Fenotype-bijsluiter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Fenotype-bijsluiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 12:26

Wij mensen zijn enorm optisch ingesteld en onze initiële partnerkeuze(s) wordt in hoge mate bepaald door wat we zien, door het fenotype van de genen van onze keuze.
Cosmetische chirurgie zet ons op het verkeerde been en beïnvloedt onze keuze door desinformatie.

Dit is heel fundamenteel zowel voor de eigenschappen mbt samenleven als mbt de eigenschappen die aan het nageslacht doorgegeven worden.
Het is mijns inziens belangrijker om dit te weten dan informatie over E-nummers in een potje jam en dát is iets wat toch wel wil.

Ik stel dat mensen die door cosmetische chirurgie niet meer wysiwyg zijn, dit ondubbelzinnig aan hun potentiële partner moeten laten zien/weten.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:13

Borreltje op toen je dit schreef? :P

Maar mocht je dit serieus menen, ik vind het nogal onzinnig. Dit soort dingen moeten persoonlijk blijven. Stel je voor zeg, alsof er nog niet genoeg wordt beslist voor ons.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 15:21

Ok, jij vind het dus onzinnig, niet nodig.
Ík vind het een vorm van consumentenmisleiding en een pittig punt van aandacht.

Het punt is dat wat we met onze ogen genen selecteren en wat je ziet vaak géén fenotype is, maar een soort chirurgisch photoshop.
We zijn evolutionair geprogrammeerd om op uiterlijke kenmerken een geschikte voortplantingspartner te selecteren en daar worden we massaal bij misleid. Er zit mijns inziens een heel serieuze kloof tussen wat we onbewust ´kiezen´ en wat we genept voorgeschoteld krijgen.

Denk eens even aan kinderen; die krijgen de échte genen mee. Dáár selecteren we onbewust op; dat is de evolutionaire drijfveer van onze selctiecriteria bij partnerkeuze; op de meest optimale eigenschappen voor ons broed op basis van fenotype.
Het is fundamenteel verkeerd wanneer onze onbewuste selectiecriteria genept worden.
Het is fundamenteel verkeerd als wat je ziet níet het fenotype van de genen is, maar een chirurgisch beeldhouwwerk en je zo onbewust op basis van onjuiste informatie ´kiest´.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:46

Huertecilla schreef:
Denk eens even aan kinderen; die krijgen de échte genen mee. Dáár selecteren we onbewust op; dat is de evolutionaire drijfveer van onze selctiecriteria bij partnerkeuze; op de meest optimale eigenschappen voor ons broed op basis van fenotype.
Het is fundamenteel verkeerd wanneer onze onbewuste selectiecriteria genept worden.
Het is fundamenteel verkeerd als wat je ziet níet het fenotype van de genen is, maar een chirurgisch beeldhouwwerk en je zo onbewust op basis van onjuiste informatie ´kiest´.

Hier ben ik het wel mee eens... Er gaan zich in de toekomst nog mensen verbazen over lichaamskenmerken bij het nageslacht die bij geen van beide partners noch voorouders terug te vinden zijn... ;) Het neusje van de melkboer? Nee, euhm... dit is trouwens mijn echte neus niet... wysiae...

Kuggur

Re: Fenotype-bijsluiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:19

Je haalt een grappig punt aan, al nooit erg gecharmeerd geweest van de puur cosmetische chirurgie, maar had deze invalshoek is zéker interessant.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:23

Ik stel een stamboek voor, premiekeuringen en vooral: alles castreren wat niet belangrijk is voor de fok :j

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:38

Shadow0 schreef:
Ik stel een stamboek voor, premiekeuringen en vooral: alles castreren wat niet belangrijk is voor de fok :j

Precies! :+

Oh nee.. dan mag ik niet bij het stamboek, want ik verdoezel mijn genen door mijn haar te verven..

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:41

Aantrekking wordt ook bepaald door lichaamsgeur.

Sinds parfum en deo gaat de mensheid al achteruit, maar nu zijn we niet meer te redden.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:41

Ik begrijp je punt, alleen je manier van schrijven vind ik zwaar irritant..
Is misschien een beetje offtopic, maar dan wordt er gesproken over Breezah-taal en msn taal..maar ik vind dit ook nou niet echt 1-2-3 te begrijpen. Zeker niet voor jongere Bokkers die misschien maar heel graag willen mee-discussiëren met dit onderwerp.

incaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:46

Wellicht is de term 'consumentenmisleiding' in combinatie met partnerkeuze/relatie niet geheel juist of wat onhandig gekozen.
Hoewel ... de term 'onderzoeksplicht' komt dan bij me op... ;) waardoor het dieper gelegen genotype wel naar boven komt.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:10

Frozenstar schreef:
Ik begrijp je punt, alleen je manier van schrijven vind ik zwaar irritant..
Is misschien een beetje offtopic, maar dan wordt er gesproken over Breezah-taal en msn taal..maar ik vind dit ook nou niet echt 1-2-3 te begrijpen. Zeker niet voor jongere Bokkers die misschien maar heel graag willen mee-discussiëren met dit onderwerp.

Ik ben het met je eens. Het stukje komt op mij persoonlijk niet over als "intelligenter" door dat taalgebruik. Het geeft me eerder de indruk van iemand erg gewichtig wil overkomen en daarom met zoveel mogelijk "ingewikkelde" woorden strooit. Maargoed

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:16

Je praat over een tijd waarin kinderen met de meest ingewikkelde kunstgrepen gemaakt kunnen worden....
En je maakt je druk over de potentiële misleiding van cosmetische chirurgie?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 19:37

Kuggur schreef:
Je haalt een grappig punt aan, al nooit erg gecharmeerd geweest van de puur cosmetische chirurgie, maar had deze invalshoek is zéker interessant.

Kijk, over smáák valt niet te twisten en ook is iedereen baas over eigen lijf dus moet maar lekker fijn zelf beslissen over de risicos die hij/zij waarmee/-over wil lopen.
Heel anders is de bewuste of onbewuste misleiding, de verkeerde informatie over de genetische eigenschappen die men geeft door chirurgische verbetering van de uiterlijke selectiecriteria; de onbewuste of bewuste onjuiste opwaardering van het fenotype. Wat je ziet is níet wat de genen zijn en we zijn evolutionair wel geprogrammeerd om daarop te selecteren.

Zo selecteren we onbewust het liefst een symetrisch gezicht omdat symetrie een indicatie is van gezondheid en dát een onbewust criterium voor partnerkeuze is mbt gezond nageslacht.
Idem mannelijke of vrouwelijk lichaamskenmerken mbt resp. fysieke kracht en kindbaareigenschappen.

Cosmetische chrirurgie is op dit punt misleiding van ons evolutionair bepaalde programma ´mens´.
Waarom ´val´ je op een bepaalde partner?
In eerste instantie via onze ogen op basis van een aantal meer of minder bewuste criteria. Als de betreffende persoon die punten heeft laten aanpassen krijg je dus niet wat je ´kiest.
Of dat nu bewust of onbewust is, je selecteert in eerste instantie op basis van onwaarheid. Je wordt misleidt.
Dáár valt mijns inziens niet over van mening te verschillen; dat is biologie, gedeeltelijk antropologie.

De vraag is hoe er mee om te gaan.
Cosmetische chirurgie wordt steeds algemener. Wat is dan de waarde van onze evolutionair bewezen selectiecriteria dan nog? Hoe moet je daar als individu mee om gaan mbt een initiële partnerselectie?

Een extreem voorbeeld is het laten verbeteren van een neus die ademhalingsprobleem geeft tot een aantrekkelijk uithangbord. Een mogelijk erfelijk gezondheidsprobleem wordt een partnertrekker.
De ánder, de kiezer, kiest op basis van onjuiste informatie.

Het uiterlijk opgewaarde individu heeft trouwens ook een ´probleem´. Op basis waarvan is de initiële selectie gemaakt? Is de keuze voor joú of voor de neus uit de catalogus? Vertel je dat jouw partner en zo ja wanneer? Voor of na het verwekken- of de geboorte van nageslacht met de échte neus of blijf je doen of de jouwe bloedt?

Kijk het is heerlijk zwartwit om een barcode in de nek te vragen maar natuurlijk gekkigheid. Het is echter wel degelijk een actueel probleem van grote omvang met steeds ingrijpender consequenties. Je moet dit wél zien in het licht van die doorgaans slechts 1 of 2 kinderen via welke we ons hopen te reproduceren. Het is dan wel héél belangrijk dat je heldere informatie hebt over het fenotype, anders maakt het eigelijk geen biet meer uit wie pa of ma is als je toch niet weet wat je krijgt....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:44

Ik heb en ga nog cosmetische chirurgie ondergaan. Dat het potentieel fout fokadvies meebrengt geef ik weinig om.
Er zijn ergere dingen in de partnerkeuze om je zorgen over te maken, zoals gezondheid.

Verder ken ik maar zeer weinig mensen die niet open zijn over hun verbouwingen.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:46

Alles leuk en aardig hoor met je ingrijpende consequenties maar uiterlijk is nog altijd de eerste indruk. De meeste mensen gaan bij die eerste indruk niet nadenken over het fenotype van F1.

Of ben ik nou de enige die er vanuit gaat dat je elkaar een beetje kent voordat je begint aan nageslacht?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:49

Maar eh... dan mogen we natuurlijk ook gewoon geen kleding meer aan. Want als er toch ergens mee gemanipuleerd wordt...

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:52

He ja chips, wel koud nu.

Overmatig sporten/eten/makeuppen/zonnebanken/allessen is dan ook niet goed he.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:53

Begint het niet met genotype, voordat de vervuiling van het fenotype uberhaupt ter sprake komt....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 19:54

lesilla schreef:
Ik heb en ga nog cosmetische chirurgie ondergaan. Dat het potentieel fout fokadvies meebrengt geef ik weinig om.
Er zijn ergere dingen in de partnerkeuze om je zorgen over te maken, zoals gezondheid.

Verder ken ik maar zeer weinig mensen die niet open zijn over hun verbouwingen.

De criteria welke de mens (onbewust) aanhoudt bij de initiële partnerselectie zijn evolutionair bepaalde ´kristische succesfactoren´ mbt succesvol voortplanten.
Je raakt exact de kern van het probleem.
Niet op individuele schaal wellicht, doch op grotere wel.

Jij stelt dat er maar weinigen niet open zijn over hun uiterlijke opwaardering. Is dat zo en hoe open bedoel jij dan? en in welk stadium van relatievorming?
Hoe dan ook is het ná de initiële selectie van de potentiële partnerkeuze een kortsluiten van ons evolutionair gevormde selectieve programma.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:59

Huertecilla schreef:

Gelukkig treden die problemen pas na generaties op. M.i. hebben we in de tussentijd de aarde wel op een andere manier om zeep geholpen hoor :)

(En duur taalgebruik? Is dat een vorm van misleiden?)

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:03

Huertecilla schreef:
De criteria welke de mens (onbewust) aanhoudt bij de initiële partnerselectie zijn evolutionair bepaalde ´kristische succesfactoren´ mbt succesvol voortplanten.
Je raakt exact de kern van het probleem.

Ben ik toch even benieuwd of je een onderzoek neer kunt leggen dat het nut van selectie op bijv. symmetrie onderbouwt - simpel gezegd: is onze uiterlijke voorkeur ook daadwerkelijk effectief? Zijn vrouwen met een zandloperfiguur vruchtbaarder, is een symmetrisch gezicht iets dat past bij intelligentie of andere factoren?
Anders heeft je hele stellingname geen zin.

Los daarvan: het valt mij altijd ontzettend op hoeveel patiënten er mét partner komen. Ook dan zou je stellingname niet kloppen.

Tot slot: zullen we ook vaccinatieschema's in het paspoort opnemen? Gewoon, omdat de gemiddelde mens niet zo goed bestand is tegen mazelen dat ie het niet krijgt, maar omdat een vaccinatie dat voorkomt? Dat lijkt me dan veel essentiëlere informatie. :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:05

"Fenotype = genotype + invloed van buitenaf"
Dus zo puur natuur is fenotype niet!

Met al je uiterlijkheden straal je je eigen boodschap uit. Met kleding, met je kapsel, piercings enz. Hetzelfde met cosmetische ingrepen.
Als dit rijmt met je innerlijke gevoel, dan lijkt me dat een goede "what you see is what you get".

Huertecilla schreef:
Ik stel dat mensen die door cosmetische chirurgie niet meer wysiwyg zijn, dit ondubbelzinnig aan hun potentiële partner moeten laten zien/weten.

Wanneer ben je door cosmetische chirurgie niet meer wysiwyg?? Kun je een voorbeeld noemen?

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:06

Misschien is het niet zo ingewikkeld maar de huidige manier van overleven waar de concurrentie hoog is.
Marktwerking van vraag en aanbod, en het begint bij de vraag...dus mannen.... :Y)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:07

Shadow0 schreef:
(En duur taalgebruik? Is dat een vorm van misleiden?)

Ja.

Overigens moet ik me zeggen dat ik een enorm "Wáár maak je je druk om"-gevoel heb bij deze discussie. Dit vind ik zo gruwelijk middeleeuws klinken, tegenwoordig wordt er vanuit gegaan dat je daadwerkelijk met elkaar kan communiceren, tijd met elkaar kan doorbrengen en niet de hele tijd naar elkaar staren en hopen dat je kinderen er leuk uit gaan zien.

Uiterlijk blijft gewoon een eerste indruk maar heeft imo zeer weinig met partnerkeuze te maken -of je moet na de flirtfase gelijk aan kinderen willen beginnen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:08

WhiteRose schreef:
Los daarvan: het valt mij altijd ontzettend op hoeveel patiënten er mét partner komen. Ook dan zou je stellingname niet kloppen.

Ah, maar het is ook bewezen dat bij veel diersoorten het vrouwtje een deugdelijke partner kiest als vaste partner, en vervolgens een of andere hunk zoekt voor het zaad :) Dus al die mensen die plastische chirurgie komen doen, die willen gewoon een beetje betere reclame voor buiten de deur.

(Tsjee! Dat rechtlijnig ongenuanceerd ongeneerd theorieen bedenken is echt leuk :j Ik snap nu waarom zoveel mensen dat doen - het is echt een soort creatieve uiting :j )