Rug kraken, maar hoe??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Rug kraken, maar hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 17:23

Hoi bokkers,

Nu er eindelijk weer Natuurijs ligt ben ik elke dag flink aan het rijden (op de schaats dus), en tsjah, schaatsen zit in mijn bloed. Is er met de paplepel ingegoten en wat lesjes in Kardinge hebben me een paar jaar geleden wat wijzer gemaakt. Ik probeer diep te zitten en heb mijn linkerarm dus ook op m'n rug. Het vervelende is dat ik op die plek (onderrug dus) wat pijn krijg. Heb ik wel vaker, maar kan dat deel van m'n rug niet goed kraken. Het is namelijk dezelfde pijn die ik krijg als ik iets niet kan kraken.
Dus hebben jullie nog ideeen? Ik heb al een gymbal geprobeerd, m'n vader heeft al op m'n rug gestaan maar het kraakt maar niet! Terwijl m'n moeder het zo lukt bij haarzelf...

Wie heeft de ultieme tip? :Y)

Peperkroket

Re: Rug kraken, maar hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:48

Waaaaarom wil je je eigen rug kraken?! Ga naar een fysio of orthomanueel arts ofzo.. Dit soort dingen moet je echt niet zelf doen hoor, dan kan alles scheef gaan zitten.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:57

Ga even langs een kraker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:58

Heb ik ook gehad, je moet daarvoor echt naar een osteophaat gaan hoor... Bij mij was mijn rug iniedergeval niet sterk genoeg en mijn bekken stond scheef.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:00

Je vader heeft al op je rug gestaan??? :x

Tipje: Vincent ten Klooster, chiropracter in Groningen. Die weet tenminste waar hij mee bezig is...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:14

Als je je eigen wervels kraakt, kraak je nooit het goede niveau maar juist het instabiele niveau... Dat kan idd even verlichting geven, maar het is absoluut niet goed voor je wervels, en daarbij is het dus ook eigenlijk nutteloos.
Ik zou gewoon even naar een fysio/manueel gaan :j

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:16

net als de rest, ik zou ook even bij de fysio langsgaan. Die heeft mij al meerdere malen gekraakt en zoals die dat deed zou ik dat nóóit zelf kunnen.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:19

Dat had ik ook, iemand vertelde mij (en het hielp bij mij) dat je achter de bank moet staan. Handen op de bank zetten. Voeten +/- 50 cm van de bank af. Dan moet je je rug naar onder dieuwen. Mij lukte het niet in één keer, je moet even goed staan en achter komen welke beweging je moet maken.

Mijn rug kraakte iig :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 18:19

Ik weet wel wat ik doe :) Nu zit het scheef, ik ga niet voor een kraak die ik zelf kan zetten. Bovendien heb ik daar sowieso geen tijd voor. Ik vroeg dus ook niet om dergelijke reacties ;)
Het gaat ook niet om een bot die moet kraken, maar om een spier die verkeerd zit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 18:20

Olympia96 schreef:
Je vader heeft al op je rug gestaan??? :x

Tipje: Vincent ten Klooster, chiropracter in Groningen. Die weet tenminste waar hij mee bezig is...

Andersom doe ik het ook wel eens.
Hij weet wel waar hij mee bezig is...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 18:20

Iney schreef:
Dat had ik ook, iemand vertelde mij (en het hielp bij mij) dat je achter de bank moet staan. Handen op de bank zetten. Voeten +/- 50 cm van de bank af. Dan moet je je rug naar onder dieuwen. Mij lukte het niet in één keer, je moet even goed staan en achter komen welke beweging je moet maken.

Mijn rug kraakte iig :D

Aah, dat ga ik zo even proberen! Super, bedankt!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:24

Janine1990 schreef:
Ik weet wel wat ik doe :) Nu zit het scheef, ik ga niet voor een kraak die ik zelf kan zetten. Bovendien heb ik daar sowieso geen tijd voor. Ik vroeg dus ook niet om dergelijke reacties ;)
Het gaat ook niet om een bot die moet kraken, maar om een spier die verkeerd zit.

spieren kraken niet :x dat is toch echt je gewricht...

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:26

Ga alsjeblieft naar een fysio, het kan best dat er wat scheef staat waardoor je 'vast' zit in je onderrug.
Dit kun je nooit zelf verhelpen! Je verschuift sneller wervels dan je door hebt (vooral als iemand op je rug gaat staan) en dan ben je dalijk nog verder van huis.
Het enige wat je kunt doen is iemand vragen om het losjes te masseren. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 18:27

verootjoo schreef:
Janine1990 schreef:

Ik heb toch echt iets geleerd over spieren die over elkaar gaan... Hmmmmm...
Waar ik gekraakt moet worden zit in ieder geval geen wervel :')

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:28

Plat op je rug liggen en je benen optrekken (wel je voeten op de grond houden). Ga nu met je benen van links naar rechts (knieen tegen elkaar houden). Wat ook wil helpen is op handen en knieen gaan zitten en dan kwispelen.

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:29

Spieren kun je alleen masseren niet kraken!
Je kunt niet weten wát er precies scheef staat in je rug, zelf een beetje duwen heeft niet erg veel nut en maakt het waarschijnlijk alleen erger.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:31

Janine1990 schreef:
verootjoo schreef:

Ik heb toch echt iets geleerd over spieren die over elkaar gaan... Hmmmmm...
Waar ik gekraakt moet worden zit in ieder geval geen wervel :')

de 'knak' van het kraken komt door een luchtbelletje die ontsnapt uit een gewricht. Spieren zijn zacht, geven geen knak. Als je last hebt van je spier helpt zo'n snelle korte krak iig niet. Kun je beter even rekken of laten masseren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 18:41

Damber schreef:
Plat op je rug liggen en je benen optrekken (wel je voeten op de grond houden). Ga nu met je benen van links naar rechts (knieen tegen elkaar houden). Wat ook wil helpen is op handen en knieen gaan zitten en dan kwispelen.

Ik voel wel wat, zit er echt tegenaan... Maar het is er nog niet door...

verootjoo: Masseren en rekken heeft het eerder ook niet opgelost helaas.

Ik zal de plek wat duidelijker maken, ik (en misschien jullie ook wel) heb twee kuiltjes in m'n rug, ja iets te veel vet :P
Maargoed, het linkerkuiltje en dan iets hoger daar zit het niet helemaal lekker.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:42

Dat was ik zei werkt alleen tegen gewrichten niet tegen spieren btw.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 18:42

Iney schreef:
Dat was ik zei werkt alleen tegen gewrichten niet tegen spieren btw.

Ik voelde inderdaad wel rommelen in m'n rug, maar niet op de goede plek ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:44

Janine1990 schreef:
Damber schreef:

Ik voel wel wat, zit er echt tegenaan... Maar het is er nog niet door...

verootjoo: Masseren en rekken heeft het eerder ook niet opgelost helaas.

Ik zal de plek wat duidelijker maken, ik (en misschien jullie ook wel) heb twee kuiltjes in m'n rug, ja iets te veel vet :P
Maargoed, het linkerkuiltje en dan iets hoger daar zit het niet helemaal lekker.

Dat is toch echt een gewrichtje dan... maar goed. Wat je kunt doen is op je rug liggen en om de beurt met je handen je benen naar je toe trekken zover mogelijk. Even vasthouden, en dan de andere weer.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 18:48

Hmm, het leek me meer een ander drukpunt ofzo.

Maargoed, even geprobeerd, wederom werden de vervelende plekken niet aangesproken. Kan het een knoop zijn?

Edit: Kan verder namelijk vrij makkelijk dingen 'kraken' :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:57

als je zelf kraakt, kraak je nóóit het niveau waar het probleem zit. Het kan ook een spierknoop zijn idd, en die is weg te masseren. Maar wat het is kan ik van hier natuurlijk niet zien :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 19:00

verootjoo schreef:
als je zelf kraakt, kraak je nóóit het niveau waar het probleem zit. Het kan ook een spierknoop zijn idd, en die is weg te masseren. Maar wat het is kan ik van hier natuurlijk niet zien :+

Nee klopt ;)
Als ik zelf kraak komt het meer omdat ik het gevoel heb: Ik moet.
Nu bijvoorbeeld heb ik een stekende pijn in m'n hand. Even schudden en dan knakt het in mijn elleboog, is de pijn wel weg.
Gewoon kleine dingetjes, maar een vastzittende enkel knak ik ook zo. Vervelend dat het nu dus niet lukt... :P
Maargoed, ik zal eens kijken hoe het wordt. Voorlopig schaats ik gewoon door :)

Bedankt voor al jullie ideetjes, hopelijk komt de ultieme oplossing nog voorbij, indien het wegmasseren niet lukt...

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:05

op je zij op harde ondergrond gaan liggen. het onderste been goed gestrekt houden en dan extra ervoor zorgen dat je je onderste arm vanuit je ribben uit goed "omhoog" legt. je moet dus de kant die op de grond ligt goed rekken.
Dan je bovenste been optrekken, ongeveer op 90graden.
Dan draai je voorzichtig met je armen gekruist je bovenste schouder zo dat je bijna op je rug ligt. benen laten liggen.
als je ontspannen ligt dan je bovenste been strekken terwijl je flink inademt.
Bij mij komt het op die manier los.

Als het losschiet dan moet je wel helemaal op je rug draaien en je benen optrekken en eventjes ontspannen blijven liggen. dan breng je een beetje rust in je onderrug. dan even rustig aan en klaar.

hopelijk helpt het.