Medic First Aid --> Reanimatie (stelling)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Medic First Aid --> Reanimatie (stelling)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 16:32

Hallo!

Sorry dat de titel niet zo duidelijk is.
Ik wil graag iets met jullie delen, en hier een stelling op aansluiten.

Ik doe recreatie&toerisme op niveau 3 en heb dus dit jaar MFA.
Dit is dus EHBO in een grotere vorm dan de normale EHBO lessen.
Ik heb hier ook reanimatie bij inzitten. Hier volgt na een periode van 8 weken ook een streng examen voor.
Zowel reanimatie(4 minuten reanimeren) als bloedstelpingen,ziekteherkenning,verplaatsing van personen, veiligheid. enz. enz.

Nu de volgende stelling wat ik geleerd heb uit het boek/instructiefilm/instructie :

Op het moment dat iemand een hartstilstand heeft, en jij de reanimatie moet starten.. Kan je niets meer kapot maken... Baad het niet, dan schaad het niet...
De persoon is immers al dood.

Het gaat mij om het laatste zinnetje...
De enigste die iemand dood mag verklaren, is een arts...
Maar hoe denken jullie hier over?

Iemand die een hartstilstand heeft, dus geen ademhaling, en bloedsomloop meer... is die persoon dan dood?
Je moet en zal reanimatie moeten staren om deze persoon nog te kunnen helpen.. het kan voorkomen dat het te hard gaat, en je een rib breekt...Maar je kunt niets kapot maken, de persoon is immers dood...

Ik vond het vrij cru om te horen tijdens de les... de manier waarop het gezegd werd.
Hoe denken jullie hierover :)

even ter duidelijkheid : Ten alle tijden reanimatie starten! dit kan van levensbelang zijn! :) Ookal is die persoon volgens de termen : Dood
Er zijn mensen van wie het hart spontaan weer gaat werken, na hartmassage, of na een schok van de AED.

Edit :
iemand met een hartstilstand is dus KLINISCH dood.
Alleen een arts mag vaststellen dat een persoon officieel overleden is.
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 13-02-10 17:08, in het totaal 6 keer bewerkt

Kev

Re: Medic First Aid --> Reanimatie (stelling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 16:33

Zullen ze niet bedoelen dat als je niets doet de persoon dan overlijdt? Je kan best wat kapot maken maar ik denk dat als je die persoon redt hij dat niet erg vindt hoor.

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 16:34

Ben het volledig met je eens.
Wij hebben op de middelbare school reanimatie lessen gehad en daar vertelden ze ons dat we juist wel moesten doorgaan en dat de arts het dan bepaald in het ziekenhuis.
Ik zou het toch nog eens navragen als ik jou was ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 16:35

Kev schreef:
Zullen ze niet bedoelen dat als je niets doet de persoon dan overlijdt? Je kan best wat kapot maken maar ik denk dat als je die persoon redt hij dat niet erg vindt hoor.

Nee dat bedoelen ze niet, dat vroeg ik ook al ;)

Iemand is overleden als het hart stilstaat.

iemand met een hartaanval, geen bloedsomloop en geen hartslag..
Is dan dus overleden? :)

Breezke schreef:
Ik zou het toch nog eens navragen als ik jou was ;)

Ik hoef niets na te vragen,volgens mijn idee klopt het gewoon, alleen ik schrok er heel erg van ;)
ik ben benieuwd naar jullie meningen! :) :j

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 16:38

tutut er bestaat nog steeds een verschil tussen klinisch dood (het dood dat ze hier bedoelen dus geen ademhaling en geen hartslag, wat uiteindelijk als er niet gereanimeerd wordt resulteert in biologisch dood van het moment dat er een arts bij komt) en biologisch/definitief dood, wat enkel een arts mag vaststellen tenzij het hoofd verder dan 10 meter van de romp verwijderd is ( :+ :+ :+ ) (en dan kom je een lichaam in staat van ontbinding tegen in de kast... maar nee hoor, enkel klinisch dood)
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 13-02-10 16:40, in het totaal 3 keer bewerkt

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 16:38

Ik snap je punt niet helemaal. Waar schrok je van? Of gaat het om dit: 'iemand met een hartaanval, geen bloedsomloop en geen hartslag.. Is dan dus overleden'?

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 16:39

tja feitelijk gezien klopt het gewoon!

Je hart staat stil, er is geen bloedsomloop en er geen ademhaling maar... dus ja, dan ben je dood.

Het is dan aan jou de taak om degene weer tot leven te brengen.... en tja, dat je een rib breekt nemen ze wel voor lief hoor.

Ik heb ook mijn reanimatie, maar bij ons werdt het wel wat vriendelijker gebracht :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 16:40

Lord_Ik schreef:
tutut er bestaat nog steeds een verschil tussen klinisch dood (het dood dat ze hier bedoelen) en biologisch/definitief dood, wat enkel een arts mag vaststellen tenzij het hoofd verder dan 10 meter van de romp verwijderd is (:+:+:+)

Kijk en hier zat ik op te wachten! :j
Klinisch dood!

Dankjewel, Hier kon ik maar niet opkomen! :)

Iemand met een hartstilstand is dus klinisch dood.

Paula : ik schrok ervan dat het nogal cru overkwam... dat iemand dood is... dood , geen leven meer...terwijl mensen met reanimatie dus soms wel weer ''tot leven komen'''
Er zijn mensen uit mijn klas die reanimatie hebben meegemaakt... waarbij de persoon is overleden... Dus het kan soms best gevoelig overkomen :)

smokey17 schreef:
Ik heb ook mijn reanimatie, maar bij ons werdt het wel wat vriendelijker gebracht :)

Hihi, hier was het *boembats* duidelijkheid.
Ze hadden alleen wel effe mogen zeggen dat het klinisch dood betekend.

Wat is het verschil? of ligt het verschil 'm bij de arts die moet vaststellen dat iemand overleden is?
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 13-02-10 16:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 16:40

Nee, hoe dan ook mag jij als ehbo-er niet bepalen of iemand dood is, tenzij bijvoorbeeld hoofd van de romp gescheiden e.d..

Ik heb ehbo gehaald en het bewust laten verlopen. Ik kan iedereen met breuken, zonnesteek, wonden e.d. helpen. Maar ik heb door Lyme geen kracht genoeg om fatsoenlijk te kunnen reanimeren. Dus dat moet ik ook niet willen. Ben ik bekend als EHBO-er, dan heb ik ook 'dienst' op mijn werk. Niet oke. Mensen hebben gewoon o.g.v. reanimatie bij mij minder kans.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 16:41

Anya schreef:
Nee, hoe dan ook mag jij als ehbo-er niet bepalen of iemand dood is, tenzij bijvoorbeeld hoofd van de romp gescheiden e.d..

Ik heb ehbo gehaald en het bewust laten verlopen. Ik kan iedereen met breuken, zonnesteek, wonden e.d. helpen. Maar ik heb door Lyme geen kracht genoeg om fatsoenlijk te kunnen reanimeren. Dus dat moet ik ook niet willen. Ben ik bekend als EHBO-er, dan heb ik ook 'dienst' op mijn werk. Niet oke. Mensen hebben gewoon o.g.v. reanimatie bij mij minder kans.

Dit vind ik wel heel eelijk van je! :)

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 16:43

Op het moment dat je met een klinisch dode bent kan (je moet zelfs niet!) je echt alleen maar het beste van je kunnen geven en het feit dat je ribben kan breken en daarmee longperforaties kan veroorzaken, je teveel kan beademen waardoor de hele maaginhoud naar boven komt en zo verder zijn op dat moment gewoon niet zo belangrijk. Beter niet natuurlijk, maar je hebt wat beters te doen.
Doe je niks, dan heeft die persoon geen kans en is die persoon dood vandaar waarschijnlijk dat ze 'm ook alvast als dood aangeven en je 'm inderdaad alleen weer 'tot leven kan wekken'.

Ik vind het eigenlijk niet schokkend en ik heb ook al een 'patiënt' (iets grotere vorm;; jaarling) gezien die er niet door kwam. Het is gewoon heel eerlijk en rechtuit?
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 13-02-10 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 16:45

Lord_Ik schreef:
Op het moment dat je met een klinisch dode bent kan (je moet zelfs niet!) je echt alleen maar het beste van je kunnen geven en het feit dat je ribben kan breken en daarmee longperforaties kan veroorzaken, je teveel kan beademen waardoor de hele maaginhoud naar boven komt en zo verder zijn op dat moment gewoon niet zo belangrijk. Beter niet natuurlijk, maar je hebt wat beters te doen.

Je bent het niet verplicht nee.
Maar in nederland ben jij volgens mij wel verplicht hulp te verlenen aan zij die het nodig hebben.
Met idd evt. complicaties die jij al noemt :j

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 16:47

Anya schreef:

Nee natuurlijk mogen wij geen mensen dood verklaren, maar 1 met 1 optellen kan iedereen.

Het bloed stroomt niet, hart klopt niet. En gaat dat echt niet spontaan weer doen... dus tja, degene is dood... tenzij je reanimatie start.

Offtopic:
ze hebben mij verteld bij mijn cursus dat als je iemand reanimeert en je hebt geen geldig diploma, de familie je kan aanklagen... andersom geldt het ook. Heeft iemand een diploma en start geen reanimatie, en de familie komt daar achter. Kunnen ze je ook aanklagen.

Ik werk in een voetbal stadion. Ik heb mijn reanimatie, mijn vader BHV.... echter zijn er vele ehboers( wat is het meervoud? :o ) in dienst tijdens de wedstrijd. Alle medische dingen, worden door hun gedaan. Ik MAG niks doen, omdat ik een andere functie heb.
Valt er dus iemand "dood" voor mij neer, dan mag ik niks doen. Ik moet dus een ehboer halen om de reanimatie te starten.
Echter komt de familie erachter dat ik mijn reanimatie had, en dus reanimatie had kunnen starten. Dan kan ik aardig de sigaar zijn, zeg maar.
Uiteraard(heb ik ze ook laten weten) zal ik reanimatie starten en een ander de ehbo laten halen om voort te zetten.... elke minuut telt :)

Gelukkig heb ik nog niemand hoeven reanimeren. Ex van mij wel, midden in de nacht op station.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 16:49

Jolliegirl schreef:
Lord_Ik schreef:

Maar in nederland ben jij volgens mij wel verplicht hulp te verlenen aan zij die het nodig hebben.

Maar hulp verlenen is natuurlijk een erg dunne lijn op dat moment he. Als je weet dat je niet goed kan reanimeren en je schrik hebt dat je meer slecht dan goed gaat doen en je doet bijgevolg niks, kan niemand je wat kwalijk nemen lijkt me. Lijkt me ook meer een morele verplichting dat je iemand niet klinisch dood laat liggen als je het ongeluk voor je neus hebt zien gebeuren.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 16:49

Lord_Ik schreef:
Doe je niks, dan heeft die persoon geen kans en is die persoon dood vandaar waarschijnlijk dat ze 'm ook alvast als dood aangeven en je 'm inderdaad alleen weer 'tot leven kan wekken'.

Ik vind het eigenlijk niet schokkend en ik heb ook al een 'patiënt' (iets grotere vorm;; jaarling) gezien die er niet door kwam. Het is gewoon heel eerlijk en rechtuit?

beademen hoeft niet meer.... alleen hartmassage.
Als er geen bloed stroomt wordt er ook geen zuurstof vervoert.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 16:51

Ik denk dat als jij eemaal reanimatie start om het leven van iemand te redden.... jij niet zomaar aangeklaagd zal worden... als het niet lukt..

ik denk dat dit in nederland wel aardig geregeld is, en niet zo erg zal zijn zoals jij nu zegt..

ALs ik iemand vind die niet ademt... start ik direct na het bellen van 112 met reanimatie... Hoe dan ook...

Lord_Ik : tegenwoordig zijn er veel meer mensen met EHBO of MFA, en op veel plekken hangen defibrilators... deze kan iedereen gebruiken... ook mensen die niet weten hoe zo'n ding werkt.
Dus je kunt bijna altijd hulp verlenen.

smokey17: beademing is een keus, het is nog niet uitgehaald, daar zijn ze in amerika nu mee bezig :)
Wij hebben het nog wel in het pakket zitten.
maar echt nodig is het niet. :)

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 16:52

Jolliegirl schreef:
Iemand met een hartaanval is dus klinisch dood.

Eeeh nee.. een hartaanval is wat anders dan een hartstilstand!

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 16:53

Lord_Ik schreef:
Jolliegirl schreef:

Maar hulp verlenen is natuurlijk een erg dunne lijn op dat moment he. Als je weet dat je niet goed kan reanimeren en je schrik hebt dat je meer slecht dan goed gaat doen en je doet bijgevolg niks, kan niemand je wat kwalijk nemen lijkt me. Lijkt me ook meer een morele verplichting dat je iemand niet klinisch dood laat liggen als je het ongeluk voor je neus hebt zien gebeuren.

reanimatie is toch wel 1 van de makkelijkste dingen. Verder dan een rib breken kan er niet verschrikkelijk veel gebeuren.

Iemand laten liggen omdat je niet durft en bang bent om het verkeerd te doen is in mijn ogen not done... dan is degene zeker weten aan het hemellen.

Mijn ex heeft dus ook iemand moeten reanimeren... was een veeel te dikke man, die ook niet goed verzorgt was.... mijn ex heeft zich niet bedacht heeft 112 gebelt en is reanimatie gestart. Wat heel erg zwaar was, omdat die man zo dik was. De man heeft het ook niet gered. Ook met schocken konden zijn hart niet aan de praat krijgen.
Ex heeft wel heel lang pijn in zijn schouders gehad.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 16:55

Jolliegirl schreef:
Ik denk dat als jij eemaal reanimatie start om het leven van iemand te redden.... jij niet zomaar aangeklaagd zal worden... als het niet lukt..

ik denk dat dit in nederland wel aardig geregeld is, en niet zo erg zal zijn zoals jij nu zegt..

ALs ik iemand vind die niet ademt... start ik direct na het bellen van 112 met reanimatie... Hoe dan ook...

Lord_Ik : tegenwoordig zijn er veel meer mensen met EHBO of MFA, en op veel plekken hangen defibrilators... deze kan iedereen gebruiken... ook mensen die niet weten hoe zo'n ding werkt.
Dus je kunt bijna altijd hulp verlenen.

smokey17: beademing is een keus, het is nog niet uitgehaald, daar zijn ze in amerika nu mee bezig :)
Wij hebben het nog wel in het pakket zitten.
maar echt nodig is het niet. :)

Toen ik de laatste keer opging voor mijn diploma was het er wel degelijk uitgehaald. Wij mochten dus ook niet beademen.
Uiteraard wel als je met 2 man bent, maar niet als je alleen bent.

Terwijl die keer daarvoor we wel moesten beademen.

Mijn vader mocht ook niet beademen tijdens de reanimatie. En die heeft BHV.
Laatst bijgewerkt door RoosIris op 13-02-10 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 16:55

Heeft je ex daarna ook prof. hulp gehad? :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 16:56

Lianne84 schreef:
Jolliegirl schreef:
Iemand met een hartaanval is dus klinisch dood.

Eeeh nee.. een hartaanval is wat anders dan een hartstilstand!

haha sorry ik haal de woorden door elkaar ;)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 16:57

Anya schreef:

En de kennis blijf je gelukkig toch wel houden zodat je iemand met wel de fysieke mogelijkheden, maar zonder de kennis, door het reanimatieproces kan coachen :j

Ik heb er tijdens mijn kinder-ehbo ook een leuke discussie over gehad. De pijnprikkel in de monnikskapspier is verboden, maar als iemand in een brandend huis ligt en hij komt niet bij , wat dan? En iemand krijgt een allergische reactie en heeft een epi-pen bij zich,maar je bent niet bevoegd het te gebruiken?En als een kind stikt door een snoepje in de keel(geen hartslag, niet meer bij en geen ademhaling) en de grepen werken niet... is het dan geoorloofd of zelf een opening via de keel in de luchtpijp te maken? Nood (in het laatste voorbeeld echt uiterste nood) breekt wet.

Ik heb zo'n 3 maanden geleden mijn ehbo gehaald en wel moeten beademen smokey17

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 16:58

odetteke schreef:
En als een kind stikt door een snoepje in de keel(geen hartslag, niet meer bij en geen ademhaling) en de grepen werken niet... is het dan geoorloofd of zelf een opening via de keel in de luchtpijp te maken? Nood (in het laatste voorbeeld echt uiterste nood) breekt wet.

Oef.... Ik ga ervanuit dat je dan 112 al gebelt hebt?
DIe kunnen je ondersteunen,en zeggen wat je moet doen.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 17:00

Jolliegirl schreef:

Nee hoor. Hij heeft zijn best gedaan, meer kan je niet.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 17:01

smokey17 schreef:
Jolliegirl schreef:

Nee hoor. Hij heeft zijn best gedaan, meer kan je niet.

Ik bedoel achteraf..
Slachtofferhulp? :)
het heeft toch wel een zware inpact op iemand die reanimatie uitvoert, en toch de persoon verliest.