Oepsie, dat deed pijn....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Oepsie, dat deed pijn....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 14:36

Ja, ijs is glad... Fijn!
Ben fervent schaatser, en zo ging ik gisteravond ook weer vol goede moed naar de ijsbaan om te trainen voor de Leekstermeer Toertocht...
Toen ik mijn rondjes er weer op had zitten (of eigenlijk geen zin had, omdat er een verschrikkelijke bemoeial op de baan rondloopt) deed ik mijn schaatsen uit en ging weer vol goede moed terug naar huis...
Ik stond op van m'n bankje, liep een stukje door het ijs en ging onderuit.
Ik dacht zo even op te staan, maar ineens voelde het alsof er met messen in m'n knie werd gestoken.

M'n vader hielp me overeind, even binnen gezeten, en ik ben naar huis gefietst. Voor zover mogelijk met 1 been :+
Even gezeten, naar de douche gehobbeld, gedouche voor zover mogelijk.
Knie ingesmeerd met toco-tolin (??) en er een verbandje om gedaan. Op bed gegaan (1e verdieping :') ) en gaan slapen in de hoop dat het vandaag wel over zou zijn. Helaas...
Kan er op lopen, alsof ik een houten been heb, en daar is het mee gezegd.

De knie is niet heel dik, ook niet echt blauw, maar wel erg warm.
Huid op de knie is redelijk verdoofd en de pijn is een stekende pijn van binnenuit.

Ik wil eigenlijk wel even naar de huisarts, als er iemand thuis is met een auto :Y)
Maar als deze gewoon constateert dat de boel gekneusd is, dan had ik dat zelf ook wel kunnen bedenken.
Daarom ben ik benieuwd of jullie dit ook herkennen?
M'n moeder vindt volgens mij een beetje dat ik me aanstel (gisteravond in ieder geval)....

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:41

ik herken het niet maar voel toch met je mee! :(:)
Als ik jou was dan liet ik er toch even naar kijken als je er zo'n pijn aan hebt.
Beterschap!

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:41

poe ik zou toch maar even gaan, ik dacht laatst ook dat het mee viel maar had dus me kniebanden,meniscus en kruisbanden gescheurd :D

Sterkte

__Marije__

Re: Oepsie, dat deed pijn....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:44

Klinkt niet fijn := Bij twijfel zal ik gewoon even langs de huisarts gaan hoor! Je knie moet nog lang mee en ik neem aan dat je nog lekker wilt schaatsen de komende jaren dus beter langsgaan en horen dat je een kneuzing hebt dan dat er meer aan de hand is! Er kunnen rare dingen gebeuren in een knie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:44

kan je je been nog optillen naar achteren (bv met traplopen)

ik ben 2 weken geleden ook onderuit gegaan op m'n knie en ik voelde zo ongeveer hetzelfde. ik kon m'n beenniet naar achterenoptillen, maar als ik eraan duwde ging het wel. huisarts zij dat ik rustig aan moest doen en het ging vanzelf wel over. ben er btw nog niet helemaal van af.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 14:49

Hoe bedoel je optillen naar achteren?
M'n been optillen wil redelijk, maar door spierspanning ofzo komt er heel veel druk op m'n knie te staan... Bijvoorbeeld als ik op bed ga liggen, heb een heel laag bed, en hele lange benen :+ Dus dan doe ik eerst m'n goede been (links gelukkig!) in bed, en dan m'n zere been...

Xantaatje; Kon je er op lopen?

MissPromiss: Dat zei iemand in het hokje op de ijsbaan ook al... Gelukkig is m'n vader was makkelijker in dat soort dingen.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:49

Zou toch gaan, baat het niet schaad het niet. Is er wel wat is het fijn om te weten omdat er toch veel mis kan zijn in je knie (bv gescheurde kruisband of meniscus). Kun je je been helemaal niet meer buigen en zit je knie op slot of is het te pijnlijk om te buigen?

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:52

Klinkt een beetje als een zweepslag,
voelt het alsof er constant druk op je spieren staat, alsof ze altijd aangespannen zijn?

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:52

Ik zou eerder naar de eerste hulp gaan dan de huisarts. Bij de huisarts heb je meer kans dat je naar huis gestuurd wordt met kijk het nog even aan bij de eerste hulp duur het even voor je geholpen wordt vaak maar kan er wel eventueel meteen een foto gemaakt worden enzo. Sterkte iig!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 14:58

saskiaojan schreef:
Klinkt een beetje als een zweepslag,
voelt het alsof er constant druk op je spieren staat, alsof ze altijd aangespannen zijn?

Nee dat niet, het is wel gewoon gevoelig...

amillia: Ik kan m'n knie wel buigen, maar lang in dezelfde positie is niet prettig. Op den duur begint het dan weer te drukken als het ware...

nixx schreef:
Ik zou eerder naar de eerste hulp gaan dan de huisarts. Bij de huisarts heb je meer kans dat je naar huis gestuurd wordt met kijk het nog even aan bij de eerste hulp duur het even voor je geholpen wordt vaak maar kan er wel eventueel meteen een foto gemaakt worden enzo. Sterkte iig!

Huisarts zal het ook niet worden, dokterspost hebben we hier. Jaren geleden ben ik daar inderdaad wel weggestuurd met een kneuzing in de voet (paard had midden op de voet gestaan en er zat gewoon een bult op ter grote van een ei), nu zit er nog een bobbel in m'n voet... :+

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:01

nee ik kon er niet meer op lopen, het wil ook niet zeggen dat, dat het is bij jou, maar het is wel belangrijk dat je het even na laat kijken

Stel er is wel wat en je doet niets dan duurt het herstel vele malen langer

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:06

ik zou er toch maar even naar gaan laten kijken :j
knieen zijn vervelende dingen om blessures aan te hebben
klinkt als verekken/kneuzen van het 1 en ander , maar het is een moeilijk gewricht om dat zo even van te zeggen
ik had ook wat verrekt, uiteindelijk meniscus stuk en banden die nu nog niet goed zijn (inmiddels zijn we 5 a 6 jaar verder :roll: )

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:11

laat ernaar kijken :)
heb zaterdag ongeveer hetzelfde gedaan, met de fiets gevallen en nog proberen af te stappen waarschijnlijk..
kan inmiddels mijn been nogsteeds niet recht doen en buigen geeft ook problemen
evenals lang staan (met dus gebogen been)
autorijden geeft na en tijdje oo klachten

ik kreeg de operking ''knie gekneusd'' maandag. Heb zo'n steunsok gekregen. Morgen moet ik weer terug :)
bij mij werd het overigns wel erg dik (en is het nog) en is nu ook geel/groen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 15:16

Ja, ik ben ook wel voor een doktersbezoek, maar moet wel een gegadigde vinden die me wil rijden :')
En nouja, m'n ouders betalen voor mijn zorgverzekering, dus dan zouden zij dit toch moeten benutten :P

Ik heb van de zomer m'n enkel licht gekneusd gehad, maar daar heb ik ook nog steeds wel last van! Ik hou niet van lang aanhoudende blessure's...
Sonja, dokter zei dus dat je het had verrekt, maar bleek uiteindelijk een gescheurde meniscus? :oo Dat is een nare fout!

Mijn knie is toch wel blauw, zag ik net toen ik op de wc zat :+
Ik deed even de band naar beneden en het is blauw bij m'n knieschijf, daar ben ik dus keihard op gevallen... En nu ik een pooosje zit steekt het ook weer...

Gelukkig ben ik niet de enige!
Wat betreft de paarden is dit wel een gunstige tijd :P

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:17

Hoe ben je gevallen? Heb je een draaiing gemaakt tijdens het vallen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 15:18

Somebody_ schreef:

Ik heb werkelijk géén idee, ik denk het wel, anders zou ik op m'n kont zijn geland...
Maar het ging allemaal zó snel...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:22

:)) die vraag kreeg k ook.. ik wist alleen te zeggen ''hard'' :')
kwam pas bij m'n positieven toen ik al een innige omhelzing met mijn knie gestart was van de pijn :P

bij mij doet het enkel aan de binnenkant zeer, draaien enz lukt ook niet, lopen gaat redelijk
(ohja, en op je knieen gaan zitten? slecht plan!! :') (

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:23

Janine1990 schreef:
Somebody_ schreef:

Ik heb werkelijk géén idee, ik denk het wel, anders zou ik op m'n kont zijn geland...
Maar het ging allemaal zó snel...

Wat je natuurlijk zelf kunt doen, is 3 tot 5 dagen rust houden(niet belasten of alleen belasten binnen de pijngrens), even met je been omhoog 's avonds, af en toe ijs erop(niet langer dan 20 min achter elkaar), en na die paar dagen kijken of de zwelling al enigsinds weggetrokken is, mocht dat niet zo zijn, dan zou ik naar je huisarts of fysiotherapeut gaan. Het is natuurlijk ook logisch dat er door de val structuren, zoals de huid en spieren een behoorlijke klap gekregen hebben, dus dat die pijnlijk zijn, is logisch!

Je knie is een gewricht wat heel belangrijk is, en die nog genoeg belasting te verduren gaat krijgen, dus daar moet je niet al teveel risico mee nemen. Er is altijd kans op een meniscus/kruisband/lig collaterale mediale(mediale band) probleem en als jij aangeeft dat je pijn onder je knieschijf hebt, kan het ook zijn dat hier een probleem ontstaat(retropatellaire klacht).
Laatst bijgewerkt door Somebody_ op 11-02-10 15:25, in het totaal 3 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 15:24

Even m'n tas op schoot is ook een slecht plan... Alleen als ik 'm zijlangs haal :+
Bij mij doet de hele knie zeer, ik kan niet één specifiek stukje zeggen wat pijn doet, eigenlijk doet gewoon het gewricht pijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 15:27

Somebody_ schreef:
Wat je natuurlijk zelf kunt doen, is 3 tot 5 dagen rust houden(niet belasten of alleen belasten binnen de pijngrens), even met je been omhoog 's avonds, af en toe ijs erop(niet langer dan 20 min achter elkaar), en na die paar dagen kijken of de zwelling al enigsinds weggetrokken is, mocht dat niet zo zijn, dan zou ik naar je huisarts of fysiotherapeut zijn. Je knie is een gewricht wat heel belangrijk is, en die nog genoeg belasting te verduren gaat krijgen, dus daar moet je niet al teveel risico mee nemen. Er is altijd kans op een meniscus/kruisband/lig collaterale mediale(mediale band) probleem en als jij aangeeft dat je pijn onder je knieschijf hebt, kan het ook zijn dat hier een probleem ontstaat(retropatellaire klacht).

Zo, dat zijn heel veel moeilijke woorden, waarvan ik volgens mij maar beter kan hopen dat ik het niet heb....
Als ik dat zo lees ga ik het liefst meteen nog naar de dokter :+

Ik ben verplicht morgen naar school te komen, en rust is helemaal niets voor mij. Maar ik vrees dat ik me er wel aan zal moeten houden.

In ieder geval heel erg bedankt voor je reactie!

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:18

Ehm.. ik wil je niet bangmaken..

Toen ik onderuit was gegaan, kon ik ook alleen met hulp opstaan.. die avond kon ik nog strompelen maar de dag erna eigenlijk niet meer erop staan (en bewegen al helemaal niet)
T was bij mij alleen wel warm én ook behoorlijk dik.

Na onderzoek bleek dat m'n knie uit de kom was geschoten (dat doen ze met een spuit in je gewricht steken om te zien of er vocht (= banden of meniscus) of bloed (=uit de kom) uitkomt..

Ik mocht voor 6 weken in een grote gipskoker -O-

Hoop voor je dat het alleen gekneust is :(:)

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 01:35

Ik zou toch maar even langs de huisarts gaan

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 09:52

Heb advies van Somebody tot me genomen, en ik moet zeggen, ik loop vandaag al een stuk beter. Het is wel flink blauw. Maar ik durf misschien zelfs zondag nog wel mee te doen met die toertocht. Gewoon wat dagen flink rustig aan doen. En zondag kan een vriendin het eventueel wel intapen, zij heeft daar diploma's voor.

Ik ben alleen nog wel op zoek naar die zalf, heb ik hier op bokt eens van gehoord. Volgens mij iets met de C, dat schijnt heel goed te werken bij blauwe plekken... Dus als iemand weet hoe dit werkt en waar ik het kan krijgen... :))

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:39

Calandula :D

Maar beter is nog traumeel dat helpt ook bij kneuzingen, zwellingen etc

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:40

Xantaatje schreef:
Calandula :D

Maar beter is nog traumeel dat helpt ook bij kneuzingen, zwellingen etc

calendula is meer voor wondjes, bedoel je misschien arnica?