wie bekend met maagzweer............ of anders wie weet wat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

wie bekend met maagzweer............ of anders wie weet wat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 11:53

Ik heb nogal een spannende periode de laatste 6 maanden. Ik ben de afgelopen week op vakantie geweest om te skien. Gisteren kwam ik thuis van mijn eerste werkdag en kreeg enorme pijn net onder mijn borsten vanuit mijn middenrif zegmaar.... en in mijn rug. Ik ben geen watje wat pijn aangaat, maar dit was echt het maar even gaan liggen verhaal.

De pijn trok ook weer weg. In eerste instantie dacht ik aan mijn hart, maar ik denk toch dat het eerder mijn maag is. Ik heb goed geslapen vanacht, vroeg naar bed gegaan en vandaag heb ik er nog geen last van.

naar de huisarts ga ik als het terugkomt, ben geen huisartsloper....... heb die man in geen 1.5 jaar gezien. De laatste keer dat ik mijn huisarts zag was omdat ik een sterrilisatie wilde :D

wie o wie herkend dit :)

MarliesV

Re: wie bekend met maagzweer............ of anders wie weet wat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:57

Mijn ervaring is (gelukkig niet zelf maar kom uit de zorg) dat mensen met een maagzweer meer sympthomen hebben dan een korte periode pijn op 1 plek.

Vaak gaat een maagzweer gepaard met misselijkheid, soms braken. Daarnaast een algeheel gevoel van niet lekker voelen enz.

Jou klachten klinken mij in de oren als een spier die opspeeld. Vooral gezien het feit dat je de afgelopen week ander activiteiten hebt gedaan dan normaal zou ik me er niet ongerust over maken.

Mocht het weer voorkomen dan kan je altijd nog naar de HA toch?

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:59

hoi Kim!

ik heb zo'n 1,5 jaar geleden een maagzweer gehad!
's avonds kon ik ineens niet meer lopen van de pijn in mijn buik :\
zo'n erge buikpijn had ik nog nooooit gehad,ik huilde echt van de pijn terwijl ik dat normaal nooit zo snel heb!
mijn buik was ook echt hard...
de volgende dag ben ik wel naar de dokter gegaan en die bevestigde inderdaad dat ik een maagzweer had...
medicijnen meegekregen en ik moest rust houden...na een dikke 2,5 week ben ik pas weer aan het werk gegaan!
bij iedere kleine inspanning (ff stofzuigen,ff snel afwassen) speelde mijn maagpijn weer op!

sinds ik die maagzweer heb gehad kan ik niet zoveel meer eten,ik zit gewoon snel vol en heb regelmatig last van m'n maag als ik dus teveel of iets verkeerd gegeten heb of me gewoon teveel inspan of druk maak...zal wel nooit meer weggaan :)

beterschap!
Laatst bijgewerkt door Ellen__ op 05-01-10 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:59

mijn huisarts dacht ook dat ik een maagzweer had. Over 36 dagen word de "maagzweer" verwacht, hihi.

mocht je er nog last van hebben dan ga je toch even langs de HA?? sterkte

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 12:01

Ellen__ schreef:
hoi Kim!

ik heb zo'n 1,5 jaar geleden een maagzweer gehad!
's avonds kon ik ineens niet meer lopen van de pijn in mijn buik :\
zo'n erge buikpijn had ik nog nooooit gehad,ik huilde echt van de pijn terwijl ik dat normaal nooit zo snel heb!
mijn buik was ook echt hard...
de volgende dag ben ik wel naar de dokter gegaan en die bevestigde inderdaad dat ik een maagzweer had...
medicijnen meegekregen en ik moest rust houden...na een dikke 2,5 week ben ik pas weer aan het werk gegaan!
bij iedere kleine inspanning (ff stofzuigen,ff snel afwassen) speelde mijn maagpijn weer op!

sinds ik die maagzweer heb gehad kan ik niet zoveel meer eten,ik zit gewoon snel vol en heb regelmatig last van m'n maag als ik dus teveel of iets verkeerd gegeten heb of me gewoon teveel inspan of druk maak...zal wel nooit meer weggaan :)

beterschap!

had jij ook pijn vanuit je middenrif? en ging de pijn ook weer weg na het even ontspannen liggen?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:01

Als het bij mij opspeelt loop ik de hele dag echt als napoleon rond :+ De maagzuurremmers van de kruidvat werken dan wel redelijk vind ik.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:06

ja het was echt in het midden van je buik bovenaan zeg maar!
en die eerste avond had ik constant ontzettende pijn maar de volgende ochtend werd het wel minder als ik even ging liggen inderdaad!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 12:07

ik kreeg net een pb dat het misschien ook wel een astma aanval kan zijn.

Spanningen slaan bij mij op mijn longen

optie 3 is geboren :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 12:08

Ellen__ schreef:
ja het was echt in het midden van je buik bovenaan zeg maar!
en die eerste avond had ik constant ontzettende pijn maar de volgende ochtend werd het wel minder als ik even ging liggen inderdaad!

ja precies........... normaal drink ik in de avond wel een wijntje.......... maar dat durfde ik gewoon niet aan, en dan moet je je bedenken dat ik dat al 15 jaar steevast doe elke avond :)

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:10

nee inderdaad dan kun je dat maar beter niet doen :P je mag met een maagzweer eigenlijk ook niet roken maar ik rookte gewoon door :o

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 12:11

heee, niet drinken is al een impact op mijn leven........ als ik ook al niet ga roken dan bijt ik mens en dier de kop af in mijn huishouden :D :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:13

ik had enkele maanden terug 3 maagzweren. Ik kreeg ongeloofelijke maagkramp en misselijkheid bij honger, maar evengoed vlak na of tijdens het eten.
koude dranken of koffie waren dooddoeners, lag bijna dubbel van de pijn. Heel mijn maagstreek was wat "opgeblazen" en gevoelig voor druk. Als ik in bed lag en vriendlief legde z'n arm op mijn borst kreeg ik het gevoel alsof ik me overeten had en elk moment kon gaan overgeven.
Ik heb wel een gastroscopie moeten laten doen om de medicatie teug betaald te krijgen. Moet nog steeds opletten met wat ik eet en drink en wanneer. Nu eet ik de hele dag door een beetje zodat m'n maag nooit echt leeg is. Anders wordt ik misselijk of heb last van brandend maagzuur en bijbehorend een slechte adem

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:16

Oh ooit al eens van maagzenuwen gehoord? Mijn vriend heeft het gehad toen hij bijna een zenuwinzinking nabij was omwille van een aannemer die te pas en te onpas niks van zich liet horen, maar wel telkens beloofde om op de meest rare momenten te komen (feestdagen bv)
Maagzuurremmers en neutralisatiepasta's niks had enig effect of gaf iets verlichting. Is overgegaan van zodra de aannemer werkelijk begonnen is.
Dus als het echt een maagzweer of ontstekign is moet gaviscon of eender welke zuurremmer/neutralisator verlichting bieden.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:18

KiWiKo schreef:
heee, niet drinken is al een impact op mijn leven........ als ik ook al niet ga roken dan bijt ik mens en dier de kop af in mijn huishouden :D :D

_O-

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:19

Ik heb manlief even gevraagd, die heeft ook een maagzweer gehad en die herkende dit wel....

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:22

petitparis schreef:
ik had enkele maanden terug 3 maagzweren. Ik kreeg ongeloofelijke maagkramp en misselijkheid bij honger, maar evengoed vlak na of tijdens het eten.
koude dranken of koffie waren dooddoeners, lag bijna dubbel van de pijn. Heel mijn maagstreek was wat "opgeblazen" en gevoelig voor druk. Als ik in bed lag en vriendlief legde z'n arm op mijn borst kreeg ik het gevoel alsof ik me overeten had en elk moment kon gaan overgeven.
Ik heb wel een gastroscopie moeten laten doen om de medicatie teug betaald te krijgen. Moet nog steeds opletten met wat ik eet en drink en wanneer. Nu eet ik de hele dag door een beetje zodat m'n maag nooit echt leeg is. Anders wordt ik misselijk of heb last van brandend maagzuur en bijbehorend een slechte adem

Ja, als ik er last van heb ben ik ook de hele dag aan het eten omdat het zuur dan wat minder bijt :j Als ik last heb van stress heb ik er vrij snel last van, de rest van de tijd hoef ik niet op eten en drinken te letten. Ik heb het trouwens nooit laten nakijken bij de huisarts, heb 1x een telefonisch recept gekregen voor medicijnen omdat mijn eigen huisarts op vakantie was en daarna tot de conclusie gekomen dat de medicijnen van de drogist niet zo veel anders zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:25

odetteke schreef:
Als het bij mij opspeelt loop ik de hele dag echt als napoleon rond :+ De maagzuurremmers van de kruidvat werken dan wel redelijk vind ik.

Als je een maagzweer hebt mag je absoluut géén maagzuur remmers gebruiken hoor...
Die kunnen namelijk zelfs voor een maagbloeding zorgen! ;)

Staat ook duidelijk in de bijlage.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 12:28

Diablo schreef:
Ik heb manlief even gevraagd, die heeft ook een maagzweer gehad en die herkende dit wel....

na pb wisseling denk ik dat het een combinatie is van longen en maag.......... vooral omdat ik het ook heel benauwd heb.

het gekke is dat mijn zakelijke problemen zich op lijken te lossen, dus de druk van de ketel is zegmaar

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:32

@ hypofocus: In de gebruiksaanwijzing van (even opgezocht ;)) ranitidine staat:

Ranitidine is een maagzuurremmer. Het behoort tot de H2-blokkers. Het vermindert de aanmaak van zuur in de maag.

Ranitidine wordt gebruikt bij maagklachten, maag- of darmzweren en soms ook bij het syndroom van Zollinger-Ellison.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:36

hier in belgië is voor zover ik weet geen omeprazole te verkrijgen bij de drogist... middeltje om maagzuur te neutraliseren en om een beschermende film te bekomen wel, maar echt protonpompremmers niet :n

@TS: zoveel te beter dat de spanningen zich lijken op te lossen, meestal verdwijnen de ergste fysieke klachten dan ook. Allen goed in het oog houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:41

odetteke schreef:
@ hypofocus: In de gebruiksaanwijzing van (even opgezocht ;)) ranitidine staat:

Ranitidine is een maagzuurremmer. Het behoort tot de H2-blokkers. Het vermindert de aanmaak van zuur in de maag.

Ranitidine wordt gebruikt bij maagklachten, maag- of darmzweren en soms ook bij het syndroom van Zollinger-Ellison.

Ja, dan heb je het over een medicijn.
Niet over ordinaire maagtabletjes van de kruidvat ;)

Gewone maagtabletjes zoals Rennie, en de "merkloze" namaak rennie's:

Citaat:
als er reeds sprake is van een maagzweer
Maagbloeding. Door gasvorming kan Rennie de maag verder beschadigen op de plek van een maagzweer en zo een maagbloeding veroorzaken. Gebruik Rennie daarom niet als u een maag- of darmzweer heeft.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:57

KiWiKo schreef:
Diablo schreef:

na pb wisseling denk ik dat het een combinatie is van longen en maag.......... vooral omdat ik het ook heel benauwd heb.

het gekke is dat mijn zakelijke problemen zich op lijken te lossen, dus de druk van de ketel is zegmaar

Het hoeft ook niet van stress te komen he. Bij manlief kwam het bijv. vooral door roken, teveel koffie, te slecht eten, dat soort dingen.....

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:59

en van ibuprofen ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 13:02

Diablo schreef:
KiWiKo schreef:

Het hoeft ook niet van stress te komen he. Bij manlief kwam het bijv. vooral door roken, teveel koffie, te slecht eten, dat soort dingen.....

naaah ik heb wel een bak zakelijke ellende op dit moment............

eten doe ik goed, roken ook :D :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 13:03

Ellen__ schreef:
en van ibuprofen ;)

ibu......... is zoooo slecht voor je maag ....... Saridon is daardoor uit de markt gehaald :0