tetanusprik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Moontje1991

tetanusprik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 10:03

Bij de opleiding waarmee ik in september begin ben ik erg vaak met dieren in aanraking en telkens weer met anderen "vreemde" dieren.
En doordat ik thuis vaak mijn vriend help in de werkplaats en er thuis natuurlijk ook nog wel eens wat gebeurt met de dieren gister bv nog ik had mijn kat vast, kat schrikt zet haar nagels uit en springt weg, nagel flink diep in me pols. (Hij is nog steeds stijf en slecht te bewegen)
Heb ik eigenlijk altijd wonden in mijn handen en armen niet alleen kleine sneetjes maar ook kleine maar diepe gaten en grotere wonden.
Dus nu dacht ik is het niet verstandig om een tetanusprik te haalen.
Ik las op internet dat als je er een hebt gehad toen je nog jong was ze er vanuit gaan dat je tot je 24ste bent beschermd. (ik ben 18)
Dus ik gister mijn moeder opgebeld maar die had geen idee of ik vroeger ingeent ben tegen tetanus.
En al ben ik ingeent ik kan nergens zekerheid vinden over of je inderdaad tot je 24ste beschermd bent.
Hiervoor was ik ook natuurlijk altijd veel met dieren in aanraking maar altijd met dezelfde.
Dus kan iemand mij zekerheid geven over hoelang je beschermd bent?
En als je vroeger bent ingeent kan het dan kwaad om het nu weer te laten doen?
Mijn huisarts kon niks vinden in mijn dossier over een inenting maar mijn oude huisarts schreef wel vaker de helft niet in mijn dossier hij heeft toen der tijd na mijn allergie test ook niet in mijn dossier vermeld waar ik allergies voor ben dus wie weet ben ik wel geent maar is hij het vergeten.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 10:05

Een tetanusprik is 10 jaar geldig. Dus reken na wanneer je de laatste hebt gehad (waneer je dit weet) en ga bij de GGD in de buurt een nieuwe halen. ;)

Moontje1991

Re: tetanusprik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 10:07

En als ik dat niet weet?
Kan het dan kwaad om er een te haalen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 10:08

Tetanus is een hele nare manier om dood te gaan. Ik kan me niet voorstellen dat je niet tegen Tetanus bent ingeent, maar als het nergens is vermeld zou ik het een keertje laten opfrissen. Vraag aan je Huisarts of het kwaad kan, bij mijn weten kun je hem gewoon halen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 10:13

Ik heb op mijn 18e m bij moeten laten halen omdat ie toen niet meer geldig was volgens het reguliere entingsschema. Tenzij jouw ouders je niet de schoolentingen hebben laten krijgen, moet je dus tot je 18e iig beschermd zijn.

De spuit erbij halen is geen probleem (op een pijnlijke arm na dan), als je het niet meer zeker weet of je m gehad hebt en je komt in het ziekenhuis (als je bv gebeten bent), krijg je er sowieso nog een voor de zekerheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 10:21

Vraag het inderdaad anders gewoon even aan de huisarts voor de zekerheid. Ik ben net 19 maar heb hem vanwege mijn opleiding laatst ook maar even gehaald. Eigenlijk was ik inderdaad nog beschermd, maar het leek de huisarts toch verstandig. En zelfs die pijnlijke arm valt mee, heb er geen last van gehad. Zelfs geen stijfheid :)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 10:29

Hoe meer je je arm spant bij het prikken hoe pijnlijker de arm na afloop. Als je arm ontspannen is heb je dus bijna tot geen last van je arm na het prikken. ;)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 10:32

Ik heb er idd ook helemaal geen last van gehad :n

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:15

Je laatste DTP-prik krijg je op je negende. Tetanus is zo'n 10 jaar bij iedereen werkzaam, en bij sommige mensen nog wat langer. Mocht je nu door een kat gebeten worden en in het ziekenhuis komen, zetten ze 'm ook gelijk. Handiger dus om 'm zelf te halen, dan hoef je er de komende jaren niet meer naar om te kijken, ook niet als er net iets gebeurd is :) Je zit nu buiten de "beschermde periode", maar nee, een extra spuitje kan geen kwaad. :)

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:19

Lous schreef:
Hoe meer je je arm spant bij het prikken hoe pijnlijker de arm na afloop. Als je arm ontspannen is heb je dus bijna tot geen last van je arm na het prikken. ;)

:)* Je kan 'm ook in je bil laten zetten :o Heb je er wel het minste last van :Y)

Ik heb een paar jaar geleden na een ontmoeting met een happige Rottweiler een nieuwe "boost" gekregen. Ik heb het bewijsje bewaard zodat ik in de gaten kan houden wanneer ik weer aan de beurt ben. Schijnt dat je extra risoco loopt als je veel met paarden in de weer bent.
Laatst bijgewerkt door Foogul op 01-02-10 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:23

Tetanus is tot je 19e geldig, mits je als kind gevaccineerd bent.
Zou er maar gewoon eentje ophalen, dan kun je er weer 10 jaar tegen!

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 13:27

Neem aan dat ik voor de prik een verwijzing van de huisarts nodig heb?
Ze zetten hem in je schouder neem ik aan?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:28

bovenarm, schouder lijkt me niet prettig :n

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:32

Tetanus is indd tot je 19de geldig als je aan het kindervaccinatie programma meegedaan hebt.
Men denkt vaak dat je alleen tetanus kan krijgen door een krab of beet van een dier of door buiten je open te stoten / vallen, maar zelfs als je je in je eigen huis openhaalt en een bloedende wond hebt, kan je tetanus oplopen. Je muren binnen zijn immers ook niet steriel ;)
Ik werk zelf op de spoedeisende hulp en zet de tetanusspuiten indd in de bovenarmsspier. Niet de meest fijne spuiten, vrij pijnlijke vloeistof, maar het is maar een halve mililiter en dan ben je weer klaar voor 10 jaar.
Ik heb zelf laatst mn knie opengehaald thuis aan de muur. En heb meteen op het werk een tetanusspuit gehaald. Wel fijn om te weten dat je weer 10 jaar beschermd bent. Zeker ook als je met paarden werkt en je daar wel eens openhaald, dat brengt toch een klein risico met zich mee.

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:34

Ik heb hem ook gehaald toen ik 19 was omdat ik altijd met paarden bezig ben(doe ook opleiding paardenhouderij&management) Ik kreeg hem in me rugspier. Dat was aardig pijnlijk maar ja, tetanus lijkt me erger :P.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 13:36

cruesli dan weet jij vast en zeker wel of ik gewoon de ggd kan bellen voor een afspraak of eerst naar de huisarts moet voor een verwijsbrief?

Oja mensenhet zou fijn zijn als jullie voor jezelf houden dat het pijnlijk is want straks wordt ik nog bang om te gaan terwijl ik het toch wel heel belangrijk vindt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:37

Je kan gewoon gelijk naar de ggd, als je huisarts geen tetanusinjecties geeft.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:40

Moontjuh1991: De prik is mij reuze meegevallen. Heb er daarna ook geen last van gehad. Gewoon je arm zoveel mogelijk ontspannen zoals Lous al schreef :j

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 13:40

oke dan ga ik daar maar heen bellen zodra ik heb bedacht wat ik moet zeggen.

Is het verstandig om me door iemand te laaten rijden?
Of is de stijfheid niet zo erg dat zelf terug rijden niet veilig is?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:18

Als het goed is, heb je via je het inentingsprogramma in je jeugd ergens op je 8e of 9e een laatste tetanusprik gehad.
In het kader van mijn opleiding kreeg ik er via de uni zelf een in het eerste jaar, dus toen ik 18 was.
Ik heb mij afgelopen september via de huisarts opnieuw laten vaccineren voor een nieuwe beschermingsperiode van 10 jaar.
Gewoon even contact opnemen met je huisarts en je situatie uitleggen. Ik heb de injectie op moeten halen bij de apotheek en door de assistente van de huisarts laten zetten.

Als je geprikt bent, je arm juist zoveel mogelijk gebruiken, dan heb je het minst last van stijfheid. Ik werkte op de dag van prikken als postbezorger en heb de prik in mijn rechterarm laten zetten. Hele dag post met rechts in brievenbussen lopen stoppen en geen centje pijn gehad.
Succes!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:39

De prik is echt niet pijnlijk hoor. ;)
Je arm is daarna gewoon een beetje zwaar. Net alsof je hebt helpen verhuizen. ;)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 14:52

Wat ik me net trouwes bedenk hoe goed moet je reden zijn om je te laten vaccineren?
Ik vindt mijn reden goed genoeg en het lijkt mij dat de huisarts dat ook vindt.
Maar de beschermde periode van mijn vriend is 4 jaar geleden al afgelopen.
En tegenwoordig is hij ook veel met paarden in contact hij rijdt paard en we heben een eigen paard en met zijn werk als autotechnicus loopt hij erg vaak verwondingen op in zijn handen en armen en komt er heel veel vuil in want een plijstertje ofzo is met zijn werk niet mogelijk.
Dus het lijkt me erg verstandig als hij ook weer gevacineerd wordt.
Maar ik vraag me af dat zomaar kan.
Ik ben heel veel met dieren in aanraking en straks tijdens de gedragstherapie lessen ook met bijters enz dus ik val denk ik in een verhoorgde risico groep.
Maar mijn vriend werkt niet met dieren maar is er daarbuiten wel veel bij (we heben heel veel huisdieren) en door zijn werk loopt hij veel verwondingen op en komt er heel erg veel vuil in.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:06

Dan belt jouw vriend even de assistente van de huisarts en vraagt of ie een tetanusprikje mag halen :) Zo geregeld..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:08

Ik heb 'm een paar maand geleden op laten frissen...

't is niet aangenaam, maar ik kan niet van pijn spreken...Pijn is in mijn boekje wat ander...

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:11

De "pijn" van een vaccinatie scheelt erg per persoon. Maar, mocht je een keertje je goed openhalen, gebeten worden, wat ook, dan moet je 'm alsnog. Gewoon halen scheelt, dan hoef je niet op een rare ochtend als je met de kaasschaaf het velletje van je vingertop af schaaft :)

Overigens TS, die dingen zijn niet gratis (eigen risico). Geen idee wat het kost, maar mocht je een beetje op je budget moeten letten is het de moeite waard om even te bedenken of je vriend 'm ook deze maand wil, of dat de volgende beter uitkomt :)