ervaring met een luie darm

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Mar_Nimbus

ervaring met een luie darm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 20:16

wie heeft er ervaring met een luie darm
ik wil graag wat meer weten wat er tegen te doen is

Pradaatje

Re: ervaring met een luie darm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:24

Naar dokter gaan voor advies en eventueel medicijnen?

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 21:01

Pradaatje schreef:
Naar dokter gaan voor advies en eventueel medicijnen?

ja dat snap ik ook wel
maar wilde graag ervaringen van andere mensen horen

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:21

Ja ik heb er, helaas, heel veel ervaring mee. Vanaf kindsaf aan al op onderzoek geweest en steeds kunnen ze niets vinden (geen allergie, niets). Uiteindelijk steeds producten geelimineerd om te kijken wat nu wel/niet helpt maar nog steeds blijft dat een verassing.
Wat het beste helpt voor mij is regelmatig kleine porties eten (6x per dag) en dan liever crackers dan brood (ben echt een brood mens), alles volkoren (dus ook de rijst en pasta), veel groente en fruit. En veel sporten.

Tijdje laxeerpillen genomen maar dat is helemaal drama en heb nu medicijnen die ik 3x per dag mag nemen (echt te smerig want moet je oplossen in een glas water) maar is totaal niet schadelijk en wordt ook nog vergoedt.

Verder masseer ik als het even kan mijn buik goed zodat het allemaal wat soepeler wordt en de tijd nemen als je naar de toilet gaat.

Succes!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:22

Hoe weet je wanneer je darm lui is? Ik heb namelijk wel áltijd last van mijn darmen, en heel veel buikpijn.
'Vroeger' werd door de dokter spastische darm gezegd, alleen ik kan me geen onderzoeken herinneren daarvoor.

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:27

@ Nell_ hoef vaak kun jij naar de toilet?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:30

Mijn dochter had het ook en ze mag bepaalde dingen niet meer eten, nu gaat ze erg goed.

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:30

Nell_ schreef:
Hoe weet je wanneer je darm lui is? Ik heb namelijk wel áltijd last van mijn darmen, en heel veel buikpijn.
'Vroeger' werd door de dokter spastische darm gezegd, alleen ik kan me geen onderzoeken herinneren daarvoor.

Hier precies hetzelfde..
Ik heb altijd gedacht, dat ze maar spastische darm hebben gezegt, om het vanaf te zijn.
Nu een stuk minder last van, maar nog steeds wel jammer genoeg, maar ze kunnen bij mij toch niks vinden..

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 11:35

marleen_usar schreef:
Mijn dochter had het ook en ze mag bepaalde dingen niet meer eten, nu gaat ze erg goed.

ok iedereen alvast bedankt voor het antwoord
het is voor mijn zoon die hier pas last van heeft

welke dingen mocht je dochter bijvoorbeeld niet meer eten
kreeg wel advies idd veel volkoren te eten en veel groente en fruit

hij krijgt soms ineens zeurderige en pijnlijke buikpijn en moet dan ineens erg naar het toilet
daarna kan het weer een paar dagen weg zijn en dan ineens is het er weer

hoe zit het met veel vet eten? patat bijvoorbeeld om maar wat te noemen?

of heeft iemand ervaring met homeopatie voor dit?

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:38

@ ramoontje: Ik ga verder erg makkelijk naar het toilet :o Kan gewoon iedere dag! Sla zelden een dag over :+

@ Djulitaa: Ik geloofde altijd wel dat ik spastische darm had, maar nu begin ik gewoon te twijfelen. Want heb mensen met spastische darm gesproken, en die hadden vaak hele andere klachten dan ik!

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:51

Homeopatie gedaan maar hielp voor mij niet echt veel (daarbij moest ik ook zoveel verschillende pillen en druppels per dag nemen dat het gewoon niet goed in de praktijk helpt).

Vet eten (snoep, patat etc.) is voor mij echt een killer waardoor alles op slot komt te staan dus raad ik echt af, al is dat natuurlijk erg moeilijk met een kind....

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:51

@ Nell en heb je verder nog klachten dan? Want misschien heb je dan wel gewoon goed functionerende darmen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:07

Veel volkoren heeft niet altijd nut stel dat je daar juist niet tegen kan, veel mensen verdragen juist geen tarwe.Mijn dochter mag geen tarwe,soya,chocola,melk en geitenmelk.Ze raakt dan verstopt en krijgt oorontstekingen en looporen.

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:45

Jeetje waaruit bestaat haar dieet dan uit?

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:07

Ramooontje schreef:
@ Nell en heb je verder nog klachten dan? Want misschien heb je dan wel gewoon goed functionerende darmen.

Ik heb zo'n beetje iedere dag buikpijn, kan niet te laat eten, want anders is er buikpijn! Als er honger gevoel komt ben ik te laat, en kan ik dus ervan uitgaan dat er buikpijn komt!
Soms word de buikpijn zo erg dat ik móet liggen. 1 keer in de zoveel tijd komt daar pijn in mijn maag bij. Die pijn is nóg erger, en niet te houden.
Verder heb ik dus niet echt 'klachten'.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:12

Ze eet speltbrood en we hebben broodmix waar we bv wit stokbrood van kunnen bakken.alles wordt eerst goed gelezen voor dat ze het eet,vandaag hebben ze op school hamburgers en heb ik daar voor 2 platte broodjes gebakken.Als we in de baby tijd hadden geweten wat er speelde waren haar oren nooit aangetast en had ze een normaal gehoor gehad.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:23

Ramooontje schreef:
Tijdje laxeerpillen genomen maar dat is helemaal drama en heb nu medicijnen die ik 3x per dag mag nemen (echt te smerig want moet je oplossen in een glas water) maar is totaal niet schadelijk en wordt ook nog vergoedt.

Movicolon zeker. :x

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:40

@ Iris ja klopt zo heet dat goedje, bekend mee? :r

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:43

Ramooontje schreef:
@ Iris ja klopt zo heet dat goedje, bekend mee? :r

Helaas wel. :r
Heb nog meer dan genoeg thuis staan, maar ben blij dat ik het niet meer hoef te gebruiken.
Wat een meuk..... :x

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:55

Ja erg he! sinds ik trouwens begonnen ben met sonja Bakker (regelmatig, kleine porties en geen ongezonde troep) gaat alles ook een stuk beter (zie: minder last van krampen en kan zo'n 3x per week naar de toilet) dus neem nu ook zo min mogelijk van dat goedje, bleh!!!

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:33

Luie darm, spastische darm, allemaal één pot nat. Waar het om gaat is dat je darmen moeite hebben om hetgeen je eet te verteren. De één krijgt daarvan obstipatie, de ander diarree, of diarree en obstipatie wisselen elkaar af, vaak gepaard gaande met buikkrampen en/of een opgeblazen gevoel of zelfs maagproblemen.
Het enige dat helpt is je voedingspatroon daaraan aanpassen. Dat valt niet mee, want dan moet je wel eerst weten wat het probleem bij jou veroorzaakt. Gluten, suikers, lactose, zetmeel, etc. etc. Het kan van alles zijn. En vaak zijn bepaalde voedingsstoffen zo normaal voor je, dat je niet eens stil staat bij de mogelijkheid dat ze de oorzaak van je problemen kunnen zijn. Je hebt je voedingspatroon voor een deel vaak letterlijk met de paplepel ingegoten gekregen. Verkeerde conclusies trekken komt ook nogal eens voor. Denk je bijvoorbeeld dat als je na het eten van friet last krijgt, je niet goed tegen vet kan. Maar misschien was het wel niet het vet, maar de grote hoeveelheid zetmeel in de aardappelen die je parten speelde.
Het vervelende is dat je met dergelijke klachten vaak niet verder komt dan een (huis)arts die je movicol o.i.d. voorschrijft en je op het hart drukt om vooral véél volkorenproducten te eten. Wat soms dus juist averechts werkt. En met een beetje mazzel wordt het ook nog eens afgedaan als zijnde 'psychisch'.
Na jarenlang tobben ben ik zelf maar eens gaan uitproberen welke voedingsmiddelen ik nu wel en welke ik nu niet verdroeg en uiteindelijk blijk ik me stukken beter te voelen als ik nu juist níet die volkorenproducten eet. Sterker nog: ik moet zoveel mogelijk de zetmelen vermijden en ook lactose verdraag ik niet goed. Geraffineerde suikers kan ik slechts met mate eten en probeer ik zoveel mogelijk te vervangen door biologische honing of diksap. Verder dagelijks een kopje kruidenthee met venkel en senna er in en mijn darm is ineens niet meer lui of spastisch.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:43

Helaas kan me ook melden in dit topic, spastische darm, prikkelbare darm, gevoelige darmen. Heb bijna altijd buikpijn. Zou het ook fijn vinden als er een goede oplossing voor gevonden word. (heb het zelf helaas nog niet)

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:19

Heb ook al jaren last van wat de dokter een spastische darm noemt. Zulke hevige buikkrampen dat er in het begin regelmatig gedacht werd aan een blinde darm onsteking, hoe vaak ik niet in het ziekenhuis ben geweest :o
Nu na jaren onder controle met aanpassing van mijn voedsel (niet eens drastisch)

Wat voor mij werkt (hiermee heb ik het aardig onder controle):
- Veel zemelen eten
- Veel zemelen eten
- Veel zemelen eten ;)
- Vet en te pittig eten vermijden
- Drink nu dagelijks de Activia start met zemelen... ;)
- Wit brood vermijden
- Stress zoveel mogelijk vermijden

maar zoals aangegeven voor iedereen werkt het weer anders

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:49

waar zitten veel zemelen in? Of hoe maak je het klaar?
Stress is inderdaad ook een goeie (valt alleen niet altijd mee om het te vermijden)

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 10:35

mag schreef:
waar zitten veel zemelen in? Of hoe maak je het klaar?
Stress is inderdaad ook een goeie (valt alleen niet altijd mee om het te vermijden)

Je kan Zemelen kopen in oa een reform winkel en deze eten met bijv yoghurt (is niet echt lekker, maar werkt wel), maar er zijn ook veel producten waar het in zit, echter krijg je dan altijd wat beperkter binnen (bepaalde ontbijtgranen, of ontbijtdrankjes, activia producten, bruin brood etc) Zemelen en vezels zijn volgens mijn dokter het belangrijkst om voldoende te eten.
Zijn verhaal was dat de darm zoveel mogelijk bezig moet zijn en dat is ie met zemelen/vezels ;)