Pdd-nos en dan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

R.X.

Pdd-nos en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 13:47

Hallo,

Sorry als het niet goed staat, dan verplaatst het maar.

Ik heb Pdd-nos en word lang niet altijd door de mensen die dicht bij me staan begrepen.
Met dieren heb ik geen problemen, die zijn duidelijk en betrouwbaar, je weet wat je aan ze hebt.
Ik ben heel dankbaar voor die paar mensen die het wel begrijpen, maar soms heb ik het er wel moeilijk mee dat ik lang niet altijd begrepen word.
Waar ik heel boos om kan worden is dat wanneer er nu eenmaal een etiket op je geplakt is je eerder de schuld van dingen krijgt, want het zal wel aan jou liggen want je hebt Pdd-nos.
Ja ik heb Pdd-nos maar daarnaast ben ik voor een groot deel gewoon r.x. en niet elke Pdd-nosser heeft last van de zelfde dingen.
Ik heb bijv. mensen veel sneller door dan de meesten zonder die diagnose.

Zo dat is eruit.

jokari

Re: Pdd-nos en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:57

nou heb ik toch even op internet moeten zoeken wat dat is hoor, want ik had er nog nooit van gehoord. :)

Bepaalt het je leven erg ? Ik heb een stiefzoon met adhd, en diens neef heeft naast adhd ook autisme en soms zou ik ze beiden wel eens achter het behang kunnen plakken, maar dat doe je met kinderen 'zonder etiket op' ook, dus of dat nou zoveel uitmaakt... :=

Spuug je frustratie maar uit. :D

ik zou zeggen "joh negeer die mensen dan toch" maar dat is wss makkelijker gezegd dan gedaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:00

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 14:09

Ik beantwoord je even per pb. ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:12

Ik herken het :j ,zit ook in het auti-topic, maar dat is een beetje aan het doodbloeden :+

Tja, ik weet het nog niet zo lang, dus kan je verder ook niet helpen ;)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 14:12

Wat heb jij als ik vragen mag?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:13

Ik heb asperger met een tikje ADD
Daarnaast een redelijk hoog IQ(maar dat is geen probleem :+ ) en waarschijnlijk dyslectie

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 14:14

Add is toch net als adhd maar dan zonder het drukke, toch?

Ik heb er ook obsesief compulsief....... bij een heel moeilijk woord, ha, ha.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:16

Uhhh ja, al ben ik nog steeds druk, alleen ietsie minder als sommige ADHD-ers :P

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:16

Hier een mede pdd-nosje.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:20

En dan? Dan gewoon door leven :) En vooral je dromen najagen.

Ik werk op het hbo en toevallig hebben wij gisteren een workshop gehad over autisme. Wij hebben veel studenten die een stoornis hebben in een autistisch spectrum. Met behulp van trainingen en workshops leren wij als docenten hoe om te gaan met mensen die 'anders' zijn dan de 'normale' student.

Moet zeggen dat het gisteren erg interessant was en dat er bij ons veel studenten zijn met een stoornis in het autistisch spectrum die prima mee kunnen komen op het hbo.

Etiketjes plakken doe ik niet bij deze studenten. Iedere student is anders en 'de autist' bestaat niet. Dat maakt werken met mensen juist leuk :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:22

@marieke: dat gewoon doorleven gaat dus écht niet....
Dat is me nog nooit gelukt, en er is niets gewoon aan.
Ik hoop nu een wajong te krijgen zodat ik toch naar het HBO kan, en daarnaast een PGB zodat ik ook de broodnodige begeleiding krijg, maar anders zou ik niet weten wat ik moet....

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 14:23

Marieke_K schreef:
En dan? Dan gewoon door leven :) En vooral je dromen najagen.

Vind dit wel héél kort door de bocht.
Tuurlijk zijn er ook veel goede dingen in het leven maar ook dalen, diepe dalen.
En ja ook anderen hebben dat maar met een stoornis kosten dingen wat voor een ander nu eenmaal heel makkelijk is gewoon veel meer moeite.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:27

Het is niet kort door de bocht, het is gewoon er voor vechten.
En zeg niet dat ik er geen verstand van heb, dat heb ik wel.
Ik weet dat het moeilijk is, en je blijft sommige beperkingen houden, maar de meesten kan je zelf verhelpen door te oefenen.
Of in iedergeval verminderen.

Zie de voordelen van autisme in.. het is zo slecht nog niet!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:29

Dat begrijp ik, maar ik vind ook dat jij je niet moet laten tegenhouden door een stempeltje :) Dat bedoel ik met doorleven.

De weg is niet makkelijk die je moet afleggen, maar ik geloof wel dat een stempel PDD-Nos niet betekent dat je niets meer kan.

Ook andere stoornissen of problemen zorgen voor diepe dalen en hoge pieken bij studenten, maar het is niet onmogelijk.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:33

Oww dat ben ik ook absoluut met je eens xdniesje, maar je bent nog wel wat jonger, en elke autist is anders.
Mijn vader en broertje hebben waarschijnlijk ook autisme, maar die kunnen in principe veel meer, behalve dan op zichzelf wonen(dat zou iig héél véél uurtjes begeleiding kosten, denk aan 10 a 15 uur per week).
Mijn "belasting" voor de middelbare school lag op ongeveer 10 uur per week, meer kon ik niet aan(soms nog veel minder) dat maakt het toch verre van gewoon.
Andere dingen daarnaast zijn voor mij ook amper mogelijk.
En zonder begeleiding kan ik voorlopig niet op mezelf wonen en studeren ;) laat staan daarnaast nog werken om wat extra centjes te verdienen.

Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar het klinkt wel alsof het allemaal wel mee valt, en dat is het ook niet :+

Edit: tegenhouden laat ik me niet, maar onbezonnen je op bepaalde zaken storten is niet verstandig.
Laatst bijgewerkt door siskeh op 02-02-10 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 14:33

Even voor de duidelijkheid, ik vecht al zo hard voor veel dingen en laat me helemaal niet gauw tegenhouden.

Hier ben ik het niet mee eens.
Het is een stoornis in de hersenen en nee dat gaat niet over.

En voordelen van autisme, noem me er eens 1.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 14:36

Mensen die maar even wat dingen uit boeken geleerd hebben denken het zo goed te weten.

Maar zij kunnen het boek dicht doen wij moeten er mee leven.
En nee ik doe niet aan zelfbeklag het is gewoon zo.
En doorzetting vermogen heb ik genoeg, ik fok me zelfs vaak op als ik zie dat anderen het alweer opgeven omdat ze er geen zin in hebben.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:37

@TS: voordelen?
Genoeg hoor ;) !
Zoals je zelf al schrijft heb je iets met dieren, waarschijnlijk kan jij meer met dieren als anderen, tenminste dat geld voor mij.

Daarnaast heb ik minder last van wat andere mensen van mij vinden, kan ik me beter over "rare" dingen heenzetten dan anderen.
Door mijn "starre" houding zorg ik beter voor mezelf als vele anderen(waarom gaan roken als je toch weet dat dit niet goed voor je is).

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:38

iemand die dicht bij me staat heeft het licht kan soms heel vervelend zijn maar je leerd er mee omgaan.
Ik zeg altijd maar zo iedereen heeft wel iets.

Ik bijv heb hersenen die nooit stil staan ik denk elke seconde van de dag t gaat nooit uit, nooit geen rust. Mn IQ is ook boven het gemiddelde waardoor ik hele theorien in mn hoofd kan afspelen die ik niet met iedereen kan delen. Soms wordt je er zelf gek van als ik bijv lang in een auto zit moet ik iets doen zoals bomen tellen of ramen etc.
Ik heb slapeloosheid hierdoor en ben soms kort af doordat ik een heel verhaal in mn hoofd heb en dan niet door heb dat ik maar 1 zin heb verteld ik ga er direct van uit dat een ander me dan ook begrijpt :o . Je leerd er mee leven en mensen die echt om je geven zullen je er zelfs om gaan warderen :D

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 14:39

siskeh schreef:
@TS: voordelen?
Genoeg hoor ;) !
Zoals je zelf al schrijft heb je iets met dieren, waarschijnlijk kan jij meer met dieren als anderen, tenminste dat geld voor mij.

Daarnaast heb ik minder last van wat andere mensen van mij vinden, kan ik me beter over "rare" dingen heenzetten dan anderen.
Door mijn "starre" houding zorg ik beter voor mezelf als vele anderen(waarom gaan roken als je toch weet dat dit niet goed voor je is).

Ik trek me juist heel erg aan wat anderen van me vinden.
En moet leren meer voor mezelf opkomen, dus dat gaat helaas niet op.

Dat van de dieren en mij, dat zeker!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:40

Goed 1 voordeel gevonden dus :+
De rest is ook iets wat je moet leren denk ik, en wat voor iedereen anders is.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 14:41

:D ;) :+

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:43

Volgens mij zit je gewoon in een dipje, en ik ben gewoon erg vrolijk. Maar helaas heeft jou gedrag invloed op mijn humeur..
Maar oke.
Met dat boeken gedoe, heb je het over mij?
Sorry, ik ben zelf een mensje met autisme. Dus ik weet dondersgoed de nadelen. Maar ik weet nu hoe ik er mee om moet gaan. En dat moet jij nog leren, anders zal je dit topic niet openen.

Voordelen? Zijn er genoeg. Ik spreek nu in het algemeen, trouwens
extra tijd bij toetsen, geen presentatie's voor een hele klas, niet in de rij hoeven te wachten zoals bij de efteling. De meesten zijn eerlijk en zelfstandig. Ook de koppigheid en vastberadenheid is een goed iets. Mits je de grenzen kent.
En zo kan ik doorgaan..

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:48

siskeh schreef:
Goed 1 voordeel gevonden dus :+
De rest is ook iets wat je moet leren denk ik, en wat voor iedereen anders is.

:)