Mirena-spiraal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Mirena-spiraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 07:59

Mijn HA heeft mij geadviseerd om toch maar eens een spiraaltje te laten zetten: geëmancipeerd door de overgang...(daar ben ik nog lang niet aan toe, maar eens zit ook dat eraan te komen ;) ). De voordelen zijn legio: op den duur niet meer ongesteld, geen gedoe met condooms (vind ook wel dat ik Durex lang genoeg gesponserd heb :D), je kunt 'm niet vergeten, en noem maar op....
Wat zijn jullie ervaringen met de Mirena-spiraal? Doet het plaatsen pijn, hoe lang heb je daarna last van bloedingen? En het verwijderen, is dat pijnlijk? Waar ik me wel een beetje zorgen over maak is dat je dan niet meer ongesteld wordt: ik zou dan toch iedere maand denken "stel dat...". Double Dutch dan maar?

WillemYntJee

Re: Mirena-spiraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:30

Er is een groot anticonceptietopic, stel je vraag daar is ;)

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:40

Ik heb mijn mirena spiraal nu iets meer als een jaar en ben er erg gelukkig mee. Het plaatsen deed even zeer maar daarna nooit meer last van gehad. Na 2maand was ik niet meer ongesteld. Geen sponsering van ob meer en durex.
Als spiraaltje er uit moet over 4jaar dan gaat er bij wijze van gelijk weer een nieuwe in...
Druk maken over een zwangerschap doe ik me niet. Mijn dochtertje is nu 3jaar en ik zou (hopelijk) de symptomen toch wel erkennen als ik weer zwanger blijk te zijn.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:56

Ik heb een spiraal gehad.
Het zetten was een eitje,het uithalen ook.
Ik heb hem eruit laten halen omdat wij nog een kinderwens hebben. Ook kreeg ik verschrikkelijke huidproblemen sinds de mirena.
Achteraf wilde ik dat ik het niet gedaan had...
na het verwijderen kreeg ik nooit meer mijn oude cyclus terug, ik zit nu steeds te klooien met 72 dagen, 58 dagen , 30 dagen en zo voorts :\

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:00

Ik ben nu bezig aan mijn derde, heeeeerlijk die vrijheid!! Geen PMS, geen menstruatie (elke maand een klein doorbraakbloedinkje, niet eens OB waardig) geen moodswings, zwemmen en sporten en alles wanneer ik zin heb. De eerste heb ik ongeveer een half jaar last van gehad, vage buikpijntjes ed, en soms had ik hem er met liefde uitgerukt. Toch blij dat ik doorgezet heb, want vanaf dat half jaar heb ik geen last meer gehad.

Plaatsen is niet prettig, maar ik geef mezelf die dag een verwen dag met plat op de bank en lekker voer en drinken, en tv aan. Dan sponsor ik paracetamol en komt het ook goed.

Ik heb hem laten zetten na de geboorte van mijn zoon, nu ruim 11 jaar geleden, en geen enkele zwangerschap meer gehad.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:15

dorothea schreef:
Mijn HA heeft mij geadviseerd om toch maar eens een spiraaltje te laten zetten: geëmancipeerd door de overgang...(daar ben ik nog lang niet aan toe, maar eens zit ook dat eraan te komen ;) ). De voordelen zijn legio: op den duur niet meer ongesteld, geen gedoe met condooms (vind ook wel dat ik Durex lang genoeg gesponserd heb :D), je kunt 'm niet vergeten, en noem maar op....
Wat zijn jullie ervaringen met de Mirena-spiraal? Doet het plaatsen pijn, hoe lang heb je daarna last van bloedingen? En het verwijderen, is dat pijnlijk? Waar ik me wel een beetje zorgen over maak is dat je dan niet meer ongesteld wordt: ik zou dan toch iedere maand denken "stel dat...". Double Dutch dan maar?

Hoe oud ben je heb je kinderen..?
In de regel is het zo ,heb je nog geen kinderen gehad is het (zeggen ze) pijnlijk.
Ik uit ervaring heb dus kindjes en ik heb er nauwelijks iets van gevoeld zowel erin als eruit (helemaal niets).
De reden dat ik hem na een jaar heb laten verwijderen was omdat ik continu vloeide door de spiraal.
Dát kan dus ook...
Ik heb voorheen de nuva-ring gehad en de pil en nooit geen problemen mee ondervonden.
Het is een kwestie van uitproberen

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:23

ik heb hem nu 3 jaar
heb nog geen kinderen gehad het plaatsen was erg pijnlijk maar dat verschild per persoon.(en of je kinderen hebt gehad)
ik heb 2 weken hevig gevloeit daarna een half jaar niet
en nu ben ik stipt elke maand ongesteld (wel in mindere mate dan voor de spiraal maar genoeg om het ongesteld te noemen
(waar ik me erg kwaat om maak omdat ik daar juis vanaf wilde maar goed)
verder heb ik geen last meer van het ding (alleen in het eerste jaar na het paardrijden/seks ed)
maar dit verschild ook van persoon tot persoon.
mijn nichtje daarin tegen (ook geen kinderen) heeft geen pijn gehad geen last en niet ongesteld heerlijk vind ze het.
zo zie je het veschild heel erg per persoon.
ik heb sinds een jaar wel last van regelmatig terugkerende cystes in/op mijn linker eierstok.
vaak mee terug geweest en was allemaal normaal zeggen ze.lag niet aan de hormonen(het is een homoonspiraal duh!)
daar ben ik dus ook nog niet klaar mee
verder geen problemen maar denk er aub 2 keer over na voordat je het doet.
kun je geen pil gebruiken of prikpil?
groetjes en succes
(mocht je nog wat willen weten pb me maar)

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:30

Ik heb hem sinds 7 december, en had het jaaaaaaaaaaren eerder moeten doen!! Niet meer ongesteld geweest en nergens last van gehad!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:37

Ik ben nu aan mijn tweede Mirena toe, deze laat ik volgende week dinsdag plaatsen. Deze keer in het ziekenhuis, mijn vorige huisarts deed dit zelf. Niet alle huisartsen hebben hier de bevoegdheid voor.

Toen ik de eerste liet plaatsen heb ik er 1 dag last van gehad. Daarna nog een periode met onregelmatige bloedingen. Daarna jarenlang niet meer ongesteld geweest. Nu sinds een half jaar ben ik wel weer regelmatig ongesteld. Ook kan ik gewoon mijn eisprong voelen (jaja, dat kunnen sommige vrouwen), teruggegaan naar de huisarts, maar die gaf aan dat ik toch niet zwanger kon raken omdat het baarmoederslijmvlies zich niet ontwikkeld. Al met al toch een vervelend gevoel aan overgehouden dus ik laat m nu vervangen (zit nu op 4.5 jaar).

Ik heb wel veel testen gehaald omdat ik inderdaad ook iedere keer dacht dat ik wel zwanger moest zijn. :') Maar gelukkig nooit geweest.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 12:34

@ vivana: ik ben 40 en heb geen kinderen.
@ lovemeintje: 'gewone pil' is geen optie voor mij. Is niet betrouwbaar in combinatie met de medicijnen die ik slik (vandaar dus dat die condooms). Prikpil weet ik eigenlijk niet...
@ Iris82: jij sponsort Clear Blue en Predictor dus! Da's dus ook mijn probleem. Ben altijd bang dat er ondanks condooms toch iets misgaat. En de medicijnen die ik slik gaan niet samen met zwangerschap, dus dat zou uitlopen op een abortus(pil), en dat wil ik voorkomen...
@ Tivoli: wat voor huidproblemen heb je gekregen? Ik heb ze nu al en wil ook voorkomen dat die erger worden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:52

Ik sponsor het Kruidvat huismerk omdat ik gelezen heb dat dat de nauwkeurigste is. ;) Tja, je moet ze maar gewoon inslaan als ze in de aanbieding zijn. :+ Je kunt jezelf wel druk blijven maken (net als ik) maar dat is gewoon een fase waar je doorheen moet.

Ik laat m nu vervangen omdat ik nu toch wel behoorlijk ongesteld ben voor een langere tijd. En dat is gewoon niet fijn, maar daarvoor ging het wel 4 jaar goed. :)

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:09

Hoi, hier eentje van 37 jaar, geen kinderen.
Paar jaar geleden Mirena laten plaatsen (ipv de pil): plaatsen was erg pijnlijk, én ik bleef ook 2x per maand (tijdens eisprong en ongesteld tijd) enorme pijn houden. Mijn baarmoeder krampt nogal (PMS) en ik voelde het spiraal dus daadwerkelijk prikken. Bloedingen na elke keer sex, vaak ook pijnlijk...
Ik heb een lage pijngrens, maar wil toch even mijn ervaring met je delen - die is dus onaangenaam. Ik heb het wel even aangekeken maar hem na een maand of zes weer laten verwijderen. HA gaf aan dat ie hem normaliter alleen plaatst bij mensen die al gebaard hebben, dan is er veel minder risico op klachten. Ik heb ook moeten l*llen als brugman om hem geplaatst te krijgen... Achteraf had ie dus gelijk.

Vriendin van mij heeft hem na haar bevalling laten plaatsen en geen centje pijn of problemen gehad. Ook niet na 5 jaar de nieuwe plaatsen. Die is dus wel tevreden gebruiker.

Zie dat je 40 bent zonder kinderen - even een brutale vraag: wil je geen kinderen? Dan kun je ook sterilisatie (van jezelf of je partner) overwegen.
Succes met je beslissing.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:12

Dat is raar dat de HA hem alleen plaatst bij mensen die al een kind gehad hebben YamaDeva. Ik heb veel vriendinnen (zonder kinderen) die ook allemaal een spiraal hebben. :)

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:13

Ik heb hem al 6 jaar en ik vind het geweldig. 5 jaar lang niet of nauwelijks ongesteld geweest, altijd een gelijkmatig humeur. Zo'n spiraaltje gaat 5 jaar mee, maar ik laat hem nog even zitten omdat ik toch tegen de overgang aanhik en de menstuatie is nog steeds minimaal. Volgens de huisarts kan ik nog wel even met deze.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 13:18

YamaDeva schreef:
Zie dat je 40 bent zonder kinderen - even een brutale vraag: wil je geen kinderen? Dan kun je ook sterilisatie (van jezelf of je partner) overwegen.
Succes met je beslissing.

We willen geen kinderen, maar toch lijkt een sterilisatie weer zo definitief. Maar het is wel een optie... Ik begrijp dat jij nog wel een kinderwens hebt?

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:27

Iris82 schreef:
Dat is raar dat de HA hem alleen plaatst bij mensen die al een kind gehad hebben YamaDeva. Ik heb veel vriendinnen (zonder kinderen) die ook allemaal een spiraal hebben. :)

Tja, mijn HA was nogal een eigenwijze stuiter (ben verhuisd dus heb nu een ander). Hij heeft hem uiteindelijk wel geplaatst maar met tegenzin.

dorothea schreef:
Ik begrijp dat jij nog wel een kinderwens hebt?

Nee, nooit gehad. Maar sterilisatie, mijn eerste keuze, wilde hij al helemaal niet aan meewerken. Pas als mensen meer dan vijf kinderen hebben wilde hij dat overwegen, maar niet bij een dertiger zonder kinderwens. Hele discussie met hem gehad dat zijn grens (waarom in hemelsnaam meer dan 5?) niet mijn grens is, maar hij hield voet bij stuk. Volgens hem zou ik me nog wel eens kunnen bedenken (NOT). Mijn partner is inmiddels naar volle tevredenheid "geholpen".
En ik heb inmiddels naar grote tevredenheid een andere arts... ;)

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:30

ik raad het je aan :j het zetten was een hel de dagen erna ook nog maar daarna ging het eigenlijk alleen maar goed, ik zit zó veel beter in mijn vel, mijn menstruatie veroorzaakt geen pijn en ik hoef nergens meer aan te denken :D

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 13:31

Dramaqueen, heb jij wel of geen kinderen?

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:33

dorothea schreef:
Dramaqueen, heb jij wel of geen kinderen?

geen

en ook vrij nauw daar beneden

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:35

Ook van mijn kant positieve verhalen. Afgelopen september geplaatst, ik was toen 22 en geen kids. Plaatsen was inderdaad erg pijnlijk maar als toen ik de stoel af kwam zei ik 'was dit het?'

Diezelfde dag best wat kramp gehad en de 3 weken erna 's avonds vaak even een half uurtje, daarna nauwelijks meer :)

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:35

Ik ben 23 jaar en heb nog nooit kinderen gehad. 5 jaar terug heb ik bewust voor een spiraaltje gekozen omdat ik geen hormonen in mijn lijf wilde.

Het eerste spriraaltje was van koper en daar kreeg ik de eerste maanden wel bloedingen bij, ik heb hem er toen uit laten halen. Achteraf is dat een normaal symptoon bij koper...

Nu heb ik 3 jaar een mirena en heb nergens last van. Ik krijg een stuk minder hormonen binnen (hier deed ik het voor), maar ik vergeet "hem" ook niet, wordt niet ongesteld en heb het gevoel dat ik ook een stuk minder moodswings heb.

Ondanks dat ik nog nooit kinderen heb gekregen heb ik er geen last van gehad bij het inzetten en uitzetten (en dus nog een keer inzetten :D )

Ik ben dus helemaal pro!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:36

Ik heb hem nu bijna 4 jaar en ben er zoooo blij mee!
Plaatsen vond ik echt een hel; heb er 3 dagen goed last van gehad, maar daarna.....Jahoe! Het si die 3 dagen pijn zeker meer dan waard!

Ga m, als ik kinderen heb gekregen (hopelijk mogen we die krijgen) ook weer laten plaatsen.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:36

xDramaQueen schreef:
ik raad het je aan :j het zetten was een hel de dagen erna ook nog maar daarna ging het eigenlijk alleen maar goed, ik zit zó veel beter in mijn vel, mijn menstruatie veroorzaakt geen pijn en ik hoef nergens meer aan te denken :D

Hier ga ik in mee :))

Mirena is nu.. ehm effe denken.. anderhalf jaar geplaatst.
Plaatsing was alles behalve een pretje (heb geen kinderen) maar achteraf zeg ik wel dat het het waard is geweest ;)
Ik wordt niet tot nauwelijks (3 druppels in de 2 maanden ;) ) ongesteld en al mijn daarbij behorende klachten (had menstruele migraine) zijn als sneeuw voor de zon verdwenen.
Wat DQ ook zeg, ik zit ook veeeel beter in mijn velletje :))

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:37

_O- @Jaan81: we zeggen nagenoeg hetzelfde op hetzelfde moment :P

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:38

DenK4ever schreef:
xDramaQueen schreef:

Hier ga ik in mee :))

Mirena is nu.. ehm effe denken.. anderhalf jaar geplaatst.
Plaatsing was alles behalve een pretje (heb geen kinderen) maar achteraf zeg ik wel dat het het waard is geweest ;)
Ik wordt niet tot nauwelijks (3 druppels in de 2 maanden ;) ) ongesteld en al mijn daarbij behorende klachten (had menstruele migraine) zijn als sneeuw voor de zon verdwenen.
Wat DQ ook zeg, ik zit ook veeeel beter in mijn velletje :))

ik heb trouwens ook een stuk minder vaak migraine, ik wist nooit zeker of dat door de pil kwam of niet maar vermoed nu dus van wel!