een te positief zelfbeeld

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xDramaQueen

een te positief zelfbeeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 16:02

de meeste mensen hebben een negatief zelfbeeld over zichzelf, ik heb een positief zelfbeeld, maar dat is zo positief, dat het eigenlijk gelijk weer negatief is, het gaat namelijk om mijn gewicht.

de meeste meiden vinden zichzelf dikker dan dat ze werkelijk zijn, en bij mij is dat dus andersom, en ik heb het gevoel dat ik de enige ben, ik zie mezelf dunner als dat ik werkelijk ben, want ik heb zware overgewicht en doordat iedereen altijd tegen me zegt "er zijn wel mensen die veel dikker zijn" werkt het ook niet mee, want de cijfers liegen er niet om, ik heb thuis geen weegschaal en ik vind het allemaal wel "meevallen" maar met een lengte van anderhalve meter en een bmi van ruim 32 ben ik toch echt gewoonweg veel en veelste zwaar voor het kleine lichaam waar ik in vast zit.

ik zit er eigenlijk vrij weinig mee, ik voel me lekker, ik sport veel (boksen) en ik ben niet onzeker, maar mijn lichaam pikt het niet langer meer, mijn enkels en voeten doen elke dag pijn, en mijn gewrichten beginnen te branden wanneer ik al iets te veel loop, ook met lange stukken krijg ik snel last van mijn benen en enkels... ook het werk in de horeca is erg moeilijk voor me (langdurig staan zonder pauze)

Ik moet nu dus geheel tegen mijn zin in afvallen van de dokter, en wel 25 kilo om safe te zijn en ik voel me daardoor ontzettend gewoonweg k*t afvallen is al moeilijk wanneer je er zo hard je best voor doet... ik heb het gevoel alsof ik deze strijd aan ga voor anderen inplaats voor mezelf.

Goldie

Re: een te positief zelfbeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:07

Succes met afvallen. Het is idd wel verstandig omdat je idd overal last van krijgt. Maar snap ook wel dat je daar geen zin in hebt omdat je je gewoon lekker voelt zoals je bent. Wel super dat je al veel sport :)

Succes iig :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:09

Dit had ik ook! Ikzelf had niet door dat ik aankwam en aankwam.. Totdat ik bij mijn (vorige) werkgever elk jaar een health check kreeg en het een stijgende lijn was. Toen was ik er klaar mee.

Zonder veel moeite ben ik 16kg afgevallen. Voor het mooie moet er nu nog 7kg af, waar ik nu druk mee bezig ben. Als ik nu foto's van vroeger zie, snap ik niet dat ik het toen niet zag.

Mijn BMI was trouwens 30.3. Nu is hij 24.8 en ik wil uiteindelijk naar de 22.3!

Succes. Ik denk dat het erg moeilijk wordt als je het zelf niet ziet.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 16:14

mo_van_dijk schreef:
Dit had ik ook! Ikzelf had niet door dat ik aankwam en aankwam.. Totdat ik bij mijn (vorige) werkgever elk jaar een health check kreeg en het een stijgende lijn was. Toen was ik er klaar mee.

Zonder veel moeite ben ik 16kg afgevallen. Voor het mooie moet er nu nog 7kg af, waar ik nu druk mee bezig ben. Als ik nu foto's van vroeger zie, snap ik niet dat ik het toen niet zag.

Mijn BMI was trouwens 30.3. Nu is hij 24.8 en ik wil uiteindelijk naar de 22.3!

Succes. Ik denk dat het erg moeilijk wordt als je het zelf niet ziet.

ik ben/was dus gelukkig niet de enige, ik zie het wel vergeleken met foto's van vorig jaar/anderhalf jaar terug, ik wil alleen het kwaad er niet van inzien al komt dat misschien als ik eenmaal wat afgevallen ben.

ben jij afgevallen door middel van een dieet oid?
ik eet namelijk niet echt veel maar ik eet dus wel foute dingen...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:21

Ik ben van de ene dag gestopt met frisdrank, koekjes, snoepjes, toetjes, sausjes enzo.
Als ik eet is het minder dan vroeger.
Ik drink twee liter water op een dag.
Ik heb een tourfiets gekocht en ga nu eerder op de fiets naar de stad/werk/stal.
Ik woon op de 5de verdieping en neem nu ook een stuk vaker de trap!

Verder heb ik met een fulltime baan, eigen huis en geen paard geen zin om ook nog naar de sportschool te gaan.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:47

Als je zelf duidelijk merkt dat je lichaam (spieren/ gewrichten) aangeeft dat het gewicht te zwaar is hé. Dan hoef je niet voor anderen aan de gang, maar doe je het toch echt voor jezelf :)

Die klachten verminderen namelijk ;) Succes in ieder geval!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:52

Misschien moet je voor jezelf een lijstje maken met voordelen van het afvallen:
-Minder pijn in je enkels en voeten
-Werken wordt makkelijker (en dus leuker)
-Je kunt langere stukken lopen zonder pijn
-Je kunt misschien wel kleren aan die je nu niet kunt dragen?
En dan een lijstje met de nadelen:
-Ik ben goed zoals ik ben. Is geen nadeel, maar een mening. En goed kan altijd beter toch? Want het is niet zo dat je niet meer goed bent zoals je bent als je afvalt.

Maar, je moet het wel willen. Afvallen omdat anderen dat willen kan niet.

Je zegt zelf dat je zelfbeeld te positief is. Misschien kun je dan een stukje omgekeerde psychologie gebruiken. Ik moest omdat mijn zelfbeeld te laag was, iedere dag een zinnetje in de spiegel zeggen, dat ik de moeite waard ben, en dat de maatschapij wat aan mij heeft. Een vriendin keek bewust in iedere spiegel en dacht: 'goh wat mooi' ookal geloofde ze t niet en is het gaan geloven na n tijdje. Misschien moet jij in de spiegel kijken en denken 'jakkie wat dik' (of zoiets) ook al geloof je het niet. Na n tijdje ga je t wel geloven en dan is afvallen makkelijker.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 02:40

Je gezondheid is toch al een goede motivatie om af te vallen? Straks heb je geen last meer van je enkels en gewrichten..

Lijkt me een prima drijfveer! En dat je dan straks weer meer leukere kleding kan dragen e.d. moet je dan ook maar zien als een fijne bijkomstigheid :D

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 03:12

Een vriendin van mij heeft exact hetzelfde. Die stoort zich er ook echt niet aan dat ze toch een behoorlijk overgewicht heeft. Ze heeft meerdere klachten en dus redenen om te aftevallen, maar dat is niet genoeg motivatie.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 05:40

Zo herkenbaar. Ook ik vind mezelf niet te zwaar
maar ook mijn BMI zegt dat ik aan het dagdromen ben. Ook ik ga weer proberen af te vallen.

Succes meid!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 09:27

Vjestagirl schreef:
Misschien moet jij in de spiegel kijken en denken 'jakkie wat dik' (of zoiets) ook al geloof je het niet. Na n tijdje ga je t wel geloven en dan is afvallen makkelijker.

Dit vind ik echt geen goed advies. Dat ze motivatie 'moet' vinden om af te vallen is heel wat anders dan een negatief lichaamsbeeld gaan ontwikkelen. Positieve motivatie werkt altijd beter dan negatieve, zeker op de lange termijn.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 13:38

Sophie_midas schreef:
Je gezondheid is toch al een goede motivatie om af te vallen? Straks heb je geen last meer van je enkels en gewrichten..

Lijkt me een prima drijfveer! En dat je dan straks weer meer leukere kleding kan dragen e.d. moet je dan ook maar zien als een fijne bijkomstigheid :D

het is een reden, maar zeker geen motivatie :n

chocobroodje schreef:
Een vriendin van mij heeft exact hetzelfde. Die stoort zich er ook echt niet aan dat ze toch een behoorlijk overgewicht heeft. Ze heeft meerdere klachten en dus redenen om te aftevallen, maar dat is niet genoeg motivatie.

dat dus :j

@ LovingTweety: gelukkig dat ik niet de enige ben, het voelt zo raar en mensen snappen het ook niet want meiden horen zichzelf altijd te dik te vinden denken ze dan :=

Ik ben sowieso al gestopt met snoepen vandaag, ik eet wel gewoon normaal, maar ik laat de koekjes, snoepjes en lekkernijen liggen, ik heb ook een flesje water gehaald die vul ik gewoon iederen keer opnieuw zodat ik niet teveel frisdrank ga drinken..

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:40

Hou vol DQ! Gewoon gaan doen, niet teveel over nadenken. Enneuh je mag ltijd in ons topic klagen hoor, dat doen we allemaal :')

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:53

Ik denk toch persoonlijk dat deze afvalpoging gedoemd is te mislukken. Niet om je depri te praten TS, maar een afvalpoging lukt alleen (blijvend) op het moment dat je er zelf achter staat, anders niet. Afvallen voor een ander werkt niet.

Als jij je goed voelt bij wie je bent en hoe je er uit ziet, dan is dat goed, dan heb je ook geen motivatie om af te vallen lijkt me. Nu doe je het feitelijk voor een dokter, en oh ja... voor wat klachten die je hebt.

Een BMI van 32 is flinke obesitas, richting obesitas morbide zelfs. Dus ik ga niet zeggen dat het wel meevalt. Aan de andere kant, wie is een ander om te zeggen dat je MOET afvallen? Als jouw geest daar niet klaar voor is, tja.... we kunnen wel met zijn allen hoog en laag gaan staan springen, maar dan is dat gewoon zo.

Misschien komt er een tijd dat je zegt: jakkes, ik baal er wel van. Maar misschien ook niet, en ben je perfect tevreden met wie je bent en hoe je er uit ziet. Zoveel mensen, zoveel maten en soorten. Is ook maar goed ook.

Maar als je toch zegt: ik wil afvallen (om eigen redenen, niet die van een ander) Dan kun je natuurlijk beginnen met minder snoepen, light frisdranken te nemen, of water te gaan drinken, vaker rauwkost te gaan eten, veel volkorenproducten te nemen en minder vetten en koolhydraten.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:56

Dat heb ik ook wel een beetje. Soms word ik zo moe van meiden die zeggen dat ze te dik zijn terwijl ik mezelf niet eens lelijk vind omdat ik overgewicht heb. ik zit op bmi van 28 geloof ik maar dat is ook te veel.
Je moet gezonde dingen zoeken die je echt heel erg lekker vind, geloof me die zijn er! bv. verse smoothies, zelfgemaakte appelmoes als toetje etc..

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:03

Barmat schreef:
Afvallen voor een ander werkt niet.

Bij mij wel hoor, mag niet over de 56kg heen voor mijn pony. Dan zit ik met zadel en hoofdstel nl. op circa 15% van zijn gewicht, volgens sommigen (waaronder ik) het maximum gewicht dat mijn pony zou mogen dragen.

Was me nooit gelukt zonder pony, het is inmiddels bijna onmogelijk om af te vallen voor mij. Alleen niet snoepen helpt echt niks, ik moet echt dagen hongeren voor 1 kilootje er af. En ik eet die kilo er dus in 1 dag zonder moeite aan :(

Heb dus geen last van overgewicht, maar voel wel met de afvallers mee. Voor sommigen is het echt lastig om af te vallen.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 14:18

Barmat schreef:
Ik denk toch persoonlijk dat deze afvalpoging gedoemd is te mislukken. Niet om je depri te praten TS, maar een afvalpoging lukt alleen (blijvend) op het moment dat je er zelf achter staat, anders niet. Afvallen voor een ander werkt niet.

Als jij je goed voelt bij wie je bent en hoe je er uit ziet, dan is dat goed, dan heb je ook geen motivatie om af te vallen lijkt me. Nu doe je het feitelijk voor een dokter, en oh ja... voor wat klachten die je hebt.

Een BMI van 32 is flinke obesitas, richting obesitas morbide zelfs. Dus ik ga niet zeggen dat het wel meevalt. Aan de andere kant, wie is een ander om te zeggen dat je MOET afvallen? Als jouw geest daar niet klaar voor is, tja.... we kunnen wel met zijn allen hoog en laag gaan staan springen, maar dan is dat gewoon zo.

Misschien komt er een tijd dat je zegt: jakkes, ik baal er wel van. Maar misschien ook niet, en ben je perfect tevreden met wie je bent en hoe je er uit ziet. Zoveel mensen, zoveel maten en soorten. Is ook maar goed ook.

Maar als je toch zegt: ik wil afvallen (om eigen redenen, niet die van een ander) Dan kun je natuurlijk beginnen met minder snoepen, light frisdranken te nemen, of water te gaan drinken, vaker rauwkost te gaan eten, veel volkorenproducten te nemen en minder vetten en koolhydraten.

ik geef je helemaal gelijk, want het is gewoon een feit dat ik obesitas heb, dat wist ik ook al, alleen met mijn lengte lijk je sowieso al heel snel een propje.. ik vind mezelf prima als ik in de spiegel kijk, alleen soms wanneer ik mezelf dan op een foto zie denk ik weleens ohjeej.

Ik ga het gewoon anders doen, ik ga stoppen met de frisdrank en het gesnoep, ik ga beginnen met eerst 10 kilo mocht ik die halen, dan beloon ik mezelf, en wie weet denk ik dan bij mezelf van hé verdomd misschien is dit toch wel beter voor mijn lichaam en komt de rest ook vanzelf, niet geschoten is altijd mis natuurlijk.

ik ga zo eerst eens een weegschaal aanschaffen want ik heb geen idee hoeveel ik nou precies weeg..

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:27

Ik heb datzelfde probleem ook een beetje, hoewel ik wel met minder overgewicht zit. Ik zit met een bmi van 25,...-26, net te veel dus, zou eigelijk een goeie vijf kilo afmoeten voor het gezonde (én vermits ik een niet al te beste rug heb!). Grote probleem is dat ik eigenlijk best wel tevreden ben met hoe ik eruit zie :+.... Tot zover dus de motivatie.

Wat hier iig een beetje helpt, is zoeken naar gezond eten dat je écht lekker vind. Vervang de ongezonde troep daardoor, helpt al een pak. Zo eet ik 's avonds voor tv al vaker een augurkje of wat olijven, ipv chips... én ik maak tegenwoordig de meest heerlijke salades klaar :Y). mm ! De eerste vijf kilo zijn er allesinds op die manier afgegaan, wel over een aantal maanden hoor (nu nog vijf te gaan dus).

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:29

Waarom een te positief zelfbeeld misschien heb je gewoon geen zin om af te vallen en vind je het wel best zo?

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:29

Als ik naar mezelf kijk marleen, dan is het echt dat positieve zelfbeeld hoor. :j op foto's denk ik altijd, ja mag wel wat vanaf. Maar als ik in de spiegel kijk valt het best mee. Afvallen heb ik al een keer gedaan. Vond ik geen drama. Nou weet ik natuurlijk niet hoe het voor Kelly is. Maar het is voor mij echt het zelfbeeld

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:42

Ik meld me ook, heb niet super veel overgewicht, maar ben van 65kg naar 75 kg gegaan. In een paar maand tijd. Ik ben gister ook begonnen.
Wat ik doe is veel groene thee drinken en de zoetigheid laten staan. Daarnaast wandelen en wanneer het weer het weer toe laat, stap ik weer op mijn paardje.
Ik wens ts veel succes.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:46

Lastig probleem maar ik denk toch dat er een knop om moet hoe lastig het ook is. Je gezondheid is wel heel belangrijk. En aangezien je het nu al begint te merken dat je lichaam het niet meer zo leuk vind zou ik toch gauw actie ondernemen. Heel veel succes in ieder geval.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:48

Ik vind persoonlijk wel dat het slecht is van de dokter om tegen TS te zeggen: Je MOET 25 kg afvallen!

Hij (of zij) zou ook kunnen zeggen: Je bent te zwaar voor je lengte, heb je weleens geprobeerd af te vallen? Zo ja, hoe ging dat? Zo nee, waarom niet?
Daarna zou hij ipv gelijk met die 25 kg voor haar voeten te werpen, ook kunnen zeggen - het zou mooi zijn als je wat zou gaan vermageren, door middel van een gezonder eetpatroon en wat beweging.

Het is bewezen dat mensen met overgewicht al een stuk gezonder worden als ze 10% van hun gewicht verliezen, dat betekent dat als je 80 kg weegt, je met 8 kg gewichtsverlies al heel wat bereikt hebt! Bovendien is 8 kg al een stuk minder hoge drempel dan 25 kg. Als iemand tegen mij zou zeggen dat ik 25 kg moet afvallen dan zou de moed mij bij voorbaat in de schoenen zakken, echt.

En misschien voelt TS zich bij 10 kg gewichtsverlies al heel veel beter, gezondheidstechnisch? Of zelfs bij 5 kg minder al? Getallen zeggen niets, ik ken mensen die behoorlijk aan de maat zijn maar toch flexibel en gezond zijn, en ik ken dunne mensen die aan alle kanten kraken :D

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:50

Je moet verstand en gevoel combineren. Volgens jouw gevoel zit je lekker in je vel, dat is helemaal super. Maar je verstand vertelt je toch ook wel dat dit ontzettend ongezond is? En dat jij over een tijdje niet meer zo gelukkig zult zijn, als je serieuze gezondheidsproblemen krijgt?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:53

Tjee, wat een lastig probleem.
Ik kan er persoonlijk niet tegen als mensen zeggen: "Het kan veel erger." Ik ben niet te zwaar, volgens mijn BMI, maar ik weet wel dat ik me een stuk beter zal voelen met wat kilootjes minder. Daar beginnen we dan ook morgen aan met het hele gezin. Een goede motivatie, want iedereen weet wel een lekker en gezond tussendoortje! Gelukkig zal het de komende tijd heel makkelijk gaan, want ik ben iedere vrije minuut op de ijsbaan te vinden!
Toen ik afgelopen week zei dat ik graag wilde afvallen, kreeg ik ook te horen dat ik niet dik was, van een meisje dat wat dikker is dan ik. Tsjah, ik hou mezelf liever niet voor de gek en dat zal ik bij anderen ook niet doen. Ik durf gerust te zeggen dat m'n zusje te dik is, en ook al vriendinnen te dik aan het worden zijn, zal ik het zeggen.
Wat dat betreft heb je het niet heel erg getroffen in je omgeving.

Weet je al wat voor dieet je wilt gaan volgen? En ben je je bewust van wat je momenteel verkeerd doet?