Sorry dat de titel niet zo duidelijk is.
Ik wil graag iets met jullie delen, en hier een stelling op aansluiten.
Ik doe recreatie&toerisme op niveau 3 en heb dus dit jaar MFA.
Dit is dus EHBO in een grotere vorm dan de normale EHBO lessen.
Ik heb hier ook reanimatie bij inzitten. Hier volgt na een periode van 8 weken ook een streng examen voor.
Zowel reanimatie(4 minuten reanimeren) als bloedstelpingen,ziekteherkenning,verplaatsing van personen, veiligheid. enz. enz.
Nu de volgende stelling wat ik geleerd heb uit het boek/instructiefilm/instructie :
Op het moment dat iemand een hartstilstand heeft, en jij de reanimatie moet starten.. Kan je niets meer kapot maken... Baad het niet, dan schaad het niet...
De persoon is immers al dood.
Het gaat mij om het laatste zinnetje...
De enigste die iemand dood mag verklaren, is een arts...
Maar hoe denken jullie hier over?
Iemand die een hartstilstand heeft, dus geen ademhaling, en bloedsomloop meer... is die persoon dan dood?
Je moet en zal reanimatie moeten staren om deze persoon nog te kunnen helpen.. het kan voorkomen dat het te hard gaat, en je een rib breekt...Maar je kunt niets kapot maken, de persoon is immers dood...
Ik vond het vrij cru om te horen tijdens de les... de manier waarop het gezegd werd.
Hoe denken jullie hierover

even ter duidelijkheid : Ten alle tijden reanimatie starten! dit kan van levensbelang zijn!
Ookal is die persoon volgens de termen : DoodEr zijn mensen van wie het hart spontaan weer gaat werken, na hartmassage, of na een schok van de AED.
Edit :
iemand met een hartstilstand is dus KLINISCH dood.
Alleen een arts mag vaststellen dat een persoon officieel overleden is.
) in dienst tijdens de wedstrijd. Alle medische dingen, worden door hun gedaan. Ik MAG niks doen, omdat ik een andere functie heb.