Wie heeft er ook zoveel last van hun lijf (spieren)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikita10

Wie heeft er ook zoveel last van hun lijf (spieren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 08:53

Weet niet of er een topic over is maar dan merk ik het wel.
Ik zit echt al een heel de tijd te tobben met mijn lijf..
Ik doe manege werk even in het kort:

Werk 36 uur op stal. Maandag is het mest dag dan mest ik denk rond de 30 stallen uit.
Dinsdag werk ik s'ochtends (voeren opstrooien enz) plus s'avonds 6 uur les geven.
woensdag van 8 tot 16 werken.(s'ochtends opstrooien voeren enzo plus blazen plus ander terrein werk..En lesgeven..(privelessen en groep)
Donderdag 6 uur les savonds.
vrijdag vrij en zaterdag van half 7 tot half 3. Ook s'ochtends weer het terein werk en daarna lessen.
Nu is de voerkar best zwaar(vooral met die sneeuw)

We hebben stro kar die ik dan zelf moet trekken omdat de trekker al tijdje kapot is.. Elk paard krijg elke dag een plak stro en staan ongeveer 80 paarden op zaterdag krijgen ze dubbel. Elke dag moet er geblazen worden. De blazer is voor je schouders wel erg belastend. Ik ben dit allemaal wel gewend want doe het nu ongeveer wel jaar of 8.

Nu even mijn vraag..Zou het toch door het werk komen dat ik altijd last heb van mijn spieren en lijf?
Buiten mijn werk om heb ik ook nog 2 paarden. Maar de laatste tijd heb ik zo een pijn dat ik minder rijd en meer longeer..

Zoiezo ben ik altijd wel gevoelig op mijn spieren geweest..Ook met lesgeven sta ik nu wel6 uur in de kou met paar minuten even naar binnen elk uur voor een bakje thee ofzo.
Ik loop bij de fysio en 1 keer in de zoveel tijd laat ik mijn spieren ook losmaken bij een andere fysio therapeut.

Maar de laatste tijd moet ik pijnstillers slikken om de pijn te verlichten.
De dokter raad alleen maar aan om op mijn voeding te letten en gezond te eten..
Ik doe mijn best maar door mijn rare tijden is dat wel eens lastig..
Ik slik nu vitamine B maar dan slaap ik weer slecht :S.
Ik wordt er beetje moedeloos van..Wie heeft er ook ervaringen mee en evt tips?
Soms kan ik als gewerkt heb en zit ff thuis en moet opstaan niet meer overeind..net of ik in elkaar geslagen ben..:( Mijn dokter zegt dus alleen maar veel rusten en gezond eten..
Daar heb ik weinig aan..De fysio helpt wel wat maar ook maar even..

Ik slaap en rust veel. Zodra ik vrij ben lig ik op bed om beetje rust in mijn spieren te krijgen..
Heb een electrice deken voor warmte en massage kussen. Het verlicht allemaal wel..Maar ook maar even..
Wil ook van de pijnstillers af maar zonder is het helemaal niet uit te houden..
Merk wel met dit weer dat de laatste 2 maanden heel erg is..
Herkenen jullie dit?
Laatst bijgewerkt door Nikita10 op 12-02-10 09:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Iris82

Re: Wie heeft er ook zoveel last van hun lijf (spieren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 08:55

Je kunt je bericht nog editten nu, misschien een idee om er even wat meer enters in te doen, want het leest vrij lastig nu. ;)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 08:58

In elk geval even van je huisarts eisen dat er een keertje bloed geprikt word. Er kan best iets aan de hand zijn, zoals een B12 tekort.

Verder zijn mijn spieren ook een chronisch probleem. SInds anderhalve week heb ik een verwarmde bodywarmer, en jeetje, wat maakt dat ding een verschil zeg!! Ik heb véél minder last van de kou, niet alleen in de zin dat ik het minder koud heb, maar vooral dat mijn spieren minder koud, stram en pijnlijk worden. Ik ben er erg blij mee, maar het is wel een kostbare zaak. Maar als je zoveel staat les te geven, zou ik het zeker overwegen. Die van mij komt van pureza products.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 09:11

En of ik het herken! Het is momenteel loei zwaar werken in de paarden. Ook mijn lijf zegt...stop, ik wil niet meer.
Alles is ook zwaarder deze winter. Alleen al het water slepen is een grote belasting voor je lichaam.
Ook ik slik s' morgens een pijnstiller en daar kom ik de dag wel mee door. s 'Avonds een heet bad doet ook wonderen.
Maar we worden natuurlijk ook een dagje ouder..ik ben 57 en dan gaan de jaren echt wel tellen.
Mag ik vragen hoe oud jij bent?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:39

Stoppen met de paarden ;) Ik heb ook jarenlang met paarden gewerkt, veel rijden, mesten dag in dag uit... Maar ik ben nu 21 en mijn rug, knieen, nek en schouders zijn echt versleten hierdoor.

Gelukkig heb ik ' het licht :P' gezien en ben ik weer aan het studeren en werk nu met gehandicapten. Nou in de zorg werken is NIETS in vergelijking met de paarden. En het betaalt veel beter!!

Ik heb nog 1 paard waar ik lekker hobbymatig maar wel wedstrijd gericht mee rijd :) heerlijk zo.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:47

Het eerste wat in mij opkwam was ook stoppen met dit werk.

Klinkt precies als dezelfde klachten die ik ook had tijdns mijn werk in de plantenkwekerijen. spieren die vast zitten, een branderig gevoel hebben , niet meer willen ontspannen etc etc. Dit heeft echt mijn gezondheid gekost, mijn rug is nu stuk en al enkele jaren staat er voortdurend spanning op de spieren. Zomers wel minder maar nu met de kou en het zwaardere werk bij de paarden is het nu best wel weer heftig, ik neem ook paracetamol.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:52

jep ken het ook!
Snachts zit ik rechtop in bed om weer "leven" in mn armen te krijgen.Doet heel erg zeer.En te zwijgen van alle hoofdpijnen pfff
Dan ben je de volgende dag geradbraakt.
Zodra ik weer wat zwaarder werk doe voel ik meteen mn spieren staken.
Rust,pijnstillers en niet te zwaar tillen is voor mij het beste.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:55

Werk in de paarden is erg zwaar, maar onderschat ook vooral 40 uur per week kantoorwerk niet :n Ik werk nu twee jaar full time op kantoor en het is niet ongewoon dat ik ononderbroken alleen maar op m'n bureaustoel zit, af en toe naar de wc hobbel en lunchpauze hou, maar ook dit is een aanslag op je lijf. En natuurlijk moet je "blijven bewegen" maar als je werk hebt liggen gaat dat toch voor en schiet het er vaak bij in.

Ik heb sinds een week een opblaasbare fitnessbal waar ik oefeningen op doe, vooral strekoefeningen en lenigheidsoefeningen, en toegespitst op mijn rug, dus kracht en flexibiliteit en daarnáást rij ik natuurlijk nog een aantal keer per week paard, en ik merk toch wel vooruitgang.

Maar helaas, ik ben ook krakkemikkig gebouwd en dus zal ik altijd moeten opletten....Mijn rugspieren gaan vaak en gauw vastzitten en af en toe schiet er een kramp in waar ik dan een x-aantal dagen bijna niks door kan doen...Errug vervelend....Toch merk ik zeker verbetering door mijn oefeningen. Ik soms wel vervelend en saai, maar ik verzeker je: als je zorgt dat je rug- en buikspieren sterk zijn en je gedoseerd blijft bewegen scheelt dat een hele hoop....Kou is idd ook een aanslag, ik merk het nu ook aan mezelf.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:00

Ik ben nieteens zwaar aan het werk lichamelijk, maar heb ook altijd een gigantische last van m'n spieren. En dan vooral in m'n onderrug, tussen m'n schouderbladen en m'n schouders zelf. Die spieren zijn hard, pijnlijk, overgevoelig en zwak. Rechtop zitten houd ik niet langer vol dan 5 minuten, vele handelingen bij m'n opleiding zijn zwaar voor me (studeer Fysiotherapie)..
Ik heb hiervoor zelf dan ook fysiotherapie. Met massages is ze maar heel licht aan het masseren, alsof je over de huid glijdt, maar het voelt alsof ze elke spier uit elkaar trekt. Ik krijg ook oefeningen om de boel soepel te houden, maar oei oei, wat is dat lastig! Ik vergeet ze nog wel eens en dat is goed te merken ook. Ik krijg ook meteen last als ik dit zo neertyp. Slecht he :o

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:07

Ik heb dit ook... en ik doe maar 1 dag in de week lichamelijk zwaarder werk (thuiszorg)
Bij mij zal het wel door de winter komen, want ik heb ook last van mijn gewrichten. Soms ben ik s'ochtends zo stijf dat ik ons bed bijna niet uitkom (we hebben een 2 persoons hoogslaper met een trapje :+ erg fijn dus)

Als ik werk heb ik tussen 2 clienten in een pauze, dan ga ik thuis even een hete douche nemen, en dan loop ik weer even soepel.
Maar als ik dan om 5 uur naar huis ga voel ik me net een bejaarde. Alles doet dan zeer. Ik vraag me af of dat normaal is.. maar heb onlangs nog bloed laten prikken en dat was allemaal goed..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:11

Ja dat herken ik wel ook mijn spieren deden na een dag terreinwerk erg veel pijn, en dat was vrijwillig ook de kou is gewoon helemaal niet goed voor je gewrichtenen van koud en naar warm ook niet heel fijn en telkens weer opwarmen als je even binnen geweest bent.
Ik weet niet hoe oud je bent maar merk zelf wel dat als je ouder word het wel erger kan worden, Je loopt al bij de fysio en ik ook, ook ik kan van mezelf moeilijk ontspannen vanwege adhd, ik vraag me af heb je stress als ik het zo lees zou dat wel eens kunnen. Tijgerbalsem werkt erg goed en een handmassage apparaat voor pijnlijke spieren. Sterkte

Nikita10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 18:29

Pff klinkt raar maar wat ben ik blij dat ik niet de enige ben zeg..
Ik voelde me af en toe al een aansteller..Want mijn collega wel een mannelijke die heeft er bijna geen last van..Ik ik ga soms echt dood van de kou en pijn.Terwijl ik echt wel wat gewend ben..
Ik heb deze week mijn paarden gewoon niet kunnen rijden omdat ik zoveel last heb..

Ik slik nu zelf vitamine B12 en zeg eerlijk dat mijn voeding wel slecht is..Omdat ik verschillende tijden werk ben ik wel makkelijk met even snel een broodje eten ofzo.

Nu komt ook het water geven erbij elke dag en dat voel ik ook wel.
Rek en strek oefeningen probeer ik wel maar dan schiet bij mij gelijk de kramp erin :(

Dacht vanochtend weet je wat doe in bed wat oefeningen zodat ik wat makkelijker mijn bed uit kom..Verek ik daar toch mijn nek :S
Was dus geen succes!
Zou eigenlijk niet weten hoe ik dat rustig moet opbouwen..

Ik onderschat zeer zeker kantoorwerk niet. Ik zou dat met mijn lijf ook niet kunnen..Dan sterf ik van de rugpijn 1 houding..Dat is helemaal niks voor mij.

Nu met dit weer is het gewoon erg afzien. Ik merk gelukkig dat er veel meer zijn met mijn probleem..Ik weet soms niet waar ik het zoeken moet..Lekker een een hete douche helpt wel maar meestal duik ik snel mijn warme bed in..

Ik ben 28 jaar en uitmesten doe ik vanaf mijn 20ste..Sinds 8 jaar doe ik echt 36 uur werken..Sinds een jaar heb ik 2 paarden.
Ik zie me dit werk ook echt niet meer tien jaar doen ookal zou ik willen want dan haal ik de 40 niet geloof ik.

Klinkt raar maar zo voel het wel..
Volgend jaar gaat onze manege wel verhuizen en dan gaat het mesten allemaal automatisch..Dat zou wel heel veel verlichting geven denk ik.

Ben vandaag weer naar mijn fysio geweest dit is een heel aparte methode die me van binnenuit helpt.
Bleek dat mijn lever zich verplaatst had en mijn ademhaling niet goed was..
Nu heeft ze me met alleen maar aanrakingen geholpen..

Ik kon eerst toen ik kwam mijn nek bijna niet meer bewegen en daarna was het een heel stuk weg getrokken..Echt heel raar..
http://www.fysiomolenwijk.nl

Moet over 2 weken terug..Hoop dat het verlichting blijft geven maar is een heel apart gevoel!!

Lalidan van een verwarmde bodywarmer heb ik nog nooit gehoord? Ik heb wel van die verwarmde zolen gekocht maar dat blijkt een miskoop te zijn..

Die dingen doen het alleen als ik in de warmte ben.Echt heel vaag maar ze zijn voor het skieen bestemd maar op 1 of andere manier werken ze dus niet..Denk met warme voeten heb je zoiezo ook veel minder last ook van je lijf...Iig al bedankt voor de reacties!

Nikita10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 18:30

Franka75: Ja je heb gelijk ik heb ook last van stress :(

Plus dat ik vaak dus eerst tereinwerk doet en dan ben ik warm en soms zweterig en dan moet ik daarna lesgeven..Dus koel ik gigantisch af..Dan krijgen me spieren ook een opdonder..Ik heb wel een lekker verwarmbaar kussentje voor op mijn stoel..Dat is op zich lekker maar probleem is meer me nek rug en voeten..

Dwaallicht: dat klinkt ook niet echt goed nee maar dat is ook wel zwaar werk ja..Merk als ik hier het huis hier een grondige beurt heb gedaan ben ik ook helemaal versleten en pijn me rug enzo..

Rebel_Jits : Wat voor soort oefeningen zijn dat dan?

aerdenhout1 : Nou ik vind het al heel knap om op zo een leeftijd dat werk te kunnen doen!!

CK88 : Ja je heb gelijk want dit sloop mijn lichaam maar het werken met paarden is zo verslavend...Maar weet wel dat als het zo blijf dat ik het niet lang meer kan doen :(

Nikita10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 18:44

Rijerijerije: Ik heb abbo op de sportschool..Maar daar kom ik nu helemaal niet aan toe..Maar mijn vorrige fysio zei dat ik echt mijn spieren sterker moest maken.Vooral mijn buikspieren.Om mijn rug veel meer te ontlasten. Maar vind dat zo moeilijk om me daartoe te zetten..

Cowgirl en funnyhorses ik kom zonder pijnstillers de dag op moment echt niet door..Maar dat is natuurlijk ook erg slecht..
Merk als ik rij ook dat ik gewoon niet kan onspannen..Dan heeft ook nadelig invloed op mijn paarden..Vandaar dat ik deze week ook maar niet gereden heb wil mijn paarden niet in de weg zitten..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:13

misschien moeten we allemaal es aan de vit.E en magnesium hahaha
We doen het wel voor onze paarden maar niet voor ons zelf,best dom vind je niet?
Ik neem trouwens zelf wel B12 en krijg daar wel meer energie van merk ik maar tegen spierpijn helpt het niet veel.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:29

Ik heb ook verwarmde handschoenen, maar dat bevalt eigenlijk ook niet echt. Die zijn toch een beetje een miskoop... Maar die bodywarmer, wat een verlichting geeft dat!! Van de week op het paard (stilzitten dus) schuin tegen de wind met miezersneeuw in. Oh, wat was dat koud!! Dan voel je niet eens zozeer dat de bodywarmer warm is, maar je krijgt het veel minder koud, maar vooral verkramp je gewoon veel minder. Alles word minder stijf. Doordat je body warm blijft, blijft er meer bloed over om je ledematen van warmte te voorzien.
Ik had wel koude handen na dat stuk, maar zelfs die waren binnen 10 minuten weer op temperatuur.

Echt. voor iedereen die last van zijn spieren heeft kan ik het aanraden. Die van mij komt van http://www.purezaproducts.nl. Ik heb dan model Rider, zodat ik die ónder mijn trui aan kan trekken. Nu alleen nog een extra paar batterijen erbij en ik ben volmaakt gelukkig!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:47

Ik heb er ook nog nooit van gehoord, zo'n verwarmde bodywarmer. gaat op battarijen begrijp ik?
Maar heb je ze ook voor je hele lichaam een soort bodystocking :D ????? Het moet gewoon voorjaar worden, dan gaat alles veel soepeler!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 07:39

Voor m'n nek/schouders: linkerschouder naar beneden en dan hoofd naar rechts 'laten vallen'. Tot je de rek voelt. Dat minstens 8 sec. vasthouden. Zelfde voor de andere kant. Het liefst 3x achter elkaar (li-re-li-re-li-re)
Schouders/bovenrug: rondjes draaien met je schouders. Dus naar boven-voren-onderen-achteren-etc.. Ook de andere kant op.

Oke, deze wordt lastiger om uit te leggen..
Armen opzij brengen tot 90 graden, handpalmen omlaag. Dan kijk je naar je linkerhand en draai je die handpalm omhoog. Vervolgens kijk je naar je rechterhand, waarbij je je rechter handpalm omhoog draait en je linkerhand omlaag. Dit dan afwisselen 2x (li-re-li-re).

Als je bovenstaande dingen vaker doet, worden het krachtsoefeningen en krijg je meer krampen.

Voor m'n onderrug:
(Dit kan in bed, dus als je net wakker bent of gaat slapen).
Buiklig: op je armen je bovenlichaam omhoog duwen, maar je bekken op het matras houden. Ook 8 sec. vasthouden.
Ook kan je dan zeg maar op handen en knieën gaan zitten en dan naar achteren gaan. Dan je handen en knieën op de plek blijven, maar je kont gaat naar achteren/beneden :P Je armen strekken dan en ik ga altijd met m'n hoofd op het matras liggen. Hele fijne, ontspannen oefening :)
Ruglig: je benen optrekken en met je armen naar je lichaam trekken. Dat je rug dus bol wordt. Ong. 5 sec vasthouden.

Verder.. eum.... Ik zit dan op een stoel zonder de leuning in m'n rug. Leg ik een hand op m'n onderrug en die maak ik dan vervolgens bol en hol. Hierbij je voeten plat op de vloer zetten, anders val je om :D

Verder heb ik nog wel krachtsoefeningen, maar daar krijg ik alleen maar meer pijn van.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 07:52

Hou op schei uit zeg stomme rot winter :(
Het is voor jou TS heel belangrijk dat je echt gaat ontspannen :j spreek uit ervaring mijn lijf is zo gespannen dat mijn spieren dusdanig strak staan en mijn gewrichten op slot zetten :( dus ook ik ben op zoek naar meer ontspanning......
S' avonds een goede warme douche voor je spieren, indien mogelijk een warm bad, zoek een masseur die je van top tot teen lekker los masseerd, ga een avondje borrelen met vriendinnen lach!!!

Paarden is gewoon heel zwaar werk, het is prachtig maar helaas loeizwaar :(

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 07:54

Oh, en een dagje naar de sauna, is ook super!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 08:09

Ik ben net even voor mezelf aan het speuren geweest en kwam hierop uit, wilde ik wel met jullie delen

http://www.rugzorgkliniek.nl/aquamassage.html

Het is voor mij gruwelijk ver weg, maar toch ga ik het overwogen om hier eens heen te gaan

principal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 08:13

Hoi ik heb last v spierspanning in me bovenrug en nek, wat resulteert in hoofdpijn.
Dit komt door lang kantoorwerk gedaan te hebben.
Nu eindelijk op postafdeling, daar beweeg je weer veel. Dus nu veel last v me spieren gehad, gaat nu beter.

Ik heb ook fysio gehad, die ook aangaf me spieren te sterken. En ben zelf Magnesium/calcium capsules aan het gebruiken. En helpt perfekt.

Misschien een optie.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 08:18

Heb even opgezocht wat bovengenoemde pillen voor werking hebben ;)

Citaat:
Calcium is essentieel voor de aanmaak van sterke botten en tanden, voor een goed functionerend zenuwstelsel, een goede spiercontractie, en voor een gelijkmatige hartslag. Magnesium heeft een belangrijke rol bij de vorming van energie uit de voeding, maar zeker ook bij spiercontractie. Een tekort aan Magnesium kan vaak kramp problemen veroorzaken vooral in de benen zoals kuiten.

Calcium is nodig ter voorkoming van spierkrampen en ter ondersteuning van hart- en bloedvaten en is essentieel voor gezonde botten en tanden. Calcium is een cofactor van vele enzymen en speelt ook een belangrijke rol bij de spiercontractie.

Magnesium helpt om een normale spier- en zenuwfunctie te handhaven, en speelt een rol in energie metabolisme en proteïne synthese. Bovendien gaat het de stress tegen die de spiergroei serieus kan aantasten en het helpt om spierpijn te verminderen. Het kan zelfs kracht verbeteren; uit een studie bleek dat atleten die een magnesium supplement namen hun beenkracht hadden vergroot.

Veel mensen die met gewichten trainen hebben moeite met slapen na een zware training, vaak vanwege de reactie van het lichaam op de stress van het proberen te repareren wat afgebroken is. Magnesium helpt om die stress te verminderen, en brengt het lichaam in een gunstigere toestand om te rusten en te slapen. Omdat het de slaap aanzienlijk verbetert, bevordert magnesium niet alleen een beter herstel tijdens de slaap maar het zorgt er ook voor dat je beter voorbereid ontwaakt – mentaal en fysiek – voor de volgende training.

Voor wie is het:
- sporters die de gewrichten zwaar belasten
- iedereen die weinig zuivel drinkt
- mensen met lactose intolerantie en daarom geen zuivel mogen drinken

Ga ze vandaag halen en ermee beginnen :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 08:55

Goede tip, ga ze vandaag ook even halen!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 10:02

Nikita10 schreef:
Rijerijerije: Ik heb abbo op de sportschool..Maar daar kom ik nu helemaal niet aan toe..Maar mijn vorrige fysio zei dat ik echt mijn spieren sterker moest maken.Vooral mijn buikspieren.Om mijn rug veel meer te ontlasten. Maar vind dat zo moeilijk om me daartoe te zetten..

Cowgirl en funnyhorses ik kom zonder pijnstillers de dag op moment echt niet door..Maar dat is natuurlijk ook erg slecht..
Merk als ik rij ook dat ik gewoon niet kan onspannen..Dan heeft ook nadelig invloed op mijn paarden..Vandaar dat ik deze week ook maar niet gereden heb wil mijn paarden niet in de weg zitten..

Je wilt niet weten hoe ik 2 jaar lang heb gewerkt. Er gingen 3 pakjes paracetamol en 2 pakjes ibuprofen in de week door heen(de zwaartse). Plofte s avonds op de bank, keek een film en de volgende dag begon alles weer van vooraf aan.
Mijn auto piloot werkte toen nog beter dan die in een 747!, gewoon doorgaan en vooral niks laten merken . Tot ik dus op een ochtend in maart bij mijn werk van mijn fiets stapte en ik de 2e hernia voelde knappen. Nu 4 jaar later nog steeds klachten en dan met name die spieren die ik toen dus ook voelde. Ik heb mezelf dus echt kapot gewerkt en ik ben 34 en rijden doe ik ook al 4 jaar niet meer.

Wat mij wel helpt is gerichte krachttraining maar ook hier spelen de frustraties alweer op want de ene zegt dit en de andere zegt dat.
Dus ga ik maar weer mijn eigen gang tot mijn grensen. Maar ja nu met die kou, paarden water geven, hooi sjouwen wordt het er echt niet beter op...eerder slechter.
Zwemmen werkt wel heel goed en eigenlijk moet ik nog steeds naar de ostheopaat en misschien ook een houdingsdeskundige.

Wat je na je zware werk zou moeten doen is even een ander shirt aantrekken. Neem kleding die goed vocht afvoeren(thermoshirtjes) en snel droog zijn. Skibroek aan met lesgeven, muts op(sinds ik dagelijks mijn waxhoed op heb heb ik het lang niet meer zo koud)en thermoschoenen en vooral: blijf in beweging, ga lopen door de bak.

Maar ik blijf erbij: stop hiermee en ga iets anders doen, je bent nog jong en je vergeeft het jezelf nooit als je blijvende schade houd.