Wat 'zien' blinde mensen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rebel_Jits

Wat 'zien' blinde mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 09:28

Al een tijdje vraag ik me af.. Wat 'zien' blinde mensen?
Alles zwart of wit? Hooguit lichtverschillen (donker/licht)? Ik vind 'niets' zo'n vaag begrip, ik kan me er niets bij voorstellen..
Wie weet het? :o

_Jennifer_

Re: Wat 'zien' blinde mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 09:31

Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar!
Ik denk altijd dat echt blinde mensen gewoon zwart zien, aangezien ze geen licht meer 'opvangen' laat maar zeggen. Maar of dit waar is?? :o

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 09:32

Een goed blind mens ziet totaal niets.

Stel jezelf eens vor dat je aan het slapen bent maar wel wakker bent en niet droomt. Zo ziet een blinde, hun gehoor is wel sterker geworden en dat's waar een hoop blinde mensen mee leven.

Daarnaast ligt eraan hoe erg de oog is beschadigd.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 09:37

'Goed blind' :')

Het ligt er heel erg aan wat de reden is dat je blind bent.
Officieel ben je volgens mij functioneel blind als je minder dan 5% ziet. Maar dan zie je nog wel schaduwen en kleuren hoor bij 5% en dat loopt af naar de 0%. Mensen die helemaal 0% zien, zien dus gewoon echt niets.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 09:54

Als je het echt wilt weten en ervaren, dan moet je eens naar het muzieum in Nijmegen gaan. ( www.muzieum.nl )
Daar kun je een tocht doen, je gaat als het ware over straat zoals een blinde dat ook doet. Inclusief blindenstok.
Ik vond het een leuke verhelderende ervaring, ondanks dat ik toch al wel een goed idee had, omdat ik zonder lenzen heel weinig zie...

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:40

Wat een blind persoon ziet, verschilt echt per persoon.
Syndroom van Usher bijvoorbeeld, je wordt langzaam blind. Er zijn mensen die zeggen bij bijv 50% zicht, ik ben blind. En de anderen zeggen dat pas bij 5% zicht.

Zo had ik eens een gastspreker die heel weinig zag maar nog wel normaal met ons in gebarentaal kon communiceren, die noemde zichzelf ook blind maar haar man was wel 'de echte blinde'. Want hij had 0% zicht.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:44

idd wat is bij jou blind?
je hebt mensen die nog vaag dingen contouren zien!
ook kun je mensen met tunnel visie blind noemen die maar door een heeel klein gaatje in de lens kijken! en zo kan ik je nog meer manieren vertellen!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:55

Mijn vriend ziet rond de 50% gecorrigeerd met 1 oog, rond de 70% met het andere. Te samen nog net genoeg voor zijn rijbewijs.

Mijn schoonmoeder met beide ogen maar 5%. Ze ziet wel kleuren, contouren en kan met een loep nog een enorm lettertype lezen (25 pnts ofzo). Ze sport nog heel erg veel en loopt bijvoorbeeld ook nog gewoon de marathon. Dan loopt er wel iemand met haar mee, maar ze hoeft niet vast te zitten aan iemand ofzo.

Ze kan wel zien als ze voor me staat dat ik bijvoorbeeld nieuwe kleren heb. Je zou echt niet zeggen dat ze zo weinig ziet als je hoort wat ze nog allemaal doet en kan. :)

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:58

Wendy schreef:
Als je het echt wilt weten en ervaren, dan moet je eens naar het muzieum in Nijmegen gaan. ( http://www.muzieum.nl )
Daar kun je een tocht doen, je gaat als het ware over straat zoals een blinde dat ook doet. Inclusief blindenstok.
Ik vond het een leuke verhelderende ervaring, ondanks dat ik toch al wel een goed idee had, omdat ik zonder lenzen heel weinig zie...

Dit lijkt mij indd ook wel eens een erg leuke ervaring!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:58

Iris82 schreef:
Ze kan wel zien als ze voor me staat dat ik bijvoorbeeld nieuwe kleren heb. Je zou echt niet zeggen dat ze zo weinig ziet als je hoort wat ze nog allemaal doet en kan. :)

Grappig eigenlijk zo wordt er ook over doven gepraat, wij kunnen niet horen. Meeste mensen zijn dan verrast van wat wij eigenlijk wel kunnen (alles.)

Je kunt gewoon alles als je weet hoe je met je beperking kunt omgaan :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:00

Ik vind het wel een interessante vraag! Maar 'zien' volledig blinde mensen dan alleen een donker vlak, zoals zienden in een volledig donkere ruimte? Of 'zien' volledig blinde mensen meer de kleur van de binnenkant van je oogleden, zoals zienden als ze hun ogen dicht hebben?

Simone_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:00

Blind betekend echt dat je niks meer ziet, alleen een zwart vlak, dus net als wanneer je zelf je ogen sluit.
Zodra een persoon ook maar iets ziet, is hij/zij slechtziend.
Mijn vader is slechtziend, hij ziet nog maar iets van 4%
Hij ziet alleen het verschil van licht en donker, verder helemaal niks.

Dat het gehoor van een blinde beter ontwikkeld is, is niks van waar.
Blinde personen gaan zich hierop focussen, omdat hun zicht weggevallen is en ze dus min of meer afhankelijk zijn van hun gehoor.
Dan moet je wel...

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:40

ik ben vroeger met school eens een keer naar de blindenboot geweest. dat is een boot, meer ingericht zoals het dagelijks leven van een blinden eruit ziet, dus een stuk huis een stuk straat etc etc, gewoon een stuk dagelijks leven van een blinde alleen dan op een boot. en het is er dus stikdonker, zodat jij als gewoon mens een kan meemaken hoe een blinde leeft. je krigjt dan een stok en dan moet je met de groep de begeleider volgen. nou dat is echt doodseng kan ik je zeggen. je ziet gewoon echt niks, en moet volledig vertrouwen op je hoor en gevoel. nou is mijn gehoor natuurlijk slechter als die van een blinde, want ik was behoorlijk hulpeloos op de boot en moest echt iemands handje vast houden :P
maar een blinde ziet dus echt helemaal niks, al het andere is slechtziend.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:46

Een kennis van mij is blind en zij ziet gewoon echt niets. Moeilijk voor te stellen voor ziende mensen, maar ze ziet net zoveel met haar ogen als wij met ons vingertopje bijvoorbeeld.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:36

Als je volledig blind bent,kan je -lijkt mij- ook niet de kleur zien die wij zien als wij onze ogen dichtdoen.
Het beste waarmee ik het zou kunnen vergelijken is de staat waarin je ogen verkeren als je slaapt.
Als je 's ochends wakker wordt denk je ook niet van : 'ik heb de hele nacht een zwart vlak gezien'. :Y)
Echt blind,is ook echt blind,zelfs voor zwart is enige lichtval nodig die de hersenen binnendringen,en dat heeft een blinde niet.

Iemand die vroeger wel ziend was,kan denk ik d.m.v fantasie en inbeelding nog dingen zien/voor de geest halen.
Maar dat is het zelfde soort 'zien' als in dromen : je hoofd creëerd beelden,maar je ogen zien ze niet :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:40

Ik kan me er ook niks bij voorstellen. Wij kunnen ons bijvoorbeeld wat inbeelden, fantaseren, kunnen hun dat ook? Zien hun dan wel wat in gedachten of?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:41

Interessant onderwerp.
Toevallig zat ik mij dat een tijdje terug ook af te vragen.

Nee, laat mij maar gewoon kunnen zien..
Ik kan niet meer doen wat ik het liefste doe als ik niks meer zie dus laat maar..
Dan liever doof of een onderbeen missen ofzo. :j

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:43

Blind zijn lijkt me echt verschrikkelijk. 1 van de ergste dingen die je kan overkomen lijkt me. Net als verlamd raken vanaf je nek. Brrr. ;(

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:47

Lynske78 schreef:
Blind zijn lijkt me echt verschrikkelijk. 1 van de ergste dingen die je kan overkomen lijkt me. Net als verlamd raken vanaf je nek. Brrr. ;(

Liever blind als verlamd.
Dan mogen ze mij direct doodspuiten. :o
Ik wens niet te leven als kasplantje. :Y)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:48

moonfish13 schreef:
Lynske78 schreef:

Liever blind als verlamd.

Daar ga ik in mee. Als je blind bent heb je toch nog wel heel veel mogelijkheden :j

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:54

Als we even de wereld gezondheids organisatie aanhouden:

Blind= geen lichtperceptie (dus je ziet alles donker)
Maatschappelijk blind=0.02 tot lichtperceptie (je kan licht en donker zien of als je iets beter ziet, je ziet wazig. Je kan nog net donkere, contrasterende dingen zien, dus bijvoorbeeld een donkere stoel tegen een witte muur. Je kan misschien net onderscheiden dat het een stoel is.
zeer ernstige visusverlaging= 0.05 tot 0.02
ernstige visus verlaging= 0.10 tot 0.05
matige visusverlaging= 0.32 tot 0.125
milde visusverlaging= 0.63 tot 0.32
normale visus= 1.60 tot 0.8

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:54

Nou liever helemaal niks natuurlijk. En helemaal gezond. Denk vaak aan mensen die ziek zijn of iets hebben. Vind dat altijd erg dat er niks aan te doen is.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:57

moonsparkle schreef:
Ik kan me er ook niks bij voorstellen. Wij kunnen ons bijvoorbeeld wat inbeelden, fantaseren, kunnen hun dat ook? Zien hun dan wel wat in gedachten of?

_Tivoli_ schreef:
Iemand die vroeger wel ziend was,kan denk ik d.m.v fantasie en inbeelding nog dingen zien/voor de geest halen.
Maar dat is het zelfde soort 'zien' als in dromen : je hoofd creëerd beelden,maar je ogen zien ze niet

Ik heb ooit een klasgenoot gehad die heel erg slechtziend was. Die kon dus geen kleur zien en voor de rest was alles heel erg wazig. Hij was hiermee geboren en hij vertelde dat hij ook geen idee had wat hij zich voor moest stellen bij het begrip 'kleuren'.
Het lijkt mij dat een persoon die op latere leeftijd pas blind wordt, zich dit soort dingen nog kan herinneren.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:58

Als je dus echt helemaal blind bent, dus helemaal niets kan onderscheiden, zie je echt zwart.

ben je slechtziend, dan zie je wazig. kleuren zijn minder fel, je kan vormen mogelijk nog onderscheiden. ligt er precies aan hoeveel je ziet.

Dan heb je ook nog gezichtveldproblemen, waarbij je bijvoorbeeld alleen het rechterdeel van je gezichtsveld kunt zien. ook kokerzicht is een bekende (je ziet dan alleen het middelste deel van het gezichtsveld, alsof je door een closetrol kijkt.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:59

Een echt blind persoon ziet hetzelfde als dat jij achter je ziet zonder dat je je hoofd omdraait.
Niks dus :)

Heb dezelfde vraag aan mijn ex-collega gevraagd toen ik nog met haar samen werkte. Zij was aan 1 oog helemaal blind.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 04-01-10 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt