Wie heeft ervaring met MRI - Scan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arvensis

Wie heeft ervaring met MRI - Scan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 13:22

Na aanleiding van dit topic : [MW] MRI- Scan aanvragen, kan dit zomaar?
want ik ben vandaag bij de neuroloog geweest en mag volgende week vrijdag een MRI Scan laten maken. Maar nu vraag ik mij af wie hier ervaring mee heeft? Ik heb een foldertje mee gekregen waarin het 1 en het ander staat, maar waar ik wat vragen bij heb. Hoop dat er mensen zijn die deze kunnen beantwoorden.

- Je mag je eigen muziek mee nemen.
Wat houdt dat in? Mp 3 of alleen een cd die hun in een cdspeler doen?

- verstandig om Joggingbroek mee te nemen.
mag je die aan doen en aan houden tijdens het onderzoek?

Hoe gaat het verder? moet ik een hemdje aan doen of een shirt?
En mag er iemand mee de kamer in, of die je het voornamelijk gewoon alleen? ik wou namelijk mijn moeder vragen, maar als ze toch in de wachtkamer moet blijven wachten, dan heeft het misschien niet zoveel nut.

Wie o wie kan mij er meer over vertellen??

Groetjes Stacey

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:26

het stelt ten eereste niks voor!
Ik ben vorig jaar voor mijn kuit eronder geweest. Moest wel in de blote benen en werd toen weer ingepakt. Ik had een cd meegenomen maar heb uiteindelijk de radio aangehad. Het apparaat maakt vreselijk veel herrie dus iemand erbij zou kunnen maar heeft geen meerwaarde denk ik.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:27

Haha, ik dacht dat ik je misschien kon helpen.
Maar ik maak helaas alleen MRI's van honden.
Dus aan mij heb je niet zoveel.
Een MRI is verder niet eng.....steld idd niks voor.

Succes!

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:28

Als het goed is moet je een cd mee nemen, want je mag geen metalen dingen mee naar binnen nemen.
Ik ga ervan uit dat ze bij jou alleen van je hoofd een scan maken ? Dan kan je gewoon alles aanhouden. Je mag alleen geen sieraden en bv geen beugel BH aan.
Ik denk niet dat er iemand mee mag, wel met hele kleine kinderen. Toen mijn middelste een jaar was moest ze ook een MRI van haar hoofd en mocht ik er wel bij, maar ook dan weer zonder sieraden of andere metalen voorwerpen.

Oh en trek kleding aan wat echt lekker zit. Omdat je doodstil moet liggen en na verloop van tijd ga je elk detail voelen en is het lastig stil te blijven liggen :)

Ikdeliefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:29

Valt reuze mee, alleen moest ik er een laten maken van mijn nek en dan lig je er met je hoofd in, best benauwend. Je mag alles aanhouden behalve je schoenen als er maar geen metaal in zit. Vandaar die joggingbroek. En geen sieraden...
Succes!

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:30

Hoi,

Ik heb meerdere keren een MRI scan gehad.
Voor mijn knie.

Van de muziek dat weet ik niet.
Ik kreeg gewoon een koptelefoon op, had wel heel leuke muziek hoor, ha, ha.
Maar alsnog hoor je goed de herrie van het apparaat.

Tijdens het onderzoek krijg je een broek van hen die je aan moet doen.
Ik een apparte ruimte kan je je omkleden, dus maakt niet uit welke broek je aan doet.

Shirt, hemdje of trui mag je gewoon aanhouden, sokken, ondergoed ook.
Wel moet je alle sieraden afdoen.
Ik mocht wel de hele kleine oorbellen inhouden, omdat die wat lastig gaan.
Ik denk niet dat er iemand mee mag door de straling, weet het haast wel zeker.
Het is voor diegene ook geen pretje om mee te gaan vanwege de herrie.

Voor meer vragen laat het me maar weten.
Laatst bijgewerkt door R.X. op 02-02-10 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:31

Ik heb tijdens mijn MRI naar de radio geluisterd. Apparaat maakt inderdaad een hoop herrie.

Trek inderdaad makkelijke en warme kleren aan. Ik kreeg ook nog een dekentje!

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:32

Ik heb een keer naast mijn zus gezeten met een MRI scan, dus het kan wel.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:32

Ik had even geen joggingbroek voor handen en heb een pyjamabroek en t shirt aan gedaan.
In beha zit metaal verwerkt, niet alleen bij de beugels, maar ook bij sluitingen en dat mag dus niet.

Ik wilde wel graag aangekleed blijven.

Ik heb beide keren zonder muziek gedaan, dan hoor je steeds klikjes en dat is niet onoverkomelijk.
Er mag niemand in de ruimte mee, maar je krijgt wel een belletje, dus als er iets is kun je bellen en de laborante kijkt naar je vanachter een glazen scherm.

Best te doen hoor.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:33

Ook geen BH met metalen haakjes aan de achterkant; ik heb vorig jaar in Duitsland een Total Scan gehad, leuk die muziek maar dat ding maakt me toch een partij herrie................ verder lig je gewoon lekker, en je krijgt een knop in je handen waar je op drukken kunt als er wat is. Liever niet op drukken uiteraard.................... want dan moet het weer van voren af aan.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:34

Een MRI steld niks voor.Ik mag donderdag er weer onder voor m'n pols.
Maar heb er 2x een gehad voor m'n rug.Je mag niks van metaal bij je hebben (beugelbh!)

Je kunt een cdtje meenemen, maar ook gewoon radio luisteren.Want het maakt best wel een takkeherrie.

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:34

Hoi,

Ik heb een MRI scan gehad van mn hoofd. Ik mocht gewoon mn kleren aan houden. Een beugelbh moet uit, maar ik mocht wel een shirt aanhouden. Oorbellen en percings moesten bij mij ook uit. Ik denk dat je een joggingbroek gewoon aan mag houden afhankelijk van het gebied waarvan ze de scan gaan maken. (dit weet ik niet zeker)
Ik had geen eigen muziek aan maar het apparaat maakt erg veel herrie.
Ik weet niet of je moeder mee de kamer in mag. Maar je zit sowieso in een tunnel, dus je kan haar tijdens de scan zelf niet zien. De artsen volgen jou via een camera en kunnen tegen jou praten.
Ik vond het allemaal wel meevallen. Iig succes met de scan!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:36

Ook ik heb een MRI scan gehad. Ik mocht niets met ijzer aan. BH uit (shirt uiteraard wel weer aan), riem van broek af, enz. Ik had geen muziek mee en kreeg wel een koptelefoon op. Als ik nog een keer moet dan zou ik oordopjes meenemen en die onder de koptelefoon doen, hou namelijk niet van lawaai dichtbij. Ik vond de MRI scan niet erg, moest alleen een lange tijd stil liggen. Ik ben gewoon alleen gegaan. Jogginbroek bedoelen ze denk ik omdat daar minder ijzer in zit dan in een spijkerbroek (knopen)

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:36

Ik ben er destijds ook in geweest voor mijn hoofd. Je mag alle kleding aanhouden, maar geen beugel bh en alle sieraden moeten af. bij mij ook de oorbellen. Je moet doodstil liggen en ik werd erg strak vastgelegd, ook mijn hoofd. Ze vroegen mij of ik ook muziek wou horen, (niet of ik wat bij mij had), maar de herrie van de scan was zo erg dat ik de muziek vrijwel niet gehoord heb. Ik heb er 40 minuten in gelegen en dan duurt dat best lang.

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 13:43

yrsa_karlijn schreef:
Als het goed is moet je een cd mee nemen, want je mag geen metalen dingen mee naar binnen nemen.
Ik ga ervan uit dat ze bij jou alleen van je hoofd een scan maken ? Dan kan je gewoon alles aanhouden. Je mag alleen geen sieraden en bv geen beugel BH aan.
Ik denk niet dat er iemand mee mag, wel met hele kleine kinderen. Toen mijn middelste een jaar was moest ze ook een MRI van haar hoofd en mocht ik er wel bij, maar ook dan weer zonder sieraden of andere metalen voorwerpen.

Oh en trek kleding aan wat echt lekker zit. Omdat je doodstil moet liggen en na verloop van tijd ga je elk detail voelen en is het lastig stil te blijven liggen :)

Ze maken een scan van mijn rug en benen ( benen weet ik niet zeker) , omdat daar de klachten liggen.

Bedankt voor jullie reacties! hier kan ik zeker wat mee. neem dan dus sowieso een joggingbroek mee en zal wel even een cdtje meenemen en anders luister ik wel gewoon radio ;)
Ik kan ook niet zo goed tegen lawaai, dus dat zal wel niet zo prettig worden.
Neem aan dat ze ook nog wel het 1 en ander uitleggen voordat je de kleedkamer ingaat?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:48

Ik heb een MRI van mijn buik gehad. Muziek was via de radio, via de koptelefoon. Ik moest al mijn kleding uitdoen, op slip en sokken na en kreeg een katoenen 'badjas' van het ziekenhuis aan. Ik mocht niemand meenemen, tenzij ik het heeeeel eng vond.

Gwen

Ik heb ook een keer of zes in de MRI-scanner gelegen, bij 2x heeft mijn zus ernaast gezeten. Bij één van die keren had ik net een herseninfarct gehad waardoor ik niet alles wat ze tegen mij zeiden kon volgen. Het scheelde heel veel dat mijn zusje dan even kon laten weten dat ze er nog zat, dan wreef ze gewoon even over mijn benen, dat hielp mij.

De andere keren vond ik het allemaal goed, ik lag gewoon te luisteren naar de muziek. De laatste keer was tussen Sinterklaas en Kerst en ik had er even niet aan gedacht dat ze dan bij Sky Radio volop de vreselijkste kerstkrakers draaien... 8-)

R.X.

Ja hoor tuurlijk, bij mij waren ze heel vriendelijk.

Waar ik foto's moest laten maken veel minder helaas.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:49

Ja, je krijgt uitleg :j .

HouVanUtopia

Re: Wie heeft ervaring met MRI - Scan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:07

Ik ben afgelopen week geweest voor mijn gehele buik....
Ben er dan ook helemaal in geweest en stelt echt niets voor!!

Je hoort gewoon muziek.
Ik moest in me onderbroek en verder kon i,k gewoon een shirtje aan zolang en maar geen metaal in zit (vandaar ook geen broek aan)

Succes!

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 14:17

Bedankt voor alle reacties :D
Tgaat vast goed komen nu!

@ Gwen: een herseninfarct, dat is niet leuk :n Kom je er weer bovenop?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:23

Ik heb meerdere MRI-scans van mijn hoofd gehad. En het stelt niet zo veel voor. Je krijgt een kop telefoon op, met je eigen muziek. (cd) En je ziet wel steeds iets rond draaien, maar door de muziek hoor je voor de rest niks. Ik vond dat de tijd zo om was. Bij mij zeiden ze lekker zittende kleren aan doen. Maar kijk wel uit dat er geen metaal in zit.

Succes!

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:34

En dan hier het zusje van Gwen dat zelf ook een keer of 5-6 in de MRI heeft gelegen (heb MS) en waarschijnlijk binnenkort ihkv wetenschappelijk onderzoek geheel vrijwillig nog 2 keer de MRI in gaat :D

De eerste keer had ik wel iemand buiten in de wachtkamer op me wachten voor het geval ik van de herrie niet helemaal lekker zou zijn, maar verder heb ik alle MRI's in m'n upje gedaan. Ik doe lekker m'n oogjes dicht en luister naar de muziek, voor zover mogelijk.

Als je niet goed tegen herrie kan, kan je ook even een paar herriestoppers of andere schuimrubber oordopjes meenemen en die stevig in je oren stoppen. Daar de koptelefoon overheen en je hebt weer wat minder last van de herrie. In het ziekenhuis hier in de stad waar Gwen lag, kreeg ze zelfs oordopjes van de röntgenlaborante, maar dat is lang niet overal de standaard.

Je mag zelf een CD meenemen, maar ik laat meestal iets van Skyradio opzetten en omdat het belangrijk is goed stil te liggen, vraag ik altijd om een deken over m'n benen, want dat geeft wat extra gewicht en ik heb last van spasmen en dan is zo'n deken ook wel fijn. Als je de muziek niet goed hoort door de herrie, kunnen ze die ook rustig wat harder zetten voor je. Tussen twee sessie gewoon om vragen.

Qua kleding idd even rekening houden met het feit dat er geen metaal in mag zitten, dus ook geen opdruk op je shirtje. Warme joggingbroek en sokken is wel lekker vind ik. In het apparaat zelf is het, mede door de lampjes en de warmte van de magneten niet koud, maar als ze een MRI van je rug maken, zullen je benen buiten de buis blijven.

Smeer ook geen gel of haarlak in je haren en geen make-up op je snoet. Als je een bril draagt kun je ie ophouden tot aan de 'tafel' en dan leggen ze 'm wel voor je weg.

Meestal wordt er idd niet moeilijk over gedaan als je iemand mee naar binnen wilt nemen. het kan gewoon een prettig idee zijn als er een vertrouwd iemand naast je zit, of soms achter je, zodat je via een spiegeltje naar die persoon kunt kijken. Die persoon mag overigen wel BH en bril aan/ophouden evenals sierraden.

Verder krijg je ook een alarmknop in je hand, als je het echt niet meer trekt, dan kun je daar op drukken en komen ze je direct uit de buis halen. En vraag gewoon of ze tussen de series even tegen je willen praten en willen zeggen hoe lang de volgende serie(s) gaan duren. Dat contact kan gewoon fijn zijn.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:35

Denk er dus ook aan dat je geen haarelastiekjes met een metalen eindje in mag hebben!

Normaal gesproken mag je gewoon al je kleren aan houden, als je er inderdaad maar voor zorgt dat er geen metalen onderdelen in zitten. Dus geen vesten of truien met ritsen of stukjes ijzer, hoe klein ook, die verstoren het beeld gewoon héél erg. Mocht je een BH nodig hebben, zoek dan een sportBH zonder metalen sluit-haakjes en beugels.
Als je erg last hebt van geluid, neem dan je eigen oordopjes mee. Normaal gesproken moeten er altijd oordopjes onder de koptelefoon maar ik lees hier dat men dat niet altijd doet. Het geluid is namelijk érg hard en kan je gehoor beschadigen als je geen dopjes in doet.
Heb je een bril? Die mag je dus ook niet op in de scanner.

Je moeder zal wel mee mogen, maar dan zal zij ook niks aan mogen hebben waar ijzer in zit. Er is geen gevaarlijke straling of wat dan ook, dus er zit geen enkel risico aan vast, alleen rondvliegende ijzeren onderdelen is wat minder :D

Sterkte, een MRI-scan is echt niet eng, het kan alleen wat benauwend zijn. Probeer aan leuke dingen te denken.

Quilfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:40

Mijn vader was bij mij mee (moest in een aparte ruimte staan), geen metalen dingen mee, ook geen bh met metalen dingetjes erin.. En ik mocht geen broek aanhouden, omdat het van mijn knie was, maar dat is bij jou denk ik niet het geval..
Oja, en ik kreeg gewoon een koptelefoon op, maar er kwam geen muziek uit en ik mocht geen eigen muziek meenemen.. :)