Randpsychotisch?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Randpsychotisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 22:50

Ten eerste, ik hoop dat men een beetje begrip heeft.

Ik heb het niet meer, weet echt niet meer waar ik het moet zoeken. Heb de crisisdienst al gebeld maar die zeggen alleen maar "ga slapen" en dat is nou net wat ik op dit moment NIET durf.

Ik hoor mijn vriend steeds, hij is op het moment niet thuis en ik verwacht hem ook niet binnen het uur. Toch weet ik zeker dat ik steeds de voordeur hoor en hem hoor roepen, terwijl ik weet dat het niet zo is, en na nadere controle het ook niet zo blijkt te zijn. Maar ik ben doodsbang nu, ga de crisisdienst ook niet meer bellen want die zeggen altijd het zelfde: Ga slapen.

Ik ben bang, en niet een klein beetje. En ik weet me geen raad. Het is geen tijdstip om vrienden te bellen meer, ouders begrijpen het niet. Heb al kalmeringspillen genomen maar daar schiet ik dwars doorheen.

Moet het even kwijt en hoop op een heel klein beetje begrip van mensen, dat ik niet meteen veroordeel word.

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:53

mick75 schreef:
Het is geen tijdstip om vrienden te bellen meer...

Persoonlijk zou ik het op dit tijdstip nog wel doen. Maar misschien kun je anders iemand sms'en met de vraag of die je even wil bellen als hij/zij nog wakker is? Of kun je je vriend niet bellen om je voor nu wat gerust te stellen?

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:54

je hebt pb ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:54

Kan het helpen om een lekkere warme douche te nemen? Dat kan in ieder geval even voor afleiding zorgen.
en anders toch een vriendin, familielid of kennis bellen.

mick75

Re: Randpsychotisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 23:00

De meeste vrienden en kennissen weten niet hoe slecht ik er aan toe kan zijn, die zou ik nogal overvallen. En die moeten morgen ook weer vroeg op.

Douche durf ik ook niet in. Doucheputje zit beetje verstopt en komt steeds omhoog. Dan is het net alsof er een monster uit komt kruipen.

Wel lief jullie berichtjes!

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 23:01

Hoi , inderdaad iemand sms en en vragen of je nog mag bellen.
Lekker onder een warme douche of in een heet bad als je die hebt.

Wat voor kalmeringstabletten slik je en mag je daar een dubbele dosis van als je er door heen schiet.

Enkele jaren geleden zat ik zo een zelfde situatie dat ik steeds op een randje zat en mocht toen meer pillen slikken , natuurlijk niet een hele strip als de normale dosis niet hielp.

Misschien dat met een lekker kopje thee beetje afleiding zoeken op bokt ook wel helpt.
Ga in iedergeval niet opruimen dat was toen absoluut mijn trigger om helemaal door te schieten.
Neem aan dat je vriend op de hoogte is van je situatie en weet waneer een telefoontje naar de crisisdienst echt nodig is

XXXXXXXXX hou je gemak

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 23:04

Ja, bij mij helpt een douche ook vaak wel een beetje. Kan je je vriend ook niet even bellen? Misschien dat hij je een beetje gerust kan stellen. Misschien dat muziek luisteren of een spelletje spelen helpt?Ik hoop dat je je een beetje rustig kan houden! Als je wil kan je me altijd PBen.
Laatst bijgewerkt door Krieltje op 31-01-10 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 23:05

ps juist in jouw situatie is het belangrijk dat je sociale netwerk weet wat er speelt voor het geval je fout gaat , dat er een vangnet is buiten de crisisdienst om die ook goed kan inschatten waneer het nodig is dat ze komen.

snap dat het nu niet het tijdstip is om je vrienden-kennissen of ouders daar nu mee te gaan overvallen maar wellicht iets om met je therapeut te overleggen hoe je mensen in je omgeving op de hoogte stelt van de situatie en ze te vragen of ze jouw vangnet willen zijn.

Toen ik een periode heel slecht zat heb ik zelf een lijstje moeten maken van mensen die ik vertrouwde dat ze eerlijk tegen me zouden zijn als ik raar deed en indien nodig contact op konden nemen met een behandelaar of die me goed genoeg kenden om mij door een maffe bui heen te helpen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 23:07

Heb je huisdieren? Misschien dat je daar wat afleiding uit kunt halen. Misschien anders wat muziek dat je leuk vind luisteren, op youtube staat zoveel.
en Bokt kan ook voor goede afleiding zorgen :j Lees anders even rond op Kippenhok of in de Speelkamer!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 23:10

Vriend weet niet dat ik er nu zo door zit, kan hem ook niet bereiken.

Gebruik alprazolam en seroquel, heb afgelopen weken al flink zitten klooien daarmee dus ben een beetje door de voorraad heen.

Crisisdienst hier is waardeloos, die zeggen alleen maar "ga slapen" als een soort mantra dat ze blijven herhalen. Psychiater is ook een druiloor, als ik morgen bel dat ik crisis heb mag ik over 2 maanden eens langskomen om de medicatie te bespreken.

Merk dat het typen me wel afleid, de ergste paniek is weg. So thanx!

Mijn katten reageren ook al raar, zijn alert en druk voor hun doen. Helpt niet! Versterkt alleen maar het idee dat er iets is dat ik niet kan vatten.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 23:11

Die voelen waarschijnlijk dat jij niet lekker in je vel zit en daar reageren ze op. Katten en andere huisdieren zijn zo gevoelig; die pikken dat soort signalen vaak eerder op als dat jij het zelf in de gaten hebt dat je je niet goed voelt.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 23:13

Lieve TS , veel sterkte vanacht ... ik ga mijn heerlijke puberdochter maar eens van het station ophalen nadat ze met 1,5 vertraging 4 uur onderweg is geweest vanaf haar vriendje naar het dichtsbijzijnde station, bless the NS

Hou moed !! Blijf maar lekker tikken voor de afleiding en niet teveel op de katten letten , die voelen waarschijnlijk jouw onrust ....

Heb hoop , ook in de diepste dalen schijnt wellicht een lichtje waar jij je veilig voelt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 23:13

Heb jij een bop (bed op recept?) afspraak met een acute psychiatrische afdeling bij jou in de buurt?
Dat zou een opname kunnen versnellen?

Maar als je weer de crisisdienst belt... geef dan aan dat je echt heel erg te lijden hebt onder je symptomen en dat je ook niet voor jezelf in kan staan door de angst en paniek.
Schakel des noods andere hulpdiensten in...
Als je er echt zo erg door heen zit zijn ze imo verplicht je te helpen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 23:16

Doe maar rustig aan.
Er is niets in je huis, ook geen monster in je douche putje, ik beloof het.
Bel maar liever je ouders, vriend of een vriendin.
Je bent overstuur, in paniek...
Haal maar 10 keer diep adem door je neus en blaas weer rustig uit...

Krieltje

Ja, ik vind het ook vreemd dat ze alleen zeggen dat je moet slapen... Maar als typen helpt lekker blijven typen. Als je je vriend smst dat het even niet gaat, belt hij je wel zodra hij kan denk ik.

lique

Ik begrijp waar je nu door heen gaat ts..muziekje aan zetten helpt dat , of de radio , na andermans dom gelul luisteren hielp mij vroeger altijd, ik weet niet hoeveel en hoelang je al aan die seroquel zit maar ik klapte daar vroeger dwars doorheen ,

veel sterkte meis

Cayenne

Misschien leuk voor de afleiding: http://www.africam.com
Een rustgevende en ontzettend leuke webcam in Afrika. Er zijn vannacht al leeuwen gehoord en die zijn dus in de buurt.
Dat helpt mij ook wel heel erg goed wanneer ik even in de stress zit.

New Age muziek wil ook nog weleens helpen:
http://www.youtube.com/watch?v=nNWc8dd-Fxk Heerlijk met die pianomuziek en vogelgeluiden op de achtergrond :+:
Bob Ross filmpjes kijken wil ook nog weleens helpen. Alleen jammer dat er bijna geen complete filmpjes van op youtube staan.
Die stem van die man is zoooo rustgevend en kalmerend :z

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 23:20

Kan alleen maar zeggen: ben zuinig op jezelf....
Hoe is het contact met je huisarts, of de huisartensen post, misschien kan (kunnen) hij (zij) wel de juiste interventie aanspreken, mocht dat nodig zijn?!
Sterkte...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 23:22

Sta je op scherp? Qua spanningen? Heb je al een kalmeringstabletje ingenomen?

Probeer afleiding te zoeken, en probeer enigzins te ontspannen.
Heb je een mooie cd? Een tijdschrift om door te bladeren?

Op Bokt een bepaalde discussie die je volgt?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 23:22

En TS?
Heb je al een paar keer diep adem gehaald?
Voel je je al wat beter?

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 23:27

Als je echt bang bent dat je doorschiet zou ik de crisisdienst nog een keer proberen. Natuurlijk is het goed dat ze zeggen 'ga slapen', maar als dat niet kan dan kan het niet. Punt. Daar zijn ze voor toch? Er zijn altijd bedden beschikbaar als er noodzaak is.

Denk voor jezelf nog wel even na of die noodzaak er is. Ga even rustig zitten.
Rustig doorademen en iemand bellen die even tegen je kan praten, er is vast nog wel iemand wakker.
En anders misschien even blijven typen of internetten tot je je rust weer hebt om te durven gaan liggen. Kijk naar het filmpje van mijn dikke fjord vanmorgen voor de slee bijvoorbeeld :D http://www.youtube.com/watch?v=SfAmRrI_jc4

Wanneer komt je vriend thuis?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 23:32

BOR is hier niet, heb ik jaren geleden toen het langere tijd heel slecht ging al nagevraagd. De enige optie is de PAAZ maar daar is mijn ervaring ook niet zo geweldig mee. Bovendien nemen die in principe s'nachts niet op om de "rust" een beetje te bewaren.

Ga morgen wel verder informeren naar BOR of iets anders, zolang het maar niet de PAAZ is. Zover ben ik nog niet heen. Ik besef nog dat het allemaal in mijn hoofd zit en niet echt is. Morgen is mijn SPV'er als het goed is aanwezig dus ga ik die maar bellen.

Vind het wel jammer dat mijn paardje niet aan huis staat, daar knap ik altijd meteen op en krijg de rust weer terug. En om op dit tijdstip nou een lange wandeling te gaan maken durf ik niet en kajakken kan ook al niet, alles is stijf bevroren. De boer ziet me al komen...

Contact met de huisarts heb ik amper, ben er in geen eeuwigheid geweest. De huisartsenpost ben ik alleen geweest toen bleek dat ik niet tegen Haldol kon en een ernstig allergische reactie kreeg. Dat is jaren geleden, op Seroquel ging ik jarenlang vrij goed, vermoed alleen dat de dosis omhoog moet.

Nu wacht ik maar tot m'n vriend thuis komt in de hoop dat dat snel is. Verwacht hem nu zo'n beetje.

Oja, ik ben bang mijn kamer uit te gaan omdat er een tijdje geleden ingebroken is. Doet je gevoel voor veiligheid weinig goed.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 23:34

Wat ontzettend rot voor je dat je zo angstig bent. Misschien de huisartsenpost bellen en je verhaal doen, hopelijk tref je iemand aan de telefoon die je een beetje kan geruststellen.
Als een vriendin van mij zo in de stress zat, zou ze mij echt midden in de nacht mogen bellen. Half twaalf is nog niet echt een onchristelijke tijd en mensen zullen zeker begrip voor je hebben.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 23:35

Ik vind het al heel knap dat je de crisisdienst belt!!

Surfen op het internet wil idd wel helpen en ik snap dat je katten zo alert zijn want waarschijnlijk ben jij ook heel alert. Ik weet nog van mijn periode voor mijn opname dat ik gigantisch druk was en de muziek zo hard aan had te staan dat de boxen wel konden ontploffen.

Als ik jouw was zou ik idd je ouders bellen of iemand die je heel dierbaar is, voor mijn signaleringsplan moest ik ook alle vrienden/dieren opschrijven die mij op het positieve pad zouden houden en wat voor factoren er waren die mij daar van af zouden helpen.

Misschien een idee om nu te doen? Ik weet niet meer precies hoe het ging, is alweer 6 jaar geleden.

Fase 1; Wat voor factoren zorgen ervoor dat jij goed in je vel zit?

Fase 2; Waardoor kan het wat minder gaan?

Fase 3; Waardoor kan het slecht gaan?

Fase 4; Is de crisissituatie, wat veroorzaakt dit?

Edit; Dat is erg klöte dat alles wat jou goed laat voelen op dit moment niet mogelijk is.
Ik dacht toen ook dat het met mij goed ging, totdat ik bij een boer schokdraadpaaltjes inclusief schokdraad uit de grond stond te trekken :o

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 23:42

Iedereen bedankt voor de reacties! Doet me goed! De paniek is er nu gelukkig vanaf en ik neem aan dat m'n vriend zo terugkomt. Kan hem niet bellen, z'n telefoon ligt hier op tafel.

Heb 0,5mg alprazolam (xanax) genomen en verder de seroquel erin gekieperd. Die zou slaapverwekkend moeten zijn maar dat effect heeft het op mij niet echt. Wel werkt het goed rustgevend, ALS het eenmaal begint te werken. En dat duurt nou eenmaal even.

Ik bedank iedereen die gereageerd heeft oprecht! Bokt kan soms onmogelijk zijn, maar ook zo helpzaam (weet er geen goed woord voor).

Ben nog wel "bij" zegmaar. Ik weet wat er gebeurt, wat het is dat me bang maakt en ook de oorzaken. Het is daarom ook randpsychotisch. De symptomen van een psychose maar het bewustzijn dat het niet echt is, dat je brein een gemeen spelletje speelt met je. En dat is precies wat het zo moeilijk maakt.

Heb trouwens nog nooit een echte psychose gehad, dat ik echt niet meer bij zinnen was. Beschik over een iets te grote realiteitszin waarschijnlijk.

De enige vriendin die ik zou durven bellen is ook niet bereikbaar, haar moeder ligt op sterven. Dan is het een beetje l*llig om haar lastig te vallen nietwaar?