100 jaar medische leugens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Tara_

100 jaar medische leugens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 12:15

Een boek dat ik laatst gelezen heb en dat mij toch wel aan 't denken heeft gezet. Zoveel synthetische stoffen, kleurstoffen, smaakstoffen. Ziektes die op steeds jongere leeftijd ontstaan. Dan neem je toch wel aan dat die synthetische stoffen die gemaakt worden allemaal getest worden. Maar aangezien er zoveel van die stoffen gemaakt worden, is het niet meer bij te houden om deze ook allemaal te testen. Alle chemicaliën hopen op, in onze lichamen, in die van dieren, in de grond.
Ik wil dit topic eigenlijk houden voor mensen die hier ook in geïnteresseerd zijn.
www.hundredyearlie.com is de website van dit boek. Het boek The truth about food wil ik binnekort ook gaan lezen.

Ps: Mensen met reacties als: zo erg kan 't niet zijn, alles wordt toch gecontroleerd, je kunt niet alles ontlopen. Open dan jullie eigen tegen-topic...

Lyonesse

Re: 100 jaar medische leugens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:22

Ben het met je eens. Maar toch, je kunt er niet omheen... Dan zou je je eigen groenten etc moeten gaan verbouwen en je eigen dieren houden. Maar ook dat is niet de oplossing, omdat ook de grond en de lucht verontreinigd is.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 12:24

Je kan er ook niet omheen inderdaad. Daar ben ik me van bewust. In het boek staan echter wel enkele dingen die je kan doen om het te verminderen. Daar wil ik mezelf wel te proberen meer aan te houden.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:28

Het is zeker goed om er over na te denken, ik heb me er eigenlijk nog totaal niet in verdiept of over nagedacht.

Het lijkt mij zeker wel intressant, ik ga de site even bekijken. :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 12:33

De site ziet er misschien een beetje rommelig uit. Vind ik iig. Maar het boek is echt heel duidelijk geschreven. Als je er echt in bent geïnteresseerd kan ik 't je zeker aanraden.
Onderzoeken die in het boek genoemd staan, komen uit goede tijdschriften. Voor m'n studie wordt daar wel eens over gesproken wat goede en niet goede zijn :P

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:14

100 jaar terug werden mensen in europa&amerika maar rond de 50. nu, 100 jaar later word men gemiddeld 78. en wat zou je dan moeten opvallen? juist, rond de 50 hebben de meesten nog geen last van hart en bloedvaten, en ook bepaalde soorten kanker komen vooral voor bij oudere mensen. er zijn dus gewoon veel ziektes af te leiden van een hoge leeftijd. ook is het bewezen dat vrouwen die eerst studeren en werken en dus laat kinderen krijgen(wat dus de laatste tijd heel veel gebeurt!) meer kans hebben op een kind met een aangeboren afwijking.

kortom, het probleem was er altijd al maar het uit zich nu pas omdat we nu ouder gaan worden. en dan moet er nu ineens actie ondernomen worden? we zijn te laat daarmee we wonen allemaal op elkaar hebben de boel flink vervuilt en de onvervuilde delen van de wereld zijn arm dus daar wil niemand naartoe verhuizen

als je echt zonodig gezonder wil gaan leven met minder vervuiling zul je om te beginnen moeten verhuizen, utrecht is een van de zwaarst vervuilde steden van nederland, en nederland 1 van de dichtsbevolkte en vervuilde landen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 13:42

Toch zijn er ook verschillende ziektes die al op steeds jongere leeftijd voorkomen. Veel ziektes komen ook veel vaker voor dan een aantal jaar geleden. Dat veel ziektes af te leiden zijn van een hoge leeftijd ben ik echt niet met je eens. Wat betreft laat kinderen krijgen en kinderen met een aangeboren afwijking, daar heb je wel gelijk in.
Dit probleem is er niet altijd al geweest. Door het synthetiseren van heel veel verschillende stoffen om onze producten maar langer houdbaar te maken, medicijnen te maken, ons voedsel mooi te laten glimmen enz ontstaat er een grote chemische vervuiling.
Onvervuilde delen van de wereld bestaan niet meer. Een voorbeeld uit het boek: In dorpjes in de wildernis binnen de poolcirkel hebben de Inuitmoeders tegenwoordig zulke enorme hoeveelheden PCB's en kwik in hun lichaam dat hun moedermelk door de Food and Drug Administration als gevaarlijk afval zou worden bestempeld.
Ik denk ook dat we 't over een ander soort vervuiling hebben. Ik heb 't echt over chemische spullen, wat in je mascara, dagcrème, eten enz. zit.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:46

Het is toch echt zo dat we worden blootgesteld aan een hoop troep. En dan erbij ze kunnen stoffen wel afzonderlijk testen en zeggen dat het geen kwaad kan als het bijvoorbeeld in je eten of verzorgingsproducten zit maar wie zegt dat het geen kwaad kan als je al die stoffen door elkaar in je lichaam krijgt. Ik kan me echt zorgen maken over wat we nu toch allemaal aan het doen zijn. Allergieen komen waarschijnlijk ook voort uit een overbelasting met troep van ons lichaam.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 13:49

Dat is inderdaad een van de grote problemen :j Apart worden stoffen wel getest, maar als ze samenkomen in je lichaam? Niemand die weet wat er dan gebeurd. In het boek wordt een aantal keer genoemd dat we eigenlijk chemische tijdbommen/proefkonijnen zijn. Al wordt het vaak ontkend dat chemische belasting wel eens de oorzaak van vele ziektes zou kunnen zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:52

"Vroeger" werd alles zomaar ontsmet en dood gespoten (ddt is daar een mooi voorbeeld van).
"Vroeger" ging er veel meer mest en gif op de weilanden, nu is alles aan banden gelegd.
"Vroeger" overleden veel meer kinderen dan nu.
"Vroeger" waren er ook al allergieën, maar daar werd niks mee gedaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:54

Ik ga helemaal mee in je opmerking dat er met het eten wordt geknoeid en dat alle conserveringsmiddelen, kleur- en smaakstoffen niet altijd even onschuldig zijn.
Maar dat zijn natuurlijke producten ook niet. Ontlopen kun je het tegenwoordig ook niet. En een heleboel kleurstoffen en smaakstoffen met een E nummer zijn wel degelijk natuurlijk (zoals rode-bietensap, citroensap enz).

En waar ik eigenlijk nog het meeste over val is de opmerking dat tegenstanders of mensen die het wel mee vinden vallen van jou niet in dit topic mogen posten. Als je een bericht op Bokt plaatst, wapen je dan ook voor tegengas (en accepteer dat dan ook).

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:55

_Tara_ schreef:
Toch zijn er ook verschillende ziektes die al op steeds jongere leeftijd voorkomen. Veel ziektes komen ook veel vaker voor dan een aantal jaar geleden. Dat veel ziektes af te leiden zijn van een hoge leeftijd ben ik echt niet met je eens. Wat betreft laat kinderen krijgen en kinderen met een aangeboren afwijking, daar heb je wel gelijk in.
Dit probleem is er niet altijd al geweest. Door het synthetiseren van heel veel verschillende stoffen om onze producten maar langer houdbaar te maken, medicijnen te maken, ons voedsel mooi te laten glimmen enz ontstaat er een grote chemische vervuiling.
Onvervuilde delen van de wereld bestaan niet meer. Een voorbeeld uit het boek: In dorpjes in de wildernis binnen de poolcirkel hebben de Inuitmoeders tegenwoordig zulke enorme hoeveelheden PCB's en kwik in hun lichaam dat hun moedermelk door de Food and Drug Administration als gevaarlijk afval zou worden bestempeld.
Ik denk ook dat we 't over een ander soort vervuiling hebben. Ik heb 't echt over chemische spullen, wat in je mascara, dagcrème, eten enz. zit.

daar ben ik het met je eens, er zijn ziektes die steeds eerder ontstaan en jullie eten is voor een groot deel chemisch doordat de nederlandse ''regering'' de laf en te laks is. er zijn wel nog onbevuilde delen, er leven nog enkele stammen midden in een oerwoud waar geen chemische vervuiling is. duitsland is een stuk harder wat eten betreft, vlees is hier ook echt vlees en veel toevoegingen die in nederland gewoon mogen zijn hier absoluut verboden, hier mag eigenlijk niets. maar wat dacht je dan, als ze dat in nederland zouden doen komt de helft om van de honger omdat nl te weinig ruimte heeft voor eigen landbouw en alles komt uit het buitenland. en ze zijn niet gek hier, het mindere vlees is export vlees en het beste blijft, bij nederland is dat precies andersom. en om te importeren moet het houdbaar zijn dus we gooien er maar vanalles bij

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 14:02

@ Brainless: Die middelen, zoals DDT, vind je nu nog wel terug hier en daar. Omdat het gewoon niet afgebroken wordt. Dit soort middelen kunnen zelfs van moeder op dochter doorgegeven worden. Dat er nu minder mensen overlijden zegt niet zoveel, we zijn beter ontwikkeld kwa manieren om mensen in leven te houden.

@ Cassidy: M'n bedoeling was niet om hier een voor/tegen discussie-topic van te maken. Omdat ik weet dat een hoop mensen dit niet willen zien of gewoon niet in geloven. Ieder zijn mening, maakt me niet uit verder. Ik wilde hier gewoon praten met mensen die er wel in geloven, twee weten meer dan één.
Waarom zijn natuurlijke producten niet altijd onschuldig dan? Over E-nummers weet ik verder te weinig om daar wat over te zeggen.

@ Amilia: Hoe weet je dat allemaal zo precies over dat vlees? Dat de regering te laf en te laks is, ik vertrouw er ook niet op... Maar Duitsland importeert helemaal niks wil je zeggen? Laatst waren hier in Nederland nergens meer eieren te koop omdat die allemaal naar Duitsland gingen :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:08

Overal waar te voor staat is niet goed. Als je als zwangere vrouw teveel vitamine A binnen krijgt, kan dat tot mismakingen bij de baby leiden. Selenium en andere sporenelementen kunnen bij een overdosis tot vergifting leiden. Bittere amandelen bevatten blauwzuur, in grote hoeveelheden dodelijk. Hetzelfde geld voor niet gekookt lijnzaad. En zo kan ik nog even doorgaan.

Voor een overzicht over giftige planten en kruiden:

http://home.wanadoo.nl/konijn.cavia.ben ... ruiden.htm

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 14:10

Dat is wel waar ja. Ijzer-stapeling in je lever... Had ik kunnen weten. Op practicum 2 uur lang mee bezig geweest een keertje voor school. Aardappels zijn in hele grote hoeveelheden ook giftig, net als water.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:13

Dus? Is het niet ook een beetje stemmingsmakerij wat er in dat boek geschreven staat (zal de auteur wel moeten, anders verkoopt het niet).

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 14:18

Nee dat geloof ik niet. Die chemische stoffen kunnen in hele kleine hoeveelheden al giftig zijn, stapelen zich op in je vetcellen. Daar zijn dan wel regels voor, wat er maximaal in een bepaald product mag zitten bv. Maar als je dag in dag uit dat product gebruikt en die stof stapelt zich op in je lichaam...
Daarnaast dus wat Madeliefjes nog zei. Afzonderlijk zijn die stoffen misschien wel ok, maar als ze samenkomen in je lijf. We zijn er ook gewoon niet op gebouwd. Natuurlijke dingen komen we al jarenlang tegen, maar die synthetische stoffen, daar heeft ons lichaam zich nog niet aan aangepast om die te kunnen verwerken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:21

Er is een Nederlands boek, met de titel "De E in je eten". Helaas niet meer nieuw verkrijgbaar, maar je kunt kijken of je het ergens tweedehands kunt krijgen. Geeft een schat aan informatie over de E nummers in je eten.
Maar een E nummer kan ik je alvast geven: mocht je ergens E300 in tegenkomen, dat is gewoon Vitamine C.

Een lijst met alle E nummers:

http://en.wikipedia.org/wiki/E_number

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 14:22

Maar is dat dan natuurlijke of synthetische vitamine C?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:24

_Tara_ schreef:
Afzonderlijk zijn die stoffen misschien wel ok, maar als ze samenkomen in je lijf. We zijn er ook gewoon niet op gebouwd. Natuurlijke dingen komen we al jarenlang tegen, maar die synthetische stoffen, daar heeft ons lichaam zich nog niet aan aangepast om die te kunnen verwerken.

Ook op een overdosis aan natuurlijke stoffen (en de combinatie ervan) kan rare dingen doen.
In je voedsel (groente bijv) zit nitraat. Ook door overbemesting kan er teveel nitraat in de groente zitten.
In je voedsel, en in je lichaam zitten aminozuren. Combinatie van nitraat en aminozuren is nitrosamine, wat kankerverwekkend is. Het stapelt zich niet op in je lichaam, maar het eten van teveel nitraathoudende groente (al denk je door het eten van veel groente gezond te leven) kan dus funest zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:24

_Tara_ schreef:
Maar is dat dan natuurlijke of synthetische vitamine C?

Natuurlijke vitamine C.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:28

Citaat:
Natuurlijke versus synthetische vitamines

Er bestaan verschillen in de opname van de natuurlijke of synthetische vorm van vitamines. Zo wordt de synthetische vorm van vitamine D, B5, B6, foliumzuur en vitamine B12 beter opgenomen in het lichaam dan de natuurlijke vorm. Daarentegen wordt vitamine E weer beter in de natuurlijke vorm opgenomen in het lichaam. Voor de overige vitamines is er weinig tot geen verschil. Zijn de vitamines eenmaal in het lichaam opgenomen, dan is er geen verschil meer tussen natuurlijke en synthetische vitamines.

In supplementen zitten vaak synthetische vitamines , maar het kunnen ook natuurlijke zijn. De werking is precies hetzelfde, echter er wordt vaker gebruik gemaakt van synthetische vitamines omdat deze zuiverder geproduceerd kunnen worden.

In theorie kunnen synthetische vitamines de natuurlijke volledig vervangen. Maar multivitamines zijn zeker geen vervanging van voedingsmiddelen voor een optimale gezondheid. Groente en fruit bevatten bijvoorbeeld naast vitamines en mineralen een heleboel andere belangrijke stoffen, zoals vezels en allerlei bio-actieve stoffen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:31

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:33

tot nog toe wordt de mens gemiddeld steeds ouder,dus zoveel zorgen maak ik me er niet om..

als het allemaal zo slecht zou zijn zou de gemiddelde levensverwachting van het menselijk ras wel dalen ipv stijgen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:34

_Tara_ schreef:
Maar als je dag in dag uit dat product gebruikt en die stof stapelt zich op in je lichaam...

Er wordt niet voor niets geadviseerd om gevarieerd te eten, juist om dergelijke overdosis te voorkomen (en elke dat hetzelfde eten is op den duur ook heel vervelend en niet lekker meer).
Je moet wel uitkijken met de voedingssupplementen die je gebruikt...als je die niet nodig hebt kun je jezelf idd vergiftigen...

De conserveringsmethode van voedsel hebben in het verleden ook voor problemen gezorgd. Zo was het eten van voedsel in blik een probleem omdat de blikken van ijzer waren en zuur eten het ijzer oploste. Lasnaden van blikken waren van lood, en ook lood werd opgelost. Je kreeg dan via blikvoedsel teveel ijzer en lood binnen. Waterleidingen waren vroeger ook van lood. Als je veel leidingwater drong kon je een loodvergiftiging krijgen. In geneesmiddelen werd lood gebruikt. Ook wij werd met loodsuiker gezoet.

Recentelijk zijn onderzoekers erachter gekomen dat Ludwig van Beethoven aan een loodvergiftiging leed, die ook weleens oorzaak voor zijn doofheid kon zijn. Waar dat lood vandaan kwam is nog niet bewezen, maar het zou idd van de loodsuiker in de moeselwijn kunnen komen die hij graag dronk. Of van de medicijnen die zijn dokter hem voorschreef.

http://www.volkskrant.nl/archief_gratis ... 2.ece/LOOD
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 02-01-10 14:47, in het totaal 2 keer bewerkt