Toch weer bang voor narcose

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnebloem

Toch weer bang voor narcose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 15:17

Help :+
Ben al verschillende keren geopereerd aan mijn pols en nu hoorde ik dat ik volgende week weer onder het mes moet.
Dit word de 4e keer dus nou zou je zeggen dat je toch wel weet wat dr gaat gebeuren etc, maar vind het zo ontzettend eng :o
Het idee dat je alle controle uit handen geeft en zelf niks kan doen, en vooral het gevoel als ze je die narcose inspuiten, je voelt je draaierig\suf worden en weet dat je je dr niet tegen kan verzetten hoe hard je dat ook probeert, dat vind ik het allerengste.
Help, wie kan me geruststellen :+

TiffanyJoy

Re: Toch weer bang voor narcose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:24

Ben zelf ook weer aan het wachten op een oproep voor een operatie,de 4de keer al in mijn buik,en heb precies hetzelfde als jou.
Vind de narcoseprik het rotste van alles,en daarna het bijkomen uit de narcose.Gewoon maar proberen over je heen te laten komen,veel anders zit er niet op.Wil je heel veel sterkte en kracht wensen,maar hopen dat het nu allemaal goed komt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:26

Zonnebloem, kunnen ze je niet met zo'n kapje voor je mond wegmaken dan? Dat gaat zo snel dat je jezelf niet eens weg voelt zakken oid. Je ademt eigenlijk maar 1x een wat koudere lucht in en weg ben je.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:29

Oh die narcose vond ik niet eens zo'n ramp! Ik had het meeste moeite met het infuus, dus toen dat eenmaal achter de rug was was het zo gepiept gelukkig.
Ik vind het ook vreselijk om alles uit handen te geven, mede om die reden ben ik juist onder narcose gegaan, zodat ik daar niet bij hoefde te zijn.

Omdat ik daar zo bang voor was heb ik de eerste keer een slaaptabletje gekregen, dan wordt je suffig en moe waardoor je niet eens meer echt in de gaten hebt wat er allemaal gebeurd, of het je iig niks meer kan schelen. Bij mij werd de operatie helaas wat uitgesteld waardoor ik twee uur heerlijk heb geslapen, daarna klaarwakker was en ze me daarna pas kwamen halen voor de operatie :')

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:30

Hoe ouder je word hoe minder makkelijk het kapje gaat. Over de 12 doen ze het liever niet meer.
sommige ziekenhuizen hebben rapydan of andere verdovingspleisters. Die verdoven je huid terplekke. Daarmee voel je de prik minder. Mischien kan je daarvoor vragen?
Verder wens ik je veel succes. Later denk je vast van, o dat hebben we weer gehad. :P

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:32

Ik ben 35 en heb toch echt een kapje gehad. :? Althans, er rommelde iemand aan mijn arm en tegelijkertijd kreeg ik een soort zuurstofmasker voor en zeiden ze dat ik diep moest inademen. Na een keer ademen was ik weg. := Niks gemerkt van wegzakken of wat dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:34

Ik was ook 35 de laatste keer en omdat ik het zo eng vond kreeg ik ook het kapje, juist omdat het dan zo snel ging. Ik heb er echt niks meer van gemerkt dan dat die laatste teug lucht voor ik weg was wat kouder was dan daarvoor. Net of iemand het raam open gezet had zeg maar.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:36

Ow vreemd... Tegen mij zeiden ze dat het hoe ouder je word, het steeds moeilijker word om een kapje te geven :?

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:49

Komop jongens het valt reuze mee.
Ik ben donderdag nog onder narcose geweest, ik vond het vervelendste het nuchter blijven.. :=
Maak gewoon wat grapjes en klets gezellig wat met het operatie team en dan valt het wel mee. :P

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:52

Ik was er ook bang voor, tenminste, ik was bang om wakker te worden.. Waar je wel eens van die docu's over ziet, dat je wakker word, alles voelt, maar niet kan laten merken van hallo ik ben wakker..

Ik wil je niet bang maken trouwens..
Komt bijna niet voor :)

Ik vond de narcose zelf helemaal niet naar :)

Edit : Ik weet nog wel dat ze iets erin spoten wat heel koud voelde, ik vroeg nog wat is dat..
'water' yeah right :+

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:12

Ik ben toevallig vandaag geopereerd, en ik vind algehele narcose eigenlijk het fijnst..
Maak me er dan ook nooit druk om, en ook nooit zenuwachtig.

Wat ik eigenlijk altijd doe, is gewoon lekker kletsen met de anesthesisten.. En uiteindelijk voel je de tinteling in je lichaam,
sluit je je ogen en doe je alsof je lekker gaat slapen..

Ik heb het in mijn infuus gehad en kreeg een zuurstofmasker op.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:18

Het komt zelden voor dat volwassen via het kapje in slaap vallen, dat is meer voor kinderen. Die zijn banger als ze een infuusnaaldje krijgen en vaak ook nog lastiger te prikken. Dan wordt het helemaal een drama als ze nog wakker zijn. Volwassenen krijgen wel een kapje voor tijdens het inspuiten van het narcosemiddel, maar dat is gewoon zuurstof. Wij zeggen altijd maar lekker frisse boslucht ;)

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:23

ik ga bijna elke jaar wel 2 keer onder narcose .

ik vind er niks aan , appeltje eitje !!
zover ik weet krijg je boven de 12 geen kapje meer , wel een kapje met zuurstof ... zijn groen doorschijnend.

de echte kapjes die zo vreselijk stinken zijn zwart .
vraag of je anders een pilletje kan krijgen net voor de operatie .

kreeg die de laatste keer ook ( 2 weken geleden ) .
ik was zo van de wereld heb niet eens gemerkt dat ik naar de OK werd gereden haha.

sterkte en het komt best goed .

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:24

Ik vond de narcose zo fijn. Ik was zo moe van alles, ik heb echo's, rontgenfoto's, slangetjes door mijn neus etc gehad. Ik was zo uitgeput.
Bij mij hebben ze een kapje gebruikt. Met aardbeiensmaak. :+ Maargoed, dat was dan ook op mijn 7de verjaardag.
Ik kan me er verder niks meer van herinneren, ook niet van toen ik de ok werd binnengerden. Echt niets meer.
Maar als je eenmaal 1 keer inademt via een kapje ben je meteen weg. Net alsof je in een diepe slaap zit. Echt heerlijk!

Daarna, als je wakker wordt is het wel een ramp. :+
Ik kreeg het eerst de gezichten van mijn ouders te zien. Als ik ging zitten werd ik helemaal draaierig. Verder was ik ook heel erg moe en levenloos van die narcose. Je had me tosti's kunnen voorschotelen maar dan nog zou ik ze niet willen door die narcose. Echt niet.

Verder heb ik wel een super tijd gehad in het ziekenhuis. Goede verzorging etc. :)

Gaapje; Ik heb een roze gehad. :D

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:31

ik ben altijd zo wakker , ga ook altijd maar even out dat scheelt ook wel .

een roze dat is vals , me dochter kreeg laatst ook zwart .
Het eenige wat die ook zei , MAMA DAT DING STINKT !!!

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:33

Ik kreeg een heerlijke roze, met aardbeiensmaak. :+

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:55

De eerste keer dat ik wakker werd was ik alleen maar kotsmisselijk, maar ik had net alle vier mijn verstandskiezen laten verwijderen en had veel bloed ingeslikt dus vandaar.
De tweede keer was ik zo klaarwakker dat ik de hele nacht heb wakker gelegen in het ziekenhuis :=
Maar ik werd pas in slaap gebracht toen ik al in de OK op de operatietafel lag?

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 10:01

enny schreef:
Het komt zelden voor dat volwassen via het kapje in slaap vallen, dat is meer voor kinderen. Die zijn banger als ze een infuusnaaldje krijgen en vaak ook nog lastiger te prikken. Dan wordt het helemaal een drama als ze nog wakker zijn. Volwassenen krijgen wel een kapje voor tijdens het inspuiten van het narcosemiddel, maar dat is gewoon zuurstof. Wij zeggen altijd maar lekker frisse boslucht ;)

Weer wat geleerd. Dan was het bij mij dus gewoon zuurstof.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 10:08

ik kreeg vorig jaar een infuus en een zwarte kap op mijn neus ik wasdaarna zo weg,ik vond de narcose wel fijn,had heel veel pijn en hup weg was ik,werd heerlijk wakker zonder pijn!
ts heel veel sterkte!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 10:14

Je kunt deze angst best gewoon bespreken met anasthesioloog, daar heb je wrs voor OK nog contact mee.

Ik vond de narcose erg meevallen, behalve het wakker worden. Dat duurde even. :+

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:03

Ik ben gisteren aan mijn pols geopereerd (ook voor de 4e keer)...
En heb gelukkig niet zoveel moeite met de narcose, kreeg alleen wel net voor ik wegzakte een hele vieze smaak in mijn mond.
Het uit de narcose komen vind ik erger.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 13:12

Dank jullie wel voor alle reacties.
Ben net bij de anesthesist geweest en krijg de avond ervoor iets om te slapen en s'morgens ook iets om rustig te worden. Hij zei dat ik het dan wel mee maak maar dat het me eigenlijk miks kan schelen en dus ook niet zenuwachtig ben als ik naar de ok gebracht word. (de vorige keer had ik een bloeddruk om je rot voor te schamen pur enkel en alleen door de zenuwen, heb normaal een lage bloeddruk :+ ).
Maar fijn om te lezen dar de meeste van jullie het wel mee vinden vallen, dat doet me echt goed. :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:19

Dat is dat pilletje waar ik het ook over had, die slaappil. Bij mij was dat dus ook de bedoeling, tot ik dus later werd gehaald dan de bedoeling was :')
Heel veel succes en sterkte morgen! Komt helemaal goed +:)+

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:26

narcose ansich vind ik niet eng
(al brande het de laatste keer enorm in mijn arm )
wel dat ze me vast binden
word altijd erg snel wakker
ben dan in 1 keer bij en zeer zeer zeeer claustrofobisch
normaal krijg je een degelijk intake gesprek en melden we dat
nu geen intake van te voren gehad , echt nog nooit meegemaakt
1 grote miscommucatie bna de andere bij opname
wat een rampenplan was die dag alles ging fout en moeilijk en mennnn

wel overal en tegen idereen gemeld dus bij de zusters en op de ok , pas op niet vast binden voor ik weg ben en direct los als ik bij kom
duurt erg lang voor ik weg ben en ben erg rap bij

al met al bij de prep op de ok ging er weer vanalels fout
oa een zuster die bleef proberen rechts te prikken terwijl ik had gezegd
je krijgt maar 1 kans rechts (zelfs nanatoloog red het nml niet)
en daarna links prikken ! nee hoor blijven proberen tot ik erg kwaad werd
mijn arm half uit de kom draaiend (leuk met een slijmbeurs onsteking)

toen links prikken in 1 x goed maar wilde ze toch weer van te voren vastbinden
en dan het brandende gevoel

al met al zwaar gestrest onder narcose

dus ik werd wakker vast in hoog bed 6 man over mijn heen en
met als laatste herrinnering enorme pijn in mijn linker arm van de narcose vleoistof en wil overeind vliegen wat dus niet kon
omdat er vanalles vast zat

drukt een zuster mij tegen mijn onstoken arm terug
tja toen was er paniek
dus ik greep jasje vast van ik los NU

duurde zeker kwartier voor ik realiseerde wat ik had gedaan
was kompleet in paniek

maar einde van het verhaal is er nu dus tegen mij een klacht ingediend ... werd gewaarschuwd dat het gevolg gaat hebben
heb geen idee wat

en dan einde vh verhaal is maar de helft gedaan omdat ik aan de medicatie voor mijn hart zit
was me verteld dat ik die 1 dag niet mocht nemen maar dat bleek dus 2 weken te zijn
jippie ...

echt van de zeker 300 operaties dit nog NOOIT meegemaakt
van a tot z echt nog nooit ...

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 13:43

In welk ziekenhuis was dat?
Ik zou een klacht tegen hun indienen!! Hun hebben een potje ervan gemaakt en jij hebt aan alle kanten gewaarschuwd hoe het zit.