hyperventilatie wie nog meer??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

hyperventilatie wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 21:24

Heeey,

Ik heb al een poosje hyperventilatie. Heel vaak gaat heel even goed en komt het zomaar weer de kop op zetten. arkloppingen, benauwd, of het gevoel dat je maar 1 klein plekje heb om de door te ademenen of slikken enzovoort. Ik weet wel dat het mij altijd heel erg helpt om er over te praten met andere mensen die de symptomen herkennen zodat ik denk van o ja niks ernstigs ahaa weet et zit tussen de oren. :P

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:17

Ik heb het ook, al vijf jaar lang. Helaas word ik er echt flink ziek van, zoals midden in de nacht wakker worden met een gigahoog hartritme, hartkloppingen, benauwd, pijn op de borst en een enorm paniekgevoel/ongecontroleerd lichaam. Ik krijg het wel benauwd, maar echt typisch hyperventileren doe ik weer niet.
Het aparte is dat ik geen films kan zien, dan krijg ik er ontzettend last van. Alleen een komedie kan ik kijken en ook alleen als ik me helemaal goed voel, bij een klein beetje 'heftigheid' (wat vrijwel iedereen als 'normaal' ziet) sla ik dicht, gewoon letterlijk. Huisarts wist niet goed wat dat was, al helemaal niet wat 'ie ermee aan moest.
Dus ik snap wat je bedoelt, alleen ik heb er nog geen oplossing voor (ademhalingstechnieken enz. ooit eens geleerd, helaas niet echt effectief) - terwijl ik dondersgoed weet dat het tussen de oren zit. :D
Laatst bijgewerkt door Andante op 08-02-10 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

XxNimezxX

Re: hyperventilatie wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:19

ik heb het ook, ik heb als ik er last van heb vooral snachts, dan heb ik paniek, ben benauwd en denk dat ik neit meer kan ademen enzo. als ik bij mij vriend bent helpt het bij mij om met hem "mee" te gaan ademen. Ben ik alleen dan ga ik achter de computer of een boek lezen tv kijken iig afleiding zoeken :)

happy27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:23

Ik heb het ook! sowieso chronisch omdat ik verkeerd adem, maar ook met zware aanvallen.. Een gevoel alsof je doodgaat gaat gewoon, echt verschrikkelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 02:51

Same here...
Heb er nu al een tijd *afkloppen* geen last meer van.
Het is bij begonnen na een heftige allergische reactie en daarop volgend bijkomstige zaken als een dreigende burn out e.d.
Periode van veel stress dus,voorafgegaan door een trigger.

Heb er zeker dik 1,5 jaar last van gehad, hyperen wat weer resulteerde in paniekaanvallen etc.
Midden in de nacht wakker worden met inderdaad een absurd hoge hartslag, helemaal op hol en dan heb je inderdaad het gevoel dat je doodgaat. (leuk als je alleen woont :+, de nummers van de huisartsenpost stonden al voorgeprogrammeerd in m'n foon, zo ver ging het.)
Wat weer resulteerde in heftigere paniekaanvallen en meer hartkloppingen/duizelingen/tintelingen door je hele lijf etc. etc. etc. en het vicieuze cirkeltje is rond.
HA wilde me aan de benzo's hebben, ik niet :+
Ben uiteindelijk in het alternatieve circuit gestapt en in regressie gegaan.
Dit heeft me ontzettend goed geholpen, het was niet zomaar klaar... maar heb wel maar 2 sessies nodig gehad.
Daarna ging het steeds een beetje beter, had nog wel aanvallen maar kon op mezelf inpraten door wat de therapeute me mee had gegeven.
En de frequentie werd steeds lager en lager.
Nu heb ik af en toe nog wel momenten dat ik me 'raar' voel (zo noem ik het altijd maar), maar dan eet ik even wat en 'praat' mezelf weer bij m'n positieven. Het zet nu nooit meer door in een paniek of hyperventilatie aanval.

En ja verder, buikademhaling, buikademhaling, buikademhaling.

Mijn moeder heeft er trouwens (door lichamelijk trauma) ook vreselijk last van gehad. Ze is toen naar een haptonoom geweest en dat heeft haar ook ontzettend geholpen :j
Is er nu ook zo goed als vanaf.

happy27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 02:57

ja bij mij is het gekomen toen mijn vader 12 jaar geleden overleed, dat heeft bij mij voor zoveel spanning gezorgd dat ik sindsdien ook continue anders ben gaan ademhalen en dan idd met hele erge aanvallen!
Het is echt iets verschrikkelijks om te hebben, kan me zoals jij schrijft (hierboven) inderdaad voorstellen dat je dan helemaal in paniek raak omdat je ook alleen bent.
Maar wat doen ze precies bij regressie? gaan ze dan terug naar je verleden ofzo

happy27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 03:01

@kanelly: Ja wat jij dan zegt he van 'voel me raar' Zeg ik meestal 'word niet goed' of 'voel me eng worden' Daar moest ik wel even om lachen dat iedereen zo ze eigen zinnetje heeft, om aan te geven dat er een aanval onderweg is hahahhahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 03:03

Ik PB je even ;)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 08:58

hoi , hoi,
Inderdaad ik heb het ook met spannende films of waar mensen dood gaa enzo of als ik alleen in huis ben. Ik probeer dan ook de stomste dinge te gaan doen cakjes baken of appeltaart aha ben mn vriend al flink aan het vet mesten. Sávonds is het bij mij ook ergste. Ik vind et gevoeld dat je 2 ademhalingsingangen hebt waarvan zogenaamd 1 dicht zit het engst. Net of hij verstopt is maar dat is niet zo. Ik vind et heerlijk als ik samen ben met mn vriend ofzo maar dan heb ik het soms toch!! Of als ik me niet lekker voel denk k wat zal dit weer zijn. Nu heb ik bijvoorbeeld buikpijn en moet ik gewoon weten wat et is/

JustWendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 09:31

Kanelly schreef:
Ik PB je even ;)

Ik ben ook erg nieuwsgierig naar je therapie Kanelly.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 09:35

Ik heb hier ook een tijdje behoorlijk last van gehad. Ik heb zelfs een keer bij de huisarts gezeten tijdens zo'n aanval omdat ik dacht dat er iets met mijn hart was, de huisarts me doorgestuurd voor een hartfilmpje en natuurlijk was er niks op te zien.

Ik voelde het altijd aankomen, hartkloppingen/ tintelingen/ benauwd/ enorme paniek. Zodra ik koud zweet kreeg wist ik dat het bijna weg was...erg vreemd

Nu heb ik het al heeel lang niet meer gehad gelukkig. De laatste keer voelde ik het aankomen en ben ik me heel erg op iets anders gaan concetreren/ heel hard mee gaan zingen op een liedje op de radio :o En dat hielp :D

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:04

Of keihard huiswerk doen. Zo heb ik af en toe errúg snel m'n werk af :)) !
Dat rare gevoel ken ik ook, is ook aan niemand uit te leggen, tenzij diegene het zelf eens heeft gehad.

Charmaiineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:06

Ik heb het nou al 6 jaar of zo iets? Heb het voor het laatst
tijdens het paardrijden gehad, ik voelde het toen al aankomen
en uiteindelijk ben ik eraf gegaan om mijzelf een beetje onder controle te kunnen houden.
Alleen lukte dat niet, dus hoppa, ging ik weer :+

Wat wel helpt is fysio. Ik heb dat ook heel lang gehad en zij
kunnen je helpen met hoe je wel goed kan ademen en wat je
moet doen als je het weer op voelt komen.
Alleen werkte het bij mij die ene keer niet, haha.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:18

Jep, hier nog één. Ik heb er vooral veel last van in stressvolle periodes, maar ik heb ook wel eens een aanval gekregen gewoon doordat ik ontzéttend de slappe lach had... Ja, wat moet je dan? :? Heel vervelend!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 08:03

dat is vreemd maar je ademd dan natuurlijk anders. Het is echt giga lastig. Ik probeer altijd na te denken waar et vandaan komt. Maar meestal kan ik niet echt wat verzinnen. Het is echt zo rot gevoel. Soms heb ik alleen last van de benauwdheid en voelt het alsof mn keel dicht zit en dan ga ik me daar weer zorgen over maken wat zal da weer zijn?? Maar meestal is het niks. Ik heb ook 2 jaar terug een filmpje laten maken was ook niks te zien. Dat heeft me wel goed gedaan. Maar deze week heb ik er weer last van maar had maandag misschien wel een beetje stress en daar kom je ook zo weer niet af dus zal ik er de hele week wel last van houden. en ik voel ook vaka overal als ik er last van heb om te kijken of ik niks voel

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 09:48

Ik heb het ook al 6 jaar het komt bij mij met vlagen.
Bij mij komt het vooral omdat ik bang ben dood te gaan.
Ik krijg dan hartkloppingen wordt duizelig en krijg het benauwd. Echt verschrikkelijk. En ik weet ook dat het tussen mijn oren zit.
Heb er ook voor bij een maatschappelijk werkster gelopen vanwege dat ik niet lekker in mijn vel zat en die zei: Dingen die tussen je oren zitten krijg je er moeilijk weg. Maar moet zeggen in die 6 jaar is het al een stuk minder geworden.

BlackZelda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 10:09

Tja, ook hier (helaas) heel herkenbaar. 3 jaar terug echt last gehad van een paniekstoornis voornamelijk door de hyperventilatie. Paar maanden terug weer aanvallen gehad, gelukkig krijg ik er nu weer een beetje grip op. Ook het gevoel te zullen stikken komt me zo bekend voor. Wat mij dan wel wil helpen is het nemen van een fisherman's friend en dan het liefst een zo sterk mogelijke. Daarnaast idd concentreren op een rustige buikademhaling. Vaak voel je de ademhaling in je borst zitten als je hyperventileert. Al met al is het een heel vervelend iets (alhoewel ik het altijd wel prettig vind om te lezen dat ik toch niet de enige ben met dit probleem) en als het gevoel echt te heftig wordt, wil ik wel eens een halve oxazepam nemen. Dit werkt bij mij erg goed om me weer te laten ontspannen!

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 10:30

Ik heb het 2 weken last van gehad na een zuur aanval in mijn maag inderdaad waarschijnlijk de angst voor nog een aanvaal.(het was toen ook niet zo prettig)
Maar daardoor is mijn nek wel opgezet en adem ik eigelijk niet 100"% goed.

De remedie wat wel tijdje aan het helpen is bij mij om wanneer ik bijvoorbeeld aan het gamen bent om al het geluid uit te zetten en koptelefoon af. Proberen te ontspannen en ondertussen lekker gamen.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 19:22

Ik vond het ook altijd fijn om de problemen van een ander ook te lezen zo wist ik ooooh ben niet de enige en werd daar alweer ontspannen van. Gelukkig

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 08:12

ik heb de laatste paar dagen er weer last van. Benauwd gevoel of er een brok in mn keel zit.en daar al mn lucht bijlangs moet of dat er slijm in de weg zit. Word er gek van. Ben nu bezig met ab misschien komt het ook wel daardoor. Wil eigenlijk et liefst de huisarts bellen maar ben er net maandag geweest en wil ook niet altijd zeuren.

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:56

Het is erg vervelend. Ik heb het ook als ik niet uitkijk. Het is bdw nu alweer een hele tijd geleden. Het wordt veroorzaakt door spanningen. Soms wist ik niet eens dat ik ze had. Ik heb een boekje en daar schrijf ik alles in wat mij dwars zit. Het helpt goed! Verder is yoga een hele goede tip!!!
Je leert te ontspannen en je ademhaling onder de knie te houden.
Echt! Een aanrader!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 21:54

okay klinkt fijn maar ben niet zo lenig dat ik al die oefening vna yoga kan doen

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:59

Ik heb het al zon jaar of 5 denk ik, eerste aanvallen waren een hel, dacht dat ik een hartaaanval kreeg pff.
nu is het gestabiliseerd maar komt ook wel omdat ik iemand ben die nergens aan toe geef, als ik het op voel komen neem ik een valium pilletje onder mijn tong en ga maar gewoon door.

Het is wel een hel en heeft ook echt zon invloed op je leven, vreselijk alleen hou ik er niet van om weg te kruipen en ga de strijd aan, ik heb alles overleefd zelfs een hersenbloeding, de dood van mijn oudste broer, dit moet ook lukken, hoe moeilijk ook.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:06

Ik heb het ook gehad, gok zo'n 2 jaar.
Ben er nu gelukkig vanaf, grotendeels.
Nog wel last van benauwdheid en last van mijn spieren.

Wat bij mij erg hielp was onder een koude douche staan of gewoon koud water over mij heen krijgen.

Het engst vond ik nog dat je steeds minder kon, eerst begon alles te tintelen en dan kan je je vinger niet meer bewegen en voel je alleen maar een hele sterke druk op je vingers,handen,armen,benen enz. ook de tintelingen rond me mond.

Nee ben blij dat ik al een hele tijd geen aanval meer heb gehad. Helaas wel dingen aan overgehouden.

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:32

appiesjappie schreef:
okay klinkt fijn maar ben niet zo lenig dat ik al die oefening vna yoga kan doen

Je hebt veel verschillende soorten yoga. Je hoeft er niet lenig voor te zijn om ermee te beginnen. :D Er hangt ook een groot stuk bewustzijn van je geest en lichaam aan vast. Het is niet alleen gymnastiek. Het is een balans vinden tussen lichaam, geest met een goede ademhaling