Ikzelf heb dit ook. Ik ben via een vereniging voor reuk- en smaakproblemen in aanraking met andere 'lotgenoten' gekomen. Maar ik merkte dat dit voornamelijk oudere mensen zijn. Vandaar dat ik op zoek ben naar de wat jongere lotgenoten.
Ik heb dus anosmie. Bij mij is het aangeboren, maar de oorzaak kan ook een klap op je hoofd of een infectie zijn.
Zelf kwam ik er erg laat achter. Ergens wist ik altijd al dat ik niet kon ruiken, maar probeer als klein kind maar goed te realiseren wat je al je hele leven eigenlijk mist.
Twee jaar geleden werd ik me er echt bewust van en zocht ik het op, op internet. Ik kwam op anosmie uit. Ik liet dit nog wat rusten, maar al snel zocht ik het weer op en zocht ik een goed moment uit om dit met mijn moeder te bespreken. Want die had het nooit gemerkt. Al snel zat ik bij de huisarts en stuurde die me weer door naar de KNO-arts. Na wat onderzoeken en een MRI-scan of twee, was het resultaat dat de verbinding tussen (even makkelijk gezegd) mijn neus en de reukzintuig er wel ligt, maar nooit contact heeft gemaakt.
Hier in kort dus even mijn verhaal.
Tja, het is vervelend. Ik ruik niet als ik stink, als iets niet goed meer is of als er brand of gas is ofzo. Maarja, ik moet het er maar mee doen. Gelukkig kan ik er zelf flink wat grapjes mee maken en er hard over mee lachen.
Ohja, nog een vraag die veel mensen aan mij stellen. Ik kan wel degelijk proeven. Alleen blijft het bij mij bij de basissmaken.
Maar dus de vraag.

Zijn er nog meer mensen die niet kunnen ruiken?