Opeens een slapende voet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Inney

Opeens een slapende voet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 21:32

[Ik weet niet of het hier hoort :o ]

Hallo,

Ik zit soms gewoon op bv een stoel, of lig normaal op de bank of in bed, en dan voel ik opeens een bepaald deel van mijn voet niet meer. En dat is een heel naar en raar gevoel, omdat je de rest van de onderkant van je voet nog wel voelt. Het is meestal als ik gewoon zit, dus er word niet iets afgeknepen oid. Ik heb het ook wel eens gewoon onder het lopen. Het is echt heel raar. Na een tijdje is het wel weer weg. Soms is het ook gewoon in 2 voeten tegelijk.
Ik vraag me af of dit normaal is, en of andere mensen dat ook hebben?

Pytje

Re: Opeens een slapende voet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:34

Het slapende gevoel is een zenuw die beklemd zit. Misschien kun je op een andere manier gaan liggen/zitten?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:35

Zit je gewoon met je voeten op de grond enz?

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 21:36

Heb ik ook al geprobeerd pytje, meestal als je gaat bewegen als je been bv. slaapt, komt door de beweging zeg maar alles weer op gang, en verdwijnt het, maar dit verdwijnt niet. Welke houding ik ook aanneem. 't gaat uit zichzelf na een kwartiertje of langer weer weg. Het is heel raar.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 21:36

upendo schreef:
Zit je gewoon met je voeten op de grond enz?

Ja, met mijn voeten op een soort verhooginkje ;)

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:37

Een keertje naar de manueel therapeut/chiropractor om de boel eens te laten rechtzetten in je rug?

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 21:41

Ben tijd geleden wel bij fysio geweest. hele rug zat totaal vast na een trap van een paard.
Maar kan het ook met je rug te maken hebben? Ik zat meer aan zenuwen in de voet te denken. :o
(Ik heb er niet zoveel verstand van..)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:43

Misschien heb je het Carpaal Tunnel Syndroom.
Dan vallen je voeten of voet ook in slaap.Dit syndroom kan je ook in je handen hebben.
Het is een beknelde zenuw.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 21:45

Valt dan je hele voet in slaap, Gohya, of delen van je voet. Want bij mij voel ik dan het linkerdeel van dat zeg maar kussentje onder je voet niet meer.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:47

Inney schreef:
Ben tijd geleden wel bij fysio geweest. hele rug zat totaal vast na een trap van een paard.
Maar kan het ook met je rug te maken hebben? Ik zat meer aan zenuwen in de voet te denken. :o

Nou het kan er wel mee te maken hebben, de zenuwen naar je voet komen immers uit je ruggenmerg. Dus het kan zijn dat daar een wervel nog niet helemaal zit zoals het hoort en dus een beetje op een zenuw drukt. Een fysio doet eigenlijk niks met de wervels zelf, maar alleen de spieren. Om wervels los te maken/ weer op hun plek te zetten kun je dus beter naar een manueel therapeut of een chiropractor.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:48

Inney schreef:

Of t normaal is weet ik niet, maar ik heb t ook.. :)
Ik beknel niks, en zo kan mijn complete been in slaap vallen, of een arm.. of een stuk rug..
Vrij irritant, maar je doet er niks aan :)
Heb al onderzoeken gehad en hoef me er iig niet druk over te maken :) oorzaak is bij mij bekent

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 21:51

MaaikeMo schreef:
Inney schreef:

Of t normaal is weet ik niet, maar ik heb t ook.. :)
Ik beknel niks, en zo kan mijn complete been in slaap vallen, of een arm.. of een stuk rug..
Vrij irritant, maar je doet er niks aan :)
Heb al onderzoeken gehad en hoef me er iig niet druk over te maken :) oorzaak is bij mij bekent

Dus jij bent gewoon naar HA gegaan?
Ik twijfel zeg maar, omdat het alleen bij mijn voeten gebeurd, en ik het nog een klein ding vind om naar HA te gaan, maar toch ook wel erg vervelend.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 21:51

Pytje schreef:
Inney schreef:

Nou het kan er wel mee te maken hebben, de zenuwen naar je voet komen immers uit je ruggenmerg. Dus het kan zijn dat daar een wervel nog niet helemaal zit zoals het hoort en dus een beetje op een zenuw drukt. Een fysio doet eigenlijk niks met de wervels zelf, maar alleen de spieren. Om wervels los te maken/ weer op hun plek te zetten kun je dus beter naar een manueel therapeut of een chiropractor.

Hmm, heb er eigenlijk niet zo aan gedacht. Maar moet ik dat dan nu ook niet kunnen voelen in mijn rug?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:52

Het hoeft niet in je hele voet te zijn,ligt er maar net aan welke zenuw bekneld zit.Ik had het in mijn handen en mijn duim en pink vielen niet in slaap,de rest van de vingers wel en een stukje van mijn handpalm.Als je het blijft houden,ga ermee naar de huisarts en laat een onderzoek doen in het ziekenhuis.
Dan weet je in ieder geval of het wel of niet het CTS is.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:53

Een wervel hoeft maar een minuscuul stukje te verplaatsen om effect te hebben, dat hoef je helemaal niet te merken. Tegenwoordig heb je geen verwijzingen meer nodig voor fysios/manueeltherapeuten e.d. dus scheelt je ook een ritje naar de huisarts :P.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 21:53

Ik heb het al wel een tijdje. Maar het blijft gewoon beperkt tot in het linkerdeel van mijn voet, in dat kussentje zeg maar.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 21:54

Pytje schreef:
Een wervel hoeft maar een minuscuul stukje te verplaatsen om effect te hebben, dat hoef je helemaal niet te merken. Tegenwoordig heb je geen verwijzingen meer nodig voor fysios/manueeltherapeuten e.d. dus scheelt je ook een ritje naar de huisarts :P.

Zou dit eens even aan mijn moeder laten lezen ;)

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:54

Klopt Gohya, want de zenuw die de middelste drie vingers doet is een andere dan de zenuw naar je duim en de zenuw naar je pink. Dus in je voet kan het er ook maar zo 1 zijn die een bepaald deel van de voet innerveert.

Vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:06

Hou het even in de gaten.

Ik heb dit aan mijn pols en pink gehad en nu na een jaar dokteren ben ik drie weken terug geopereert aan mijn elleboog waar de zenuw totaal verkleeft zat.
Dacht eerst ook dat het niks zou zijn, maar naar een jaar huisarts, ziekenhuis, emg test en mri scan kon ik dus mooi de operatie tafel op... En niet voor niks want tijdens de operatie bleek de boel flink verkleefd en zwaar tegen te vallen.
Loop er nu nog mee, helemaal weg zal het nooit meer gaan was me verteld. En daarbij nog een leuk kadootje... de wond is nog steeds niet geheel dicht, was weer opengegaan..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:23

gohya schreef:
Het hoeft niet in je hele voet te zijn,ligt er maar net aan welke zenuw bekneld zit.Ik had het in mijn handen en mijn duim en pink vielen niet in slaap,de rest van de vingers wel en een stukje van mijn handpalm.Als je het blijft houden,ga ermee naar de huisarts en laat een onderzoek doen in het ziekenhuis.
Dan weet je in ieder geval of het wel of niet het CTS is.

carpaal tunnel syndroom kun je alleen in je hand hebben. In je voet zit namelijk geen carpale tunnel, dus kan die ook niet bekneld zitten ;)

Ik zou even langs de fysio/manueel gaan. Het heeft waarschijnlijk te maken met je rug :j En zo niet, kan de fysio uitzoeken waarmee wel ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:08

CTS kan je ook in je voeten hebben,zekers wel.

De nervus tibialis volgt een lange, kronkelige route, vanaf de rug via de achterkant van het been naar de enkel. Vlak boven de enkel draait de zenuw naar binnen naar de binnenenkel toe. Daar ligt de nervus tibialis, samen met een slagader, tussen 3 spiergroepen in. Dit alles wordt strak bij elkaar gehouden door een stevige band (het ligament laciniatum) aan de binnenzijde van de enkel. De zenuw loopt als het ware door een tunnel; de tarsaal tunnel.

Zoek maar op via google.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:09

Zit je dan niet de hele tijd stil met die voet? Dit heb ik dan altijd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:15

gohya schreef:
CTS kan je ook in je voeten hebben,zekers wel.

De nervus tibialis volgt een lange, kronkelige route, vanaf de rug via de achterkant van het been naar de enkel. Vlak boven de enkel draait de zenuw naar binnen naar de binnenenkel toe. Daar ligt de nervus tibialis, samen met een slagader, tussen 3 spiergroepen in. Dit alles wordt strak bij elkaar gehouden door een stevige band (het ligament laciniatum) aan de binnenzijde van de enkel. De zenuw loopt als het ware door een tunnel; de tarsaal tunnel.

Zoek maar op via google.

Dat is dus de tarsale tunnel en geen carpale tunnel. Het zit daar heel anders in elkaar dan in de pols. Het komt eigenlijk nooit voor dat je daar dezelfde soort klachten krijgt als bij het carpale tunnelsyndroom. En al helemaal niet dat je dat in beide voeten krijgt ;) Daarbij klinken haar klachten ook niet als een tarsaal tunnelsyndroom. Daar horen wat andere symptomen bij. Sowieso is het lastig beoordelen via internet, en daarom heb ik aangegeven even naar de fysio te gaan :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:47

Oke, dan heet dat het Tarsale Tunnel Syndroom.
In de boeken noemen ze het CTS,maar dat zijn al verouderde boeken.[Medische Enceclopdie].
Maar daar kan dus ook een zenuw bekneld zitten in die tunnel.
TS moet gewoon effe naar de huisarts,miss. weet ze dan meer.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:17

LZP > MW