Keelontsteking

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaatje

Keelontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 21:23

Vorige week in de nacht van woensdag op donderdag heb ik een keelontsteking opgelopen en sindsdien kan ik niet meer slapen, bijna niet meer eten en al helemaal niet meer praten. :')

Slikken doet onvoorstelbaar veel pijn en m'n klieren zijn zo groot als eieren. Volgens de huisarts gaat het vanzelf wel over en moet ik 4 paracetamol per dag innemen en zou het 4/5 dagen moeten duren. Inmiddels is het dus al dag 5 en minder wordt het niet. :+
Het stomme is dat de huisarts dit vanochtend zei en het dus vannacht op miraculeuze wijze over zou moeten gaan.

Helaas moet ik het wel tot die tijd (en hoogstwaarschijnlijk langer) zelf volhouden en ik weet het niet meer.
Warm (thee) werkt niet, ijs (koud) werkt niet, ik heb onwijs honger en ik ben de bananen zat.
Heeft iemand hier hetzelfde meegemaakt en misschien een oplossing voor de pijn, iets wat huishoudelijk aanwezig zou kunnen zijn?

Ohja, gorgelen met zout heb ik ook al gedaan, werkt niet. Paracetamol, ibuprofen en die zuigsnoepjes werken ook niet.
Ik word echt gek. :')

Anyone?

Anoniem

Re: Keelontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:28

Strepsils Sas en dat citrosan drinken :j verder gewoon morgen je dokter nog eens bellen en zeggen dat je er nou al een week mee loopt. Je moet een antibiotica hebben, ik kreeg altijd Klacid

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 21:35

Juist, dat bedoelde ik met die zuigsnoepjes, Strepsils. Je mag er één per 2/3 uur en ik heb in één dag een pakje op. Dat werkt niet. :') Staat ook op "voor beginnende keelpijn". Dat is dit allang niet meer. :7

Maar m'n huisarts is er morgen niet en heeft vanmorgen ook goed duidelijk gemaakt dat, en ik quote, "half Nederland keelontsteking heeft en het met genoeg paracetamol vanzelf wel weer overgaat". >;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:37

Als het niet beter is gewoon weer zeuren bij de huisarts... Bij mij geneest een keelontsteking niet meer als het zo erg is, en is AB de volgende stap.

Belangrijk is verder heel veel blijven slikken, dus veel kleine slokjes drinken. Dat is vreselijk, maar wel echt heel belangrijk. Qua eten zou ik zeggen: alles wat je door kunt slikken, en dat hoeft zeker niet alleen maar banaan te zijn. Pasta met tomatensaus werkt vaak ook, en soep, vla, eventueel brood zonder korsten, aardappelpuree en jus, en wat verder maar niet al te scherp is van structuur. Ik knap meestal wel op van dingen die redelijk zout zijn (zoals soep of saus.)

Verder zou ik voor de multifrontaalaanpak gaan. Paracetamol (daar mag je er 6 van volgens mij - 2400mg/d) en ibuprofen / nurofen (remt ook de ontsteking wat). En hibitane en/of trachitol (dat laatste verdooft. Ik vind het raar spul, maar mogelijk helpt het om dan ook weer wat te kunnen eten.) Het zijn dingen die vooral de symptomen dempen - als je op tijd met ibuprofen en hibitane begint kan het nog wel helpen, maar het geneest geen heftige ontsteking.

Platgeslagen cola helpt trouwens ook wat voor de variatie en extra energie. (Je moet wel de bubbeltjes eruit roeren of schudden :) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:38

Paracetamol werkt op een gegeven moment ook niet meer. Zeker niet omdat je er maar 4-6 op 1 dag mag. Anders morgen zijn plaatsvervanger bellen en zeggen dat het echt niet uit te houden is. Zeker als je ook last hebt van opgezwollen klieren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:44

Saskiaatje schreef:
Maar m'n huisarts is er morgen niet en heeft vanmorgen ook goed duidelijk gemaakt dat, en ik quote, "half Nederland keelontsteking heeft en het met genoeg paracetamol vanzelf wel weer overgaat". >;)

Als het morgen niet beter is, ga je morgen gewoon naar de vervanger. (Oh ja: ook echt een consult vragen, niet telefonisch.) En dan vraag je toch om antibiotica. Lekker pech voor z'n preek hoor... Haast alle artsen geven dan 'onder protest' wel toe... (En dat ze het er 'eigenlijk' niet mee eens zijn doet er niet zo toe als je daarna weer snel opknapt.)

Paracetamol werkt bij mij gelukkig altijd wel wat. Niet altijd genoeg, want men, wat kun je je beroerd voelen van keel- of blaasontsteking, maar het scheelt bij mij altijd.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 21:46

Shadow0 schreef:
Als het niet beter is gewoon weer zeuren bij de huisarts... Bij mij geneest een keelontsteking niet meer als het zo erg is, en is AB de volgende stap.

Belangrijk is verder heel veel blijven slikken, dus veel kleine slokjes drinken. Dat is vreselijk, maar wel echt heel belangrijk. Qua eten zou ik zeggen: alles wat je door kunt slikken, en dat hoeft zeker niet alleen maar banaan te zijn. Pasta met tomatensaus werkt vaak ook, en soep, vla, eventueel brood zonder korsten, aardappelpuree en jus, en wat verder maar niet al te scherp is van structuur. Ik knap meestal wel op van dingen die redelijk zout zijn (zoals soep of saus.)

Verder zou ik voor de multifrontaalaanpak gaan. Paracetamol (daar mag je er 6 van volgens mij - 2400mg/d) en ibuprofen / nurofen (remt ook de ontsteking wat). En hibitane en/of trachitol (dat laatste verdooft. Ik vind het raar spul, maar mogelijk helpt het om dan ook weer wat te kunnen eten.) Het zijn dingen die vooral de symptomen dempen - als je op tijd met ibuprofen en hibitane begint kan het nog wel helpen, maar het geneest geen heftige ontsteking.

Platgeslagen cola helpt trouwens ook wat voor de variatie en extra energie. (Je moet wel de bubbeltjes eruit roeren of schudden :) )

Oh God, de bubbeltjes. Dat doet pas zeer. :')

Die tips over het eten gaat hem niet worden, het maakt niet uit wát ik eet, het doet allemaal even veel pijn. Ik kan alles eten, brood, kroepoek, chips, noem maar op, maar het doet echt zó ontzettend pijn. En omdat het slikken zo'n pijn doet, word ik elke keer dat ik 's nachts moet slikken wakker. En geloof me, dat is vaak.

Water drink ik heel veel, koud water. Dat is het enige wat ik makkelijker binnen krijg.
Maar uit jouw bericht haal ik eigenlijk dat het nu al te ver is om 'zomaar' over te laten gaan?
Want dan ga ik woensdag de HA bellen en een afspraak eisen. :j

Unwritten schreef:
Paracetamol werkt op een gegeven moment ook niet meer. Zeker niet omdat je er maar 4-6 op 1 dag mag. Anders morgen zijn plaatsvervanger bellen en zeggen dat het echt niet uit te houden is. Zeker als je ook last hebt van opgezwollen klieren.

Hij heeft geen plaatsvervanger. De sukkel. :')
Ja, hele erge opgezwollen klieren, is ook elke dag een stukje erger.
M'n schoonzus had het over ontstoken amandelen, maar als dat zou kunnen zou de HA me niet zo afschepen, toch?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:51

Saskiaatje schreef:
Oh God, de bubbeltjes. Dat doet pas zeer. :')

Ja :=

Citaat:
Die tips over het eten gaat hem niet worden, het maakt niet uit wát ik eet, het doet allemaal even veel pijn. Ik kan alles eten, brood, kroepoek, chips, noem maar op, maar het doet echt zó ontzettend pijn.
Klopt op zich, maar dan heb je in elk geval eten binnen, en dat geeft je lichaam weer iets meer energie. En ik vind vloeistoffen dan net iets beter te doen dan scherpe dingen.

Citaat:
Maar uit jouw bericht haal ik eigenlijk dat het nu al te ver is om 'zomaar' over te laten gaan?
Want dan ga ik woensdag de HA bellen en een afspraak eisen. :j

Ik zou zelf niet eens wachten tot woensdag denk ik. Er is ongetwijfeld wel een HAP of andere huisarts te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:53

Ik zou zowiezo een andere huisarts bellen, een huisarts die geen vervanger regelt dat vind ik geen goede huisarts. Hoe verwacht een huisarts dan, dat zijn patienten niets gaan krijgen / of kunnen krijgen als hij er een dag niet is?

Mijn huisarts werkt nog maar 3 dagen in de week, maar op de overige dagen zit er altijd een ander :j

Ik zou gewoon morgen een andere huisarts bellen, desnoods bel je er eentje hier in Nwk, dat is toch niet gek ver bij Schollevaar vandaan. Hooguit 10 min fietsen.

Of je belt nu de HAP, al is het niet echt een spoedgeval, maar als jij er niet normaal door kan eten, kunnen zij zelfs wat voor je betekenen.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 21:55

M'n moeder gaf me poeder, Profen, geloof ik. En ik het doodleuk oplossen, ik neem een grote slok, zit daar vier keer zoveel prik in als in een Redbull. Ik dacht dat ik doodging, kon een uur niet normaal ademen. :')

Misschien dan maar zelf een andere HA zoeken, want m'n ouders zijn niet bereid om me te helpen. :7
"Het wordt toch al minder? Je kan toch al iets beter slikken?"
Ja. Iets beter. Maar het doet nog steeds onwijs pijn.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:05

De ziekte van Pfeiffer begint ook vaak met een longontsteking. Nu wil ik niet zeggen dat je de ziekte van Pfeiffer hebt, maar indien dat het geval is mag de huisarts je geen AB geven. Je kunt er op dat moment extreem overgevoelig voor zijn.
Ik heb zelf keelontsteking gehad in combinatie met pfeiffer. Ik heb 7 dagen last gehad van de keelontsteking. Heb 7 dagen niet kunnen eten. De 7e dag knapte het ineens erg snel op. Dus er is nog hoop voor je. Je lichaam moet de keelontsteking in principe ook zelf kunnen overwinnen.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 22:06

Dat zei m'n moeder ook al, maar ik voel me verder echt prima.
Al drie nachten amper geslapen, maar niet moe. Voel me gewoon goed. Alleen die keel. :roll:

Ja, is er nog hoop voor me? Haha, dat klinkt wel heel cruciaal.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:16

Ik weet precies wat je bedoeld! Elke keer wanneer ik moest slikken tijdens het slapen zat ik rechtop in bed van de pijn.
Drinken met een rietje was een hele handige tip die ik kreeg. Het drinken werd er stukken makkelijker door.

En ja, er is nog hoop voor je ;) Waarschijnlijk knapt het met één of twee dagen echt wel op!

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 22:17

Pff, hou maar op. Als 't maar voor Oudjaarsavond over is, want ik wil zó graag een oliebol. :')

Drinken met een rietje, ik zal 't in gaan voeren.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:17

Saskiaatje schreef:
Dat zei m'n moeder ook al, maar ik voel me verder echt prima.
Al drie nachten amper geslapen, maar niet moe. Voel me gewoon goed. Alleen die keel. :roll:

Ja, is er nog hoop voor me? Haha, dat klinkt wel heel cruciaal.

Heb er ook eens 1 hele hardnekkige gehad. Het enigste wat ik erin kreeg was wat bambix en milkshakes van de mcdrek, de rest kreeg ik er zoiezo niet in, zelfs soep niet :n

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:26

Saskiaatje schreef:
Pff, hou maar op. Als 't maar voor Oudjaarsavond over is, want ik wil zó graag een oliebol. :')

Drinken met een rietje, ik zal 't in gaan voeren.

Oliebol door de blender :')
Nee gekheid. Ik denk dat je dan wel weer een oliebol eet hoor! Dat zou voor jou dag 8 zijn..

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 03:49

Dear Lord, ik ben zo moe, maar het doet onwijs pijn.. ;(

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:22

ik had het deze zomer, kon mn suug niet meer doorslikken. :=
maar na ongeveer 3 daagjes werd het beter bij mij en kon ik weer wat eten, dus gewoon geduldig wachten. := tot die tijd gewoon slapen (ik deed gewoon 2 paracetamols, als ik dan weer wakker werd als het was uitgewerkt nam ik weer 1 en sliep ik weer verder).
na een week voelde ik het nog een beetje, maar kon ik wel weer werken en eten enzo. haha ik kon trouwens ook eerst niet praten, deed ook pijn. erna bleek trouwens dat ik pfeiffer had, maar niks meer van gemerkt.
sterkte :(:) , ik weet wat je doormaakt. :D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:25

Heb je al pfeiffer gehad? Anders kun je het beste ook eventjes een bloedproefje laten doen. Pfeiffer begint namelijk vaak ook met een heftige keelontsteking.

Beterschap :(:)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:30

Vervelend zeg. Een vraag over pijnstillers, hoe slik je die? Slik je netjes op vaste tijden de pillen? Is de dosering wel hoog genoeg? Met een combinatie Paracetamol en iets van Ibu zou je toch denken dat het in elk geval draagelijk zou moeten worden. Maar veel mensen slikken pijnstillers niet op de correcte manier, of in de juiste dosis.

Heb je trouwens ook koorts?

Verder toch blijven eten, ookal doet het pijn. Alles wat door je keel heen gaat, zuivert het namelijk ook.

Heel veel beterschap, ik zit zelf ook met een keelontsteking.

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:34

Heb je niet iets van angina? Moet je maar eens googlen, herken je vaak aan van die witte stippen rond je keel. Ik had laatst daarvoor een antibioticakuur gekregen. Gelukkig de 2de dag al minder last van. Beterschap!

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:40

Honing. In de thee of gewoon van een lepel. Het smeert en verzacht daarmee. Ook heb ik me laten vertellen dat honing helpt bij infecties (het zou bepaalde bacterien onschadelijk maken), maar of dat waar is en op dit punt nog werkt, weet ik niet. Proberen kan in elk geval geen kwaad.

Keelpijn is zoooooo vervelend :(

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 10:43

Loose schreef:
ik had het deze zomer, kon mn suug niet meer doorslikken. :=
maar na ongeveer 3 daagjes werd het beter bij mij en kon ik weer wat eten, dus gewoon geduldig wachten. := tot die tijd gewoon slapen (ik deed gewoon 2 paracetamols, als ik dan weer wakker werd als het was uitgewerkt nam ik weer 1 en sliep ik weer verder).
na een week voelde ik het nog een beetje, maar kon ik wel weer werken en eten enzo. haha ik kon trouwens ook eerst niet praten, deed ook pijn. erna bleek trouwens dat ik pfeiffer had, maar niks meer van gemerkt.
sterkte :(:) , ik weet wat je doormaakt. :D

Alleen werd het bij jou na drie dagen beter en heb ik het inmiddels al zes dagen en kan ik helemaal niet slapen. :+ Ik lig nachtenlang wakker, vannacht ook weer (zie vorige post). Dan kan ik van de pijn alleen maar huilen, water drinken en zo rustig mogelijk blijven liggen.

LadyLuna schreef:
Heb je niet iets van angina? Moet je maar eens googlen, herken je vaak aan van die witte stippen rond je keel. Ik had laatst daarvoor een antibioticakuur gekregen. Gelukkig de 2de dag al minder last van. Beterschap!

Nou, mijn kaak is inmiddels ook helemaal opgezwollen, ik kan m'n mond niet verder dan een aantal cm opendoen, dus dat kan ik helaas niet bekijken. M'n huisarts zei trouwens gisterenochtend dat ik een keelontsteking heb als je iets wits ziet bij m'n keel? Maar goed, daar kan ik dus niet naar kijken.

Het begon in ieder geval aan de rechterkant, opgezwollen klier en rechts pijn met slikken (klinkt raar, ik weet het). En nu heb ik het alleen links, opgezwollen klier, opgezwollen kaak, net alsof ik een enorme klap heb gehad.

Lalidan schreef:
Vervelend zeg. Een vraag over pijnstillers, hoe slik je die? Slik je netjes op vaste tijden de pillen? Is de dosering wel hoog genoeg? Met een combinatie Paracetamol en iets van Ibu zou je toch denken dat het in elk geval draagelijk zou moeten worden. Maar veel mensen slikken pijnstillers niet op de correcte manier, of in de juiste dosis.

Heb je trouwens ook koorts?

Verder toch blijven eten, ookal doet het pijn. Alles wat door je keel heen gaat, zuivert het namelijk ook.

Heel veel beterschap, ik zit zelf ook met een keelontsteking.

Ehm, bij 't ontbijt, bij de lunch, bij het avondeten en voordat ik ga slapen. :j
En nee, ik heb geen koorts.

Jij ook beterschap dan. :)

MoriMann schreef:
Honing. In de thee of gewoon van een lepel. Het smeert en verzacht daarmee. Ook heb ik me laten vertellen dat honing helpt bij infecties (het zou bepaalde bacterien onschadelijk maken), maar of dat waar is en op dit punt nog werkt, weet ik niet. Proberen kan in elk geval geen kwaad.

Keelpijn is zoooooo vervelend :(

Ik lust echt geen honing. :x

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 10:49

Ben je toevallig de afgelopen weken in het buitenland geweest? Of veel met kinderen in aanraking? het zou zomaar kunnen zijn dat je de bof hebt als ik je laatste post zo lees......

Angina is niks anders dan keelontsteking, dus tja.... Overigens heb je mijn vraag over de pijnstillers niet beantwoord, want misschien dat daar nog wat winst voor je te halen is.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 10:52

Lalidan schreef:
Ben je toevallig de afgelopen weken in het buitenland geweest? Of veel met kinderen in aanraking? het zou zomaar kunnen zijn dat je de bof hebt als ik je laatste post zo lees......

Angina is niks anders dan keelontsteking, dus tja.... Overigens heb je mijn vraag over de pijnstillers niet beantwoord, want misschien dat daar nog wat winst voor je te halen is.

Nou, toevallig heb ik het wel in het buitenland opgelopen.
Afgelopen week was ik namelijk in Lanzarote, één van de Canarische Eilanden. En daar is het begonnen.
Je kan je dus wel voorstellen wat een leuke terugreis dat was zondag. :\

Edit
M'n nichtje van (bijna) 4 was hier ook bij, maar zij is zeker niet ziek.

Welke vraag? Of de dosering hoog genoeg is?
Nou ja, zoals ik al zei:

Saskiaatje schreef:
Ehm, bij 't ontbijt, bij de lunch, bij het avondeten en voordat ik ga slapen. :j

En dan 1 aspirine per keer, dus 4 aspirines per dag en dat was wat is aangeraden door de dokter.