijk, wie weet is er wel wat aan te doen, ik hoop het voor je heb wel vaak koude voeten en ga dan met mn tenen bewegen, dansen al denk ik dat dit iets anders is zoals ik het lees, sterkte

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:00

Heb hier ook heel erg last van.... 7 minuten van huis naar school fietsen zonder handschoenen en dan heb ik lijkwitte vingers en dat doet een pijn...!

Met paardrijden precies hetzelfde, heb goede dikke handschoenen en thermo-sokken met daarover heen nog een paar sokken in thermo laarzen... En dan nog is het afsterven nabij. Wiebelen/bewegen met mn voeten/handen werkt ook niet... Wordt er gek van!

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:05

Mindim schreef:
Ik mag dan wel vingerwarmers dragen. Het maakt niet uit of ik goede handschoenen draag of niet. Ik heb ook goede leren laarzen aan met thermosokken, maar het helpt niet. Mijn tenen bij mijn nagels worden donkerblauw/zwart, dat ziet er errug vreemd uit bij mijn lijkwitte tenen. Je voelt ze nog wel, maar hebt er geen gevoel meer in.
Laatst betaalde ik op een winterfair een mevrouw, ze schrok er van. Ze keek naar het geld, maar zag gelijk mijn lijkwitte vingers en je zag haar schrikken :D

Wil ik best geloven met dit koude weer op het ogenblik. Mensen die hier last van hebben kunnen het zelfs zomers krijgen als het iets kouder is. Proberen warm te houden is de enige remedie. Er bestaan ook electrisch verwarmde handschoenen. Ik heb van die handwarmertjes waarin je een klein ijzertje moet breken dan krijg je een of andere chemische reactie en worden ze warm die kun je ook in je handschoen stoppen. Oja en wanten zijn warmer als handschoenen........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:15

Ik probeer altijd wanten te dragen inderdaad, maar bij de paarden is dat niet altijd praktisch. Ik heb het op het ogenblik aan 2 vingers aan mijn rechterhand, 2 tenen aan mijn linkervoet en 3 tenen aan mijn rechtervoet (inclusief beide grote tenen) en dat doet zo'n zeer. Ik heb ariat grasmere laarzen. Daar heb ik altijd warme voeten in, maar van de een op het andere moment krijg ik dode tenen, ook al had ik geen koude voeten. Tja en als de lijktenen in gaan zetten, wordt gelijk mijn hele voet koud.

Is iemand er mee naar de huisarts geweest? Is dat verstandig om te doen, ik lees net dat er ook een onderliggende oorzaak kan zijn. Ik heb astma, misschien daar een gevolg van, ik ga weer zoeken.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 07:17

pizza64 schreef:
Wil ik best geloven met dit koude weer op het ogenblik. Mensen die hier last van hebben kunnen het zelfs zomers krijgen als het iets kouder is. Proberen warm te houden is de enige remedie. Er bestaan ook electrisch verwarmde handschoenen. Ik heb van die handwarmertjes waarin je een klein ijzertje moet breken dan krijg je een of andere chemische reactie en worden ze warm die kun je ook in je handschoen stoppen. Oja en wanten zijn warmer als handschoenen........

Een vriendin van me heeft dit inderdaad ook in de zomer :). Handschoenen ed helpen ook niet. De dokter raadde haar aan om veel wisselbaden te nemen (dus een paar minuten met je handen in heel warm water, dan eventjes in koud water (minder lang, halve minuut), dan weer in warm water, dan weer in koud water,....).

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 07:39

Ik heb hier ook last van, vooral als ik op de scooter gereden heb.
Maar de mijne zijn dan meer geel-wit.
Ik denk dat ik dan te krampachtig vasthou ofzo.
Maar ik heb zowieso een slechte doorbloeding,zit meer bij ons in de fam.

wpb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 07:49

tantjeuh schreef:
pizza64 schreef:

Een vriendin van me heeft dit inderdaad ook in de zomer :). Handschoenen ed helpen ook niet. De dokter raadde haar aan om veel wisselbaden te nemen (dus een paar minuten met je handen in heel warm water, dan eventjes in koud water (minder lang, halve minuut), dan weer in warm water, dan weer in koud water,....).

dit moest ik ook doen van de dokter maar dat deed bij mij zon zeer. ik kon het gewoon niet

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:20

Ibbel schreef:

Je bedoelt deze ;)
http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeni ... m-van.html

Voorkomen dat vingers en tenen koud worden is nog belangrijker dan het opwarmen.
Zodra de temperatuur onder de 8-10 graden komt, heb ik handschoenen aan. Afhankelijk van de kou, dunne paardrijhandschoenen of gevoerde.
Altijd ruim schoeisel aantrekken en deze winter kan ik eigenlijk alleen maar op mijn thermoboots lopen.
http://www.engel-netze.de/smart5/eng/bo ... index.html
Bar charmant, maar wel effectief.
Stress en spanning laten de bloedvaten ook dichtslaan.

Wisselbaden helpen eigenlijk niet meer. Voorkomen is beter dan genezen en langzaam opwarmen.

BePa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:56

Ibbel schreef:

Dat heb ik ook... Lastig en het ziet er niet fijn uit (in de winkel met afrekenen, ik voel het muntgeld dan ook niet goed) en wanneer de doorbloeding weer op gang komt worden de vingers/tenen pijnlijk rood.

Hopelijk wordt het gauw lente!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:18

Het wordt met de dag erger, ik heb het nu ook in huis. En nu zijn beide voeten (8 tenen in totaal lijkwit, een deel van mijn voeten ook en een plek op mijn hak. Ook enkele vingers. Ik heb mijn voeten in een warm badje gehad en toen werden ze van lijkwit, donkerblauw en toen weer goed. Ik ben 36 en heb dit aan mijn voeten voor het eerst, mijn vingers al 2 winters denk ik. Ik vraag me af of ik er nu mee naar de huisarts moet.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 07:35

Absoluut even mee naar de huisarts gaan, zeker als het erger wordt. Misschien is het nodig om nader onderzoek te doen naar een evt onderliggende oorzaak (van astma ken ik het zelf zo snel niet :n ) en er zijn iig medicijnen die soms een goed effect hebben en die je bijv in een koude periode kunt gebruiken (vaak valt het in de zomer wel mee).