Exceem bij kinderen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

supersambo

Exceem bij kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 19:41

Mijn zoontje (2) heeft al een hele tijd last van exceem/extreem droge huid. Ik heb al van alles geprobeerd, maar niets wat echt heel goed werkt. Nu heb ik hem weer een paar keer ingesmeerd met Hydrocortison en dat helpt wel, maar is geen oplossing voor de lange termijn. Wie heeft er nog ideeën ?

Wat hebben we al geprobeerd ?
- Dode zeezout - matige werking
- Balneum creme - matige werking
- vasaline cremes - ernstig matige werking
- balneum badolie - matige werking
- zemelenbad (kruidvat) - matige werking
- homepatisch smeersel - zeer matige werking

Iemand nog opties ?

CM_

Re: Exceem bij kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:42

Paardenmelk!

Plus een allergietest, laat een voedselallergietest doen, en doe eens een tijdje zuinig met melkproducten.

Balneum hermal badolie helpt super tegen de jeuk en droogte, maar als probleem uit een voedselallergie komt, dan is het idd niet afdoende.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:45

Neem eens een kijkje op het forum van de VMCE, daar is ook een apart onderdeel voor Ouders van kinderen met eczeem. Zij kunnen je ook veel tips geven. :)

http://www.vmce.nl/smf/

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:46

Mijn neefje reageert matig op paardenmelk. Tegenwoordig laten we de melkproducten staan en krijgt hij anti allergiemelk

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:47

koeienmelkproducten laten staan

verder alleen maar insmeren met nivea uit zo'n blauw blik en straks lekker het zonnetje erop laten schijnen :j

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:49

Arabesk schreef:

verder alleen maar insmeren met nivea en straks lekker het zonnetje erop laten schijnen :j

Nivea???? Dat werkt echt alleen maar averechts, het zit stampvol water (droogt uiteindelijk nog meer uit) en parfum...

Dermatologen raden dat niet voor niets af. :n

Voor een extreem droge huid zou ik smeren met paravas, of anders langs de dermatoloog. Hij/zij kan de situatie beter bekijken en goede tips geven. :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:52

Voor mijn kind met dezelfde klachten gebruik ik een combinatie van Cardiflor zalf en Calendulan emulsie. Dat helpt vrij aardig, moet ik zeggen. Eerst de Calendulan erop tegen de jeuk, dan als het droog is de Cardiflor. Ze krabt dan niet meer en dat helpt bij haar al veel.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:53

Plien91 schreef:
Arabesk schreef:

verder alleen maar insmeren met nivea en straks lekker het zonnetje erop laten schijnen :j

Nivea???? Dat werkt echt alleen maar averechts, het zit stampvol water (droogt uiteindelijk nog meer uit) en parfum...

Dermatologen raden dat niet voor niets af. :n

Voor een extreem droge huid zou ik smeren met paravas, of anders langs de dermatoloog. Hij/zij kan de situatie beter bekijken en goede tips geven. :)

na 30 jaar eczeem en honderd middeltjes verder, is nivea uit een blauw blik het enige wat bij mij werkt en geen extra uitslag veroorzaakt :+

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:56

Je kunt beter met cortison/steroïden smeren dan dat hij de hele tijd jeuk heeft. Het is bekend dat kinderen met chronisch (onderbehandeld) eczeem achterblijven in groei, en ze als ze goed worden behandeld met steroïdencrèmes halen ze dat dan (gelukkig) vaak wel weer in.
Hydrocortison is van de steroïden nog de lichtste, er zijn nog véél zwaardere (die voor kinderen vrijwel nooit worden voorgeschreven). Op lange termijn hebben steroïden eigenlijk altijd het beste resultaat, waarbij kinderen met zo min mogelijk klachten door het leven gaan. Laat je anders bij de huisarts informeren en als hij er niet goed uitkomt, vraag dan een verwijzing naar een (kinder)dermatoloog. Meestal beginnen die met een vrij strak schema van smeren met steroïden en als het eczeem rustig is wordt het dan weer afgebouwd. Zodra het eczeem weer opvlamt ga je weer meer smeren.

Allergietest heeft waarschijnlijk geen zin. Als hij atopie heeft (astma/eczeem/allergie, bijvoorbeeld als één van de ouders het heeft weet je het al vrij zeker dat een kind met klachten het ook heeft), zullen allergietesten heel vaak positief zijn, terwijl een kind (of volwassene) met atopie er dan helemaal geen last van hoeft te hebben. Met name diëten zijn erg moeilijk vol te houden en ook erg lastig op school bijvoorbeeld. Daarbij komt dat voedsel wel een invloed kan hebben op eczeem, maar het geen echte voedselallergie is. (een voedselallergie is vrijwel nooit van de huid, en als het al zo is dan is het direct (binnen minuten) nadat je iets hebt gegeten, als hij zoiets heeft, dan had je het waarschijnlijk al wel gemerkt, voedselallergie kan heel heftig zijn).

Heel belangrijk bij eczeem is dat je de huid goed vet houd, als de huid droog is (en dat is veel sneller zo bij eczeem), heb je veel meer jeuk. Vet houden niet doen met allerlei fancy bodylotions en dergelijke, daar zitten namelijk parfums in, en die zijn helemaal niet fijn. Er zijn heel veel zalven, cremes en lotions die zonder parfums die je kunt gebruiken, sommigen zijn heel erg vet (en da's niet zo praktisch, gaat overal aan zitten). Hierover kan de apotheek je misschien adviseren, ook of dit wel of niet vergoed kan worden door de verzekering.

Veel succes!
Laatst bijgewerkt door Laui! op 29-01-10 19:57, in het totaal 2 keer bewerkt

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:56

Ik heb een poosje bij een homeopaat gelopen. Niet specifiek om mijn eczeem maar hij benoemde al vrij snel dat ik last heb van eczeem. Als advies kreeg ik van hem om geen varkensvlees en geen chocola te eten. Voor mij maakt de chocola geen verschil. Maar nadat ik ben gestopt met varkensvlees eten, gaat het geweldig!! Als ik 1x varkensvlees eet, heb ik de dagen daarop eczeem. Misschien het proberen waard??

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:58

oja varkensvlees, chocola, aardbeien, maar vooral varkensvlees. Als ik er aan denk krijg ik er al uitslag van :+ Het is niet voor niets onrein vlees voor joden en moslims... :\

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:02

Zelf had ik als kind ook exceem, niks hielp echt daadwerkelijk behalve een bezoek aan een homeopaat. Eerst wordt je helemaal doorgelicht en nemen ze hetgeen het best bij je past. Ik kreeg twee kleine korreltjes en weg was het! Na een paar jaar kwam het weer terug, weer geweest en voila! Baat het niet dan schaadt het niet! Succes, het is erg naar..

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:02

Laui! schreef:
Je kunt beter met cortison/steroïden smeren dan dat hij de hele tijd jeuk heeft. Het is bekend dat kinderen met chronisch (onderbehandeld) eczeem achterblijven in groei, en ze als ze goed worden behandeld met steroïdencrèmes halen ze dat dan (gelukkig) vaak wel weer in.
Hydrocortison is van de steroïden nog de lichtste, er zijn nog véél zwaardere (die voor kinderen vrijwel nooit worden voorgeschreven). Op lange termijn hebben steroïden eigenlijk altijd het beste resultaat, waarbij kinderen met zo min mogelijk klachten door het leven gaan. Laat je anders bij de huisarts informeren en als hij er niet goed uitkomt, vraag dan een verwijzing naar een (kinder)dermatoloog. Meestal beginnen die met een vrij strak schema van smeren met steroïden en als het eczeem rustig is wordt het dan weer afgebouwd. Zodra het eczeem weer opvlamt ga je weer meer smeren.

Allergietest heeft waarschijnlijk geen zin. Als hij atopie heeft (astma/eczeem/allergie, bijvoorbeeld als één van de ouders het heeft weet je het al vrij zeker dat een kind met klachten het ook heeft), zullen allergietesten heel vaak positief zijn, terwijl een kind (of volwassene) met atopie er dan helemaal geen last van hoeft te hebben. Met name diëten zijn erg moeilijk vol te houden en ook erg lastig op school bijvoorbeeld. Daarbij komt dat voedsel wel een invloed kan hebben op eczeem, maar het geen echte voedselallergie is. (een voedselallergie is vrijwel nooit van de huid, en als het al zo is dan is het direct (binnen minuten) nadat je iets hebt gegeten, als hij zoiets heeft, dan had je het waarschijnlijk al wel gemerkt, voedselallergie kan heel heftig zijn).

Heel belangrijk bij eczeem is dat je de huid goed vet houd, als de huid droog is (en dat is veel sneller zo bij eczeem), heb je veel meer jeuk. Vet houden niet doen met allerlei fancy bodylotions en dergelijke, daar zitten namelijk parfums in, en die zijn helemaal niet fijn. Er zijn heel veel zalven, cremes en lotions die zonder parfums die je kunt gebruiken, sommigen zijn heel erg vet (en da's niet zo praktisch, gaat overal aan zitten). Hierover kan de apotheek je misschien adviseren, ook of dit wel of niet vergoed kan worden door de verzekering.

Veel succes!

Goed verwoord +:)+

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:04

annepanne schreef:
Zelf had ik als kind ook exceem, niks hielp echt daadwerkelijk behalve een bezoek aan een homeopaat. Eerst wordt je helemaal doorgelicht en nemen ze hetgeen het best bij je past. Ik kreeg twee kleine korreltjes en weg was het! Na een paar jaar kwam het weer terug, weer geweest en voila! Baat het niet dan schaadt het niet! Succes, het is erg naar..

Ook daar zou ik nog wel voorzichtig mee zijn en goed checken wat je krijgt.

Citaat:
Onlangs waarschuwde de Inspectie voor de Gezondheid (IGZ) voor illegale hormoonpreparaten die door Chinese behandelaars worden verstrekt.

[...]

Crèmes en zalven uit China die binnen enkele dagen tot goede verbetering van eczeemklachten leiden, blijken vaak het hormoonpreparaat dexamethasonacetaat te bevatten. Dit is een sterk werkend corticosteroïd. Meestal staat dit ingredient niet vermeld op de verpakking. Verstrekking van deze middelen is illegaal.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:06

Heb er ook één thuis die er al jaren last van heeft. Op het moment smeert ze heel dun Sudocreme op de plekjes voordat ze gaat slapen en ik moet zeggen dat ze daar tot nu toe het meeste baat bij heeft. Vooral de knieholten, onderarmen en soms in d'r hals plekjes. Verder is idd huid vet houden en niet te vaak en zeker niet te heet douchen ook iets waar ze baat bij heeft.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:07

2 van mijn kinderen bleken (ernstig) allergisch voor koemelk (ook paardenmelk!!) en 1 heeft een kippenei-allergie.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:15

Zoals laui al schreef is het belangrijk dat je de huid vet houd. Mijn kinderen hadden ook exceem, na van alles geprobeerd te hebben. Heb ik van de dokter vaseline lanette gekregen (zeer vette zalf), teerzalf en een zalf met hydrocortisonen. De laatste 2 zijn vrij agressief en gebruikte ik alleen als ik het exceem met de vaseline lanette niet meer onder controle kreeg. Belangrijk is dat je de huid "vet" houd.
2 van mijn kinderen zijn er zo goed als vanaf, eentje heeft nog exceem en die gebruikt nog steeds de vaseline lanette. Met periodes heeft hij er weer flink last van, ik laat hem dan het exceem insmeren (hij is 15) met de hydrocortisonen zalf hij is er dan in no-time weer van af..

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:27

Hier ook koemelk en kippeneiwittenallegie.

Ik dacht toen slim te zijn en af en toe geitenmelk te geven maar dit is toen ook een hele foute keuze geweest.

Mijn zoon heeft toen hij klein was een klasse 3 zalf gehad, samen met teerzalf en lanette.

Lanette kun je bij de apotheek ook zonder recept kopen.
Mijn zoon is als baby positief getest op allergieen (via de dermataloog).

Mijn beide kinderen hebben wel pigment beschadigingen van de hormoonzalf (waren erge exzeemers).

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:46

Allergie test is heel verstandig mijn neefje bleek allergisch voor van alles maar zodra daar rekening mee gehouden werd was zijn exceem binnen no time weg.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 21:16

Ik weet zelf ook alles van hormoonzalfjes. Heb ze alle 5 gehad voor mijzelf. Ook de dexametha-nogwattes. Voor mijn zoontje lijkt me toch echt niet goed om verder te gaan dan hydrocortison. Ik weet uit ervaring dat cortisonen toch vaak het beste resultaat geven, maar ik kan ook aan mijn eigen handen zien wat het effect van jarenlang gebruik is.

Die vasline cremes werken dus eigenlijk helemaal niet. En dan de vaseline crematol nog iets beter dan de lanette (daar schijnen sommigen ook weer overgevoelig voor te zijn)

Vlekken boeit me verder niet. De wasmachine kan wassen en tot nu toe gaat alles eruit. De balneum vind ik dan misschien nog wel de beste creme tot nu toe, maar die is ook wel vrij duur. En mijn zoontje heeft het echt over zijn hele lijf. Een tube balneum van ca 6 euro ? gaat misschien 3 dagen mee en dan houdt het echt op. Zie trouwens net dat er ook een extra vettende creme van balneum bestaand die kan ik hier bij de drogist niet kopen. Die ga ik dus in ieder geval nog online bestellen.

Het nadeel van de badolie van balneum is dat het vrijwel onmogelijk is om dat nog uit je bad te krijgen (of iemand moet daar een goede schoonmaaktip voor hebben :+ )

Homeopathen en andere alternatieve genezers hou ik me verre van. Vroeger ben ik er wel eens geweest, maar vind het niks meer dan geldklopperij sorry.

Dat geldt ook voor paardenmelk. Heb ik zelf ook al geprobeerd. Behalve dat het niet te drinken is werkt het ook niet.

Goed volgende week eerst maar weer eens naar de huisarts voor nieuwe hydrocortison en misschien al wel een verwijzing naar de dermatoloog.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:18

zonnebloem18 schreef:
Allergie test is heel verstandig mijn neefje bleek allergisch voor van alles maar zodra daar rekening mee gehouden werd was zijn exceem binnen no time weg.

Bij mij hebben ze beide als baby aan de peptie/nutramigen gezeten. De exzeem was hiermee niet weg.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:25

Wat bij mijn dochtertje hielp wat koemelkvrij eten en drinken en veel smeren met Parfenac (te koop bij de drogist).

Toen de plekken helemaal weg waren, zijn we elke keer heel voorzichtig gaan provoceren met melkproducten. En heeft ze sinds een half jaar geen last meer.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:40

supersambo schreef:
Het nadeel van de badolie van balneum is dat het vrijwel onmogelijk is om dat nog uit je bad te krijgen (of iemand moet daar een goede schoonmaaktip voor hebben :+ )

zo'n wonderspons, en biotex.. (blauwe)
Eerst bad laten weken met biotex, dan met een wonderspons erdoor, en het is weer als nieuw..

Ik heb al hele goede resultaten gezien van cortisonenzalf in combinatie met de lanette zalf..
En handschoenen tegen het krabben.. je kunt een tweejarige wel vertellen dat hij niet mag krabben,
maar dat werkt wss niet.. vooral 's nachts scheelt dat heel veel

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:49

Mijn nichtje heeft ook eczeem dit in kombinatie met astma. Mijn zus is gaan wassen met neutral wasmiddel. Ook alle shampoo's, douchespullen werden omgeruild voor neutral. Ook de huid insmeren met Parfenac deed wonderen. Ze lag altijd met sokjes over haar handen in bed anders krabde ze haar gezicht ook tot bloedens toe open. Nu is ze 6 jaar en ze groeit er een beetje over heen. Haar huid is nog wel erg droog. Vooral de achterkant van haar bovenarmen. We smeren haar nu in met een lekkere vette creme. Ook kunnen we nu zwitsal bij haar gebruiken zonder dat het zeer gaat doen of gaat jeuken. Wel word er nog gewoon gewassen met neutral
Laatst bijgewerkt door Wendel op 29-01-10 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 21:50

Ja maar ik kan mij 2-jarige niet vertellen dat hij zijn handschoenen niet uit mag doen ben ik bang.

Maar goed de schoonmaaktip gaan we proberen. Maarre wonderspons ? Welke huisvrouwenvergadering heb ik gemist ? Waar haal je zo'n ding ?