Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Mas schreef:Ga je wel op tijd naar bed en slaap je verder voldoende?
En heb je een goed kussen/matras? Wanneer die dingen niet in orde zijn kan het ook zo zijn dat je slecht slaapt, niet goed uitrust en ook niet fit wakker wordt.

beantsje schreef:In de folder over puberhersenen heb ik gelezen,dat het heel natuurlijk is voor een puber dat ze 's avonds niet kunnen slapen. Ja, en dan ben je 's ochtends niet uitgeslapen. Voel je dus niet schuldig als je in het weekend bij moet slapen.
Verder helpt een wake-uplight wel. Dan word je wat geleidelijker wakker in deze donkere tijd van het jaar.
Verder nog een tweede wekker buiten handbereik zetten.
Probeer wel te eten, als je brood niet wegkrijgt, neem dan pap/muesli/drinkontbijt. Dat laatste kan ook nog eens heel snel en dan heb je toch wat in de maag.

beantsje schreef:In de folder over puberhersenen heb ik gelezen,dat het heel natuurlijk is voor een puber dat ze 's avonds niet kunnen slapen. Ja, en dan ben je 's ochtends niet uitgeslapen. Voel je dus niet schuldig als je in het weekend bij moet slapen.
.
). Probeer in het weekend wat bij te slapen. En het wordt vast beter als je ouder wordt! Kijk maar naar al die omaatjes die al om half 7 opstaan... nikkigioa schreef:beantsje schreef:In de folder over puberhersenen heb ik gelezen,dat het heel natuurlijk is voor een puber dat ze 's avonds niet kunnen slapen. Ja, en dan ben je 's ochtends niet uitgeslapen. Voel je dus niet schuldig als je in het weekend bij moet slapen.
.
Dat klopt! Het puberbrein en dat van jongvolwassenen (tot ongeveer 24-25 jaar) is volop in ontwikkeling. Doordat het slaaphormoon (melatonine) in de puberteit op een steeds later tijdstip wordt afgegeven (je gaat immers steeds later naar bed) verkeer je 's ochtends in een staat van jetlag... Kortom: je kunt er niks aan doen!! (Heerlijk excuus toch...). Probeer in het weekend wat bij te slapen. En het wordt vast beter als je ouder wordt! Kijk maar naar al die omaatjes die al om half 7 opstaan...
Bron naar folder Beantsje (als ze deze bedoelt) : http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cac ... eQbyx49Srw
rakni schreef:Hoi!
Doordat jouw hersenen zich nu op een bepaalde manier ontwikkelen, is het heel normaal dat je je bed niet uit kunt komen. Dus je hoeft in ieder geval niet bang te zijn dat dit jouw hele leven zo blijft.
verder is het puberbrein meestal in de ochtend niet sterk, eigenlijk zou je pas later naar school moeten gaan en daar langer blijven, zou veel efficienter zijn.
Drinkontbijt drinken is een slimme tip, maar dan wel die met zuivel en niet dat fruitontbijt, dat is pure suiker en daar heb je niet zoveel aan.
Misschien moet je je aandacht meer richten op het niet kunnen inslapen dan op het niet uit je bed kunnen komen, want daar kun je toch niets aan doen.
zie nu de bijdrage van nikkigioa, beetje mosterd maar toch
Maar daarvoor had ik er ook nooit last van, nu juist wel. Echt heeel irritant. Het liefst slaap ik gewoon de hele dag door.
nikkigioa schreef:Bron naar folder Beantsje (als ze deze bedoelt) : http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cac ... eQbyx49Srw

Moet ik vet haasten